F 1200 i museitåg, Ängelsberg, 28/9 2018. 5 bilder (Fordon: allmänt)
Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.
av Ulfe, Friday, September 28, 2018, 15:18 (2036 dagar sedan)
Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.
av Olof W, Friday, September 28, 2018, 16:55 (2036 dagar sedan) @ Ulfe
Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.
Fina bilder!
Fyren är tänd och lite ånga på cylindrarna för att man skall slippa koppla ner ångloket antar jag men varför har Ra loket strömavtagaren uppe? Borde inte dubbla Rc räcka som dragkraft?
/Olof
av Martin Långström, Friday, September 28, 2018, 17:13 (2036 dagar sedan) @ Olof W
Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.
Fina bilder!
Fyren är tänd och lite ånga på cylindrarna för att man skall slippa koppla ner ångloket antar jag men varför har Ra loket strömavtagaren uppe? Borde inte dubbla Rc räcka som dragkraft?
/Olof
Det är svårt att köra ventilatorerna så motorerna slipper bli fulla med damm från motorkolen, om man inte har strömavtagaren uppe.
av Merlin, Friday, September 28, 2018, 17:34 (2036 dagar sedan) @ Martin Långström
Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.
Fina bilder!
Fyren är tänd och lite ånga på cylindrarna för att man skall slippa koppla ner ångloket antar jag men varför har Ra loket strömavtagaren uppe? Borde inte dubbla Rc räcka som dragkraft?
/Olof
Det är svårt att köra ventilatorerna så motorerna slipper bli fulla med damm från motorkolen, om man inte har strömavtagaren uppe.
Då får föraren i Ra-loket även vara uppmärksam på skyddssektioner
av Martin Långström, Friday, September 28, 2018, 20:41 (2036 dagar sedan) @ Merlin
Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.
Fina bilder!
Fyren är tänd och lite ånga på cylindrarna för att man skall slippa koppla ner ångloket antar jag men varför har Ra loket strömavtagaren uppe? Borde inte dubbla Rc räcka som dragkraft?
/Olof
Det är svårt att köra ventilatorerna så motorerna slipper bli fulla med damm från motorkolen, om man inte har strömavtagaren uppe.
Då får föraren i Ra-loket även vara uppmärksam på skyddssektioner
Precis, vilket också underlättas av att man har idag radiokommunikation mellan loken.
av Christer Nyqvist, Saturday, September 29, 2018, 17:44 (2035 dagar sedan) @ Martin Långström
Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.
Då får föraren i Ra-loket även vara uppmärksam på skyddssektioner
Precis, vilket också underlättas av att man har idag radiokommunikation mellan loken.
Föraren på Ra-loket kan halvsova och strunta i skyddssektionerna. Det finns ingen anledning att stänga av ventilationerna vid passage av en skyddssektion. Det fanns de som hade för sig att man skulle göra så på Rc-lok med roterande omformare, men det är en annan historia. Jämför med ett Du-lok där ventilationerna startar när man lägger ut körriktningen. Och att lägga i mitten vid skyddssektion var strängeligen förbjudet. Fast det är klart att man gjorde för att inte fastna om hastigheten var låg och sektionen lång.
av Merlin, Saturday, September 29, 2018, 19:32 (2035 dagar sedan) @ Christer Nyqvist
Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.
Då får föraren i Ra-loket även vara uppmärksam på skyddssektioner
Precis, vilket också underlättas av att man har idag radiokommunikation mellan loken.
Föraren på Ra-loket kan halvsova och strunta i skyddssektionerna. Det finns ingen anledning att stänga av ventilationerna vid passage av en skyddssektion. Det fanns de som hade för sig att man skulle göra så på Rc-lok med roterande omformare, men det är en annan historia. Jämför med ett Du-lok där ventilationerna startar när man lägger ut körriktningen. Och att lägga i mitten vid skyddssektion var strängeligen förbjudet. Fast det är klart att man gjorde för att inte fastna om hastigheten var låg och sektionen lång.
Tror inte han kan strunta i det helt för det kan hända att huvudbrytaren åker ur när man passerar en skyddssektion.
Vet inte hur det är med Ra-lok.
Har själv råkat ut för det men det var Rc-lok jag körde.
av Christer Nyqvist, Saturday, September 29, 2018, 19:34 (2035 dagar sedan) @ Merlin
Det är därför hen kan halvsova. Inte helsova.
av Olof W, Friday, September 28, 2018, 18:52 (2036 dagar sedan) @ Martin Långström
%
av WS, Friday, September 28, 2018, 18:11 (2036 dagar sedan) @ Ulfe
Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.
Detta bör väl vara en av de f.d OKB-vagnarna?
Först OKB - sen SJ - sen OKB(V) - nu då Järnvägsmuseet utförande SJ.
Vilket littera har vagnen fått nu efter återgång till utförande SJ ?
Om jag fattat saken rätt angående de f.d OKB-vagnarna, så finns altså dessa kvar:
1 st rödbrun i SJ-utförande, och 3 st som är i grönt OKB(vänners)-utförande? /WS/
av Ola Almquist, Friday, September 28, 2018, 19:36 (2036 dagar sedan) @ WS
Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.
Detta bör väl vara en av de f.d OKB-vagnarna?Först OKB - sen SJ - sen OKB(V) - nu då Järnvägsmuseet utförande SJ.
Vilket littera har vagnen fått nu efter återgång till utförande SJ ?Om jag fattat saken rätt angående de f.d OKB-vagnarna, så finns altså dessa kvar:
1 st rödbrun i SJ-utförande, och 3 st som är i grönt OKB(vänners)-utförande? /WS/
Se detta inlägg.
Det är alltså ABo6c 2971. De övriga vagnarna är OKB BCo1 55 och 58 (SJ ABo6c 2975 och ABo6b 2978) och BCort 72 (SJ Ro2b 2981). Mycket förenklat beträffande olika littera de haft genom åren.
M.v.h.
Ola
av WS, Friday, September 28, 2018, 20:20 (2036 dagar sedan) @ Ola Almquist
Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.
Detta bör väl vara en av de f.d OKB-vagnarna?Först OKB - sen SJ - sen OKB(V) - nu då Järnvägsmuseet utförande SJ.
Vilket littera har vagnen fått nu efter återgång till utförande SJ ?Om jag fattat saken rätt angående de f.d OKB-vagnarna, så finns altså dessa kvar:
1 st rödbrun i SJ-utförande, och 3 st som är i grönt OKB(vänners)-utförande? /WS/
Se detta inlägg.Det är alltså ABo6c 2971. De övriga vagnarna är OKB BCo1 55 och 58 (SJ ABo6c 2975 och ABo6b 2978) och BCort 72 (SJ Ro2b 2981). Mycket förenklat beträffande olika littera de haft genom åren.
M.v.h.
Ola
Bra länk - Bra svar. /WS/
av HP, Friday, September 28, 2018, 22:31 (2036 dagar sedan) @ Ola Almquist
Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.
Detta bör väl vara en av de f.d OKB-vagnarna?Först OKB - sen SJ - sen OKB(V) - nu då Järnvägsmuseet utförande SJ.
Vilket littera har vagnen fått nu efter återgång till utförande SJ ?Om jag fattat saken rätt angående de f.d OKB-vagnarna, så finns altså dessa kvar:
1 st rödbrun i SJ-utförande, och 3 st som är i grönt OKB(vänners)-utförande? /WS/
Se detta inlägg.Det är alltså ABo6c 2971. De övriga vagnarna är OKB BCo1 55 och 58 (SJ ABo6c 2975 och ABo6b 2978) och BCort 72 (SJ Ro2b 2981). Mycket förenklat beträffande olika littera de haft genom åren.
M.v.h.
Ola
Även BCort 73 (Ro2b 2982) finns kvar och ägs sedan ca 50 år av JVM. Vagn 72 står i Pershyttan som stationär restaurang./HP
av Ola Almquist, Saturday, September 29, 2018, 00:48 (2036 dagar sedan) @ HP
Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.
Detta bör väl vara en av de f.d OKB-vagnarna?Först OKB - sen SJ - sen OKB(V) - nu då Järnvägsmuseet utförande SJ.
Vilket littera har vagnen fått nu efter återgång till utförande SJ ?Om jag fattat saken rätt angående de f.d OKB-vagnarna, så finns altså dessa kvar:
1 st rödbrun i SJ-utförande, och 3 st som är i grönt OKB(vänners)-utförande? /WS/
Se detta inlägg.Det är alltså ABo6c 2971. De övriga vagnarna är OKB BCo1 55 och 58 (SJ ABo6c 2975 och ABo6b 2978) och BCort 72 (SJ Ro2b 2981). Mycket förenklat beträffande olika littera de haft genom åren.
M.v.h.
Ola
Även BCort 73 (Ro2b 2982) finns kvar och ägs sedan ca 50 år av JVM. Vagn 72 står i Pershyttan som stationär restaurang./HP
Naturligtvis. Jag menade denna. Det står ju 73 på i det länkade inlägget... :-)
M.v.h.
Ola
av WS, Saturday, September 29, 2018, 10:33 (2035 dagar sedan) @ HP
Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.
Detta bör väl vara en av de f.d OKB-vagnarna?Först OKB - sen SJ - sen OKB(V) - nu då Järnvägsmuseet utförande SJ.
Vilket littera har vagnen fått nu efter återgång till utförande SJ ?Om jag fattat saken rätt angående de f.d OKB-vagnarna, så finns altså dessa kvar:
1 st rödbrun i SJ-utförande, och 3 st som är i grönt OKB(vänners)-utförande? /WS/
Se detta inlägg.Det är alltså ABo6c 2971. De övriga vagnarna är OKB BCo1 55 och 58 (SJ ABo6c 2975 och ABo6b 2978) och BCort 72 (SJ Ro2b 2981). Mycket förenklat beträffande olika littera de haft genom åren.
M.v.h.
Ola
Även BCort 73 (Ro2b 2982) finns kvar och ägs sedan ca 50 år av JVM. Vagn 72 står i Pershyttan som stationär restaurang./HP
Så totalt finns altså kvar 3 sittvagnar, och 2 restaurangvagnar.
Varav Järnvägsmuseet har den ovan rödbruna sittvagnen i SJ utförande.
Restaurangvagnen som funnits 50 år hos JVM, är den i samma utförande
som när den ställdes av? Altså typ rödbrunt 60-tals SJ-utförande? /WS/
av Christopher Lindgren, Saturday, September 29, 2018, 15:48 (2035 dagar sedan) @ WS
Det finns fler vagnar.
OKB F3 242, OKB C3s 141 (Just nu får denna nytt tak). OKB C3 143 skrotades i dec. 2017. Delar används till 141. Dessa finns i Sundsvall
OKB DFo 121 och 122 är också bevarade.
av WS, Sunday, September 30, 2018, 09:21 (2034 dagar sedan) @ Christopher Lindgren
Det finns fler vagnar.
OKB F3 242, OKB C3s 141 (Just nu får denna nytt tak). OKB C3 143 skrotades i dec. 2017. Delar används till 141. Dessa finns i Sundsvall
OKB DFo 121 och 122 är också bevarade.
Det var OKB boggivagnar med avfasade vagnändar jag resonerade om tidigare.
Men det var intressant att få veta lite om de övriga OKB-vagnarna. Tack. /WS/
av MaL, Sunday, September 30, 2018, 21:00 (2034 dagar sedan) @ HP
Även BCort 73 (Ro2b 2982) finns kvar och ägs sedan ca 50 år av JVM. Vagn 72 står i Pershyttan som stationär restaurang./HP
Stämmer, 72:an står hos oss på NBvJ. Skulle gärna ha den till något roligare än stationärt uppställd men det är en annan historia...
Det intressanta är att vagnen hos oss är märkt 73. Dock så står det på ramstansen att det är 72:an med SJ nr 2981.