Intresant om ACo2c på mötesspåret forum (Järnväg allmänt)

av BJ, onsdag, oktober 10, 2018, 17:56 (67 dagar sedan)

Kanske någon här kan bidra med mer kunskap om ACo2c vagnarna.
BJ
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=28&t=5245

[image]

Intressant om ACo2c på mötesspåret forum

av Sven Bårström @, Järfälla, onsdag, oktober 10, 2018, 18:22 (67 dagar sedan) @ BJ

Bilden ser verkligen fin ut!
Dock en invändning eller åtminstone frågetecken:
Inte kan väl vagnen ha vägt så mycket som över 50 ton? Gissar på någonstans runt 47 ton, om ens så mycket.
Sven B

--
Sven B

Intressant om ACo2c på mötesspåret forum

av mrwhans @, onsdag, oktober 10, 2018, 19:44 (67 dagar sedan) @ Sven Bårström

Bild från samlingsportalen
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAJA00624
Vagnsindividen är 3242

Intressant om ACo2c på mötesspåret forum

av Sven Bårström @, Järfälla, onsdag, oktober 10, 2018, 18:25 (67 dagar sedan) @ BJ

En sak glömde jag:
Var inte vagnarna avsedda för trafik också i Tyskland? I så fall borde RIC-märkningen väl ange det, inte bara Danmark och Norge?
Sven B

--
Sven B

Intressant om ACo2c på mötesspåret forum

av BJ, onsdag, oktober 10, 2018, 18:57 (67 dagar sedan) @ Sven Bårström
Redigerad av BJ, onsdag, oktober 10, 2018, 19:18

Enligt särtryck 263 från 1938 så är det rätt med 50,2 ton (ingår väll 2000 liter vatten).
RIC märkning. Enligt bild på tidigt levererad vagn. Kan det ha att göra med CIWL /DSG monopol på sovvagnstrafik i Europa.
BJ

Lägger till bild där RIC DK N syns.
[image]

Intressant om ACo2c på mötesspåret forum

av johanmmolin @, onsdag, oktober 10, 2018, 19:05 (67 dagar sedan) @ BJ

Hade det inte sedan starten av trafiken på Kungslinjen funnits svensk sovvagn i trafik Stockholm - Berlin? Den gick dagtid genom Tyskland och fick då inte skyltas "Sovvagn - Schlafwagen".
Jag hade fått för mig att ACo2c konstruerades för att ersätta Ao2-vagnarna när tyskarna krävde stålvagnar i trafiken.

Intressant om ACo2c på mötesspåret forum

av Anders Jansson @, onsdag, oktober 10, 2018, 19:39 (67 dagar sedan) @ BJ

Enligt särtryck 263 från 1938 så är det rätt med 50,2 ton (ingår väll 2000 liter vatten).
RIC märkning. Enligt bild på tidigt levererad vagn. Kan det ha att göra med CIWL /DSG monopol på sovvagnstrafik i Europa.
BJ

Lägger till bild där RIC DK N syns.

ACo2c 3219 vägde 50,3 ton enligt besiktningsbevis från leverans. Det fanns vagnar som vägde några 100 kg mer eller mindre.

Utifrån vad som kan ses på tydligare bilder av andra ACo2c håller jag det för högst sannolikt att RIC-märkningen på 3219 innefattade DR (inte DK) och N.

Intressant om ACo2c på mötesspåret forum

av mrwhans @, onsdag, oktober 10, 2018, 19:46 (67 dagar sedan) @ Anders Jansson

Intressant om ACo2c på mötesspåret forum

av BJ, onsdag, oktober 10, 2018, 23:47 (66 dagar sedan) @ mrwhans

Tack Anders och Hans
Så är det ju! DR inte DK.
Vagnarna var ju avsedda för , som det ståt i Str 263, routen Trelleborg Sassnitz.
BJ

Intressant om ACo2c på mötesspåret forum

av Sven Bårström @, Järfälla, torsdag, oktober 11, 2018, 15:40 (66 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag måste givetvis ge med mig när det gäller AC02c vikt från början. Men jag anar att min egen något grumliga minnesbild hänför sig till tiden efter boggibytet till MD. Denna måste väl ha varit något ton lättare? Eller?
Sven B

--
Sven B

Intressant om ACo2c på mötesspåret forum

av BJ, torsdag, oktober 11, 2018, 16:29 (66 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag måste givetvis ge med mig när det gäller AC02c vikt från början. Men jag anar att min egen något grumliga minnesbild hänför sig till tiden efter boggibytet till MD. Denna måste väl ha varit något ton lättare? Eller?
Sven B

Enligt personvagnar 1982 så väger WL11/12 49 ton.
Övriga WL vagnar väger mellan 44-46 ton 1983
BJ

Intresant om ACo2c på mötesspåret forum

av Överkörmästaren, lördag, oktober 13, 2018, 17:24 (64 dagar sedan) @ BJ

Mycket snygg teckning!

V:na i "Sovvagn" bör vara något närmare varandra, se även fotot som visar att de överlappar varann en smula.

Ordet "Tryckluftbroms" något felstavat i märkningen. Men det stod kanske så på riktigt?

Intresant om ACo2c på mötesspåret forum

av BJ, lördag, oktober 13, 2018, 17:57 (64 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Mycket snygg teckning!

V:na i "Sovvagn" bör vara något närmare varandra, se även fotot som visar att de överlappar varann en smula.

Ordet "Tryckluftbroms" något felstavat i märkningen. Men det stod kanske så på riktigt?

Tack.
vv överlappar varandra inte, det är emaljerade tecken fastskruvade på sidan.
TRYCKLUFT BROMS stavas så här enligt SJ.
BJ

Intresant om ACo2c på mötesspåret forum

av Överkörmästaren, lördag, oktober 13, 2018, 20:02 (64 dagar sedan) @ BJ

Mycket snygg teckning!

V:na i "Sovvagn" bör vara något närmare varandra, se även fotot som visar att de överlappar varann en smula.

Ordet "Tryckluftbroms" något felstavat i märkningen. Men det stod kanske så på riktigt?


Tack.
vv överlappar varandra inte, det är emaljerade tecken fastskruvade på sidan.

Jo jag vet, men på bilden på 3219 som du själv lade upp så ser man att de i vart fall sitter väldigt nära varandra, kanske har man även filat ur lite för att få ihop dem lite extra.

TRYCKLUFT BROMS stavas så här enligt SJ.
BJ

Ja men du missade K :-)

Intresant om ACo2c på mötesspåret forum

av BJ, lördag, oktober 13, 2018, 22:31 (63 dagar sedan) @ Överkörmästaren

BJ


Ja men du missade K :-)

Jo jag ser det nu. En felskrivning i all hast.
Tack för påpekandet så jag kan ändra i filen.
BJ

Ps: Tror inte man filade i emaljerad plåt.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum