Grindar (Bana)

av Sune Nylén, Tuesday, September 25, 2018, 15:48 (2012 dagar sedan)

Grindar vid övergångar, som förr svängdes över spåret när överfarten var fri, var naturligtvis till för att förhindra att lösspringande kreatur skulle förirra sig in på banan.Sådana var det ju vanligt förr att man föste iväg emellan ladugård och bete. För större djur som hästar och kor räckte givetvis väl med en bom,men för mindre djur som får och getter måste man ha täckande grindar.:-) Sune

Grindar. Bilder

av Krister P, Tuesday, September 25, 2018, 23:28 (2012 dagar sedan) @ Sune Nylén

[i]Grindar vid övergångar, som förr svängdes över spåret när överfarten var fri, var naturligtvis till för att förhindra att lösspringande kreatur skulle förirra sig in på banan.Sådana var det ju vanligt förr att man föste iväg emellan ladugård och bete. För större djur som hästar och kor räckte givetvis väl med en bom,men för mindre djur som får och getter måste man ha täckande grindar.:-) Sune[/i]

Här är ett exempel på en sådan grind vid Hjortöström strax söder om Virserum.
På bilderna har en nytillverkad grind satts upp.
Personerna på bilderna är fr.v: Valle Johansson och Stål.
Foto: Lennart Petersson, Krister Perssons samling.

[img]https://i.imgur.com/R02TguL.jpg[/img]

[img]https://i.imgur.com/j3mmzbC.jpg[/img]

Grindar. Bilder

av Sune Nylén, Wednesday, September 26, 2018, 08:56 (2011 dagar sedan) @ Krister P

Trevliga bilder. Att banan skulle hållas stängslad ingick vanligen i koncessionen.
BJ styrelse anhöll på 1870 talet om befrielse från detta på vissa delar av banan på sträckan Daglösen - Ludvika samt över Tunaslätten, där man väl ansåg sikten var fri,men detta avslogs av Kongl.Majt 27/4 1877.Stängslet utgjordes av trästolpar
förenade med järntråd. BJ Historik I.sid 102.
De flesta årsrapporterna omtalar, trots det, överkörd boskap. Så sent som omkring 1950 ihjälkördes en hop hästar, som förirrat sig upp på spåret på den långa raksträckan norr om Lärje rangerbangård.Staketet var väl sönder, och de hade betat på ängen bredvid.

Grindar

av Olof W, Wednesday, September 26, 2018, 12:02 (2011 dagar sedan) @ Sune Nylén

Grindar vid övergångar, som förr svängdes över spåret när överfarten var fri, var naturligtvis till för att förhindra att lösspringande kreatur skulle förirra sig in på banan.Sådana var det ju vanligt förr att man föste iväg emellan ladugård och bete. För större djur som hästar och kor räckte givetvis väl med en bom,men för mindre djur som får och getter måste man ha täckande grindar.:-) Sune

Riktigt så enkelt är det nog inte. Om man tittar på bilder och ritningar på äldre järnvägar (1835 och framåt) så ser man nästan bara grindar med spjälor. Oavsett om den skyddade övergången knappast trafikerats av så mycket djur utan var reserverad för fint folk i deras vagnar.

Den höjbara bommen har fördelen att den tar mindre plats och är lättare att mekanisera men en svängbar grind eller bom är enklare att bygga så länge som spännvidden inte är längre än 1800-talets vägbredd.

Den svängbara grinden/bommen har samtidigt fördelen av att den dubblerar som signal till tåget, ofta med ett stoppmärke monterat på grinden/bommen. En vippande bom kräver någon form av separat signalering till tåget för att visa om vägen är fri eller ej.


/Olof