Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar? (Historiskt material)

av Rolf Nordin, Saturday, September 08, 2018, 13:40 (2050 dagar sedan)

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Överkörmästaren, Saturday, September 08, 2018, 15:50 (2050 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Oj, en riktig slamkrypare på fråga 2!

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av mamma Ulla, Saturday, September 08, 2018, 16:49 (2050 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Oj, en riktig slamkrypare på fråga 2!

...och fråga 9...?

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Harald, Saturday, September 08, 2018, 17:21 (2050 dagar sedan) @ mamma Ulla

Oj, en riktig slamkrypare på fråga 2!


...och fråga 9...?

Den är väl lite dåligt formulerad. Vagnen är inte vid någon ändstation, så frågan avser väl vilken den är på väg till.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Jan Langstrom, Saturday, September 08, 2018, 17:29 (2050 dagar sedan) @ mamma Ulla

Oj, en riktig slamkrypare på fråga 2!


...och fråga 9...?

Historielöshet! Det heter ändhållplats! Och ingen av frågorna går ut på att man ska känna igen någon spårvagn. Det är ungefär som när tyskarna blandar ihop Strassenbahn och Strassenbahnwagen. På tre av bilderna finns det inte ens någon spårvagn.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Arne, Saturday, September 08, 2018, 23:13 (2049 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Oj, en riktig slamkrypare på fråga 2!

Vilken felaktighet handlar då denna spårvagnsslamkrypare om?

undrar nyfiken pansjis på kungens holme i Kgl. hufvudkommunen :-)

PS. Apropå fråga nr 9 och dess oklart formulerade text om gamla 'ettan' så håller jag med Harald om att den var lurig. Jag tycker inte heller att det är en klassisk slamkrypare dock.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Harald, Sunday, September 09, 2018, 06:12 (2049 dagar sedan) @ Arne

Oj, en riktig slamkrypare på fråga 2!


Vilken felaktighet handlar då denna spårvagnsslamkrypare om?

Det är inte längs linje 19:s sträckning.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Anders Sandgren, Sunday, September 09, 2018, 11:03 (2049 dagar sedan) @ Harald

Korsningen Tyresövägen/Sockenvägen dvs tåg till/från Enskedehallen. 1951 gick det även Mustanger mm innerstadsvagnar på denna sträcka. Bild på samma plats ur annan vinkel med linje 8 finns i MfSS 1/97.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Donkeyman, Sunday, September 09, 2018, 16:19 (2049 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag får slå mig för bröstet som gammal "Ekenskis" och skryta med att jag hade alla rätt på den här quizzen.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Harald, Sunday, September 09, 2018, 18:22 (2049 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det är väl tåg till hallen. När man körde ut kom man ut på spåret mot stan så då behövde man inte vända. Ingående tåg fick nog gå till Skarpnäck och vända och sedan backa in i hallen. Det står Skarpnäck på destinationsskylten på bildens tåg.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Anders Sandgren, Sunday, September 09, 2018, 21:46 (2049 dagar sedan) @ Harald

Konsumaffären ligger alltjämt kvar.
Men är inte tåget på väg ut från hallen?
Edit: nej jag tänkte fel, tåget har varit och vänt i ändslingan och är på väg till hallen. Korsningen ligger mellan hallen och slingan. Utgående tåg passerade inte här.
[link=https://www.hitta.se/kartan/pl/Gamla%20Tyresövägen%20Enskededalen/3002633803!~59.27994,18.10851,16z/tr!i=gt23esfL/search!i=3002633803!q=Gamla%20Tyresövägen%20Enskededalen!t=single!st=plc!ai=3002633803!aic=59.27321:18.10976/streetview!po=59.27993900:18.10851900!a=-134.76999!pi=-10.00000]gatuvy här[/link]

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Överkörmästaren, Sunday, September 09, 2018, 23:56 (2048 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Konsumaffären ligger alltjämt kvar.
Men är inte tåget på väg ut från hallen?
Edit: nej jag tänkte fel, tåget har varit och vänt i ändslingan och är på väg till hallen. Korsningen ligger mellan hallen och slingan. Utgående tåg passerade inte här.
[link=https://www.hitta.se/kartan/pl/Gamla%20Tyresövägen%20Enskededalen/3002633803!~59.27994,18.10851,16z/tr!i=gt23esfL/search!i=3002633803!q=Gamla%20Tyresövägen%20Enskededalen!t=single!st=plc!ai=3002633803!aic=59.27321:18.10976/streetview!po=59.27993900:18.10851900!a=-134.76999!pi=-10.00000]gatuvy här[/link]

Tåget är väl på väg TILL slutstationen för att vända i slingan och sedan gå in i hallen.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Harald, Monday, September 10, 2018, 00:03 (2048 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Konsumaffären ligger alltjämt kvar.
Men är inte tåget på väg ut från hallen?
Edit: nej jag tänkte fel, tåget har varit och vänt i ändslingan och är på väg till hallen. Korsningen ligger mellan hallen och slingan. Utgående tåg passerade inte här.
[link=https://www.hitta.se/kartan/pl/Gamla%20Tyresövägen%20Enskededalen/3002633803!~59.27994,18.10851,16z/tr!i=gt23esfL/search!i=3002633803!q=Gamla%20Tyresövägen%20Enskededalen!t=single!st=plc!ai=3002633803!aic=59.27321:18.10976/streetview!po=59.27993900:18.10851900!a=-134.76999!pi=-10.00000]gatuvy här[/link]


Tåget är väl på väg TILL slutstationen för att vända i slingan och sedan gå in i hallen.

Ja visst. Det var ju vänstertrafik.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Anders Sandgren, Monday, September 10, 2018, 07:55 (2048 dagar sedan) @ Harald

Konsumaffären ligger alltjämt kvar.
Men är inte tåget på väg ut från hallen?
Edit: nej jag tänkte fel, tåget har varit och vänt i ändslingan och är på väg till hallen. Korsningen ligger mellan hallen och slingan. Utgående tåg passerade inte här.
[link=https://www.hitta.se/kartan/pl/Gamla%20Tyresövägen%20Enskededalen/3002633803!~59.27994,18.10851,16z/tr!i=gt23esfL/search!i=3002633803!q=Gamla%20Tyresövägen%20Enskededalen!t=single!st=plc!ai=3002633803!aic=59.27321:18.10976/streetview!po=59.27993900:18.10851900!a=-134.76999!pi=-10.00000]gatuvy här[/link]


Tåget är väl på väg TILL slutstationen för att vända i slingan och sedan gå in i hallen.


Ja visst. Det var ju vänstertrafik.

Så är det förstås. Det är litet märkligt att man körde denna omväg för de ingående tågen. Ängbytågen borde kunnat köras rakt in, speciellt ett A24+B24+A24 (om det nu inte är en A23 som V1). Någon ordinarie trafik Enskedehallen-Skarpnäck förekom ju inte.
Mustangerna är en annan sak. Enligt en tråd på SSS sida gjorde man senare en ombyggnation vid hallen så att man slapp denna trafik och kunde slopa spåren. Slingan som en gång fanns vid Enskedehallen togs tydligen bort när linje 8 förlängdes till Skarpnäck.
Jag antar att tåget gått till Slakthuset/Globen på 19's spår och sedan längs Arenavägen-Nynäsvägen-Sockenvägen.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Harald, Monday, September 10, 2018, 10:27 (2048 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det gick kanske inte att köra direkt in i hallen. På [link=http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=108680]den här bilden[/link] skymtar en övergångsväxel, men den är medväxel. Det var kanske enklare att köra till Skarpnäck och vända än att byta spår genom den.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Överkörmästaren, Monday, September 10, 2018, 12:58 (2048 dagar sedan) @ Harald

Det gick kanske inte att köra direkt in i hallen. På [link=http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=108680]den här bilden[/link] skymtar en övergångsväxel, men den är medväxel. Det var kanske enklare att köra till Skarpnäck och vända än att byta spår genom den.

Om vi bortser från linje 19, som gick med ”tvåriktningståg” 1949-51, så var ju merparten av tågen i Enskedehallen ”enriktningståg” som lik förbaskat måste vändas för att komma rätt i vagnhallen. Så i avsaknad av triangelspår eller slinga vid själva hallen behövde man ändå behålla åttans vändslinga ett tag.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Anders Sandgren, Monday, September 10, 2018, 13:23 (2048 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det gick kanske inte att köra direkt in i hallen. På [link=http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=108680]den här bilden[/link] skymtar en övergångsväxel, men den är medväxel. Det var kanske enklare att köra till Skarpnäck och vända än att byta spår genom den.


Om vi bortser från linje 19, som gick med ”tvåriktningståg” 1949-51, så var ju merparten av tågen i Enskedehallen ”enriktningståg” som lik förbaskat måste vändas för att komma rätt i vagnhallen. Så i avsaknad av triangelspår eller slinga vid själva hallen behövde man ändå behålla åttans vändslinga ett tag.

Ända sedan slingan Åkervägen–Brunnsvägen–De Gamlas Väg slopades torde ingående tåg på 8 och 19 behövt vända i Skarpnäck. För linje 8 var det nog inget egentligt problem men för linje 19 bör det varit en onödig omväg. Men man borde väl backat ut några tåg för att köra dem till Skarpnäck som utgående tåg? Inte skickade man ut alla tåg mot Slussen från Hallen och lämnade sträckan från Skaprnäck utan trafik tills dess att första tåg från Slussen kommit dit?
Dessutom huserade man turer på linje 6 (A11-motorvagnar) under någon period, ev någon mer linje. Men man kan ju kört in i hallen och rangerat om sedan.
Efter 1/10-1950 blev det nog värre då det placerades enriktningsvagnar (Mustanger) för linje 10 samt från 1951-52 även 1, 4 & nya 8 samt möjligen kvällstrafik på linje 6 som kördes med Mustanger en tid under Enskedehallens tid. Även de båda A28 var placerade där åtminstone när de gick på linje 700 (var de i Råsunda under tiden på linje 5?). Men då hade man nog ordnat triangelväxel eller slinga för att slippa köra till Skarpnäck. Och dessa lär ha tagit upp passagerare på dessa körningar. Man kan förstå att det var angeläget att lösa hallfrågan för Mustangerna med in/ut-körningar från Råsunda och Enskede.
Brommahallen (linje 2 1948-1952) samt Brännkyrka ligger ju närmare.

Finns det bilder på A25-A28 i slingan i Skarpnäck?

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Överkörmästaren, Monday, September 10, 2018, 15:19 (2048 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det gick kanske inte att köra direkt in i hallen. På [link=http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=108680]den här bilden[/link] skymtar en övergångsväxel, men den är medväxel. Det var kanske enklare att köra till Skarpnäck och vända än att byta spår genom den.


Om vi bortser från linje 19, som gick med ”tvåriktningståg” 1949-51, så var ju merparten av tågen i Enskedehallen ”enriktningståg” som lik förbaskat måste vändas för att komma rätt i vagnhallen. Så i avsaknad av triangelspår eller slinga vid själva hallen behövde man ändå behålla åttans vändslinga ett tag.


Ända sedan slingan Åkervägen–Brunnsvägen–De Gamlas Väg slopades torde ingående tåg på 8 och 19 behövt vända i Skarpnäck. För linje 8 var det nog inget egentligt problem men för linje 19 bör det varit en onödig omväg. Men man borde väl backat ut några tåg för att köra dem till Skarpnäck som utgående tåg? Inte skickade man ut alla tåg mot Slussen från Hallen och lämnade sträckan från Skaprnäck utan trafik tills dess att första tåg från Slussen kommit dit?

Jag syftade iofs främst på tiden efter 1950, men så länge "gamla" 8:an fanns kvar gick den ju alltid med tvåriktningsvagnar så det var ju inget märkvärdigt om några utgående vagnar gick ut via Skarpnäck. De bör ju i så fall ha "backats" med eventuella släpvagnar först ut på Sockenvägen och sedan kört genom växeln Harald pekar på över till östergående spår.

De ingående vagnarna (med eller utan släp) bör väl däremot praktiskt taget alltid ha gått ända ut till Skarpnäck och vänt före ingång.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Leif B, Monday, September 10, 2018, 15:28 (2048 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det gick kanske inte att köra direkt in i hallen. På den här bilden skymtar en övergångsväxel, men den är medväxel. Det var kanske enklare att köra till Skarpnäck och vända än att byta spår genom den.


Om vi bortser från linje 19, som gick med ”tvåriktningståg” 1949-51, så var ju merparten av tågen i Enskedehallen ”enriktningståg” som lik förbaskat måste vändas för att komma rätt i vagnhallen. Så i avsaknad av triangelspår eller slinga vid själva hallen behövde man ändå behålla åttans vändslinga ett tag.


Ända sedan slingan Åkervägen–Brunnsvägen–De Gamlas Väg slopades torde ingående tåg på 8 och 19 behövt vända i Skarpnäck. För linje 8 var det nog inget egentligt problem men för linje 19 bör det varit en onödig omväg. Men man borde väl backat ut några tåg för att köra dem till Skarpnäck som utgående tåg? Inte skickade man ut alla tåg mot Slussen från Hallen och lämnade sträckan från Skaprnäck utan trafik tills dess att första tåg från Slussen kommit dit?


Jag syftade iofs främst på tiden efter 1950, men så länge "gamla" 8:an fanns kvar gick den ju alltid med tvåriktningsvagnar så det var ju inget märkvärdigt om några utgående vagnar gick ut via Skarpnäck. De bör ju i så fall ha "backats" med eventuella släpvagnar först ut på Sockenvägen och sedan kört genom växeln Harald pekar på över till östergående spår.

De ingående vagnarna (med eller utan släp) bör väl däremot praktiskt taget alltid ha gått ända ut till Skarpnäck och vänt före ingång.

De tåg som skulle backas ut vore väl enklast att köra in, så att de stod rättvända för utbackning och tidig avgång mot Skarpnäck (som linje 4-tåget på första bilden här)?

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Överkörmästaren, Monday, September 10, 2018, 16:14 (2048 dagar sedan) @ Leif B

Det gick kanske inte att köra direkt in i hallen. På [link=http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=108680]den här bilden[/link] skymtar en övergångsväxel, men den är medväxel. Det var kanske enklare att köra till Skarpnäck och vända än att byta spår genom den.


Om vi bortser från linje 19, som gick med ”tvåriktningståg” 1949-51, så var ju merparten av tågen i Enskedehallen ”enriktningståg” som lik förbaskat måste vändas för att komma rätt i vagnhallen. Så i avsaknad av triangelspår eller slinga vid själva hallen behövde man ändå behålla åttans vändslinga ett tag.


Ända sedan slingan Åkervägen–Brunnsvägen–De Gamlas Väg slopades torde ingående tåg på 8 och 19 behövt vända i Skarpnäck. För linje 8 var det nog inget egentligt problem men för linje 19 bör det varit en onödig omväg. Men man borde väl backat ut några tåg för att köra dem till Skarpnäck som utgående tåg? Inte skickade man ut alla tåg mot Slussen från Hallen och lämnade sträckan från Skaprnäck utan trafik tills dess att första tåg från Slussen kommit dit?


Jag syftade iofs främst på tiden efter 1950, men så länge "gamla" 8:an fanns kvar gick den ju alltid med tvåriktningsvagnar så det var ju inget märkvärdigt om några utgående vagnar gick ut via Skarpnäck. De bör ju i så fall ha "backats" med eventuella släpvagnar först ut på Sockenvägen och sedan kört genom växeln Harald pekar på över till östergående spår.

De ingående vagnarna (med eller utan släp) bör väl däremot praktiskt taget alltid ha gått ända ut till Skarpnäck och vänt före ingång.


De tåg som skulle backas ut vore väl enklast att köra in, så att de stod rättvända för utbackning och tidig avgång mot Skarpnäck ([link=http://skarpnackhembygd.se/sockenv-linje8/Hallen.htm]som linje 4-tåget på första bilden här[/link])?

Nä, det där är väl en A8, de fick inte dra trevagnståg (på sin höjd [b]ett[/b] släp några timmar om dagen). Mer troligt här är att den används som rangeringsvagn och skall skjuta ut släpen för tillkoppling, ser ut som att det sitter en kabel i närmaste släpet vilket stödjer den hypotesen.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Harald, Monday, September 10, 2018, 17:43 (2048 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ja, det fanns väl knappast någon anledning att köra ett tåg på linje fyra ut till Skarpnäck. Men att döma av tidtabellen från 1937 så utgick alla turer från Skarpnäck på morgonen och alla gick in därifrån på kvällen. Då kunde man inte bara backa in tåget på kvällen, för då var det felvänt på morgonen. Antagligen bytte man släpvagnar mellan motorvagnarna.

[img]https://harald.nordius.se/bilder/Enskedebanan1937.jpg[/img]

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Överkörmästaren, Monday, September 10, 2018, 18:22 (2048 dagar sedan) @ Harald

Ja, det fanns väl knappast någon anledning att köra ett tåg på linje fyra ut till Skarpnäck. Men att döma av tidtabellen från 1937 så utgick alla turer från Skarpnäck på morgonen och alla gick in därifrån på kvällen. Då kunde man inte bara backa in tåget på kvällen, för då var det felvänt på morgonen. Antagligen bytte man släpvagnar mellan motorvagnarna.

[img]https://harald.nordius.se/bilder/Enskedebanan1937.jpg[/img]

Jo men 8:an var ju en mindre del av den totala tursättningen, utgående vagnar på t ex 1:an gick väl rimligen rakt ut mot stan.

De där sista två natt-omloppen på 8:an gick nog med ensam motorvagn, skulle jag gissa?

Observera även att 5-minuterstrafiken på eftermiddagen verkar börja ungefär samtidigt vid Slussen och Skarpnäck.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Anders Sandgren, Monday, September 10, 2018, 18:13 (2048 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det gick kanske inte att köra direkt in i hallen. På [link=http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=108680]den här bilden[/link] skymtar en övergångsväxel, men den är medväxel. Det var kanske enklare att köra till Skarpnäck och vända än att byta spår genom den.


Om vi bortser från linje 19, som gick med ”tvåriktningståg” 1949-51, så var ju merparten av tågen i Enskedehallen ”enriktningståg” som lik förbaskat måste vändas för att komma rätt i vagnhallen. Så i avsaknad av triangelspår eller slinga vid själva hallen behövde man ändå behålla åttans vändslinga ett tag.


Ända sedan slingan Åkervägen–Brunnsvägen–De Gamlas Väg slopades torde ingående tåg på 8 och 19 behövt vända i Skarpnäck. För linje 8 var det nog inget egentligt problem men för linje 19 bör det varit en onödig omväg. Men man borde väl backat ut några tåg för att köra dem till Skarpnäck som utgående tåg? Inte skickade man ut alla tåg mot Slussen från Hallen och lämnade sträckan från Skaprnäck utan trafik tills dess att första tåg från Slussen kommit dit?


Jag syftade iofs främst på tiden efter 1950, men så länge "gamla" 8:an fanns kvar gick den ju alltid med tvåriktningsvagnar så det var ju inget märkvärdigt om några utgående vagnar gick ut via Skarpnäck. De bör ju i så fall ha "backats" med eventuella släpvagnar först ut på Sockenvägen och sedan kört genom växeln Harald pekar på över till östergående spår.

De ingående vagnarna (med eller utan släp) bör väl däremot praktiskt taget alltid ha gått ända ut till Skarpnäck och vänt före ingång.


De tåg som skulle backas ut vore väl enklast att köra in, så att de stod rättvända för utbackning och tidig avgång mot Skarpnäck ([link=http://skarpnackhembygd.se/sockenv-linje8/Hallen.htm]som linje 4-tåget på första bilden här[/link])?


Nä, det där är väl en A8, de fick inte dra trevagnståg (på sin höjd [b]ett[/b] släp några timmar om dagen). Mer troligt här är att den används som rangeringsvagn och skall skjuta ut släpen för tillkoppling, ser ut som att det sitter en kabel i närmaste släpet vilket stödjer den hypotesen.

Om den inte varit och hämtat släpvagar som hängts av andra tåg. På 20-talet var ju inte linje 4 en ringlinje men väl en lång linje som gick från Hornstull till Skanstull via ungefär hela innerstan. Släpvagnar må ju hängts av och på vid Skanstull för både linje 4 & 6 på den tiden även om 6:an kanske gjorde på/av-hängningen vid Norrhallen.
A8 byggdes ju om i omgångar med förlängda plattformar på 20-talet och starkare motorer senare. Däremot fick de liksom A10 behålla träbänkarna. Synd att ingen A8 överlevde, den sista skrotades i Kiruna i början av 60-talet efter att gruvspårvägen lagts ned.

I Malmö drog väl Mustangerna dubbla släp när de transporterade släp till/från Gustav Adolfs torg men däremot aldrig två släp i trafik.

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Överkörmästaren, Monday, September 10, 2018, 19:44 (2048 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det gick kanske inte att köra direkt in i hallen. På [link=http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=108680]den här bilden[/link] skymtar en övergångsväxel, men den är medväxel. Det var kanske enklare att köra till Skarpnäck och vända än att byta spår genom den.


Om vi bortser från linje 19, som gick med ”tvåriktningståg” 1949-51, så var ju merparten av tågen i Enskedehallen ”enriktningståg” som lik förbaskat måste vändas för att komma rätt i vagnhallen. Så i avsaknad av triangelspår eller slinga vid själva hallen behövde man ändå behålla åttans vändslinga ett tag.


Ända sedan slingan Åkervägen–Brunnsvägen–De Gamlas Väg slopades torde ingående tåg på 8 och 19 behövt vända i Skarpnäck. För linje 8 var det nog inget egentligt problem men för linje 19 bör det varit en onödig omväg. Men man borde väl backat ut några tåg för att köra dem till Skarpnäck som utgående tåg? Inte skickade man ut alla tåg mot Slussen från Hallen och lämnade sträckan från Skaprnäck utan trafik tills dess att första tåg från Slussen kommit dit?


Jag syftade iofs främst på tiden efter 1950, men så länge "gamla" 8:an fanns kvar gick den ju alltid med tvåriktningsvagnar så det var ju inget märkvärdigt om några utgående vagnar gick ut via Skarpnäck. De bör ju i så fall ha "backats" med eventuella släpvagnar först ut på Sockenvägen och sedan kört genom växeln Harald pekar på över till östergående spår.

De ingående vagnarna (med eller utan släp) bör väl däremot praktiskt taget alltid ha gått ända ut till Skarpnäck och vänt före ingång.


De tåg som skulle backas ut vore väl enklast att köra in, så att de stod rättvända för utbackning och tidig avgång mot Skarpnäck ([link=http://skarpnackhembygd.se/sockenv-linje8/Hallen.htm]som linje 4-tåget på första bilden här[/link])?


Nä, det där är väl en A8, de fick inte dra trevagnståg (på sin höjd [b]ett[/b] släp några timmar om dagen). Mer troligt här är att den används som rangeringsvagn och skall skjuta ut släpen för tillkoppling, ser ut som att det sitter en kabel i närmaste släpet vilket stödjer den hypotesen.


Om den inte varit och hämtat släpvagar som hängts av andra tåg.

Jo det är ju också möjligt förstås! Jag tyckte dock att personernas placering på bilden mer tydde på att man tänkte köra ut ur hallen. Tvåaxliga släp gick det väl gott om på 8:an på den tiden.

På 20-talet var ju inte linje 4 en ringlinje men väl en lång linje som gick från Hornstull till Skanstull via ungefär hela innerstan. Släpvagnar må ju hängts av och på vid Skanstull för både linje 4 & 6 på den tiden även om 6:an kanske gjorde på/av-hängningen vid Norrhallen.

Har bara dimmiga begrepp om hur nedtrappningen på kvällarna gick till, bytte man inte i viss utsträckning också ut hela tåg mot enkelvagnar?

Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?

av Stefan Skoglund, Monday, September 10, 2018, 21:46 (2048 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Ja det var ju inte lätt....
Slumpen gav mig två rätt...