Bommars längd vid övergång (Signaler/säkerhet)

av marten_johan.ehn@comhem.se @, Uppsala, måndag, september 24, 2018, 18:50 (385 dagar sedan)

Jag undrar om en järnvägsövergång i ett industriområde i en svensk stad omkring 1940 kunde ha en bom endast på en sida om övergången eller om det alltid var bommar på båda sidorna av övergången.

Kunde ev. bara ena körfältet (på den tiden vänstertrafik) vara bommat så att det var öppet på höger sida? D.v.s. halva gatan var bommad och kanske på motsvarande sidor om övergången?

MVH
Mårten Ehn Uppsala

--
Industrihistorikern

Bommars längd vid övergång

av Sune Nylén @, måndag, september 24, 2018, 23:47 (385 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

Jag kan bara med bestämdhet uttala mig om två övergångar Den ena är övergången vid
Madängsgatan på Sannegårdsjärnvägen. Den hade bommar på väster sida och stolpe med
klyka på andra sidan.Den andra är vid Agnesberg på BJ, den hade enkla bommar också.Allt berodde givetvis på vägbredden:-)
Sune

RSS-feed av trådar
powered by my little forum