Söker bilder/filmer från Hällabäck (Fotografier/bildfrågor)

av LisaKLJ, Sunday, September 23, 2018, 20:33 (2013 dagar sedan)

Hej!

Jag håller just nu på med mitt gymnasiearbete, en kortare dokumentärfilm, där jag fokuserar på Hällabäck och hur samhället där växte tack vare Hällabäcks järnvägspoststation och Västra centralbanan(som senare köptes upp av HNJ och idag inte används).

Då stationshuset revs 2016 och stickspåret till såget revs upp ytterligare år bakåt så har jag själv ingen möjlighet att ta egna bilder eller filma eget material på stationen/posten eller såget.

Jag undrar därför om det möjligtvis finns någon som har bilder eller filmat material från Hällabäcks järnvägspoststation eller annat material relaterat till stationen i Hällabäck eller området kring Hällabäck som har anknytning till järnvägen.

Tack på förhand,

Lisa

Söker bilder/filmer från Hällabäck

av Granis, Sunday, September 23, 2018, 21:12 (2013 dagar sedan) @ LisaKLJ

"Samlingsportalen" är alltid en bra början. Jag hittar två bilder från Hällabäck där på en "snabbsökning".

/ L G

Söker bilder/filmer från Hällabäck

av John T, Sunday, September 23, 2018, 23:44 (2013 dagar sedan) @ Granis

[link=http://samlingsportalen.se]"Samlingsportalen"[/link] är alltid en bra början. Jag hittar två bilder från Hällabäck där på en "snabbsökning".

/ L G

Och på [link=http://banvakt.se/landeryd-limmared-ulricehamn/hallaback/]Banvakt.se finns det lite till[/link].

Det finns ritningar över stationen hos Bangårdar.se - ett par stycken [link=http://bangardar.se/kartor/bandel.php?tillbaka=bandelskarta_06-07.htm&bandel=523]finns länkade här[/link].

Vidare finns fler ritningar på Ekeving.se - sök på Hällabäck i fältet högst upp [link=https://www.ekeving.se/r/r.php]här, så blir det flera träffar[/link], inklusive spåret till sågen.

Söker bilder/filmer från Hällabäck

av montfrooij, Monday, September 24, 2018, 08:16 (2012 dagar sedan) @ LisaKLJ

I have three images from Hällabäck in my 'downloaded' folder.
None are mine, so I'm not sharing them anywhere.
One is from Per Niklasson, the other 2 have no owner watermark.
I can send them to you if you want.
They are dated :
summer 1969
8-3-1975
20-4-1985

Söker bilder/filmer från Hällabäck

av LisaKLJ, Monday, September 24, 2018, 19:44 (2012 dagar sedan) @ montfrooij

Hi,

I would really appreciate if you could send them to me.

Thanks,
Lisa

Söker bilder/filmer från Hällabäck

av montfrooij, Tuesday, September 25, 2018, 08:08 (2011 dagar sedan) @ LisaKLJ

Hi Lisa,

If you want, give my your email, so I can send them.

Peter

Söker bilder/filmer från Hällabäck

av LisaKLJ, Tuesday, September 25, 2018, 16:40 (2011 dagar sedan) @ montfrooij

Hi,

My mail address is lisaaaklj@gmail.com

Thanks, lisa

Söker bilder/filmer från Hällabäck

av Rolf Öberg, Tuesday, September 25, 2018, 17:57 (2011 dagar sedan) @ LisaKLJ

Hej. Jag filmade hela VCJ 84-85 med super-8 så jag har några meter från Hällabäck, kan försöka kopiera och lägga över på sticka eller liknande om så önskas.
Rolf Ö.

Söker bilder/filmer från Hällabäck

av LisaKLJ, Wednesday, September 26, 2018, 19:57 (2010 dagar sedan) @ Rolf Öberg

Hej,

Det skulle vara riktigt roligt att se lite rörliga bilder från Hällabäck när järnvägen fortfarande användes. Har du möjlighet att skicka biten från Hällabäck så skulle det vara fantastiskt!

Tack,
Lisa

Söker bilder/filmer från Hällabäck

av jhje, Wednesday, September 26, 2018, 14:28 (2010 dagar sedan) @ LisaKLJ

Häftigt, att se Hällabäck i forumet. Där var Emanulsson "Stins" som jag kommer ihåg från mitten av 40-talet. Sonen Erik, var också "järnvägare" och slutade vid SJ som Landeryds siste "stins":-)

Söker bilder/filmer från Hällabäck

av Kjell Aghult, Wednesday, September 26, 2018, 17:04 (2010 dagar sedan) @ jhje

Häftigt, att se Hällabäck i forumet. Där var Emanulsson "Stins" som jag kommer ihåg från mitten av 40-talet. Sonen Erik, var också "järnvägare" och slutade vid SJ som Landeryds siste "stins":-)

Avses tkl? Landeryds siste stationsinspektor var jämten Bengt Lagerqvist, på stolen 1961-1964. Vid detta års stora omorganisation infördes trafikområdena och Lrd uppgick Halmstads dito. L. flyttades då som chef till det nyupprättade Tomelilla to, vars huvuduppgift var
personaladministration för ett stort antal skånska småbanestationer: Med ytterpunkter som
t ex Hurva, Brösarp, Dalby och Simrishamn (Ystad hade eget to).

Tomelilla to indrpgs vid nästa omorganisation, 1972. Många av de forna småplatserna hade då lagts ned eller avbemannats. Resterande platser infogades i Malmö to. L. blev nu chef för M. styckegodsterminal, till pensionen 1986.