Tåget Alfred Nobel igen. (Järnväg allmänt)

av BJ, Tuesday, September 25, 2018, 23:37 (2011 dagar sedan)

I mitten av 80talet tog jag nedanstående bild i Norrköping. Har förstått att tågets första 5 vagnar var "Alfred Nobel" Stockholm - Hamburg.
För ett modellprojekt så söks bild på destinationsskyltar för detta tåg. Särskilt de på TEN vagnarna. (man snålade med film på denna tid)
BJ

[image]

Tåget Alfred Nobel igen.

av Mattias Jansson, Wednesday, September 26, 2018, 00:06 (2011 dagar sedan) @ BJ

I mitten av 80talet tog jag nedanstående bild i Norrköping. Har förstått att tågets första 5 vagnar var "Alfred Nobel" Stockholm - Hamburg.
För ett modellprojekt så söks bild på destinationsskyltar för detta tåg. Särskilt de på TEN vagnarna. (man snålade med film på denna tid)
BJ

[image]

Är bilden tagen efter tidtabellsskiftet i maj 1987 så är det Alfred Nobel. Är den tagen tidigare så är det ett namnlöst tåg med kontinentvagnar, då Alfred Nobel började gå just i maj 1987 som EC-tåg, och då förväntades ha ett namn likt andra EC-tåg. (Innan dess var det ett glapp på runt tio år då inga SJ-tåg hade några namn, sedan de äldre namntågen blivit av med sina.)

Tåget Alfred Nobel igen.

av tobbe, Wednesday, September 26, 2018, 11:16 (2011 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Normalt var sammansättningen 2 sov och 2 - 3 liggvagnar. Cst - Hamburg. Den sista tiden som tåget rullade så kopplades IC 45 till detta tåg på sträckan Cst - My. Jag hade rätt ofta detta tåg dels som enbart "Alfred Nobel" till HBf(Helsingborg Färjestation) och även med IC 45 som avkopplades i My som återvände nästa morgon som IC 20 (om jag minns rätt). Kutym var att man efter avgång Mjölby erhöll en Holstein personalbier medan man viserade de utlandsresandes biljetter. Flaskan hade en STOR etikett på baksidan med texten "Personalbier". Men om man träffat samma tyska sovvagnskonduktör några gånger så brukade det slinka ner ett par extra i tjänsteportföljen som kunde avnjutas vid återkomsten till bostaden. Hemresan från Helsingborg företogs med tåg 26 (om jag minns rätt). Jag jobbade mellan åren 1985-1989 skall tilläggas som tbfh/ tm. På den tiden var det riktigt roligt att arbeta ombord på olika tåg och ofta med gamla ringrävar som hade sina personliga rutiner i tjänsten.
tobbe

Tåget Alfred Nobel igen.

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, September 26, 2018, 11:31 (2011 dagar sedan) @ tobbe

Intressant berättelse!
Men nog var det Holsten som Personalbier, bryggeriet använder den gamla danska stavnigen.

/TKO

Tåget Alfred Nobel igen.

av tobbe, Wednesday, September 26, 2018, 11:47 (2011 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Helt rätt..inget i skall finnas i namnet...men väldigt god att inmundiga på överliggningen..
tobbe

Tåget Alfred Nobel igen.

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, September 26, 2018, 12:48 (2011 dagar sedan) @ tobbe

Helt rätt..inget i skall finnas i namnet...men väldigt god att inmundiga på överliggningen..
tobbe

Det förstår jag!

Skillanden mellan tyska och svenska konduktörer var väl att de sistnämnda väntade till arbetspassets slut med att öppna ölflaskan...

/TKO

Tåget Alfred Nobel igen.

av Lennart Petersen, Wednesday, September 26, 2018, 17:43 (2011 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Helt rätt..inget i skall finnas i namnet...men väldigt god att inmundiga på överliggningen..
tobbe


Det förstår jag!

Skillanden mellan tyska och svenska konduktörer var väl att de sistnämnda väntade till arbetspassets slut med att öppna ölflaskan...

/TKO

Sovvagnskonduktörerna som medföljde de tyska vagnarna hade ju ingen säkerhetstjänst utan var ju mest att betrakta som vagnuppassare. Dom hade i vart fall förmånligaregler för sin arbetstid, all tid utanför Tyskland räknades som arbetstid så en t.o.r Hamburg-Stockholm motsvarade en veckas arbete. Trevligt för dom men detta och att det var en i varje vagn , att jämföra med SJ där en konduktör sköter flera vagnar ,ger sämre ekonomi

Tåget Alfred Nobel igen.

av tobbe, Wednesday, September 26, 2018, 21:18 (2010 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Visst fanns det kollegor som inte kunde hålla sig innan tåget kommit till nämnd slutpunkt vid gränsen. Men undertecknad var väldigt noga med att vänta till slutmålet för tjänsten innan kapsylen lättade och innehållet lät sig väl smaka. Därefter x-antal timmars vila innan återfärden mot bostaden och då vid hemkomsten kunde det bli ytterligare en (om så fanns i väskan) annars så fick man vara utan.....
tobbe

Tåget Alfred Nobel igen.

av 53 Wadsten, Friday, September 28, 2018, 10:36 (2009 dagar sedan) @ tobbe

Tjänstepilsnern tarvade en Knack eller Bockwürst som tilltugg.

Tåget Alfred Nobel igen.

av BJ, Wednesday, September 26, 2018, 11:27 (2011 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Bilden är nog från 1986 eller möjligen 1987 Det var mitt i sommaren i vart fall.
Så det är väll Hamburgaren eller Alfred Nobel på väg söder ut.

Det medföljde också 3 blå-gräddvita DB liggvagnar.
Gick tåget till Malmö vidare till Köpenhamn osv?
Troligen Helsingborg - Helsingör. Hur vidare till Hamburg?

Någon som kan hitta bild på destinationsskylten?
BJ

Tåget Alfred Nobel igen.

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, September 26, 2018, 11:32 (2011 dagar sedan) @ BJ

Tåget gick via Helsingborg.
Någonstans i gömmorna har jag en destinationsskylt (brottet torde vara preskriberat nu) - ska leta!

/TKO

Tåget Alfred Nobel igen.

av BJ, Thursday, October 18, 2018, 15:35 (1989 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tåget gick via Helsingborg.
Någonstans i gömmorna har jag en destinationsskylt (brottet torde vara preskriberat nu) - ska leta!

/TKO

Hittade du destinationsskylten?
Är mycket intresserad av att få se en sådan.
BJ

Tåget Alfred Nobel igen.

av WS, Wednesday, September 26, 2018, 12:07 (2011 dagar sedan) @ BJ

Bilden är nog från 1986 eller möjligen 1987 Det var mitt i sommaren i vart fall.
Så det är väll Hamburgaren eller Alfred Nobel på väg söder ut.

Det medföljde också 3 blå-gräddvita DB liggvagnar.
Gick tåget till Malmö vidare till Köpenhamn osv?
Troligen Helsingborg - Helsingör. Hur vidare till Hamburg?

Någon som kan hitta bild på destinationsskylten?
BJ

Tidigare gick (minns ej årtal) några vagnar med den äldre målningen i tåget.
Altså några gröna 2 klass, och en ensam mörkblå 1 klass. Just den där enda
mörkblå 1 klass vagnen med klargul rand tyckte jag alltid var såå snygg :-)

Tycker fortfarande att DB mörkblå 1 klass med klargul rand var en höjdare. /WS/

Tåget Alfred Nobel igen.

av 53 Wadsten, Wednesday, September 26, 2018, 14:05 (2011 dagar sedan) @ WS

De blå TEN-vagnarna kom väl från Wagoon Lits.

Tåget Alfred Nobel igen.

av Mr H, Wednesday, September 26, 2018, 15:37 (2011 dagar sedan) @ 53 Wadsten

De blå TEN-vagnarna kom väl från Wagoon Lits.

I Alfred Nobels begynnelse så gick en DSG och WL-vagn på Stockholm och jag tror motsvarande till Oslo. Senare så ändrade man sms så att WL körde helt på Stockholm och DSG helt på Oslo.
Därför så undrar jag om bilden verkligen är tagen i Alfred Nobels begynnelse, DSG-vagnen var mörkröd. F.ö så tycker jag att Alfred Nobel i modern tappning snarast borde återuppväckas som en kontinental huvudförbindelse Sverige-Tyskland, ett ämne som ju bl.a föreslagits av flera politiska partier. Behövs bara ett nattåg t/fr Hamburg så kan man byta där till en mängd dagtåg ut i Europa!

Mr H

Tåget Alfred Nobel igen.

av Strömgränsreferensen, Wednesday, September 26, 2018, 18:32 (2011 dagar sedan) @ Mr H

Detta har ju varenda politiskt parti åtminstone Mp och V, som inte håller i pengapåsen, föreslagit i evigheter.
Är det inte en bra idé om den nya regeringen tillsätter en utredning med förslag om betänkande runt nyår 2021.:-D

Tåget Alfred Nobel igen.

av BJ, Thursday, September 27, 2018, 09:01 (2010 dagar sedan) @ Mr H

De blå TEN-vagnarna kom väl från Wagoon Lits.


I Alfred Nobels begynnelse så gick en DSG och WL-vagn på Stockholm och jag tror motsvarande till Oslo. Senare så ändrade man sms så att WL körde helt på Stockholm och DSG helt på Oslo.
Därför så undrar jag om bilden verkligen är tagen i Alfred Nobels begynnelse, DSG-vagnen var mörkröd. F.ö så tycker jag att Alfred Nobel i modern tappning snarast borde återuppväckas som en kontinental huvudförbindelse Sverige-Tyskland, ett ämne som ju bl.a föreslagits av flera politiska partier. Behövs bara ett nattåg t/fr Hamburg så kan man byta där till en mängd dagtåg ut i Europa!

Mr H

Intressant.
Har aldrig sett TEN vagnar i Göteborg. Ryska vagnen samt DSB och NSB vagnar var synliga i Göteborg på 80talet. Någon sommar syntes också någon blå/vit DB vagn.

Så! Alfred Nobel gick även från Oslo?

BJ

Tåget Alfred Nobel igen.

av Kjell Friberg, Thursday, September 27, 2018, 12:50 (2010 dagar sedan) @ BJ

Den tyska delen av CIWL sovvagnsflotta togs över av DSG varefter DSG sovvagnar målades om till blått allteftersom. Tyvärr har jag just nu inte fullt klart när detta övertagande skedde men det har aldrig gått CIWL sovvagnar i Alfred Nobel utan blå DSG sovvagnar.

Tåget Alfred Nobel igen.

av Mr H, Friday, September 28, 2018, 19:59 (2009 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Den tyska delen av CIWL sovvagnsflotta togs över av DSG varefter DSG sovvagnar målades om till blått allteftersom. Tyvärr har jag just nu inte fullt klart när detta övertagande skedde men det har aldrig gått CIWL sovvagnar i Alfred Nobel utan blå DSG sovvagnar.

Jag vill minnas att det under ett par år gick bl.a en blå CIWL-vagn i Alfred Nobel registrerad hos DSB! En gång innan renodlingen på CIWL till Stockholm och DSG till Oslo fick jag en kupé i den röda DSG-vagnen från Stokholm men min arbetskamrat fick plats i den blå CIWL-vagnen. Det lustiga var att vi fick helt olika menyer, min var strikt och enkel i princip bärs och korv medan menyn i hans CIWL-vagn var enorm och till betydligt lägre priser. Självklart valde vi att äta middag i hans CIWL-vagn!

/Mr H

Tåget Alfred Nobel igen.

av Ola Ahlström, Friday, September 28, 2018, 20:42 (2008 dagar sedan) @ Mr H

Nja, det har funnits några "blåa" DSB sovvagnar genom åren;

Tre CIWL/DSB U Hansa vagnar, nr 4581, 4584 och 4585, blev inhyrda av DSB mellan 1971 och 1973 (märkta DSB 71 86 71-80 777 till 779). Vidare fanns två DSB typ T2S littra WLABm anskaffade 1975, Dessa två vagnar var "TEN"-märkta med DSB nr 71 86 80 460 och 461.

[image]

Ola Ahlström
Malmö

Tåget Alfred Nobel igen.

av Ola Almquist, Friday, September 28, 2018, 20:51 (2008 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Nja, det har funnits några "blåa" DSB sovvagnar genom åren;

Tre CIWL/DSB U Hansa vagnar, nr 4581, 4584 och 4585, blev inhyrda av DSB mellan 1971 och 1973 (märkta DSB 71 86 71-80 777 till 779). Vidare fanns två DSB typ T2S littra WLABm anskaffade 1975, Dessa två vagnar var "TEN"-märkta med DSB nr 71 86 80 460 och 461.

Ola Ahlström
Malmö

Och så fanns dessa, var de nu gick.

M.v.h.
Ola

Tåget Alfred Nobel igen.

av Mr H, Saturday, September 29, 2018, 17:14 (2008 dagar sedan) @ Ola Almquist

Faktum är att SJ var också på gång att köpa sådana här DSG-sovvagnar på 80-talet då man hade brist på sovvagnar. Det hela kom av sig när vagnarna visade sig innehålla asbest!

/Mr H

Tåget Alfred Nobel igen.

av Henrik B. Backer, Thursday, September 27, 2018, 19:07 (2010 dagar sedan) @ BJ

Denne tråden vekker gode minner!

"Alfred Nobel" kjørte også fra Oslo. Avgangstiden var omkring kl 17 og vognene fra Norge ble koplet sammen med toget fra Stockholm et sted i Sverige. Fra Oslo bestod toget også av norske vogner som ble koplet av i Halden og toget stoppet derfor alle de "vanlige" stedene.

Fra Oslo var sovevogn og liggevogn vanlig. Jeg har bare reist med liggevogn i dette toget. Straks etter avgang fra Oslo kom den tyske sovevognskonduktøren og samlet inn passene våre og kom deretter rundt solgte tysk øl. Jeg husker merket var "Dortmunder Union". Da vi passerte Bekkelaget et par kilometer syd for Oslo kunne vi drikke "Paddehavets skål". Paddehavet er et liten ubetydelig fjordarm mellom Ulvøya og Ormøya i indre Oslofjord. I vår kupé fikk konduktøren god avsetning for øllet sitt.

Utpå kvelden kom konduktøren og endret kupeen for natten. Kan også godt huske fergevekslingene H-H. På svensk siden skjedde dette med stor varsomhet og vi merket knapt at vi beveget oss. På dansk side ikke ble tatt noen spesielle hensyn. Fullt pådrag eller full brems på dieselloket, og slakke koplinger. I Helsingør husker jeg også at vi stod og ventet med en planovergangsklokke utenfor kupévinduet i langsommelige tider - velkommen til Danmark!

En annen spesialitet var at dette toget ikke stanset i København, men passerte. Har mange ganger tenkt på hvor mange passasjertog er det som ikke stanser i København?

"Alfred Nobel" var et eksotisk tog den gangen. I dag er ikke slik mulig lenger. Den gangen var det ikke vanskelig å kjøre gjennomgående tog fra Hamburg til Stockholm/Oslo og med en blanding av materiell fra flere nasjonaliteter. Jeg er ikke bestandig sikker på at verden går fremover.


Beste hilsen Henrik B

Tåget Alfred Nobel igen.

av Lennart Petersen, Thursday, September 27, 2018, 20:22 (2009 dagar sedan) @ Henrik B. Backer

En annen spesialitet var at dette toget ikke stanset i København, men passerte. Har mange ganger tenkt på hvor mange passasjertog er det som ikke stanser i København?

Beste hilsen Henrik B

Det var inget uppehåll annonserat för resandeutbyte på Hovedbangården men oftast stannade man på Köpenhamn H för personalbyte. Jag har själv vaknat till någon gång när vi stod på Hovedbangården.
Sen för det där med tågfärjor kan man ju undra var danskarna, med så mycket tågfärjor, aldrig lärde sig ta hänsyn till resenärerna. För även om det var nattåg så skulle man blåsa i visselpipor, hojta till varandra och skramla med kedjor så mycket som möjligt. Gällde även på Korsör-Nyborg och Gedser-Warnemünde.

Tåget Alfred Nobel igen.

av S-O Johansson, Thursday, September 27, 2018, 21:54 (2009 dagar sedan) @ Lennart Petersen

En annen spesialitet var at dette toget ikke stanset i København, men passerte. Har mange ganger tenkt på hvor mange passasjertog er det som ikke stanser i København?

Beste hilsen Henrik B

Det var inget uppehåll annonserat för resandeutbyte på Hovedbangården men oftast stannade man på Köpenhamn H för personalbyte. Jag har själv vaknat till någon gång när vi stod på Hovedbangården.
Sen för det där med tågfärjor kan man ju undra var danskarna, med så mycket tågfärjor, aldrig lärde sig ta hänsyn till resenärerna. För även om det var nattåg så skulle man blåsa i visselpipor, hojta till varandra och skramla med kedjor så mycket som möjligt. Gällde även på Korsör-Nyborg och Gedser-Warnemünde.

Jag åkte också några gånger med Alfred Nobel och någon gång fick jag för mig att man använde något förbigångsspår för godståg i utkanten av Köpenhamn. Jag kan ha fel eftersom jag inte är hemma på hur spåren går förbi Köpenhamn.
Men jag antar att när godstrafiken färjades via Helsingör så gick inte godstågen via Köpenhamn H eller?
I Hamburg gick man också någon alternativ väg in till Hauptbahnhof någon gång. Ingen längre sträcka men jag tyckte att jag inte kände igen mig. Även där kanske det går/gick att kör alternativa vägar efter behov.

Tillägg till ovan. Oslodelen gick den in på Göteborg C? Har ett minne av att förarbyte skedde i Lärje och att man gick direkt från Västkustbanan till BJ.
Jag vet att man var tvungen att vara i rätt tågdel innan färjan lade till i Helsingborg eftersom varje tågdel växlades av var för sig med låsta dörrar till sitt avgångsspår. Var med om två tillfällen med problem. En gång var det en man som blev för intresserad av en tjej. Oturligt för honom så var hon i rätt del till Stockholm medan han skulle till Oslo. Blev lite kalabalik innan någon i personalen förbarmade sig över honom. En annan gång var det ett par som prombt fått för sig att de skulle kunna stiga av i Halmstad och åka som "däckspassagerare" dit. Inte heller det gick.

Tåget Alfred Nobel igen.

av Lennart Petersen, Friday, September 28, 2018, 02:48 (2009 dagar sedan) @ S-O Johansson

En annen spesialitet var at dette toget ikke stanset i København, men passerte. Har mange ganger tenkt på hvor mange passasjertog er det som ikke stanser i København?

Beste hilsen Henrik B

Det var inget uppehåll annonserat för resandeutbyte på Hovedbangården men oftast stannade man på Köpenhamn H för personalbyte. Jag har själv vaknat till någon gång när vi stod på Hovedbangården.
Sen för det där med tågfärjor kan man ju undra var danskarna, med så mycket tågfärjor, aldrig lärde sig ta hänsyn till resenärerna. För även om det var nattåg så skulle man blåsa i visselpipor, hojta till varandra och skramla med kedjor så mycket som möjligt. Gällde även på Korsör-Nyborg och Gedser-Warnemünde.


Jag åkte också några gånger med Alfred Nobel och någon gång fick jag för mig att man använde något förbigångsspår för godståg i utkanten av Köpenhamn. Jag kan ha fel eftersom jag inte är hemma på hur spåren går förbi Köpenhamn.
Men jag antar att när godstrafiken färjades via Helsingör så gick inte godstågen via Köpenhamn H eller?
I Hamburg gick man också någon alternativ väg in till Hauptbahnhof någon gång. Ingen längre sträcka men jag tyckte att jag inte kände igen mig. Även där kanske det går/gick att kör alternativa vägar efter behov.

Tillägg till ovan. Oslodelen gick den in på Göteborg C? Har ett minne av att förarbyte skedde i Lärje och att man gick direkt från Västkustbanan till BJ.
Jag vet att man var tvungen att vara i rätt tågdel innan färjan lade till i Helsingborg eftersom varje tågdel växlades av var för sig med låsta dörrar till sitt avgångsspår. Var med om två tillfällen med problem. En gång var det en man som blev för intresserad av en tjej. Oturligt för honom så var hon i rätt del till Stockholm medan han skulle till Oslo. Blev lite kalabalik innan någon i personalen förbarmade sig över honom. En annan gång var det ett par som prombt fått för sig att de skulle kunna stiga av i Halmstad och åka som "däckspassagerare" dit. Inte heller det gick.

Det stämmer nog att AN ibland gått utanför Hovedbangården, då delvis på S-banespår och delvis på särskilt godsspår,det var ju inte annonserat något uppehåll så man hade lite valfrihet. Men jag vet att jag vaknat till och tittat ut motben helt tom banhall på Hovedbangården. Samma sak med godstågen från Helsingör men när man lade om godset till. Helsingborg-Frihavnen fanns väl egentligen bara vägen över Hovedbangården.

Tåget Alfred Nobel igen.

av Gunnar Olson, Friday, September 28, 2018, 09:22 (2009 dagar sedan) @ Lennart Petersen

En annen spesialitet var at dette toget ikke stanset i København, men passerte. Har mange ganger tenkt på hvor mange passasjertog er det som ikke stanser i København?

Beste hilsen Henrik B

Det var inget uppehåll annonserat för resandeutbyte på Hovedbangården men oftast stannade man på Köpenhamn H för personalbyte. Jag har själv vaknat till någon gång när vi stod på Hovedbangården.
Sen för det där med tågfärjor kan man ju undra var danskarna, med så mycket tågfärjor, aldrig lärde sig ta hänsyn till resenärerna. För även om det var nattåg så skulle man blåsa i visselpipor, hojta till varandra och skramla med kedjor så mycket som möjligt. Gällde även på Korsör-Nyborg och Gedser-Warnemünde.


Jag åkte också några gånger med Alfred Nobel och någon gång fick jag för mig att man använde något förbigångsspår för godståg i utkanten av Köpenhamn. Jag kan ha fel eftersom jag inte är hemma på hur spåren går förbi Köpenhamn.
Men jag antar att när godstrafiken färjades via Helsingör så gick inte godstågen via Köpenhamn H eller?
I Hamburg gick man också någon alternativ väg in till Hauptbahnhof någon gång. Ingen längre sträcka men jag tyckte att jag inte kände igen mig. Även där kanske det går/gick att kör alternativa vägar efter behov.

Tillägg till ovan. Oslodelen gick den in på Göteborg C? Har ett minne av att förarbyte skedde i Lärje och att man gick direkt från Västkustbanan till BJ.
Jag vet att man var tvungen att vara i rätt tågdel innan färjan lade till i Helsingborg eftersom varje tågdel växlades av var för sig med låsta dörrar till sitt avgångsspår. Var med om två tillfällen med problem. En gång var det en man som blev för intresserad av en tjej. Oturligt för honom så var hon i rätt del till Stockholm medan han skulle till Oslo. Blev lite kalabalik innan någon i personalen förbarmade sig över honom. En annan gång var det ett par som prombt fått för sig att de skulle kunna stiga av i Halmstad och åka som "däckspassagerare" dit. Inte heller det gick.

Det stämmer nog att AN ibland gått utanför Hovedbangården, då delvis på S-banespår och delvis på särskilt godsspår,det var ju inte annonserat något uppehåll så man hade lite valfrihet. Men jag vet att jag vaknat till och tittat ut motben helt tom banhall på Hovedbangården. Samma sak med godstågen från Helsingör men när man lade om godset till. Helsingborg-Frihavnen fanns väl egentligen bara vägen över Hovedbangården.

Finns/fanns det inte något triangelspår vid Svanemöllen?

Tåget Alfred Nobel igen.

av Mr H, Friday, September 28, 2018, 20:10 (2008 dagar sedan) @ Lennart Petersen

En annen spesialitet var at dette toget ikke stanset i København, men passerte. Har mange ganger tenkt på hvor mange passasjertog er det som ikke stanser i København?

Beste hilsen Henrik B

Det var inget uppehåll annonserat för resandeutbyte på Hovedbangården men oftast stannade man på Köpenhamn H för personalbyte. Jag har själv vaknat till någon gång när vi stod på Hovedbangården.
Sen för det där med tågfärjor kan man ju undra var danskarna, med så mycket tågfärjor, aldrig lärde sig ta hänsyn till resenärerna. För även om det var nattåg så skulle man blåsa i visselpipor, hojta till varandra och skramla med kedjor så mycket som möjligt. Gällde även på Korsör-Nyborg och Gedser-Warnemünde.

Förutom personalbytet på Köpenhamn H medförde Alfred Nobel i några tidtabeller en finka F5K som kopplades av på Köpenhamn H.

Håller med dig om bullret på färjorna. En gång stog vi med kupefönstret precis vid en jättehögtalare på H-H-leden. Man tänkte "de kommer väl inte"....Jodå det skulle man! Trodde fönstret skulle spricka! Annat irriterande var att DSB inte sällan lät bli att koppla värmekabeln till tåget vilket innebar att AC-n i kupéerna inte heller fungerade. Som tur var kunde dessa fönster nödöppnas med fyrkant (vilket var mycket smart!). Det var uppenbart att DSB var svala i intresset till ett tåg som egentligen inte berörde dem nämnvärt vad det gäller resenärer.!

//Mr H

Tåget Alfred Nobel igen.

av WS, Wednesday, September 26, 2018, 22:13 (2010 dagar sedan) @ WS

Bilden är nog från 1986 eller möjligen 1987 Det var mitt i sommaren i vart fall.
Så det är väll Hamburgaren eller Alfred Nobel på väg söder ut.

Det medföljde också 3 blå-gräddvita DB liggvagnar.
Gick tåget till Malmö vidare till Köpenhamn osv?
Troligen Helsingborg - Helsingör. Hur vidare till Hamburg?

Någon som kan hitta bild på destinationsskylten?
BJ


Tidigare gick (minns ej årtal) några vagnar med den äldre målningen i tåget.
Altså några gröna 2 klass, och en ensam mörkblå 1 klass. Just den där enda
mörkblå 1 klass vagnen med klargul rand tyckte jag alltid var såå snygg :-)

Tycker fortfarande att DB mörkblå 1 klass med klargul rand var en höjdare. /WS/

Rättar mej själv. Det måste varit ett tåg som gick under tidigare år.
Såg det ofta på SSB, och tidsperioden bör varit ca 1978 - 1984. /WS/

Tåget Alfred Nobel igen.

av bertilb, Wednesday, September 26, 2018, 20:53 (2010 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Hej
Trevlig bild på ett tåg som borde återuppstå. Alfred Nobel startade 1987 men det fanns under Interrailkortets guldålder en föregångare under 80-talet ett namnlöst tåg på somrarna mellan Stockholm och Hamburg som jag åkte med ett par gånger . Sommaren- 84 gick vagnarna från Stockholm i tåg 39 kl1508. Tåget hade sov och liggvvagn till Hamburg men inga sittvagnar, imte heller ler Alfred Nobel hade sittvagnar under sin livstid . Dock gick tåget sammankopplat med ett IC-tåg på svensk sträcka. Sedan vore det trevligt om tåget återuppstod….
En annan sak; det fanns ett antal namtåg även efter 1980. Vet inte varifrån detta kommer . I SJF 650.1 för sommaren 1986 T 86, finns b.la Nordpilen, Lapplandspilen, Öresundspilen , Bottenviken som sedan 1981 gick Nässjö/Göteborg –Narvik. Nordpilen fanns dessutom kvar 1990 o 1992 enligt den tidens kommunicka . dessutom har jag för mig att begåvningarna på SJ under senare delen av 90-talet kallade alla nattåg till Norrland för Nordpilen …. Till dess att Tågkompaniet tåg över år 2000.
Hälsningar
Bertil Backvall , Uppsala

Tåget Alfred Nobel igen.

av Jan Frelin, Monday, October 01, 2018, 22:16 (2005 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Är bilden tagen efter tidtabellsskiftet i maj 1987 så är det Alfred Nobel. Är den tagen tidigare så är det ett namnlöst tåg med kontinentvagnar, då Alfred Nobel började gå just i maj 1987 som EC-tåg, och då förväntades ha ett namn likt andra EC-tåg. (Innan dess var det ett glapp på runt tio år då inga SJ-tåg hade några namn, sedan de äldre namntågen blivit av med sina.)

Vad betyder EC-tåg?

Tåget Alfred Nobel igen.

av Lennart Petersen, Tuesday, October 02, 2018, 03:37 (2005 dagar sedan) @ BJ

Vad betyder EC-tåg?


Euro City.
Tåget Alfred Nobel fick EC status.
Se nedan länk för alla EC tåg.
BJ
http://www.grahnert.de/fernbahn/eurocity/ec.html

Senare blev tåget av med sin status som EC -tåg eftersom vagnarna inte ansågs hålla för de kvalitetskrav man kunde ha på ett EC-tåg.
Värst av allt var väl att tågförbindelsen Alfred Nobel i sig lades ner helt. I dag med ett nyvaknat intresse att åka tåg så är det många som önskar ett återupplivat AN som ett bekvämt kliv ner mot kontinenten och alla anslutningar från Hamburg.

Tåget Alfred Nobel igen.

av Anders.k., Thursday, September 27, 2018, 14:14 (2010 dagar sedan) @ BJ

Hittade ditt föra inlägg där man ser hela tåget på bild
Förra inlägget i forumet

Vågar sätta en träpeng på att bilden är tagen sista dagarna på T85, alltså innan 31 Maj 1986, och före 1 Juni 1986 dvs T86 och då ser tåget annorlunda ut (om SJ nu håller sig till plan vill säga).

Scannade två sammansättningsplaner , gul är T85 och blå är T86.

[image]

I T85 går tåget sammankopplat med 67 ut från Stockholm och till Katrineholm, 67 är ett tåg till Karlstad.
Personvagnarna hängs av i Alvesta och första vagn efter dom Tyska vagnarna ska vara en AB7 vilket stämmer med dina bilder.

I T86 påbörjas perioden där det hänger av personvagnar av lite modernare snitt i Mjölby.

M.V.H Anders.k.

Tåget Alfred Nobel igen.

av BJ, Friday, September 28, 2018, 12:43 (2009 dagar sedan) @ Anders.k.

Hittade en pdf fil med sammanställning för alla DB EC tåg 1987.
På sista sidan står det om vagnsamansättning i EC 390 / 391.

Enligt säker källa så gick det både röda och blå TEN vagnar på Oslo.
Än en gång: Söker bilder över destinationsskyltar på dessa WLABm vagnar.
BJ
Länk till pdf fil:

http://www.grahnert.de/fernbahn/eurocity/ec1987/r87-ec.pdf

Oslodelen

av Anders.k., Friday, September 28, 2018, 13:19 (2009 dagar sedan) @ BJ

Ja den sidan är värd sin text i guld.

Scannade in sammansättningsplanerna för Oslodelen också.

Gult T85 och Blå T86
[image]


M.V.H Anders.k.

Oslodelen år 2000 och 2003

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, October 02, 2018, 12:31 (2005 dagar sedan) @ BJ

I och för sej intressanta tidtabeller men vad menas med inläggsrubriken "Oslodelen..." och vad har dom med "Alfred Nobel" att göra?

undrar
Thomas K Ohlsson

Dom röda vagnarna.

av Anders.k., Thursday, September 27, 2018, 14:51 (2010 dagar sedan) @ BJ

Mitropa vagnarna tror jag är fotade sommaren 1985.
Vagnarna i detta inlägg

En sommarvariant av tåg 35 kördes då, i T86 dvs nästa sommar är Mtropa vagnen och DSB vagnarna splittade på två olika tåg.

Uppenbart förtärkt till två Mitropa vagnar denna dag .

Sammansättningsplan i T85 , under sommarperioden H 1985.
[image]

M.V.H Anders.k.

Dom röda vagnarna.

av BJ, Thursday, September 27, 2018, 16:58 (2010 dagar sedan) @ Anders.k.

Mitropa vagnarna tror jag är fotade sommaren 1985.
Vagnarna i detta inlägg

M.V.H Anders.k.

Nu har jag tittat igenom när det verkligen var då jag några veckor jobbade i Norrköping. (skötte SAS F 27 trafik tekniskt, medan anställda i Norrköping var på kurs)
Helt rätt så är alla bilderna från sommaren 1985. Sorry!

När tåget gick som Alfred Nobel 1987 till in på 90 talet
Ser då tåget ut på liknande vis med blå TEN sovvagnar och DB liggvagnar?
BJ

Dom röda vagnarna.

av Anders.k., Thursday, September 27, 2018, 18:38 (2010 dagar sedan) @ BJ

Uhh, hur (person)vagnarna såg ut är ju inte min grej.
Enkel Googling gav dock ett litet bildreportage över sista tåg , som gick när sommartidabellen i T94 var slut, alltså Augusti 1994.
Det verkliga svaret på trådskaparens fråga står långt ner i vanlig ordning.

Postvagnen

M.V.H Anders.k.

Dom röda vagnarna.

av tobbe, Thursday, September 27, 2018, 22:09 (2009 dagar sedan) @ BJ

Som jag minns mellan åren 1985-1989 fr. Cst och ankommande så var det i regel 2 WLAB(blå) och 2 eller 3 BCm. Sommartid kunde det vara 1-3 extra BCm-vagnar men hur det funkade med extravagnarna som då måste ha anlänt i norrgående 390 på morgonen till Cst beroende på beläggningen från Hamburg har jag inte koll på. Men WLAB-vagnarna var har jag för mig i regel alltid 2 både i norr och sydgång(391). De flesta gånger jag hade dessa tåg så var det i regel 2 WLAB + 2-3 BCm.
tobbe

Dom röda vagnarna.

av BJ, Friday, September 28, 2018, 13:08 (2009 dagar sedan) @ Anders.k.

De röda MITROPA vagnarna.
De var nog i ett helt annat tåg.
Kan de ha gått på färga till Sassnitz. Det är i vart fall vagnar till Berlin.
Tycker det står Sassnitz Express på skylten.
BJ
[image]

[image]

Dom röda vagnarna.

av Anders.k., Friday, September 28, 2018, 13:14 (2009 dagar sedan) @ BJ

De röda MITROPA vagnarna.
De var nog i ett helt annat tåg.
Kan de ha gått på färga till Sassnitz. Det är i vart fall vagnar till Berlin.
Tycker det står Sassnitz Express på skylten.
BJ
[image]

[image]

Ja det är ju Berlin vagnen, scannade ju in sammansättningsplanen för tåg 35.
M.V.H Anders.k.

Dom röda vagnarna.

av Mr H, Friday, September 28, 2018, 20:36 (2008 dagar sedan) @ Anders.k.

De röda MITROPA vagnarna.
De var nog i ett helt annat tåg.
Kan de ha gått på färga till Sassnitz. Det är i vart fall vagnar till Berlin.
Tycker det står Sassnitz Express på skylten.
BJ
[image]

[image]


Ja det är ju Berlin vagnen, scannade ju in sammansättningsplanen för tåg 35.
M.V.H Anders.k.

Observera att Mitropavagnen(-vagnarna) endast medföljer tåget till Nässjö enligt sammansättningsplanen!

De här årens tågplaner var ganska så strikta systemtågplaner. Tågen Stockholm-Malmö gick via Nyköping och vände vid den s.k B-gruppen som idag är serviceplattformarna vid cirka Norra Bantorget. Tågen Stockholm-Helsingborg gick via Flen och de vände inne i Hagalund. Samtidigt så pågick stora ombyggnader på Stockholm C.

För att avlasta Stockholm C under ombyggnadsåren bestämdes att ingen växling skulle ske på Stockholm C. Detta skapade dilemmat att Berlin-vagnen ju egentligen skulle kopplas in i Malmödelen på B-gruppen men så ville man inte göra alltså. Den tråkiga lösningen, men ändå en lösning, var att Berlinvagnen kopplades in i ett Helsingborgståg i Hagalund, medföljde detta till Nässjö där vagnen avkopplades och ställdes upp en timme för att då kopplas in i ett Malmötåg f.v.b Trelleborg.

Tåget på bilden är alltså ett Helsingborgståg med Mitropavagnarna till Malmö-Trelleborg. I tåget går också DSB-vagnar Stockholm-Hoek van Holland vilket f.ö var DSB:s längsta omlopp vid den här tiden! Vagnarna till Hoek van Holland (HvH) lämnade förstås Sverige via Helsingborg.

Sist men inte minst vilka härliga bilder och kopior av sammansättningsplaner som väcker minnen vill jag lova! Tack!

//Mr H

Dom röda vagnarna.

av tobbe, Friday, September 28, 2018, 22:00 (2008 dagar sedan) @ Mr H

de kopplades väl in i tåg 37 från Nässjö f.v.b. Berlin vad jag minns...
tobbe

Dom röda vagnarna.

av Lennart Petersen, Friday, September 28, 2018, 22:52 (2008 dagar sedan) @ tobbe

de kopplades väl in i tåg 37 från Nässjö f.v.b. Berlin vad jag minns...
tobbe

Ja exakt. Det fanns något mystiskt skäl till detta men Berlinvagnarna eller vagnen, gick alltså från Stockholm, kopplades av i Nässjö och stod där i en timme för att sedan kopplas in i nästa IC-tåg mot Malmö.

Dom röda vagnarna.

av BJ, Saturday, September 29, 2018, 00:45 (2008 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tack alla för många klargöranden. Norrköping 85.

Hade i tjänsten, vägarna förbi Malmö 85 eller troligen 86.
Vagnarna på bilden nedan stod uppställda på bangården.
Har vagnarna något att göra med tidigare visade MITROPA vagnar.
I så fall så var det många och långa stopp för vagnarna.
BJ

[image]

Dom röda vagnarna.

av Lennart Fransson, Saturday, September 29, 2018, 09:02 (2008 dagar sedan) @ BJ

Tack alla för många klargöranden. Norrköping 85.

Hade i tjänsten, vägarna förbi Malmö 85 eller troligen 86.
Vagnarna på bilden nedan stod uppställda på bangården.
Har vagnarna något att göra med tidigare visade MITROPA vagnar.
I så fall så var det många och långa stopp för vagnarna.
BJ

[image]

De flesta vagnar som gick i nattåget Berlin-Malmö stod kvar i Malmö över dagen. F.ö. kan väl sägas att den sovvagn som gick till Berlin-Stockholm-Berlin förmodligen var i Sverige ytterligare ett dygn.

Dom röda vagnarna.

av Anders.k., Saturday, September 29, 2018, 11:28 (2008 dagar sedan) @ BJ

Tack alla för många klargöranden. Norrköping 85.

Hade i tjänsten, vägarna förbi Malmö 85 eller troligen 86.
Vagnarna på bilden nedan stod uppställda på bangården.
Har vagnarna något att göra med tidigare visade MITROPA vagnar.
I så fall så var det många och långa stopp för vagnarna.
BJ

[image]

Ser ju ut som "Sassnitz Express" , tåg 318/319 som är uppställt under dagen i Malmö.
Stockholmsvagnen ska växlas in mellan Mitropa och B8 vagnarna.
Sammansättning 319 T85:
B (DR)+ WLAB (mitropa) Malmö- Berlin Zoo
WLAB (mitropa) Stockholm C- Berlin Zoo
WLAB (SZD) Oslo- Moskva (Endast Torsdagar)
B8+ FV1 Malmö- Trelleborg.
Lok

Ytterligare en WLAB och en B Malmö- Berlin under perioden 19850719 till 0901.

M.V.H Anders.k.

Dom röda vagnarna.

av Mr H, Saturday, September 29, 2018, 17:09 (2008 dagar sedan) @ Lennart Petersen

de kopplades väl in i tåg 37 från Nässjö f.v.b. Berlin vad jag minns...
tobbe


Ja exakt. Det fanns något mystiskt skäl till detta men Berlinvagnarna eller vagnen, gick alltså från Stockholm, kopplades av i Nässjö och stod där i en timme för att sedan kopplas in i nästa IC-tåg mot Malmö.

Kolla på det jag skrivit strax ovan så får du svaret!

Mvh
Mr H

Dom röda vagnarna.

av Lennart Fransson, Saturday, September 29, 2018, 20:34 (2007 dagar sedan) @ Mr H

De röda MITROPA vagnarna.
De var nog i ett helt annat tåg.
Kan de ha gått på färga till Sassnitz. Det är i vart fall vagnar till Berlin.
Tycker det står Sassnitz Express på skylten.
BJ
[image]

[image]


Ja det är ju Berlin vagnen, scannade ju in sammansättningsplanen för tåg 35.
M.V.H Anders.k.


Observera att Mitropavagnen(-vagnarna) endast medföljer tåget till Nässjö enligt sammansättningsplanen!

De här årens tågplaner var ganska så strikta systemtågplaner. Tågen Stockholm-Malmö gick via Nyköping och vände vid den s.k B-gruppen som idag är serviceplattformarna vid cirka Norra Bantorget. Tågen Stockholm-Helsingborg gick via Flen och de vände inne i Hagalund. Samtidigt så pågick stora ombyggnader på Stockholm C.

För att avlasta Stockholm C under ombyggnadsåren bestämdes att ingen växling skulle ske på Stockholm C. Detta skapade dilemmat att Berlin-vagnen ju egentligen skulle kopplas in i Malmödelen på B-gruppen men så ville man inte göra alltså. Den tråkiga lösningen, men ändå en lösning, var att Berlinvagnen kopplades in i ett Helsingborgståg i Hagalund, medföljde detta till Nässjö där vagnen avkopplades och ställdes upp en timme för att då kopplas in i ett Malmötåg f.v.b Trelleborg.

Tåget på bilden är alltså ett Helsingborgståg med Mitropavagnarna till Malmö-Trelleborg. I tåget går också DSB-vagnar Stockholm-Hoek van Holland vilket f.ö var DSB:s längsta omlopp vid den här tiden! Vagnarna till Hoek van Holland (HvH) lämnade förstås Sverige via Helsingborg.

Sist men inte minst vilka härliga bilder och kopior av sammansättningsplaner som väcker minnen vill jag lova! Tack!

//Mr H

Det var väl t o m så att många av tågen på västra och södra stambanorna var genomgående i Stockholm under några år, t ex 26 gick Växjö-Storlien, 13/41 Sundsvall-Malmö och 37 Östersund-Malmö. Detta varierade år från år.

Tåget Alfred Nobel igen.

av Ola Ahlström, Thursday, September 27, 2018, 19:35 (2010 dagar sedan) @ BJ

En trevlig källa som bland annat berör Alfred Nobel är denna bokserie från Danmark

[image]

Boken "Internationale tog via Öresund" (dessvärre slutsåld och svår att få tag i) behandlar bland annat just Alfred Nobel (och svenska/norska vagnar) medan de övriga böckerna tar upp specifikt den tyska och danska vagnparken.

Ola Ahlström
Malmö

Tåget Alfred Nobel igen.

av Ulf Broman, Monday, October 15, 2018, 23:37 (1991 dagar sedan) @ BJ

I mitten av 80talet tog jag nedanstående bild i Norrköping. Har förstått att tågets första 5 vagnar var "Alfred Nobel" Stockholm - Hamburg.
För ett modellprojekt så söks bild på destinationsskyltar för detta tåg. Särskilt de på TEN vagnarna. (man snålade med film på denna tid)
BJ

Jag kommenterar här ett antal olika inlägg i den här långa tråden, som jag hittade idag.

Jag åkte Alfred Nobel ett antal gånger mellan 1987 och 1994.
Jag minns också att det i tåget var 2 olika sovvagnstyper, en TEN och en icke-TEN. TEN var någon gång DSB-vagn. Den andra var ibland röd. Men, som mycket annat med Alfred Nobel så varierade det mellan åren, och även mellan sommar och vinter.

En gång när vi sportlovsveckan skulle åka till England och börja resan med Alfred Nobel var det slutsålt från Stockholm, så då åkte vi via Göteborg i stället.
Oslo-tåget gick (förstås) in till Göteborg, hade sittvagnar annonserade till Halmstad men som ibland bör gått med till Helsingborg (åtminstone i någon tidtabell var annonserat uppehåll i Halmstad 2 minuter, vilket knappast räcker för koppla in vagnar). Behovet fanns väl inte att åka längre plus att man inte ville få med resenärer som ville till Danmark/Tyskland.
Oslo och Stockholms-delarna måste ha kopplats ihop i Helsingör. Som någon skrev så kunde Rödby-färjorna ta 12 vagnar (vilket kunde behövas någon kort period under sommaren) och då behövde tåget/en delas upp på 4 färjor över Öresund mot vintertid 2 och därför var det olika avgångstider från Stockholm olika tider på året,
och under högsommaren gick det ofta inte kopplat med något lokalt svenskt tåg.

Godsfinkan som gick med från Stockholm tror jag ofta kopplades av redan i Helsingborg och tog en senare färja.

Tåget Alfred Nobel igen.

av Lennart Petersen, Tuesday, October 16, 2018, 05:06 (1991 dagar sedan) @ Ulf Broman

I mitten av 80talet tog jag nedanstående bild i Norrköping. Har förstått att tågets första 5 vagnar var "Alfred Nobel" Stockholm - Hamburg.
För ett modellprojekt så söks bild på destinationsskyltar för detta tåg. Särskilt de på TEN vagnarna. (man snålade med film på denna tid)
BJ


Jag kommenterar här ett antal olika inlägg i den här långa tråden, som jag hittade idag.

Jag åkte Alfred Nobel ett antal gånger mellan 1987 och 1994.
Jag minns också att det i tåget var 2 olika sovvagnstyper, en TEN och en icke-TEN. TEN var någon gång DSB-vagn. Den andra var ibland röd. Men, som mycket annat med Alfred Nobel så varierade det mellan åren, och även mellan sommar och vinter.

En gång när vi sportlovsveckan skulle åka till England och börja resan med Alfred Nobel var det slutsålt från Stockholm, så då åkte vi via Göteborg i stället.
Oslo-tåget gick (förstås) in till Göteborg, hade sittvagnar annonserade till Halmstad men som ibland bör gått med till Helsingborg (åtminstone i någon tidtabell var annonserat uppehåll i Halmstad 2 minuter, vilket knappast räcker för koppla in vagnar). Behovet fanns väl inte att åka längre plus att man inte ville få med resenärer som ville till Danmark/Tyskland.
Oslo och Stockholms-delarna måste ha kopplats ihop i Helsingör. Som någon skrev så kunde Rödby-färjorna ta 12 vagnar (vilket kunde behövas någon kort period under sommaren) och då behövde tåget/en delas upp på 4 färjor över Öresund mot vintertid 2 och därför var det olika avgångstider från Stockholm olika tider på året,
och under högsommaren gick det ofta inte kopplat med något lokalt svenskt tåg.

Godsfinkan som gick med från Stockholm tror jag ofta kopplades av redan i Helsingborg och tog en senare färja.

Jag har åkt med AN från Halmstad men kan väl intyga att det kopplades inte av vagnar där utan dom fick rulla med till Helsingborg, uppehållet i Halmstad var i 1994 års sista tidtabell 23:38 och i den fanns inga sittvagnar alls (gick ett vanligt tåg en havtimme tidigare) I denna sista tidtabell utgick tåget f.ö från Göteborg och ingen särskilt bra anslutning fanns från Oslo (ICE 93 gick 13:10) Oslo och Göteborgsdelen var den som hade mest rum i tidtabellen så på sydgång var det först till Helsingborg, färjades över med en eller två färjor och väntade på Stockholmsdelen i Helsingör. Och omvänt på nordgång fick Stockholmsdelen färja över först och avgick som första tåg från Helsingborg.

Tåget Alfred Nobel igen. Nya bilder på annat forum!

av BJ, Thursday, October 25, 2018, 01:01 (1982 dagar sedan) @ BJ

I denna länk på Norska forumet postvogna fins nu en del fina bilder av Alfred Nobel på Bergslagsbanan!
Se länk nedan.
BJ
https://jernbane.net/phorum/read.php?8,352323,352323#msg-352323

Sorry för länken.
Man måste vara inloggad för att se saker på forumet järnbane.net
BJ