Omlastning mellan NÖJ och normalspår (Järnväg allmänt)

av LasseE, Wednesday, September 26, 2018, 09:40 (2033 dagar sedan)

Var skedde omlastning mellan NÖJ's smalspår och SJ normalspår? I [link=http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-0549.jpg]Kimstad[/link] verkar det inte finnas någon plats för omlastning medan däremot [link=http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-0841.jpg]Norsholm[/link] verkar ha spår för detta. Gick den rätt omfattande godstrafiken till och från Finspång ner till Norsholm för omlastning eller var det mesta gods som skulle till eller från hamnen i Norrköping?

Omlastning mellan NÖJ och normalspår

av Peter A, Wednesday, September 26, 2018, 14:01 (2033 dagar sedan) @ LasseE

Utan att veta något om godsflödet från Skärblacka och Finspång kan jag dock konstatera att tidigt verkar det funnits omlastning sydväst om spårkorset i Kimstad innan stambanan blev dubbelspårig enligt [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBAA02686]denna bild[/link]. Om man även studerar [link=http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-0549.jpg]spårplanen[/link] från senare tidpunkt så verkar det finnas ett godsmagasin öster om spårkorset som har spåranslutning med båda spårvidderna. Godsbangården norr om spårkorset och nämnda godsmagasin utmed stambanan skulle man kunna misstänka finns där lite för just omlastning. Jag kan inte riktigt annars motivera vad den delen av bangården har för funktion i Kimstad.

Omlastning mellan NÖJ och normalspår

av John T, Wednesday, September 26, 2018, 14:08 (2033 dagar sedan) @ Peter A

Utan att veta något om godsflödet från Skärblacka och Finspång kan jag dock konstatera att tidigt verkar det funnits omlastning sydväst om spårkorset i Kimstad innan stambanan blev dubbelspårig enligt [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBAA02686]denna bild[/link]. Om man även studerar [link=http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-0549.jpg]spårplanen[/link] från senare tidpunkt så verkar det finnas ett godsmagasin öster om spårkorset som har spåranslutning med båda spårvidderna. Godsbangården norr om spårkorset och nämnda godsmagasin utmed stambanan skulle man kunna misstänka finns där lite för just omlastning. Jag kan inte riktigt annars motivera vad den delen av bangården har för funktion i Kimstad.

Visst bör det väl ha varit så. Det finns ju dessutom längre söderut en ramp för överföringsvagnar, "transportörer" på ritningen.

Omlastning mellan NÖJ och normalspår

av Granis, Wednesday, September 26, 2018, 14:09 (2033 dagar sedan) @ Peter A

Har glömt mycket, och har inte tillgång till nåt "referensbibliotek" nu, men nog gjordes omlastningar och rampningar även i Kimstad? Och så flyttades rampen först till Skärblacka 1960 (efter treskensspår blivit klart dit från Kimstad) och sen till Finspång ett par år senare (när breddningen var klar).

Man får heller inte förglömma Norrköping i sammanhanget. Där fanns "ramper åt båda hållen", först utanför Östra station (i industriområdet Risängen) och sedan inne på nämnda station i samband med nedläggningen. Jag har skrivit en artikel om bl a detta i "Sidospår" (nåt nummer 2002). Då hade jag hjälp av bl a Willy Forsström och Åke Blomstrand, vilket höjer trovärdigheten. Fast jag alltså har glömt vad som skrevs..

/ L G ;-)

Omlastning mellan NÖJ och normalspår

av Kjell Aghult, Wednesday, September 26, 2018, 16:45 (2032 dagar sedan) @ Granis

Man får heller inte förglömma Norrköping i sammanhanget. Där fanns "ramper åt båda hållen", först utanför Östra station (i industriområdet Risängen) och sedan inne på nämnda station i samband med nedläggningen. Jag har skrivit en artikel om bl a detta i "Sidospår" (nåt nummer 2002). Då hade jag hjälp av bl a Willy Forsström och Åke Blomstrand, vilket höjer trovärdigheten. Fast jag alltså har glömt vad som skrevs..

Jag tror - men vet inte säkert - att omlastningen skedde i Norsholm och "rampningen" i Kimstad:
1) På f d NVHJ norra linje fick överföringsvagnar inte gå norr om Överum p g a tunnlar.
2) Av Finspångs ankommande fyra godståg 1958 utgick två från Kimstad. Enligt tdtboken medförande överföringsvagnar.

Jag haft intrycket att rampen på Norrköping Ö mest tillkom för Valdemarsviksbanans skull.
Varför skulle vagnflödet till t ex Finspång splittras på två övergångsstationer? När man
överallt annars sökte koncentrera trafikarbetet. Norrköpingsrampen tillkom först 1961,
då en isolerad godsspårstillvaro verkade bli Valdemarsviksbanans framtid: Sträckan till
Kimstad planerades riven.

Utöver Kimstad/Norsholm var ursprungligen också Örebro S och Pålsboda godsövergångsstationer.
I Örebro nedlades omlastningen redan 1952 - men skjulet stod kvar länge. I Pålsboda inskränktes omlastningen 1957 till enbart laster för platserna Hidingsta-Glottra: Hjortkvarns
godsflöde riktades söderut. Ramper fanns aldrig i vare sig Ö. eller P.

Omlastning mellan NÖJ och normalspår

av Granis, Wednesday, September 26, 2018, 18:40 (2032 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Helt riktiga konstateranden. Norrköpings fokus låg på Vikbolandsbanan -och att få bort fordon efter NÖJ´s nedläggning 1962. Det var ju också först då man kunde se normalspårsfordon på Norrköpings Ö (sedan ramperna flyttas in dit). Vad gäller "norröver" så skedde ju som nämnts en omläggning 1957, då man ledde godstrafiken söderut (mot Finspång/ Kimstad) i ställer för norrut (mot Pålsboda). Det var också då ånglokstrafiken om inte försvann så minskade rejält; det ångloksdragna godståget Pålsboda- Kimstad- Norrköping ersattes av ett (?) lokomotordaget tåg som lämnade över vagnar i Finspång. Till ett ångloksdraget (litt N4p och N6p) tåg då, men kanske också med Tp-lok ibland/ mot slutet? Samma år kördes också det sista ångloksdragna ordinarie persontåget påskhelgen 1957 från Finspång till Norrköping (har jag för mig). En tillfällighet? Ångtåg norr om Pålsboda, till Örebro alltså, låg väl ytterligare några år tillbaka i tiden, har jag för mig. Men lokomotordragna sådana på den sträckan gick ända fram till nedläggningen 1962. Men aldrig några överföringståg, eller..?

/ L G

Omlastning mellan NÖJ och normalspår

av Peter Andersson, Wednesday, September 26, 2018, 22:04 (2032 dagar sedan) @ Granis

[i]Ångtåg norr om Pålsboda, till Örebro alltså, låg väl ytterligare några år tillbaka i tiden, har jag för mig. Men lokomotordragna sådana på den sträckan gick ända fram till nedläggningen 1962. Men aldrig några överföringståg, eller..?[/i]


/ L G

Spårporten under stambanan i Pålsboda torde definitivt hindrat överföringsvagnar mot Örebro om dom nu någonsin kom så långt norrut som Pålsboda. Samma skäl omöjliggjorde överföringstrafik tex från Vislanda mot Halmstad.

Omlastning mellan NÖJ och normalspår

av Kjell Aghult, Thursday, September 27, 2018, 06:51 (2032 dagar sedan) @ Granis

..... Vad gäller "norröver" så skedde ju som nämnts en omläggning 1957, då man ledde godstrafiken söderut (mot Finspång/ Kimstad) i ställer för norrut (mot Pålsboda). Det var också då ånglokstrafiken om inte försvann så minskade rejält; det ångloksdragna godståget Pålsboda- Kimstad- Norrköping ersattes av ett (?) lokomotordaget tåg som lämnade över vagnar i Finspång. Till ett ångloksdraget (litt N4p och N6p)

Detta tåg (7721) gick till 1960 med ånglok Hjortkvarn-fnspång, däefter denna sträcka med Z4p-mult. Planenlig dragkraft i alla godståg söder om Fg var från 1957 Tp, i ett omlopp samkört med f d NVHJ.

......Samma år kördes också det sista ångloksdragna ordinarie persontåget påskhelgen 1957 från Finspång till Norrköping (har jag för mig).

Tågparet 1639-1642 gick planenligt med ånglok (Någon Sp-maskin) Soh t o m påsktrafiken 1957.

......Ångtåg norr om Pålsboda, till Örebro alltså, låg väl ytterligare några år tillbaka i tiden,

Z4p (baserad i Örebro) ersatte Örebro S-Pålsboda 1953 ånglok från Finspång. Z4p mötte i På ångtåget från Fg. Mötespunkten flyttades 1957 till Hjortkvarn, då all Hjk-trafik från detta år leddes söderut. Lokomotorföraren i Ö. skötte själv det lättare underhållet. Endast för större tillsyner byttes lokomotor med Fg.

...Men lokomotordragna sådana på den sträckan gick ända fram till nedläggningen 1962. Men aldrig några överföringståg, eller..?

Godståg Öb-Hjk gick ända till nedläggningen 1962. Men dåligt utnyttjade, då någon större, järnvägsberoende industri på sträckan inte fanns. Tågparet gick från 1958 därför
bara MOF. Och medförde som sagt inga överföringsvagnar.