Tyska ånglok (länk till en sida ) (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Thursday, October 04, 2018, 17:14 (2029 dagar sedan)

Hamnade av en slump på en sida om (alla ?) Tyska ånglok , jag tror faktiskt att det finns mera bilder och fakta än man hinner gå igenom på en livstid här.
Jag kan inget om ånglok men detta var intressant .

[link=https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1402333&valid_from=2018-10-02]Dampflokomotivarchiv.de[/link]

M.V.H Anders.k.

Tyska ånglok (länk till en sida ) Nja..

av BD, Thursday, October 04, 2018, 17:27 (2029 dagar sedan) @ Anders.k.

Hamnade av en slump på en sida om (alla ?) Tyska ånglok , jag tror faktiskt att det finns mera bilder och fakta än man hinner gå igenom på en livstid här.
Jag kan inget om ånglok men detta var intressant .

[link=https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1402333&valid_from=2018-10-02]Dampflokomotivarchiv.de[/link]

M.V.H Anders.k.

Sidan sysslar inte med de loktyper som har en svensk förhistoria och ett franskt eller polskt slut.

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/SoNJ/Pfalz/111a.jpg[/IMG]

Tyska ånglok (länk till en sida )

av Christer Fredriksson, Thursday, October 04, 2018, 18:28 (2029 dagar sedan) @ Anders.k.

Kolla buffertlägena på den näst sista bilden!

05.08.1969 - Bestwig, Bahnbetriebswerk

Tyska ånglok (länk till en sida )

av mrwhans, Thursday, October 04, 2018, 22:17 (2028 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Givet att tendern är tom (uppställda lok inför skrotning?) så saknas det sisådär 30 ton kol och vatten, vilket kan förklara det höga buffertläget.
Kan någon gissa loktypen med utgångspunkt från hörnet av tendern?

Tyska ånglok (länk till en sida )

av Mattias Jansson, Thursday, October 04, 2018, 22:33 (2028 dagar sedan) @ Anders.k.

Hamnade av en slump på en sida om (alla ?) Tyska ånglok , jag tror faktiskt att det finns mera bilder och fakta än man hinner gå igenom på en livstid här.
Jag kan inget om ånglok men detta var intressant .

[link=https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1402333&valid_from=2018-10-02]Dampflokomotivarchiv.de[/link]

M.V.H Anders.k.

Det är inte alla tyska lok, men många nog. Från och med Reichsbahns bildande på 1920-talet och produktionen av enhetslok från mitten av det decenniet är den nog nästan heltäckande, medan de äldre Privat- och Länderbahn-loken har fler luckor.
Kanske är det fortfarande en sida under utbyggnad, men den har inte vuxit något på sistone, massor av kul info hur som helst.

Tyska ånglok (länk till en sida )

av Christer Brimalm, Friday, October 05, 2018, 11:42 (2028 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jo, siten är trevlig och är väl under uppbyggnad.
Vad gäller Länderbahnlok (alltså från före riksbanorna DRG:s tillkomst 1922) är den dock fortfarande mycket ofullständig. Det saknas många sådana loktyper även bland dem som fortfarande fanns kvar i trafik efter 1945.

Tyska ånglok (länk till en sida )

av Bertil Bengtsson, Saturday, October 06, 2018, 15:44 (2027 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Jag hoppas innerligt att man fortsätter bygga upp sidan. När det gäller loktyper före 1925 saknas egentligen allting, det finns ännu bara några få preussiska typer medtagna. Det saknas hundratals loktyper och många, många, tusentals lok i listorna!
BD tänker på loken från Swedish-Norwegian Railway, föregångaren till SJ:s malmbanedivision. Några av de loken hamnade efter banans konkurs dels i Baden, dels i Pfalz. De badiska loken fick större pannor och badiska förarhytter. Ett badiskt lok hamnade efter 1918 i Polen, 1920 stationerat i Warschawa-distriktet, och några av de andra loken i Frankrike. Några få blev kvar i Tyskland men var slopade före 1925. Dessa lok, liksom alla badiska och pfalziska lok överhuvudtaget, saknas.
Berra