Älvsjö 1967, 2 bilder (Järnväg allmänt)

av Ulfe, Thursday, September 06, 2018, 08:34 (2031 dagar sedan)

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-40b04f690f750e42428ee6aa1d891e715b90c74b717ec.jpg/version-ce7d900c33ef5f6b07adeb20f31c6f32/[/img]

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-a8b7569af60bbae356d676ad3846e6545b90c74d566bc.jpg/version-ff2fd1563d94aca4bf0d3e841306e6f4/[/img]

Ett par bilder till finns här http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/

Älvsjö 1967, 2 bilder

av Anders_W, Thursday, September 06, 2018, 09:47 (2030 dagar sedan) @ Ulfe

Något slags H-lok?

Älvsjö 1967, 2 bilder

av Ulfe, Thursday, September 06, 2018, 10:58 (2030 dagar sedan) @ Anders_W

Något slags H-lok?

Det är Hb-lok, de användes i persontrafiken på Nynäsbanan.

Älvsjö 1967, 2 bilder

av Thomas K Ohlsson, Thursday, September 06, 2018, 10:43 (2030 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ett par bilder till finns här http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/


Bland annat Rc och Rb i samma tåg.
/tell

Intressanta bilder!

Gick det att multa Rb och Rc? Eller är det två förare alternativt ett overksamt lok?

/TKO

Älvsjö 1967, 2 bilder

av Jan Frelin, Thursday, September 06, 2018, 15:37 (2030 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Gick det att multa Rb och Rc? Eller är det två förare alternativt ett overksamt lok?

/TKO

Jah tycker Rb verkar ha strömavtagaren uppe, så den är nog inte overksam i alla fall.

Älvsjö 1967, 2 bilder

av Oskar F, Thursday, September 06, 2018, 22:57 (2030 dagar sedan) @ Jan Frelin

Gick det att multa Rb och Rc? Eller är det två förare alternativt ett overksamt lok?

/TKO


Jah tycker Rb verkar ha strömavtagaren uppe, så den är nog inte overksam i alla fall.

Rc-loket är nr 1009 (eller möjligen 1008) och det är skinande blankt. En inte alltför vild gissning är att det är provkörning inför leverans, och uppenbarligen kopplade man det då framför ordinarie tåglok (Rb-loket i detta fall).

Älvsjö 1967, 2 bilder

av Jan Frelin, Thursday, September 06, 2018, 15:38 (2030 dagar sedan) @ Ulfe

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-40b04f690f750e42428ee6aa1d891e715b90c74b717ec.jpg/version-ce7d900c33ef5f6b07adeb20f31c6f32/[/img]

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-a8b7569af60bbae356d676ad3846e6545b90c74d566bc.jpg/version-ff2fd1563d94aca4bf0d3e841306e6f4/[/img]

Ett par bilder till finns här http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/

Det ser ut som loket gör rundgång? Betyder att tåget inte fortsätter till Stockholm C?

Älvsjö 1967, 2 bilder

av K Lemming, Thursday, September 06, 2018, 18:53 (2030 dagar sedan) @ Jan Frelin

Det ser ut som ett D lok till höger i bilden, tänkte först att man kopplat in det för transport efter eventuellt haveri. Men i skuggan ser det ut att ha bakre strömavtagaren uppe.

Älvsjö 1967, 2 bilder

av Alex, Sunday, September 09, 2018, 18:59 (2027 dagar sedan) @ K Lemming

Ja, det är nog inte bilder från samma tåg. Den första bilden visar ett tåg som kommer från Stockholm och ska vidare på Nynäsbanan. Svårt att reda ut vad den andra bilden handlar om men det är onekligen i D-lok som skymtar. Troligen har det ändå något att göra med Nynäsbanan. Mvh/Alex

Älvsjö 1967, 2 bilder

av Gunnar D, Thursday, September 06, 2018, 15:40 (2030 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för dessa, Älvsjö alltid intressant!
Antar att det är på våren-67.

Mvh Gunnar

Älvsjö 1967, 2 bilder

av Börje Sundberg, Thursday, September 06, 2018, 19:02 (2030 dagar sedan) @ Ulfe

Byggnaden längst till vänster är det ursprungliga stationshuset. Vid den här tiden inrymdes där signalavdelningens verkstad och personallokaler.

Älvsjö 1967, 2 bilder

av tobbe, Thursday, September 06, 2018, 19:34 (2030 dagar sedan) @ Ulfe

Jag tycker nog det mer liknar någon form av D-lok m stålkorg med tanke på hemstationsdekalen under fönstret och fönstrets placering, men typ Rb eller Rc tycker jag mej inte kunna se någon likhet med. D-lok med trä och stålkorg var ju vanliga på just Nynäsbanan växelvis med Hb-lok. Men jag kan ha fel...
tobbe

Älvsjö 1967, 2 bilder

av Lennart Fransson, Thursday, September 06, 2018, 19:47 (2030 dagar sedan) @ tobbe

Jag tycker nog det mer liknar någon form av D-lok m stålkorg med tanke på hemstationsdekalen under fönstret och fönstrets placering, men typ Rb eller Rc tycker jag mej inte kunna se någon likhet med. D-lok med trä och stålkorg var ju vanliga på just Nynäsbanan växelvis med Hb-lok. Men jag kan ha fel...
tobbe

Rb och Rc visas inte på bild i inlägget, men det finns en länk till fler bilder.

Älvsjö 1967, 2 bilder -- signaliakttagelser

av Ulf Pålsson, Thursday, September 06, 2018, 21:44 (2030 dagar sedan) @ Ulfe

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-40b04f690f750e42428ee6aa1d891e715b90c74b717ec.jpg/version-ce7d900c33ef5f6b07adeb20f31c6f32/[/img]

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-a8b7569af60bbae356d676ad3846e6545b90c74d566bc.jpg/version-ff2fd1563d94aca4bf0d3e841306e6f4/[/img]

Det är kul att jämföra med två ritningar på Gunnar Ekevings webbplats för sådana: dels (1) [link=https://www.ekeving.se/r/siSJ/C-50020.jpg]den här instruktionsritningen över Älvsjö från 1938[/link] (den har Stockholm S åt vänster), och dels (2) [link=https://www.ekeving.se/r/sr_SJ/K-M/Jvm1184_J5_-0001.jpg]den här instruktionsritningen över linjeblockeringen Stockholm S–Järna upprättad 1938 och rättad fram till 1967[/link] med ganska tydliga detaljer om Älvsjö också (den har Stockholm S åter höger). Båda ritningarna visar stationen med det el-med-el-ställverk som fanns där från 1938 till 1970.

På den övre bilden ankommer ett tåg från Stockholm på spår 5. Vi ser två s.k. plattformssignaler (egentligen indikeringslampor för tågklareraren) som med ett eller två gröna sken (gäller den här typen) visar att och vilken tågväg som är ställd. På ritning (1) finns andra plattformssignaler medtagna, men inte dessa två. På ritning (2) finns inte några plattformssignaler medtagna.

Den nedre bilden är uppenbarligen tagen mot nordost. Loket verkar vara på väg att på spår 6 koppla på något som verkar vara ett annat lok eller en motorvagn; i alla fall tycker jag mig skymta en framändeskärm på fordonet. Det är dvärgsignal 23v vi ser på en stolpe på plattformen, en stolpe som också uppbär ett runt uppehållsmärke med ’U’. På andra sidan plattformen går spår 5, och där ser vi dvärgsignal 21v och bortom den ett uppehållsmärke med ’30’ (axlar). Uppsatta i bryggor ser vi två A-signaler för tåg mot Stockholm S; en för spår 5 och en för spår 3 (dessa finns inte medtagna på någon av ritningarna).