Bergslagen - Värmland 1974 del 2 (Järnväg allmänt)

av sepernik @, Göteborg, måndag, oktober 08, 2018, 23:26 (13 dagar sedan)

I Örebro var det mörkt så inga bilder kunde tas, trots 160 ASA.

[image]
Nästa bild blev alltså först på morgonen i Nora där vi hade övernattat. I mörkret hade vi dagen innan åkt med NBJ T24 som med 18 axlar i kroken utgjorde 9226 till Ervalla och NBJ 107 till Nora.

[image]
Stationshuset i morgondis

[image]
07.45 avgick NBJ T25 som ensamt lok i 151 till Gyttorp dit vi kom 10 minuter senare

[image]
Längre bort på bangården skymtar NBJ T21

[image]
T21'an T21...

[image]
T25 är efter växling klar att fortsätta som 151 mot Bredsjö. 19(!) axlar vid avgången

[image]
Fotouppehåll i Striberg

[image]
Grängen

[image]
I Grängen växlades en eller ett par vagnar in till ett industrispår. Efter Grängen bestod tåget av 15 axlar, loket oräknat.

[image]
Stationshuset i Grängen

[image]
Stationshuset i Hjulsjö

[image]
Växling i Hjulsjö. Sista sträckan till Bredsjö hade loket 19 axlar i kroken.

[image]
I Grönälven fotograferades vad som påstods vara den enda kvarvarande grindvakten i Sverige

Fick nöja mej här då inlägget blev för långt annars. Fortsättning mot Bredsjö följer, dock inte idag.

--
Mvh Per Niklasson

Vägvakt vid vägkorsning Grönälven med grindar, 1974

av Ulf Pålsson @, Stockholm, måndag, oktober 08, 2018, 23:37 (13 dagar sedan) @ sepernik

[image]
I Grönälven fotograferades vad som påstods vara den enda kvarvarande grindvakten i Sverige

Särskilt glad blir jag över denna verkligt historisk intressanta bild!

I grindstativen måste det ha funnits kontakter som ställde V-signalen till "rörelse tillåten" när båda grindarna var stängda.

Men V-signalen hade ingen skylt med svart 'V' på gul botten, vilket den borde ha haft, eftersom NBJ år 1974 rimligen tillämpade antingen SJ:s 1959 års säo eller 1973 års säo. Men det var nog inte så noga.
/up

Bergslagen - Värmland 1974 del 2

av jhje @, tisdag, oktober 09, 2018, 06:20 (12 dagar sedan) @ sepernik

Jaha,det här var en häftig start på dagen:-P . I Nora bergslag reste jag en del i börjanav 70-talet och har upplevt alla händelser och pratat med grindvakten!

Bergslagen - Värmland 1974 del 2

av Kjell Aghult @, tisdag, oktober 09, 2018, 14:02 (12 dagar sedan) @ jhje

Jaha,det här var en häftig start på dagen:-P . I Nora bergslag reste jag en del i börjanav 70-talet och har upplevt alla händelser och pratat med grindvakten!

Banvakten i Grönälven - gift med grindvakten - var på slutet ende fast placerade ba-man på
bredsjölinjen.
NBJ övervägde att dra in grindvakten och låta arbetsbiträdet på lokalgodstågparet MOF (enda
ordinarie tåg) passa grindarna. Varför det inte genomfördes är okänt.

Bergslagen - Värmland 1974 del 2

av Micke A @, tisdag, oktober 09, 2018, 07:53 (12 dagar sedan) @ sepernik

Underbara bilder.
Tack för att du delar med dig
M

Bergslagen - Värmland 1974 del 2

av Ulfe @, Fagersta, tisdag, oktober 09, 2018, 07:58 (12 dagar sedan) @ sepernik

Tack för fina och intressanta bilder! ser fram mot nästa inlägg, hälsar Ulf

Bergslagen - Värmland 1974 del 2

av Littera JS @, tisdag, oktober 09, 2018, 09:15 (12 dagar sedan) @ Ulfe

Ojdå! Det var ingen dålig start på dagen. Kan sippa riktigt länge på morgonkaffet, Tack!

Bergslagen - Värmland 1974 del 2

av Roy Mårtensson @, tisdag, oktober 09, 2018, 23:53 (12 dagar sedan) @ sepernik

Herregud vilka bildskatter du sitter på! Och vilka härliga järnvägsmiljöer det fanns förr. Underbart reportage, ser fram emot Bredsjö-delen!

Bergslagen - Värmland 1974 del 2

av montfrooij ⌂ @, onsdag, oktober 10, 2018, 10:22 (11 dagar sedan) @ sepernik

Most beautiful pictures.
Tack så mycket!

--
Visit www.trainsandtrucks.nl?lang=EN for more pictures and video\'s from trains and trucks (Swedish and Dutch)

RSS-feed av trådar
powered by my little forum