Vändskivan i Åseda (Historiskt material)

av ak44, Tuesday, September 11, 2018, 20:33 (2047 dagar sedan)

Varje gång jag ser 891-vändskivan som finns anlagd i parken bredvid f.d. stationshuset i Åseda grubblar jag över dess storlek. Om man skall gissa på en diameter så blir det 5, kanske i överkant, 6 meter. Den vändskivan kan väl på sin höjd ha rymt en tender?

Är det originalvändskivan eller är det någon installation med "konstnärlig frihet"? Och har en ursprunglig vändskiva funnits just på den platsen? Den ligger i en svag sluttning nu.

(Det kanske är tur att den är så liten, för ett äldre ånglok skulle inte få plats på den. Nu är det bara vändskivan som rostar bort)

Vändskivan i Åseda

av Johan O, Tuesday, September 11, 2018, 20:59 (2047 dagar sedan) @ ak44

Hej!

Vändskivan är original från Åseda, men den ligger inte på ursprunglig plats. Lokstallet och skivan låg i bangårdens västra ände, ungefär mitt för där "Hälsans hus" ligger idag.

Skivan är 6 meter lång, vilket räcker gott för att vända banans största tanklok på.
Största tanklok på banan var Np-loken som har 5450 mm hjulbas.

/Johan

Vändskivan i Åseda

av Krister P, Tuesday, September 11, 2018, 21:13 (2047 dagar sedan) @ Johan O

Hej!

Vändskivan är original från Åseda, men den ligger inte på ursprunglig plats. Lokstallet och skivan låg i bangårdens västra ände, ungefär mitt för där "Hälsans hus" ligger idag.

Skivan är 6 meter lång, vilket räcker gott för att vända banans största tanklok på.
Största tanklok på banan var Np-loken som har 5450 mm hjulbas.

/Johan

Nämnas kan att både Gp 3041 och 3043 har stått i Åsedas lokstall vissa tider som avställda och de har en hjulbas på 11110mm.
Men de behövde aldrig vändas utan kördes bara rakt över skivan in i stall.

Vändskivan i Åseda - Normalspår?

av K Lemming, Tuesday, September 11, 2018, 23:18 (2047 dagar sedan) @ Johan O

Fanns det vändskiva och stall även på normalspåret i Åseda?

Vändskivan i Åseda - Normalspår?

av Gunnar Olson, Tuesday, September 11, 2018, 23:47 (2047 dagar sedan) @ K Lemming

Fanns det vändskiva och stall även på normalspåret i Åseda?

Vändskiva har funnits. På tidigt 50-tal gick det vardagar ett fjärrgodstågpar Nässjö-Åseda och åter. Det hade rättvänt lok i båda riktningar.

Hur det var med stall vet jag inte.

Vändskivan i Åseda - Normalspår?

av Ola Almquist, Tuesday, September 11, 2018, 23:57 (2047 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Fanns det vändskiva och stall även på normalspåret i Åseda?


Vändskiva har funnits. På tidigt 50-tal gick det vardagar ett fjärrgodstågpar Nässjö-Åseda och åter. Det hade rättvänt lok i båda riktningar.

Hur det var med stall vet jag inte.

Jodå. En bild finns här.
Smalspårsstallet finns på bild här.

M.v.h.
Ola

Vändskivan i Åseda - Normalspår?

av Krister P, Wednesday, September 12, 2018, 01:07 (2047 dagar sedan) @ K Lemming

2010 visade jag lite bilder jag tog i Åseda 1982 med en hel del bilder på skivan och stall för normalspåret.
Kan ses här:

[msg=68624]Bilder från Åseda 1982.[/msg]

Vändskivan i Åseda - Normalspår?

av Göran Sohlberg, Wednesday, September 12, 2018, 09:52 (2047 dagar sedan) @ Krister P

Var finns bilder Åseda 1?

Göran

Vändskivan i Åseda - Normalspår?

av Bengt Löfgren, Wednesday, September 12, 2018, 10:29 (2046 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Var finns bilder Åseda 1?

Göran

[msg=68548]Åseda. Bilder från 1982 del 1[/msg]

Vändskivan i Åseda - Normalspår?

av Herbert Paalberg, Wednesday, September 12, 2018, 10:52 (2046 dagar sedan) @ Krister P

Ett stort tack Krister för din fotodokumentation över Åseda, minnen kommer tillbaka till denna station då jag själv körde på båda linjerna smal/normal. Vid min placering i N åren 1975-79 blev det många turer med Y6/7 str. N-Kac via Åa och senare när jag var placerad i Vk där vi normalt endast körde Vk-Vsm-Vk blev det trots allt en hel del körningar till Vö med extratåg och ej att förglömma med åntåg L18p 3147 hela str. Vk-Vö-Vk några ggr med persontåg. Trist att smalspåret ej gick att rädda i hela sin sträckning med sin otroligt vackra linje genom ett genuint Småland med sina röda stugor och mängder av blåa sjöar. Hade vi kunnat hålla ut några år till är jag övertygad om att det hade gått att driva banan vidare med EU-stöd som en turistbana i synnerhet som att mycket av ursprunget av järnvägen trots allt fanns kvar med infrastruktur/byggnader och framförallt rullande material. Det var dessa kriterier som var startskottet till TJF år 1967 där jag bl.a var med från allra första början att kunna visa upp smalspåret för kommande generationer hur en resa kunde gestalta sig i "gamla" dagar.

Palle i Vika.