Ett bemärkansvärt lok i skymundan (Järnväg allmänt)
Besökte Eskilstuna i lördags och passade på att bese denna klenod.
Detta lilla lok ingick i en serie lok som tillverkades av Munktells i Eskilstuna. Som lok betraktade var de inte så mycket att ha ute på linjen.
Men de var de första loken tillverkade i Sverige med stålgjutna hjulstommar! Troligen fanns heller inget tillverkat i utlandet med sådana hjul.
Pionjären var Kohlswa Bruk. Ekrarnas form visar att man fortfarande tänkte att hjulen skulle se ut som smidda hjul med rektangulära ekrar.
Nydqvist & Holm köpte vid denna tid smidespressade hjulstommar gjorda i Frankrike samt även smidda hjulstommar från England och Tyskland. Möjligen gjorde man en del hjulstommar i Trollhättan. Efter ett par år in på 1890-talet upphörde N&H helt att köpa smidespressade och smidda hjulstommar.
Bilderna längst ner visar hur smidda hjulstommar ser ut och hur en inte helt lyckad vällning ser ut.
Loket är nu väldigt olyckligt placerat och utsatt för väder och vind. Dessutom utsätts det emellanåt för att duschas av ånga och rostblandat kondensat som blåses ut när museet kör sin ånganläggning.
I efterföljande bidrag visas en del skrivelser som belyser dåtida förhållanden.
OFWJ 8.