El 5 i Grorud och Lodalen, Oslo, 9/5 1970, 2 bilder (Fordon: lok)
Bilderna tagna vid en SJK-resa till Norge 1970.
av Ulfe, Sunday, September 02, 2018, 09:14 (2034 dagar sedan)
Bilderna tagna vid en SJK-resa till Norge 1970.
av K Lemming, Sunday, September 02, 2018, 14:19 (2034 dagar sedan) @ Ulfe
Vad är alla rören utanpå korgsidan till och varför detta utanpåliggande arangemang? Tänkte först nån form av kylning men det borde ju inte fungera på sommaren isåfall, eller?
av WS, Sunday, September 02, 2018, 17:49 (2034 dagar sedan) @ K Lemming
Vad är alla rören utanpå korgsidan till och varför detta utanpåliggande arangemang? Tänkte först nån form av kylning men det borde ju inte fungera på sommaren isåfall, eller?
Har också funderat över detta med orsaken till utanpåliggande rör.
Någon eller några loktyper hos ÖBB eller SBB/CFF hade också detta. /WS/
av daniel, Sunday, September 02, 2018, 18:44 (2034 dagar sedan) @ WS
Vad är alla rören utanpå korgsidan till och varför detta utanpåliggande arangemang? Tänkte först nån form av kylning men det borde ju inte fungera på sommaren isåfall, eller?
Har också funderat över detta med orsaken till utanpåliggande rör.
Någon eller några loktyper hos ÖBB eller SBB/CFF hade också detta. /WS/
Rörslingor av den typen brukar vara placerade mellan kompressorn och huvudbehållaren, syftet är att kyla luften så att fukten i tryckluften kondenserar i huvudbehållaren där den kan dräneras av. Sådana kylslingor behöver inte sitta synligt utan kan också placeras till exempel mellan rambalkarna där de brukar sitta på amerikanska diesellok. Om svenska lok har dem fast dolda eller om de anses onödiga här vet jag inte.
av WS, Sunday, September 02, 2018, 20:07 (2034 dagar sedan) @ daniel
Vad är alla rören utanpå korgsidan till och varför detta utanpåliggande arangemang? Tänkte först nån form av kylning men det borde ju inte fungera på sommaren isåfall, eller?
Har också funderat över detta med orsaken till utanpåliggande rör.
Någon eller några loktyper hos ÖBB eller SBB/CFF hade också detta. /WS/
Rörslingor av den typen brukar vara placerade mellan kompressorn och huvudbehållaren, syftet är att kyla luften så att fukten i tryckluften kondenserar i huvudbehållaren där den kan dräneras av. Sådana kylslingor behöver inte sitta synligt utan kan också placeras till exempel mellan rambalkarna där de brukar sitta på amerikanska diesellok. Om svenska lok har dem fast dolda eller om de anses onödiga här vet jag inte.
Ok, bra förklaring.
På lastbilar och bussar användes förr en s.k "bubbelburk" med alkohol,
där luften passerade för att förhindra frysning i bromssystemet vintertid.
Sen kom lufttorken på lastbilar/bussar. Detta har väl också loken numera ?
Men hur förhindrades frysning förr vintertid i tågets luft/bromssystem? /WS/
av Christer Göransson, Sunday, September 02, 2018, 21:50 (2034 dagar sedan) @ WS
Vad är alla rören utanpå korgsidan till och varför detta utanpåliggande arangemang? Tänkte först nån form av kylning men det borde ju inte fungera på sommaren isåfall, eller?
Har också funderat över detta med orsaken till utanpåliggande rör.
Någon eller några loktyper hos ÖBB eller SBB/CFF hade också detta. /WS/
Rörslingor av den typen brukar vara placerade mellan kompressorn och huvudbehållaren, syftet är att kyla luften så att fukten i tryckluften kondenserar i huvudbehållaren där den kan dräneras av. Sådana kylslingor behöver inte sitta synligt utan kan också placeras till exempel mellan rambalkarna där de brukar sitta på amerikanska diesellok. Om svenska lok har dem fast dolda eller om de anses onödiga här vet jag inte.
Ok, bra förklaring.
På lastbilar och bussar användes förr en s.k "bubbelburk" med alkohol,
där luften passerade för att förhindra frysning i bromssystemet vintertid.
Sen kom lufttorken på lastbilar/bussar. Detta har väl också loken numera ?Men hur förhindrades frysning förr vintertid i tågets luft/bromssystem? /WS/
Med alkoholförgasare.
/Christer
av Leif B, Monday, September 03, 2018, 07:28 (2033 dagar sedan) @ Christer Göransson
Vad är alla rören utanpå korgsidan till och varför detta utanpåliggande arangemang? Tänkte först nån form av kylning men det borde ju inte fungera på sommaren isåfall, eller?
Har också funderat över detta med orsaken till utanpåliggande rör.
Någon eller några loktyper hos ÖBB eller SBB/CFF hade också detta. /WS/
Rörslingor av den typen brukar vara placerade mellan kompressorn och huvudbehållaren, syftet är att kyla luften så att fukten i tryckluften kondenserar i huvudbehållaren där den kan dräneras av. Sådana kylslingor behöver inte sitta synligt utan kan också placeras till exempel mellan rambalkarna där de brukar sitta på amerikanska diesellok. Om svenska lok har dem fast dolda eller om de anses onödiga här vet jag inte.
Ok, bra förklaring.
På lastbilar och bussar användes förr en s.k "bubbelburk" med alkohol,
där luften passerade för att förhindra frysning i bromssystemet vintertid.
Sen kom lufttorken på lastbilar/bussar. Detta har väl också loken numera ?Men hur förhindrades frysning förr vintertid i tågets luft/bromssystem? /WS/
Med alkoholförgasare./Christer
Svar till daniel: nej, numera har loken lufttork i stället för alkoholförgasare. En lufttork arbetar med något slags salt som suger åt sig fukten och sedan "regenereras". En lufttork har vanligen två "torn" där det ena används och det andra genereras och med jämna mellanrum (några minuter) byts det. "Torn" låter pampigt men "burkar" kanske skulle passa bättre.
"Förr" hade de mycket riktigt alkoholförgasare som Christer skriver.