NOHAB-dieselloken. (Fordon: lok)

av chfahlgren, Wednesday, September 12, 2018, 13:49 (2050 dagar sedan)

Hej bästa vänner på vårt forum.Har en fråga om multipelkörning.Går dessa TMX/TMY-lok att köras i enheter tre och tre eller var det 2 enheter som gick att multipelkoppla?
Tack på förhand för svar.Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från CH.Fahlgren jvm-vän 92
I Falun.

NOHAB-dieselloken.

av Jørgen Schwartz, Thursday, September 13, 2018, 09:38 (2049 dagar sedan) @ chfahlgren

Hej bästa vänner på vårt forum.Har en fråga om multipelkörning.Går dessa TMX/TMY-lok att köras i enheter tre och tre eller var det 2 enheter som gick att multipelkoppla?
Tack på förhand för svar.Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från CH.Fahlgren jvm-vän 92
I Falun.

I DSB tiden var det ifølge reglementerne tilladt med op til 3 MY/MX/MZ/ME i multipelkobling.

Mvh Jørgen

NOHAB-dieselloken.

av Bertil Bengtsson, Thursday, September 13, 2018, 20:26 (2049 dagar sedan) @ Jørgen Schwartz

Det handlar ju om lok av amerikanskt snitt. I USA multipelkopplar man många lok, elva vet jag har förekommit. Det går egentligen att göra här också - men skillnaden är att man i Nordamerika multipelkopplar även direktbromsen. Oavsett hur många lok som är multipelkopplade är alltid direktbromsen multipelkopplad också, med exakt kontroll över bromscylindertrycken på varje enskilt lok. Hur många lok det än är, så bromsar alla exakt likadant. Så sker inte här.
I Nordamerika har man Westinghouse bromssystem, vi har Knorr och liknande. De fungerar inte likadant.
Berra

NOHAB-dieselloken.

av Christer Nyqvist, Friday, September 14, 2018, 14:57 (2048 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

- men skillnaden är att man i Nordamerika multipelkopplar även direktbromsen. Oavsett hur många lok som är multipelkopplade är alltid direktbromsen multipelkopplad också, med exakt kontroll över bromscylindertrycken på varje enskilt lok. Hur många lok det än är, så bromsar alla exakt likadant. Så sker inte här.

Det stämmer inte riktigt... Är inte direktbromsen elmanövrerad på danskloken som på T 43/44? På våra "svenska" lok manövreras alla loks direktbroms från ledande lok i en multipel och multrippel.

NOHAB-dieselloken.

av Jørgen Schwartz, Friday, September 14, 2018, 16:16 (2048 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

- men skillnaden är att man i Nordamerika multipelkopplar även direktbromsen. Oavsett hur många lok som är multipelkopplade är alltid direktbromsen multipelkopplad också, med exakt kontroll över bromscylindertrycken på varje enskilt lok. Hur många lok det än är, så bromsar alla exakt likadant. Så sker inte här.


Det stämmer inte riktigt... Är inte direktbromsen elmanövrerad på danskloken som på T 43/44? På våra "svenska" lok manövreras alla loks direktbroms från ledande lok i en multipel och multrippel.

Den direkte bremse på de danske lokomotiver er ikke elektrisk. Det var den ihvertfald ikke da de kørte i Danmark.

Mvh Jørgen

NOHAB-dieselloken. Direktbromsen

av BD, Saturday, September 15, 2018, 12:36 (2047 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

På bildlänken syns på loket till vänster en liten kulkik med vidhängande slang med något mindre diameter än en vanlig bromsslang. Den är för direktbromsning av loken i en multipel.
MZ-loken i Australien har fått sådana slangar.


Bildlänk

NOHAB-dieselloken.

av chfahlgren, Friday, September 14, 2018, 11:50 (2048 dagar sedan) @ Jørgen Schwartz

Vill rikta ett TACK till vännerna Jorgen Schwartz och Bengt Bengtsson för svar vad gällde multipelkörning av f.d. DSB-dieseloken från NOHAB.Tack för svaren.
Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.