Bollsbyn tunnel - ÅmÅJ (Bana)

av Kirby, Sunday, January 11, 2009, 07:50 (5576 dagar sedan)

Hej!

Detta här bilder visa norra änden av Bollsbyn tunnel. Inne i tunnel verkar vara en rostiga stål band. Vad är det?

[image]

[image]

Jag håller på att bygga en modell över tunnlen, därför vilja jag har så mycket information som möjligt.

Tackar

Kirby

ÅmÅJ

Bollsbyn tunnel - ÅmÅJ

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Sunday, January 11, 2009, 10:20 (5576 dagar sedan) @ Kirby

Kan det inte vara så att nedsipprande vatten har gjort att betong sprängts loss
och blottat armeringen:-) Sune

Bollsbyn tunnel - ÅmÅJ

av Jakob E, Sunday, January 11, 2009, 15:22 (5575 dagar sedan) @ Kirby

Det där var ju en tjusig tunnel.

Står det förresten inte någon övergiven bro någonstans i trakten på väg upp mot Årjäng eller är jag ute och cyklar ?

Övergångs bro

av Kirby, Sunday, January 11, 2009, 19:06 (5575 dagar sedan) @ Jakob E

Står det förresten inte någon övergiven bro någonstans i trakten på väg upp mot Årjäng eller är jag ute och cyklar ?

Det fanns tre övergångs broar framtill Årjäng. En fanns i Svanskog som byggdes av betong, men det revs på 70-talet. I närheten av Årjäng finns två: i Sillegårdsed och i Högerud.

Kirby

ÅmÅJ

Övergångs bro

av Jakob E, Sunday, January 11, 2009, 21:26 (5575 dagar sedan) @ Kirby

Tack - är det inte en av dessa som är rätt maffig ? Går över någon ravin eller så ?

Finns någon bild kantro ?

Övergångs bro

av Johan S, Monday, January 12, 2009, 08:50 (5575 dagar sedan) @ Jakob E

Den vid Sillegårdsed är en betongbro som korsar fd ÅmÅJ över en bergsskärning. Skärningen är ganska trång och själva porten påminner mycket om en tunnelöppning. Likhet finns med portalen till Bollsbytunneln.

Närmare Årjäng (vid Högerud?)finns en mindre fackverksbro som kallas "ko-broa" och har väl använts för att få kreaturen över banan. Jag har för mig att den används som gångbro nu för tiden.

/Johan

Övergångs bro

av Stefan Nilsson, Monday, January 12, 2009, 17:18 (5574 dagar sedan) @ Johan S

Den vid Sillegårdsed är en betongbro som korsar fd ÅmÅJ över en bergsskärning. Skärningen är ganska trång och själva porten påminner mycket om en tunnelöppning. Likhet finns med portalen till Bollsbytunneln.

Jepp, och den ser ut såhär, riktning mot Årjäng; svårt att känna måtten på bilden men det är trångt för två bilar att mötas, därav M-platsen:

[image]

Överhuvudtaget finns många betongkonstruktioner längs både ÅmÅJ och Skillingmarksbanan som är fascinerande, bl.a. ett antal stödväggar i betong upp längs bergssidor. Man kanske kan anta att betong var det nya modematerialet, samt att det spelade in att Skånska Cement byggde en del av banorna (i vart fall DVVJ)...! :-)

Övergångs bro

av David Sohlberg, Monday, January 12, 2009, 17:22 (5574 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Den vid Sillegårdsed är en betongbro som korsar fd ÅmÅJ över en bergsskärning. Skärningen är ganska trång och själva porten påminner mycket om en tunnelöppning. Likhet finns med portalen till Bollsbytunneln.


Jepp, och den ser ut såhär, riktning mot Årjäng; svårt att känna måtten på bilden men det är trångt för två bilar att mötas, därav M-platsen:

[image]

Överhuvudtaget finns många betongkonstruktioner längs både ÅmÅJ och Skillingmarksbanan som är fascinerande, bl.a. ett antal stödväggar i betong upp längs bergssidor. Man kanske kan anta att betong var det nya modematerialet, samt att det spelade in att Skånska Cement byggde en del av banorna (i vart fall DVVJ)...! :-)

Hm, nu sviker mig annars pålitliga minne... Men jag har för mig att den där bron/valvet var rivet när jag passerade platsen i bil i september 2008.

/DS

Övergångs bro

av Johan S, Monday, January 12, 2009, 21:30 (5574 dagar sedan) @ David Sohlberg

Var inte för säker på att minnet sviker dig. Du var där senare än jag. Men det är synd att sådana pärlor försvinner. Snart finns inga äldre betongbroar kvar. Stenvalvbroar och fackverksbroar går an att bevara men inte betongbroar...


/Johan

Övergångs bro

av Stefan Nilsson, Monday, January 12, 2009, 22:58 (5574 dagar sedan) @ David Sohlberg

Hm, nu sviker mig annars pålitliga minne... Men jag har för mig att den där bron/valvet var rivet när jag passerade platsen i bil i september 2008.

/DS

Det kan säkert stämma - även om det som Johan säger är synd i så fall - eftersom mitt foto är från 2005.

Och jag glömde skriva att jag alltså stått på gamla banvallen och tagit kortet. :-)

Uppe eller nere?

av Bobo L, Monday, January 12, 2009, 17:26 (5574 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Gick järnvägen alltså uppe på bron?

Uppe eller nere?

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Monday, January 12, 2009, 17:28 (5574 dagar sedan) @ Bobo L

Nja! Av ritningen ser det ut som om jvg gick vär vägen nu går:-) Sune

Övergångs bro

av Kirby, Monday, January 12, 2009, 16:33 (5574 dagar sedan) @ Jakob E

Finns någon bild kantro ?

Ska ritningar duger?

[image]

[image]

Har förbättrat sillegårdseds ritningen. Jag måste skapa en sida om ÅmÅJs broar.

Kirby

ÅmÅJ

Övergångs bro - gamla bilder?

av Kirby, Monday, January 12, 2009, 19:49 (5574 dagar sedan) @ Kirby

Har någon gamla bilder av dessa broar?

tack
Kirby

ÅmÅJ

Bollsbyn tunnel - ÅmÅJ

av Jan Frelin, Sunday, January 11, 2009, 22:22 (5575 dagar sedan) @ Kirby

Hej!

Detta här bilder visa norra änden av Bollsbyn tunnel. Inne i tunnel verkar vara en rostiga stål band. Vad är det?

[image]

[image]

Jag håller på att bygga en modell över tunnlen, därför vilja jag har så mycket information som möjligt.

Tackar

Kirby

ÅmÅJ

Ovanligt mycket tunnelportal för att vara Sverige, den är gjuten i betong antar jag?

Bollsbyn tunnel - ÅmÅJ

av Staffan Granath, Monday, January 12, 2009, 22:24 (5574 dagar sedan) @ Kirby

Hej!


Detta här bilder visa norra änden av Bollsbyn tunnel. Inne i tunnel verkar vara en rostiga stål band. Vad är det?

[image]

nu skall väl en inte allt för påläst nykomling komma och pösa med kunskap, men jag undrar om det inte rör sig om rökledare för i tunneln uppställda lok/tåg.
jag har sett liknande i tyskland där man under krigen svid behov kunde skydda tågen mot anfall.
för att leda ut röken var det ett antal lodrätta plåtar från taket med en massa hål i.
ur det funkade vet jag inte, men tydligen gjorde det de.
(syftet var att leda ut röken mot tunnelöppningen vid påeldning eller dyl. blir väl rätt rökigt annars!:-P ;-)

kan något sådant ha letat sig till sverige, det är väl rätt nära norge?:-|

från det fredliga morshyttan (om än med doft av blöjor:-| :-) :-D