Bergslagen - Värmland 1974 del 2 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Monday, October 08, 2018, 23:26 (1999 dagar sedan)

I Örebro var det mörkt så inga bilder kunde tas, trots 160 ASA.

[image]
Nästa bild blev alltså först på morgonen i Nora där vi hade övernattat. I mörkret hade vi dagen innan åkt med NBJ T24 som med 18 axlar i kroken utgjorde 9226 till Ervalla och NBJ 107 till Nora.

[image]
Stationshuset i morgondis

[image]
07.45 avgick NBJ T25 som ensamt lok i 151 till Gyttorp dit vi kom 10 minuter senare

[image]
Längre bort på bangården skymtar NBJ T21

[image]
T21'an T21...

[image]
T25 är efter växling klar att fortsätta som 151 mot Bredsjö. 19(!) axlar vid avgången

[image]
Fotouppehåll i Striberg

[image]
Grängen

[image]
I Grängen växlades en eller ett par vagnar in till ett industrispår. Efter Grängen bestod tåget av 15 axlar, loket oräknat.

[image]
Stationshuset i Grängen

[image]
Stationshuset i Hjulsjö

[image]
Växling i Hjulsjö. Sista sträckan till Bredsjö hade loket 19 axlar i kroken.

[image]
I Grönälven fotograferades vad som påstods vara den enda kvarvarande grindvakten i Sverige

Fick nöja mej här då inlägget blev för långt annars. Fortsättning mot Bredsjö följer, dock inte idag.

Vägvakt vid vägkorsning Grönälven med grindar, 1974

av Ulf Pålsson, Monday, October 08, 2018, 23:37 (1999 dagar sedan) @ sepernik

[img=left]https://wkulra.dm.files.1drv.com/y4mOrysExQmR9Irxm5_HgudfIIJHpk-j9FeuzARioscrJZQF6zyQlxuzgkKr48Nb2Wb3mXj00b9rL7A8BxUPqpVuOAs-YrG7zHFLNxqAAIkeDl6ZH4OunvBjGt8MOcOM9y9CR3g0WVDB6FN8nAZGlCd4GwjR9n7Zgo4i1Id0OZ_k9Q8ExL0nLbpCVVzIemK3Nf4gvuEidTnW4KijY90B9huXQ?width=1024&height=668&cropmode=none[/img]
I Grönälven fotograferades vad som påstods vara den enda kvarvarande grindvakten i Sverige

Särskilt glad blir jag över denna verkligt historisk intressanta bild!

I grindstativen måste det ha funnits kontakter som ställde V-signalen till "rörelse tillåten" när båda grindarna var stängda.

Men V-signalen hade ingen skylt med svart 'V' på gul botten, vilket den borde ha haft, eftersom NBJ år 1974 rimligen tillämpade antingen SJ:s 1959 års säo eller 1973 års säo. Men det var nog inte så noga.
/up

Bergslagen - Värmland 1974 del 2

av jhje, Tuesday, October 09, 2018, 06:20 (1998 dagar sedan) @ sepernik

Jaha,det här var en häftig start på dagen:-P . I Nora bergslag reste jag en del i börjanav 70-talet och har upplevt alla händelser och pratat med grindvakten!

Bergslagen - Värmland 1974 del 2

av Kjell Aghult, Tuesday, October 09, 2018, 14:02 (1998 dagar sedan) @ jhje

Jaha,det här var en häftig start på dagen:-P . I Nora bergslag reste jag en del i börjanav 70-talet och har upplevt alla händelser och pratat med grindvakten!

Banvakten i Grönälven - gift med grindvakten - var på slutet ende fast placerade ba-man på
bredsjölinjen.
NBJ övervägde att dra in grindvakten och låta arbetsbiträdet på lokalgodstågparet MOF (enda
ordinarie tåg) passa grindarna. Varför det inte genomfördes är okänt.

Bergslagen - Värmland 1974 del 2

av Micke A, Tuesday, October 09, 2018, 07:53 (1998 dagar sedan) @ sepernik

Underbara bilder.
Tack för att du delar med dig
M

Bergslagen - Värmland 1974 del 2

av Ulfe, Tuesday, October 09, 2018, 07:58 (1998 dagar sedan) @ sepernik

Tack för fina och intressanta bilder! ser fram mot nästa inlägg, hälsar Ulf

Bergslagen - Värmland 1974 del 2

av Littera JS, Tuesday, October 09, 2018, 09:15 (1998 dagar sedan) @ Ulfe

Ojdå! Det var ingen dålig start på dagen. Kan sippa riktigt länge på morgonkaffet, Tack!

Bergslagen - Värmland 1974 del 2

av Roy Mårtensson, Tuesday, October 09, 2018, 23:53 (1998 dagar sedan) @ sepernik

Herregud vilka bildskatter du sitter på! Och vilka härliga järnvägsmiljöer det fanns förr. Underbart reportage, ser fram emot Bredsjö-delen!

Bergslagen - Värmland 1974 del 2

av montfrooij, Wednesday, October 10, 2018, 10:22 (1997 dagar sedan) @ sepernik

Most beautiful pictures.
Tack så mycket!