..... Vad gäller "norröver" så skedde ju som nämnts en omläggning 1957, då man ledde godstrafiken söderut (mot Finspång/ Kimstad) i ställer för norrut (mot Pålsboda). Det var också då ånglokstrafiken om inte försvann så minskade rejält; det ångloksdragna godståget Pålsboda- Kimstad- Norrköping ersattes av ett (?) lokomotordaget tåg som lämnade över vagnar i Finspång. Till ett ångloksdraget (litt N4p och N6p)
Detta tåg (7721) gick till 1960 med ånglok Hjortkvarn-fnspång, däefter denna sträcka med Z4p-mult. Planenlig dragkraft i alla godståg söder om Fg var från 1957 Tp, i ett omlopp samkört med f d NVHJ.
......Samma år kördes också det sista ångloksdragna ordinarie persontåget påskhelgen 1957 från Finspång till Norrköping (har jag för mig).
Tågparet 1639-1642 gick planenligt med ånglok (Någon Sp-maskin) Soh t o m påsktrafiken 1957.
......Ångtåg norr om Pålsboda, till Örebro alltså, låg väl ytterligare några år tillbaka i tiden,
Z4p (baserad i Örebro) ersatte Örebro S-Pålsboda 1953 ånglok från Finspång. Z4p mötte i På ångtåget från Fg. Mötespunkten flyttades 1957 till Hjortkvarn, då all Hjk-trafik från detta år leddes söderut. Lokomotorföraren i Ö. skötte själv det lättare underhållet. Endast för större tillsyner byttes lokomotor med Fg.
...Men lokomotordragna sådana på den sträckan gick ända fram till nedläggningen 1962. Men aldrig några överföringståg, eller..?
Godståg Öb-Hjk gick ända till nedläggningen 1962. Men dåligt utnyttjade, då någon större, järnvägsberoende industri på sträckan inte fanns. Tågparet gick från 1958 därför
bara MOF. Och medförde som sagt inga överföringsvagnar.