Sth lok och vagnar (Fordon: allmänt)

av Johnny, Saturday, September 15, 2018, 00:07 (2022 dagar sedan)

Många ellok, F, Rc1, Rc2 Rc4 och Rc5 har/hade sth 135 km/h, samtidigt hade personvagnar sth 130 km/h. Varför denna skillnad? Den känns inte logisk.

Ra hade sth 150 km/h, men användes väl aldrig i den hastigheten i ordinarie trafik, men hur kommer det sig att Rc3 fick sth 160 och inte 150 km/h?

Sth lok och vagnar

av IH, Saturday, September 15, 2018, 10:34 (2021 dagar sedan) @ Johnny

När det gäller Sth för lok så är det ofta maskintekniken och utväxlingen som avgör vilken Sth loken har. Loken är ofta byggda för att klara högre hastigheter än de är växlade för.

När det gäller vagnar med stålkorg så är det som regel boggiekonstruktion och bromsar som avgör Sth. I Sverige märktes vagnarna med det som var högsta tillåtna hastighet på på svenska järnvägarna även om vagnarna skulle kunna ha högre Sth. Alla 60-talsvagnarna som inte var godkända för internationell trafik märktes om från Sth 130 till Sth 160 i samband med att maxhastigheten på järnväg höjdes från 130 till 160. Många 40-talsvagnar märktes också om, men där vet jag inte om något var tvungen att göras åt bromsar eller annat. Många 40-talsvagnar byggdes ju om rejält på 70-talet och då kanske det i den ombyggnaden också gjordes de åtgärder som kräves för att höja Sth till 160.

Jag har undrat lite över 30-talsvagnar och många 40-talsvagnar som inte märktes om till Sth 160. En del av de vagnarna kanske hade teknik som skulle kunna ha Sth 140 eller Sth 150 men det kanske ansågs onödigt för att vagnarna snart skulle skrotas.

Sth lok och vagnar

av Olof W, Saturday, September 15, 2018, 10:46 (2021 dagar sedan) @ IH

När det gäller Sth för lok så är det ofta maskintekniken och utväxlingen som avgör vilken Sth loken har. Loken är ofta byggda för att klara högre hastigheter än de är växlade för.

När det gäller vagnar med stålkorg så är det som regel boggiekonstruktion och bromsar som avgör Sth. I Sverige märktes vagnarna med det som var högsta tillåtna hastighet på på svenska järnvägarna även om vagnarna skulle kunna ha högre Sth. Alla 60-talsvagnarna som inte var godkända för internationell trafik märktes om från Sth 130 till Sth 160 i samband med att maxhastigheten på järnväg höjdes från 130 till 160. Många 40-talsvagnar märktes också om, men där vet jag inte om något var tvungen att göras åt bromsar eller annat. Många 40-talsvagnar byggdes ju om rejält på 70-talet och då kanske det i den ombyggnaden också gjordes de åtgärder som kräves för att höja Sth till 160.

Jag har undrat lite över 30-talsvagnar och många 40-talsvagnar som inte märktes om till Sth 160. En del av de vagnarna kanske hade teknik som skulle kunna ha Sth 140 eller Sth 150 men det kanske ansågs onödigt för att vagnarna snart skulle skrotas.

I tillägg så påverkade ibland också banans högsta hastighet när Sth bestämdes. Det klassiska exemplet är SJ F och BJ H3s där det första hade högsta hastighet 90km/h bland annat för att det inte fanns någon (SJ) bana där lokförarna fick kör fortare. BJ hade däremot sträckor som var godkända för 100km/h och det blev också max hastighet för H3s.


/Olof

Sth lok och vagnar

av IH, Saturday, September 15, 2018, 10:50 (2021 dagar sedan) @ Olof W

Jag tänkte inte så långt tillbaka. F-loken (ånga) fick väl Sth 120 i Danmark?

Sth lok och vagnar

av Johnny, Saturday, September 15, 2018, 11:31 (2021 dagar sedan) @ IH

110 km/h

Sth lok och vagnar

av Oskar F, Sunday, September 16, 2018, 21:52 (2020 dagar sedan) @ IH

När det gäller Sth för lok så är det ofta maskintekniken och utväxlingen som avgör vilken Sth loken har. Loken är ofta byggda för att klara högre hastigheter än de är växlade för.

När det gäller vagnar med stålkorg så är det som regel boggiekonstruktion och bromsar som avgör Sth. I Sverige märktes vagnarna med det som var högsta tillåtna hastighet på på svenska järnvägarna även om vagnarna skulle kunna ha högre Sth. Alla 60-talsvagnarna som inte var godkända för internationell trafik märktes om från Sth 130 till Sth 160 i samband med att maxhastigheten på järnväg höjdes från 130 till 160. Många 40-talsvagnar märktes också om, men där vet jag inte om något var tvungen att göras åt bromsar eller annat. Många 40-talsvagnar byggdes ju om rejält på 70-talet och då kanske det i den ombyggnaden också gjordes de åtgärder som kräves för att höja Sth till 160.

Jag har undrat lite över 30-talsvagnar och många 40-talsvagnar som inte märktes om till Sth 160. En del av de vagnarna kanske hade teknik som skulle kunna ha Sth 140 eller Sth 150 men det kanske ansågs onödigt för att vagnarna snart skulle skrotas.


Jag kan tillägga (även riktat till ursprungsfrågan) att F-loken var avsedda att dra snälltåg i 120 km/h och det var deras huvudsakliga tjänst ända till Rc-loken tog över. Enligt "Svenska ellok" (Nordin, Wretman, Grundstedt, 1998; SJK 67) fick SJ från "utlandet" rådet att överdimensionera loken (s. 171) och jag tror att man då tog till ca 10 % på sth (120 km/h) och höjde till närmaste femtal km/h, dvs 135 km/h.

När Rc-loken beställdes var sth på banorna 130 km/h sedan länge och ingen utveckling skedde förrän 1985 när sth höjdes till 160 km/h. Jag är snarare förvånad att man inte valde sth 140 km/h som var vanligt utomlands, särskilt i Tyskland, med tanke på en enkel och billig sth-höjning i framtiden. Diffen mellan 130 km/h på vagnarna och 135 km/h för loken har jag inget minne av att någonsin sett förklaras, kan det ha att göra med lämpligt antal kuggar i transmissionen eller att ha marginal för att nå 130 km/h även med slitna hjul och dåligt justerad hastighetsmätare?

Att höja sth på vagnar handlar i första hand om bromsen, som ändras att bromsa kraftigare (utbromsningen). Men att klassa upp en vagn från 130 till 160 km/h innebär också i regel en högre underhållsklass. SJ hade redan börjat räkna dagarna för 1930- och 1940-talarna när man successivt höjde banornas sth (från 1985 och framåt) och det fanns säkert inget intresse av varken högre underhållskostnader eller gamla vagnar i de snabbaste tågen utan det var skroten som väntade när nya fordon levererades.

Sth lok och vagnar

av Per Ljungberg, Monday, September 17, 2018, 08:40 (2019 dagar sedan) @ IH

En del vagnar fick sina äldre boggier utbytta mot MD-boggier vilket kanske också möjliggjorde en högre sth.

Sth lok och vagnar

av Olle Vinberg, Sunday, September 16, 2018, 18:51 (2020 dagar sedan) @ Johnny

Jag tror inte det går att söka någon direkt logik bakom hastighetsvalen på lok annat än att man från ASEAs sida ville skaffa sig kunskap om hur loktypen Rc fungerade i högre hastighet. SJ som villigt upplät sina banor för ASEAs tester, hade god nytta av detta då man i mitten av åttiotalet lät växla om alla Rc5 till Rc6 och lät återstående lok i denna serie levereras som Rc6. Man lät även ett antal Rc2 omväxlas till Rc3 som ursprungligen var 10 till antalet. Några Rc4 har också tidvis varit växlade för 160.
Valet av 160 är kopplat till att över denna hastighet krävs Ep styrning av huvdbromssystemet. Sedan har det även funnits och finns begränsningar i signalsystemen på stadsbanorna i Sverige som påverkar sth för alla tåg kopplat till bromsförmåga och signalavstånd.
130 km/h var en lagom topphastighet för de flesta persontågen på huvudbanorna fram till i början på 80-talet då experimenten med X15 visade att man behövde göra anpassningar i signalsystemen för att köra fortare.
Som kuriosa kan nämnas att man testade både Rc7 för 180 km/h och Rc8 för 200 km/h. Men detta var allt för energikrävande så dessa prov mynnade ut i inget.

Sth lok och vagnar

av Överkörmästaren, Sunday, September 16, 2018, 19:09 (2020 dagar sedan) @ Olle Vinberg

Valet av 160 är kopplat till att över denna hastighet krävs Ep styrning av huvdbromssystemet.

Enligt vad då egentligen?

Sth lok och vagnar

av Bengt Löfgren, Tuesday, September 18, 2018, 07:18 (2018 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Valet av 160 är kopplat till att över denna hastighet krävs Ep styrning av huvdbromssystemet.


Enligt vad då egentligen?

Kanske detta:
Länk

Sth lok och vagnar

av daniel, Tuesday, September 18, 2018, 07:40 (2018 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Valet av 160 är kopplat till att över denna hastighet krävs Ep styrning av huvdbromssystemet.


Enligt vad då egentligen?


Kanske detta:
Länk

Fast av den länken (i varje fall inte den del av tråden länken pekar på) blir man ju inte klarare över
1) vilken föreskrift eller motsvarande som kraven framgår av, eller
2) vilken myndighet/organisation som ställer kraven.

Sth lok och vagnar

av Bengt Löfgren, Tuesday, September 18, 2018, 08:03 (2018 dagar sedan) @ daniel

Valet av 160 är kopplat till att över denna hastighet krävs Ep styrning av huvdbromssystemet.


Enligt vad då egentligen?


Kanske detta:
Länk


Fast av den länken (i varje fall inte den del av tråden länken pekar på) blir man ju inte klarare över
1) vilken föreskrift eller motsvarande som kraven framgår av, eller
2) vilken myndighet/organisation som ställer kraven.

Måste det vara en föreskrift? Det räcker väl med det praktiska förhållandet att försignalsträckan inte räcker till i hastigheter över 160 km/h på grund av den långa ansättningstiden i långa tåg utan Ep-broms.

Sth lok och vagnar

av daniel, Tuesday, September 18, 2018, 12:35 (2018 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Valet av 160 är kopplat till att över denna hastighet krävs Ep styrning av huvdbromssystemet.


Enligt vad då egentligen?


Kanske detta:
Länk


Fast av den länken (i varje fall inte den del av tråden länken pekar på) blir man ju inte klarare över
1) vilken föreskrift eller motsvarande som kraven framgår av, eller
2) vilken myndighet/organisation som ställer kraven.


Måste det vara en föreskrift?

Om någon frågar "enligt vad" så är det nog vad frågeställaren undrar.

Jag gissar att det står i SJs bromsföresktfter och att det är ett beslut som en gång tagits av SJ maskinavdelning på affärsverkstiden. Men jag vet inte.

Om det stämmer så finns ju en möjlighet att Transportstyrelsen kan släppa igen en bromsföresktft med andra formuleringar.

Eller så är det ett EU krav som står insktivet i någon TSD.

Sth lok och vagnar

av Lokf_RB, Tuesday, September 18, 2018, 04:44 (2018 dagar sedan) @ Olle Vinberg

Som kuriosa kan nämnas att man testade både Rc7 för 180 km/h och Rc8 för 200 km/h. Men detta var allt för energikrävande så dessa prov mynnade ut i inget.

Rc8? Rc7 hade jag hört, men Rc8 var något nytt.

Sth lok och vagnar

av -RB-, Tuesday, September 18, 2018, 23:48 (2018 dagar sedan) @ Lokf_RB

Såvitt jag minns var Rc8 reserverat för 200 km/h ombyggda "Rc6" . Men det blev inget av bla pga en större ombyggnad av boggi för att få plats med nya drev . Och sedan har jag för mig att bromsen på vagnarna måste byggas om för 200 km/h (?) . De nya dreven till Rc7 rymdes i existerande drevkåpor mm .

mvh Rolf Berg