Disposition av lok efter elektrifiering Jörn - Boden (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, September 09, 2018, 16:10 (2055 dagar sedan)

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/B-/Dokment/B-19420301.jpg[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/B-/Dokment/B-19410905.jpg[/IMG]

Disposition av lok efter elektrifiering Jörn - Boden

av Bertil Bengtsson, Monday, September 10, 2018, 17:08 (2054 dagar sedan) @ BD

Tack, Bengt! Mycket intressant!
Jag tillåter mig dock tro, att elektroloken INTE räckte till. Det gjorde dom i varje fall ca 1949-1950 inte: det var vanligt med B-lok i tågen söder om Boden. Fjärrtågen, både snälltåg och godståg, hade naturligtvis M (Mg), litet senare F i snälltågen under den tid M-loken inte var kuranta. Lokaltåget till/från Ånge vill jag minnas hade Hg. Farsan hade i sina samlingar på 50-talet allehanda papper, bland annat en skrivelse om bristen på elektrolok.
När jag var liten bodde jag i vinkeln mellan SbÖN och linjen mot Luleå; jag behövde ofta vänta vid bommarna på dåvarande Lulevägen. Det var ofta B-lok i tågen! Jag antar de gick till/från Jörn, i ett tåg med - antar jag - en salig blandning personvagnar från privatbanor. Där förekom ofta en kort tvåaxlig personvagn med inbyggda plattformar, jag har i Str 262 och liknande inte lyckats hitta någon vagn som påminner mig om den vagn jag har denna minnesbild av.
Berra