Med anledning av F 1200 och minnesdagen (Järnväg allmänt)

av Arne, Monday, October 01, 2018, 14:34 (2027 dagar sedan)

Ingen kan säkert ha undgått att det idag är 100-årsdagen av den svåra Getåolyckan. Och ingen lär heller ha missat att det dragande ångloket F 1200 i olyckståget fortfarande är i 'livet' och tuffar på (om uttrycket tillåts en sådan här allvarlig årsdag?) dragandes minneståget i kväll.

Med anledning att det här ångloket F 1200 kunde bärgas efter olyckan den 1 oktober 1918 och dessutom kunde repareras så att det tämligen snabbt kunde sättas i trafik igen har jag en fråga. Finns det något annat lok – här i Sverige eller internationellt – som likt fågeln Fenix kunnat 'återuppstå' efter en sådan här svår och exceptionell tågolycka? Och fått en sådan allmänt känd berömmelse som F 1200? Kan forumets eminenta 'kalenderbitare' räta ut mitt frågetecken vore det intressant.

PS. Här nedan är en påminnelse för dem som vill se minneståget senare idag. Tidtabellen är utlagd på JVM:s hemsida från vilken jag lånat informationen.

[color=#009][b]Tidtabell[/b]

18.38 Avgång Norrköping

19.00 Tåget är i Getå (det var då olyckan skedde)
Tåget stannar kort med en vissling. En tyst minut följer och vid nästa vissling fortsätter resan.

19.10 Tåget passerar Kolmården/Krokek

20.03 - 20.11 Stopp i Nyköping

21.04 - 21.16 Vagnhärad

Tåget passerar Södertälje via Södetälje Syd övre och Grödingebanan

22.24 Ankomst Stockholm Central[/color]

Med anledning av F 1200 och minnesdagen

av Ola Almquist, Monday, October 01, 2018, 21:18 (2026 dagar sedan) @ Arne

Ingen kan säkert ha undgått att det
Med anledning att det här ångloket F 1200 kunde bärgas efter olyckan den 1 oktober 1918 och dessutom kunde repareras så att det tämligen snabbt kunde sättas i trafik igen har jag en fråga. Finns det något annat lok – här i Sverige eller internationellt – som likt fågeln Fenix kunnat 'återuppstå' efter en sådan här svår och exceptionell tågolycka? Och fått en sådan allmänt känd berömmelse som F 1200? Kan forumets eminenta 'kalenderbitare' räta ut mitt frågetecken vore det intressant.

Se [msg=132249]denna tråd[/msg]. Det finns säkert fler exempel även om deras internationella ryktbarhet är för mig okänd. Fartyg med nio liv finns det ju. Gemensamt med loken har de väl att de representerade ett stort värde och lönade sig därför att reparera. Ett utslitet lok eller en personvagn lönade sig inte att reparera medan motorvagnar och framför allt rälsbussar var av så lätt konstruktion att skadorna ofta blev för svåra.

M.v.h.
Ola