[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-40b04f690f750e42428ee6aa1d891e715b90c74b717ec.jpg/version-ce7d900c33ef5f6b07adeb20f31c6f32/[/img]
[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-a8b7569af60bbae356d676ad3846e6545b90c74d566bc.jpg/version-ff2fd1563d94aca4bf0d3e841306e6f4/[/img]
Det är kul att jämföra med två ritningar på Gunnar Ekevings webbplats för sådana: dels (1) [link=https://www.ekeving.se/r/siSJ/C-50020.jpg]den här instruktionsritningen över Älvsjö från 1938[/link] (den har Stockholm S åt vänster), och dels (2) [link=https://www.ekeving.se/r/sr_SJ/K-M/Jvm1184_J5_-0001.jpg]den här instruktionsritningen över linjeblockeringen Stockholm S–Järna upprättad 1938 och rättad fram till 1967[/link] med ganska tydliga detaljer om Älvsjö också (den har Stockholm S åter höger). Båda ritningarna visar stationen med det el-med-el-ställverk som fanns där från 1938 till 1970.
På den övre bilden ankommer ett tåg från Stockholm på spår 5. Vi ser två s.k. plattformssignaler (egentligen indikeringslampor för tågklareraren) som med ett eller två gröna sken (gäller den här typen) visar att och vilken tågväg som är ställd. På ritning (1) finns andra plattformssignaler medtagna, men inte dessa två. På ritning (2) finns inte några plattformssignaler medtagna.
Den nedre bilden är uppenbarligen tagen mot nordost. Loket verkar vara på väg att på spår 6 koppla på något som verkar vara ett annat lok eller en motorvagn; i alla fall tycker jag mig skymta en framändeskärm på fordonet. Det är dvärgsignal 23v vi ser på en stolpe på plattformen, en stolpe som också uppbär ett runt uppehållsmärke med ’U’. På andra sidan plattformen går spår 5, och där ser vi dvärgsignal 21v och bortom den ett uppehållsmärke med ’30’ (axlar). Uppsatta i bryggor ser vi två A-signaler för tåg mot Stockholm S; en för spår 5 och en för spår 3 (dessa finns inte medtagna på någon av ritningarna).