Första vut-banan och föt-banan? (Järnväg allmänt)

av Anders_W, Monday, September 10, 2018, 10:15 (2054 dagar sedan)

På Postvagnen omtalas i en tråd att det som idag kallas system S (vut-bana) kom 1962.

Med hur är det med system F (föt-bana) - när kom dessa?

Och vet någon vilken bana i resp. kategori som var först?

Första vut-banan och föt-banan?

av Kjell Aghult, Monday, September 10, 2018, 15:53 (2054 dagar sedan) @ Anders_W

På Postvagnen omtalas i [link=https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/5574-Musealt-ställverk]en tråd[/link] att det som idag kallas system S (vut-bana) kom 1962.

Med hur är det med system F (föt-bana) - när kom dessa?

System fr o m 1989-05-28. Endast sträckan Örbyhus-Hallstavik finns/funnits.

Och vet någon vilken bana i resp. kategori som var först?

Exakt första vutbanan saknar jag uppgift på. En av de allra första var dock Mjölby-Ödeshög.
I tågplan 1961 hade den helt överdimensionerad tågklarering: Tåganmälan Mjölby <> Väderstad <>
Hästholmen <> Ödeshög för det enda tågparet, lokomotorgodstågen 7401/7402. Tam var troligen
bara en bråkdel av den totala stationarbetet, men fortsättningsvis räckte det med tkl i Mjölby.

En vutbana har normalt bara EN tkl. Undantag har funnits med dito i båda ändar, s k oäkta
vutbanor. T ex NKlJ Deje-Karlstad och Karlstad-Skoghall. Vid SJ ett antal år t ex Snyten-Norberg och Vartofta-Tidaholm.

Första vut-banan och föt-banan?

av Bengt H, Monday, September 10, 2018, 19:35 (2054 dagar sedan) @ Kjell Aghult

På Postvagnen omtalas i [link=https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/5574-Musealt-ställverk]en tråd[/link] att det som idag kallas system S (vut-bana) kom 1962.

Med hur är det med system F (föt-bana) - när kom dessa?

System fr o m 1989-05-28. Endast sträckan Örbyhus-Hallstavik finns/funnits.

Jag citerar mitt eget inlägg om saken i Postvagnen

Det trafikeringssystem som idag kallas system F, måste vara betydligt äldre. När jag körde buss hos SJ i Uppsala i slutet av 70-talet förekom det att jag hade rast vid stationen i Örbyhus. Inne på expeditionen fanns det alltid kaffe och tid för en pratstund. Därifrån dirigerades trafiken på linjen till Hallstavik med hjälp av driftradio och noteringar på en graf. Växlarna lades om av lokföraren med hjälp av samma radio. Alltså fanns redan då det som idag är system F. Regelverket kring trafikeringen har dock ändrats, senast när JTF infördes, men sannolikt även när trafikeringssystemet en gång formaliserats under namnet "föt".

Jag håller för sannolikt att banan har haft ett sådant trafikeringssystem ända sedan förlängningen till Hallstavik togs i bruk, vilket väl skedde just i slutet av sjuttiotalet.

Första vut-banan och föt-banan?

av Kjell Aghult, Tuesday, September 11, 2018, 05:56 (2053 dagar sedan) @ Bengt H

Med hur är det med system F (föt-bana) - när kom dessa?

System fr o m 1989-05-28. Endast sträckan Örbyhus-Hallstavik finns/funnits.


Jag citerar mitt eget inlägg om saken i Postvagnen

Det trafikeringssystem som idag kallas system F, måste vara betydligt äldre. När jag körde buss hos SJ i Uppsala i slutet av 70-talet förekom det att jag hade rast vid stationen i Örbyhus. Inne på expeditionen fanns det alltid kaffe och tid för en pratstund. Därifrån dirigerades trafiken på linjen till Hallstavik med hjälp av driftradio och noteringar på en graf. Växlarna lades om av lokföraren med hjälp av samma radio. Alltså fanns redan då det som idag är system F. Regelverket kring trafikeringen har dock ändrats, senast när JTF infördes, men sannolikt även när trafikeringssystemet en gång formaliserats under namnet "föt".

Jag håller för sannolikt att banan har haft ett sådant trafikeringssystem ända sedan förlängningen till Hallstavik togs i bruk, vilket väl skedde just i slutet av sjuttiotalet.

Enligt linjeboken för 1988 - året före förändringen - var sträckan då vutbana. Alltså sth 40. På stockholmsregionen i gott sällskap med Orrskog-Söderfors, Kolbäck-Surahammar, Stockholm N-Värtan och Åkers Styckebruk-Strängnäs.

Radiostyrda växlar i Dannemora och Gimo hade på försök införts 1981-05-06. Driftradio i norra
Uppland hade införts redan 1976. Detta som SJ första sträcka och föranlett av upprustningen av
f d UGJ huvudlinje. Hur radion sedan utvidgades till sidolinjerna följde jag inte upp.

Linjeboken är sist uppdaterad med ändringstryck 1988-12-19. Föreskrifterna för fötbana (sth 70) trädde i kraft först 1989-05-29.

Första vut-banan och föt-banan?

av HP, Thursday, September 13, 2018, 20:51 (2050 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Med hur är det med system F (föt-bana) - när kom dessa?

System fr o m 1989-05-28. Endast sträckan Örbyhus-Hallstavik finns/funnits.


Jag citerar mitt eget inlägg om saken i Postvagnen

Det trafikeringssystem som idag kallas system F, måste vara betydligt äldre. När jag körde buss hos SJ i Uppsala i slutet av 70-talet förekom det att jag hade rast vid stationen i Örbyhus. Inne på expeditionen fanns det alltid kaffe och tid för en pratstund. Därifrån dirigerades trafiken på linjen till Hallstavik med hjälp av driftradio och noteringar på en graf. Växlarna lades om av lokföraren med hjälp av samma radio. Alltså fanns redan då det som idag är system F. Regelverket kring trafikeringen har dock ändrats, senast när JTF infördes, men sannolikt även när trafikeringssystemet en gång formaliserats under namnet "föt".

Jag håller för sannolikt att banan har haft ett sådant trafikeringssystem ända sedan förlängningen till Hallstavik togs i bruk, vilket väl skedde just i slutet av sjuttiotalet.

Enligt linjeboken för 1988 - året före förändringen - var sträckan då vutbana. Alltså sth 40. På stockholmsregionen i gott sällskap med Orrskog-Söderfors, Kolbäck-Surahammar, Stockholm N-Värtan och Åkers Styckebruk-Strängnäs.

Radiostyrda växlar i Dannemora och Gimo hade på försök införts 1981-05-06. Driftradio i norra
Uppland hade införts redan 1976. Detta som SJ första sträcka och föranlett av upprustningen av
f d UGJ huvudlinje. Hur radion sedan utvidgades till sidolinjerna följde jag inte upp.

Linjeboken är sist uppdaterad med ändringstryck 1988-12-19. Föreskrifterna för fötbana (sth 70) trädde i kraft först 1989-05-29.

Har normalspåret Dannemora-Hargshamn-Hallstavik haft tåg med riktig tågklarering sedan den breddades/förlängdes?/HP

Första vut-banan och föt-banan?

av Kjell Aghult, Friday, September 14, 2018, 09:20 (2050 dagar sedan) @ HP

Har normalspåret Dannemora-Hargshamn-Hallstavik haft tåg med riktig tågklarering sedan den breddades/förlängdes?/HP

Den tycks ha blivit vutbana - under tkl Gimo - redan 1964. Dessförinnan kördes malmtågen som
tåg enligt Säo. Normalspårskörningarna till G. klassades som vut.
Örbyhus-Dannemora tycks ha betraktats som "växlingsspår" inom Ö. station.

Rättelser/kompletteringar emotses gärna.

Första vut-banan och föt-banan?

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, September 16, 2018, 16:07 (2048 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ursäkta frågan, men vad är en föt-bana? Vut = Vagnuttagning men vad betyder Föt?

Första vut-banan och föt-banan?

av Herbert Paalberg, Sunday, September 16, 2018, 17:11 (2048 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Föt= Förenklad trafikövervakning. Palle i Vika.

Första vut-banan och föt-banan?

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, September 16, 2018, 23:29 (2047 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Föt= Förenklad trafikövervakning. Palle i Vika.

Har aldrig hört föt-bana tidigare men jag är väl för gammal för sådana "moderniteter". Antar att det motsvarar vut-bana men när ändrades begreppen och vad var det för fel på termen vut-bana egentligen eftersom man måste ändra (för ändringens skull kanske?)?

Första vut-banan och föt-banan?

av Staffan Eriksson, Sunday, September 16, 2018, 23:39 (2047 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

På föt-bana kan man köra tåg. Dessutom har jag för mig att man förr hade tågmöte i Gimo, vilket ju inte går på vut-bana.

Första vut-banan och föt-banan?

av Kjell Aghult, Monday, September 17, 2018, 06:17 (2047 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

På föt-bana kan man köra tåg. Dessutom har jag för mig att man förr hade tågmöte i Gimo, vilket ju inte går på vut-bana.

Förebilden till föt är tyska Zugleitbetrieb, av 1972. Där tillåten även i persontrafik (´ § 100 med radiosamtal´). Det togs efter av de danska privatbanorna i deras nya Säo av 1975
och har införts även på två (?) DSB-linjer.

Tanken i Sverige var att höja sth 40>70 på vissa längre godsbanor, förstås
om spårstandarden så medgav. Systemet infördes bara i Uppland. Man jag hört även
Smedberg-Lysekil, Vetlanda-Järnforsen och Boden-Haparanda (!) föreslås i sammanhanget.