Resa ut i Europa från Stockholm 1952 (Fordon: vagnar)

av goranstille, Monday, September 10, 2018, 12:15 (2054 dagar sedan)

Hej
Jag skriver om en tågresa ut i Europa 1952 och söker lite fakta.
Fanns det direktvagnar från Stockholm och hur "långt"gick de?
Till Köpenhamn, Hamburg/Altona, Köln, eller hela vägen dit jag tänkte Utrecht och Amsterdam?
Var det Franska "Wagon-Lit" som användes?
Vagnarna gick över Malmö eller hur?
Och tågfärja där?
Vad hette den och mellan vilka år var den i bruk?
När på dagen startade tågen från Stockholm?
När var de framme i Malmö respektive Köpenhamn?
Hur lång tid tog det Stockholm till Utrecht?

Hoppas någon kan spä på med lite fakta
Tack på förhand
Göran Stille

Resa ut i Europa från Stockholm 1952

av Mattias Jansson, Monday, September 10, 2018, 13:05 (2054 dagar sedan) @ goranstille

Hej
Jag skriver om en tågresa ut i Europa 1952 och söker lite fakta.
Fanns det direktvagnar från Stockholm och hur "långt"gick de?
Till Köpenhamn, Hamburg/Altona, Köln, eller hela vägen dit jag tänkte Utrecht och Amsterdam?
Var det Franska "Wagon-Lit" som användes?
Vagnarna gick över Malmö eller hur?
Och tågfärja där?
Vad hette den och mellan vilka år var den i bruk?
När på dagen startade tågen från Stockholm?
När var de framme i Malmö respektive Köpenhamn?
Hur lång tid tog det Stockholm till Utrecht?

Hoppas någon kan spä på med lite fakta
Tack på förhand
Göran Stille

Det får bli en uppskattning.

Om vi börjar med 1950, så såg det ut så här:


Avgång Stockholm C 10.00
Ankomst Köpenhamn 20.49 (gick via Malmö)
Avgång Köpenhamn 22.33
Ankomst Hamburg 10.23
Avgång Hamburg 11.18
Ankomst Amsterdam 19.50

Valde du sittvagn kunde du åka hela denna sträcka utan byte. Sovvagn fanns från Köpenhamn till Amsterdam.

Skulle du specifikt till Utrecht så vore det snabbaste dock att byta i Amersfoort dit ovan nämnda tåg kom 19.04. Resan därifrån till Utrecht tog bara runt 15 minuter och det gick minst ett tåg varje timme, så även om jag inte har tillgång till någon holländsktdt från just början av 1950-talet så vågar jag ändå garantera att du skulle vara framme i Utrecht före klockan 8 på kvällen.

Så såg det alltså ut 1950, MEN det finns ett förbehåll, nämligen att alla tåg 1950 ännu gick via Fyn och Jylland, medan man från 1951 tog färjeförbindelsen Gedser - Grossenbrode i bruk.


Om jag därför tittar på 1955 så såg det ut som följer:

Avgång Stockholm 7.30
Ankomst Köpenhamn 17.48

(Här finns en skillnad i det att tågen 1955 hade börjat gå via Helsingborg, vilket inte var fallet 1952, men avgångs- och ankomsttiderna var i det närmaste identiska i just det här fallet.)

Ingen direktvagn denna gång, byte till Sovvagn i Köpenhamn.

Avgång Köpenhamn 19.00
Ankomst Utrecht 10.19

(direkttåg till Hoek van Holland över Utrecht denna gång)

Ett andra alternativ 1955:

Avgång Stockholm 18.45
Ankomst Köpenhamn 6.20
Avgång Köpenhamn 7.40
Ankomst Hamburg 15.49
Avgång Hamburg 15.56
Ankomst Utrecht 22.18

Detta alternativ var utan byte i sittvagn, annars med byte i Köpenhamn.

Som synes finns ett par skillnader och det var förändringar som ägde rum just vid den aktuella tiden, så just den här gången är det litet svårare att svara med utgångspunkt i näraliggande års tidtabeller. Men med reservation för att jag inte vet exakt när omläggningen i Holland ägde rum så skulle jag gissa att 1955 års varianter kan ligga hyfsat nära i restid; omledningen i Danmark är den stora förändringen, med nära fyra timmars restidsförkortning; de andra skillnaderna gjorde ingen större skillnad i tid.

Resa ut i Europa från Stockholm 1952

av goranstille, Monday, September 10, 2018, 13:23 (2054 dagar sedan) @ Mattias Jansson

TAck Mattias Jansson.
I min minnesbild gick resan över den speciella "snurra" som banan går för att komma upp tillräckligt högt för att passera Kielkanalen. Då måste resa ha fårr över Fyn och Jylland eller hur. Och jag är ganska säker på att det var 1952 för jag var 10 år då och böt skola.

Hälsningar
Göran Stille

Resa ut i Europa från Stockholm 1952

av Mattias Jansson, Monday, September 10, 2018, 13:34 (2054 dagar sedan) @ goranstille

TAck Mattias Jansson.
I min minnesbild gick resan över den speciella "snurra" som banan går för att komma upp tillräckligt högt för att passera Kielkanalen. Då måste resa ha fårr över Fyn och Jylland eller hur. Och jag är ganska säker på att det var 1952 för jag var 10 år då och böt skola.

Hälsningar
Göran Stille

Ja om du minns det så var det via Fyn, Jylland och Schleswig. Färjan Gedser - Grossenbrode startade som sagt 1951, men det är möjligt att det gick direkttåg den längre vägen även någon tid efter det.

I så fall så skulle jag därmed hellre approximera utifrån 1950 års exempel, snarare än 1955.

Om jag får lov att spekulera så kan det initialt ha varit en kapacitetsfråga, för jag tror mig ha läst någonstans att man initialt bara hade en färja att tillgå på den aktuella traden. (Men detta är jag till skillnad från årtalet alltså inte helt säker på.)

Resa ut i Europa från Stockholm 1952

av Ola Almquist, Monday, September 10, 2018, 14:01 (2054 dagar sedan) @ Mattias Jansson

TAck Mattias Jansson.
I min minnesbild gick resan över den speciella "snurra" som banan går för att komma upp tillräckligt högt för att passera Kielkanalen. Då måste resa ha fårr över Fyn och Jylland eller hur. Och jag är ganska säker på att det var 1952 för jag var 10 år då och böt skola.

Hälsningar
Göran Stille


Ja om du minns det så var det via Fyn, Jylland och Schleswig. Färjan Gedser - Grossenbrode startade som sagt 1951, men det är möjligt att det gick direkttåg den längre vägen även någon tid efter det.

I så fall så skulle jag därmed hellre approximera utifrån 1950 års exempel, snarare än 1955.

Om jag får lov att spekulera så kan det initialt ha varit en kapacitetsfråga, för jag tror mig ha läst någonstans att man initialt bara hade en färja att tillgå på den aktuella traden. (Men detta är jag till skillnad från årtalet alltså inte helt säker på.)

M/S Deutschland sattes i trafik i maj 1953. Tidigare användes S/S Danmark med stöd av S/S Prins Christian. Danmark trafikerade även Gedser - Warnemünde. Ångfärjorna tog endast godsvagnar. Mer om detta på [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnf%C3%A4hre_Gro%C3%9Fenbrode%E2%80%93Gedser]tyska Wikipedia[/link].

M.v.h.
Ola

Resa ut i Europa från Stockholm 1952

av johanmmolin, Friday, September 21, 2018, 22:13 (2043 dagar sedan) @ Ola Almquist

Här finns en tråd där vi har varit ett antal personer som försökt nysta i den internationella trafiken till och från Skandinavien.

Ungefär enligt länken nedan landar vi på 1952; det finns säkert information att hämta på sidorna runtomkring också då tråden inte är exakt kronologisk:

[link=http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=20&t=3975&start=520]Mötesspåret, om internationella tåg till Skandinavien[/link]

Resa ut i Europa från Stockholm 1952

av BD, Saturday, September 22, 2018, 10:10 (2042 dagar sedan) @ goranstille

Var det Franska "Wagon-Lit" som användes?

CIWL (Internationella sovagnsbolaget) var ett belgiskt bolag.

Vagnarna gick över Malmö eller hur?
Och tågfärja där?

Malmöhus