Intresant om ACo2c på mötesspåret forum (Järnväg allmänt)
Kanske någon här kan bidra med mer kunskap om ACo2c vagnarna.
BJ
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=28&t=5245
[img]http://www.motessparet.se/download/file.php?id=6002[/img]
av BJ, Wednesday, October 10, 2018, 17:56 (1996 dagar sedan)
Kanske någon här kan bidra med mer kunskap om ACo2c vagnarna.
BJ
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=28&t=5245
[img]http://www.motessparet.se/download/file.php?id=6002[/img]
av Sven Bårström, Wednesday, October 10, 2018, 18:22 (1996 dagar sedan) @ BJ
Bilden ser verkligen fin ut!
Dock en invändning eller åtminstone frågetecken:
Inte kan väl vagnen ha vägt så mycket som över 50 ton? Gissar på någonstans runt 47 ton, om ens så mycket.
Sven B
av mrwhans, Wednesday, October 10, 2018, 19:44 (1996 dagar sedan) @ Sven Bårström
Bild från samlingsportalen
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAJA00624
Vagnsindividen är 3242
av Sven Bårström, Wednesday, October 10, 2018, 18:25 (1996 dagar sedan) @ BJ
En sak glömde jag:
Var inte vagnarna avsedda för trafik också i Tyskland? I så fall borde RIC-märkningen väl ange det, inte bara Danmark och Norge?
Sven B
av BJ, Wednesday, October 10, 2018, 18:57 (1996 dagar sedan) @ Sven Bårström
Enligt särtryck 263 från 1938 så är det rätt med 50,2 ton (ingår väll 2000 liter vatten).
RIC märkning. Enligt bild på tidigt levererad vagn. Kan det ha att göra med CIWL /DSG monopol på sovvagnstrafik i Europa.
BJ
Lägger till bild där RIC DK N syns.
[img]http://www.motessparet.se/download/file.php?id=6124[/img]
av johanmmolin, Wednesday, October 10, 2018, 19:05 (1996 dagar sedan) @ BJ
Hade det inte sedan starten av trafiken på Kungslinjen funnits svensk sovvagn i trafik Stockholm - Berlin? Den gick dagtid genom Tyskland och fick då inte skyltas "Sovvagn - Schlafwagen".
Jag hade fått för mig att ACo2c konstruerades för att ersätta Ao2-vagnarna när tyskarna krävde stålvagnar i trafiken.
av Anders Jansson, Wednesday, October 10, 2018, 19:39 (1996 dagar sedan) @ BJ
Enligt särtryck 263 från 1938 så är det rätt med 50,2 ton (ingår väll 2000 liter vatten).
RIC märkning. Enligt bild på tidigt levererad vagn. Kan det ha att göra med CIWL /DSG monopol på sovvagnstrafik i Europa.
BJLägger till bild där RIC DK N syns.
ACo2c 3219 vägde 50,3 ton enligt besiktningsbevis från leverans. Det fanns vagnar som vägde några 100 kg mer eller mindre.
Utifrån vad som kan ses på tydligare bilder av andra ACo2c håller jag det för högst sannolikt att RIC-märkningen på 3219 innefattade DR (inte DK) och N.
av mrwhans, Wednesday, October 10, 2018, 19:46 (1996 dagar sedan) @ Anders Jansson
Bild från Samlingsportalen
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAJA00623
av BJ, Wednesday, October 10, 2018, 23:47 (1996 dagar sedan) @ mrwhans
Tack Anders och Hans
Så är det ju! DR inte DK.
Vagnarna var ju avsedda för , som det ståt i Str 263, routen Trelleborg Sassnitz.
BJ
av Sven Bårström, Thursday, October 11, 2018, 15:40 (1995 dagar sedan) @ Anders Jansson
Jag måste givetvis ge med mig när det gäller AC02c vikt från början. Men jag anar att min egen något grumliga minnesbild hänför sig till tiden efter boggibytet till MD. Denna måste väl ha varit något ton lättare? Eller?
Sven B
av BJ, Thursday, October 11, 2018, 16:29 (1995 dagar sedan) @ Sven Bårström
Jag måste givetvis ge med mig när det gäller AC02c vikt från början. Men jag anar att min egen något grumliga minnesbild hänför sig till tiden efter boggibytet till MD. Denna måste väl ha varit något ton lättare? Eller?
Sven B
Enligt personvagnar 1982 så väger WL11/12 49 ton.
Övriga WL vagnar väger mellan 44-46 ton 1983
BJ
av Överkörmästaren, Saturday, October 13, 2018, 17:24 (1993 dagar sedan) @ BJ
Mycket snygg teckning!
V:na i "Sovvagn" bör vara något närmare varandra, se även fotot som visar att de överlappar varann en smula.
Ordet "Tryc[u]k[/u]luftbroms" något felstavat i märkningen. Men det stod kanske så på riktigt?
av BJ, Saturday, October 13, 2018, 17:57 (1993 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Mycket snygg teckning!
V:na i "Sovvagn" bör vara något närmare varandra, se även fotot som visar att de överlappar varann en smula.
Ordet "Tryc[u]k[/u]luftbroms" något felstavat i märkningen. Men det stod kanske så på riktigt?
Tack.
vv överlappar varandra inte, det är emaljerade tecken fastskruvade på sidan.
TRYCKLUFT BROMS stavas så här enligt SJ.
BJ
av Överkörmästaren, Saturday, October 13, 2018, 20:02 (1993 dagar sedan) @ BJ
Mycket snygg teckning!
V:na i "Sovvagn" bör vara något närmare varandra, se även fotot som visar att de överlappar varann en smula.
Ordet "Tryc[u]k[/u]luftbroms" något felstavat i märkningen. Men det stod kanske så på riktigt?
Tack.
vv överlappar varandra inte, det är emaljerade tecken fastskruvade på sidan.
Jo jag vet, men på bilden på 3219 som du själv lade upp så ser man att de i vart fall sitter väldigt nära varandra, kanske har man även filat ur lite för att få ihop dem lite extra.
TRYCKLUFT BROMS stavas så här enligt SJ.
BJ
Ja men du missade K :-)
av BJ, Saturday, October 13, 2018, 22:31 (1993 dagar sedan) @ Överkörmästaren
BJ
Ja men du missade K :-)
Jo jag ser det nu. En felskrivning i all hast.
Tack för påpekandet så jag kan ändra i filen.
BJ
Ps: Tror inte man filade i emaljerad plåt.