SJ motorvagnar - foto på auktionssite (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av bosc, Sunday, September 23, 2018, 21:49 (2014 dagar sedan)

Just nu ligger en auktion ute på en auktionssite avseende ett foto på två motorvagnar från SJ, länk: https://www.tradera.com/item/270210/322976900/sj-3-motorvagn
Vagnarna ser tyska ut, men jag kan ha fel. Kan någon berätta mer om dessa vagnar och var bilden är tagen?/BoSC

SJ motorvagnar - foto på auktionssite

av Sven Bårström, Sunday, September 23, 2018, 21:55 (2013 dagar sedan) @ bosc

Det ser ut att handla om VBHJ tyska motorvagnar nr 6 och 7 från 1938. De fick litt X04 nr 15, 16 på SJ från 1940. Under kriget var de avställda p g a brist på oljor. De sattes i trafik i snälltågen 6970 Göteborg - Kalmar (eller Karlskrona?) i början av 50-talet. Under 50-talets mitt såldes de till Stockholm - Nynäs järnväg, där de gick i persontåg fram till elektrifieringen.
Sven B

SJ motorvagnar - foto på auktionssite

av bosc, Sunday, September 23, 2018, 23:04 (2013 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tack för snabb och klargörande respons./BoSC

SJ motorvagnar - foto på auktionssite

av Christer Fredriksson, Monday, September 24, 2018, 15:28 (2013 dagar sedan) @ bosc

Var kan dessa SJ-märkta motorvagnar vara fotograferade?
Märkligt spårslut vid denna träbrygga!

SJ motorvagnar - foto på auktionssite

av Gunnar D, Monday, September 24, 2018, 16:27 (2013 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Var kan dessa SJ-märkta motorvagnar vara fotograferade?
Märkligt spårslut vid denna träbrygga!

Har notering om Kinna 1944.

/Gunnar

SJ motorvagnar - foto på auktionssite

av Sven Bårström, Monday, September 24, 2018, 16:56 (2013 dagar sedan) @ Gunnar D

Jag kan inte säga något om var bilden är tagen, men Kinna år 1944 är mycket troligt. Vid den tiden stod vagnarna avställda p g a bristen på brännolja. Man ser att den ursprungliga märkningen VBHJ är "övermålad" och ersatt med SJ. I övrigt ser vagnarna ut som under VBHJ-tiden. Först långt senare målades de om i SJ-brun färg. Vagnarna var byggda för 110 km/h. Mer än 90 km/h har de dock aldrig kunnat utnyttja.
Jag har i annan länk på detta forum skrivit en del om X04-motorvagnarnas trafik i Boråstrakten under 1950-talets början.
Sven B

SJ motorvagnar - foto på auktionssite

av Olof W, Monday, September 24, 2018, 20:25 (2013 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag kan inte säga något om var bilden är tagen, men Kinna år 1944 är mycket troligt. Vid den tiden stod vagnarna avställda p g a bristen på brännolja. Man ser att den ursprungliga märkningen VBHJ är "övermålad" och ersatt med SJ. I övrigt ser vagnarna ut som under VBHJ-tiden. Först långt senare målades de om i SJ-brun färg. Vagnarna var byggda för 110 km/h. Mer än 90 km/h har de dock aldrig kunnat utnyttja.
Jag har i annan länk på detta forum skrivit en del om X04-motorvagnarnas trafik i Boråstrakten under 1950-talets början.
Sven B

Förvarade man visserligen avställda men dyrbara motorvagnar utomhus utsatta för väder och vind?


/Olof

SJ motorvagnar - foto på auktionssite

av Christer Fredriksson, Monday, September 24, 2018, 20:26 (2013 dagar sedan) @ Olof W

Hur många stall fanns det i Sverige för att husera motorvagnar?

SJ motorvagnar - foto på auktionssite

av Olof W, Monday, September 24, 2018, 20:51 (2013 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hur många stall fanns det i Sverige för att husera motorvagnar?

Det fanns ganska gott om vagnbodar där man kunde ställa undan dyrbar material i skydd från väder och vind.

Citat från SJK 124, Sveriges Lokstationer av Malte Ljungren, sid 119, Borås Övre:
Dessa banor [VBHJ] köpte under 1930-talet sex större motorvagnar och för dessa byggdes 1934 en vagnbod med två spår och 40 m längd söder om lokstallet.

Är det inte rimligt att tro att de avbildade vagnarna tillbringade tiden som avställda i denna vagnbod istället för att stå utomhus i Kinna?

/Olof

SJ motorvagnar - foto på auktionssite

av Mattias Jansson, Monday, September 24, 2018, 21:09 (2013 dagar sedan) @ Sven Bårström

I övrigt ser vagnarna ut som under VBHJ-tiden. Först långt senare målades de om i SJ-brun färg.

När ungefär var "långt senare"? Var de målade sådär ända in på 1950-talet?

SJ motorvagnar - foto på auktionssite

av Sven Bårström, Tuesday, September 25, 2018, 09:19 (2012 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Med "långt senare" avsåg jag förhållandet till 1940, då vagnarna övertogs av SJ. 1944 var de uppenbarligen inte ommålade. Det var de från 50-talets början, då de gick i snälltågen Göteborg - Alvesta och bortom. När SJ-målningen utfördes vet jag inte - troligen i samband med en större iståndsättning efter kriget, kanske först inför snälltågstrafiken.
Sven B