Bergslagen - Värmland 1974 del 5 (Järnväg allmänt)

av sepernik @, Göteborg, onsdag, oktober 10, 2018, 22:05 (10 dagar sedan)
edited by sepernik, onsdag, oktober 10, 2018, 22:12

Del 1
Del 2
Del 3
Del 4

Angående det jag kallade reseledaren, som själv varande en försynt person gladdes jag åt en fönsterplats i färdriktningen eller bättre en plats i den bakre förarhytten.
Så icke med min resekompis, att inte få färdas i den främre förarhytten med möjlighet att på de flesta uppehåll göra en rusning ut för ett foto var ett nederlag.
Ni som vet vem jag talar om kan bekräfta detta. Med kompisens charm och sociala begåvning löstes detta för det mesta till allas belåtenhet, inklusive föraren.

[image]
Fortfarande Laxå, vi ska återvända till Kristinehamn med Y7 1192 i 4111Y. I mitt bildregister har jag skrivit att rälsbussarna vid plattformstaket är Y7 1140 och Y8 1132 i 2432Y

[image]
Stopp vid infarten till Strömtorp. Mannen i bakgrunden var nog inte med på tåget men skulle med dagens synsätt utgjort ett problem

[image]
Strömtorp återigen. Ej tidtabellslagt fotouppehåll

[image]
Sista bilden 7 mars. Z64 348 i Kristinehamn

[image]
8 mars, en till synes nyrenoverad Y6 1104 i 4103Y Kristinehamn - Karlstad ska avgå 07.15

[image]
Uppehåll i Väse där vi steg av för att ta nästa tåg

[image]
Stationshuset i Väse

[image]
Vi ska resa vidare med 4101 Hallsberg - Karlstad bestående av Du 162, WL12 3819. AB7R 4448 samt FV1 25788. Till höger Öd 635

[image]
Framme i Karlstad där Du 162 har kopplats från vagnarna och vi återser Y6 1104, nu i 4105Y Karlstad - Charlottenberg.
Notera treskenspåret, har själv inte tänkt på detta tidigare men det är dubbla kontaktledningar över detta.
Å andra sidan är det dubbla ledningar över nästa spår också...

[image]
Vi fortsatte med 4105Y till Kil där X16 959 + UBF7Z 2076 i 4118Y Charlottenberg - Karlstad stod inne

Fortsätter med del 6 om en stund

--
Mvh Per Niklasson

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Peter A, torsdag, oktober 11, 2018, 06:32 (10 dagar sedan) @ sepernik

[image]
Framme i Karlstad där Du 162 har kopplats från vagnarna och vi återser Y6 1104, nu i 4105Y Karlstad - Charlottenberg.
Notera treskenspåret, har själv inte tänkt på detta tidigare men det är dubbla kontaktledningar över detta.
Å andra sidan är det dubbla ledningar över nästa spår också...

[image]
Vi fortsatte med 4105Y till Kil där X16 959 + UBF7Z 2076 i 4118Y Charlottenberg - Karlstad stod inne

...Där det också är dubbla kontaktledningar :-)

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av jhje @, torsdag, oktober 11, 2018, 07:07 (10 dagar sedan) @ Peter A

Artig å se Karlstad C med 3 skenor, det var ett tag sedan

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Anders Wejryd @, torsdag, oktober 11, 2018, 10:38 (9 dagar sedan) @ Peter A

De dubbla kontaktledningarna beror nog på vanlig sektionering. Och hur var det med NKlJ:s spänning, var det inte 11 kV eller ändrades det med tiden?

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Peter A, torsdag, oktober 11, 2018, 11:35 (9 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Enligt dokument i Samlingsportalen hade NKlJ 16000V 16,2/3Hz.

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Kjell Friberg @, torsdag, oktober 11, 2018, 11:39 (9 dagar sedan) @ Anders Wejryd

NKlJ:s kontaktledningsspänning ändrades från 10 kV 25 Hz till 16 kV 16.7 Hz 1947.

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Anders Wejryd @, torsdag, oktober 11, 2018, 11:55 (9 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Tack för klargörande!

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Sven Bårström @, Järfälla, torsdag, oktober 11, 2018, 15:04 (9 dagar sedan) @ Kjell Friberg

En sådan ombyggnad måste ha varit ganska omfattande. Dels nya transformatorer i loken, dels troligen förstärkningar i isolationen på kontaktledningsanläggningen. Troligen också utbyte av diverse transformatorer, kontaktorer och liknande i anslutning till de elektriska ställverken, allt för att höja spänningen, delvis kanske också för frekvensändringen.
Varför gjorde man detta? 1947?
Berodde ombyggnaden på att man antog en ny elleverantör efter de Uddeholmsägda kraftstationerna i Klarälven, eller? Generatorer mm måste ju också ha bytts ut eller byggts om, om man behöll de gamla anläggningarna.
Till saken hör ju också att man först under senare delen av 50-talet förnyade lokparken och skaffade elmotorvagnar.
Sven B

--
Sven B

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Markus Frisén @, torsdag, oktober 11, 2018, 15:39 (9 dagar sedan) @ Sven Bårström

Man gick ju över till samma som SJ. Jag har inte året i huvudet, men var det inte då som man elektrifierade Karlstad-SKoghall och eftersom det spåret passerade Karlstad C så var det kanske billigare att ändra NKlJ än att bygga ett parallellt system ? Dessutom var ju fortfarande tanken på breddning aktuell och det är väl två goda skäl att byta frekvens.

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Per Wirback @, torsdag, oktober 11, 2018, 16:07 (9 dagar sedan) @ Markus Frisén

Man gick ju över till samma som SJ. Jag har inte året i huvudet, men var det inte då som man elektrifierade Karlstad-SKoghall och eftersom det spåret passerade Karlstad C så var det kanske billigare att ändra NKlJ än att bygga ett parallellt system ? Dessutom var ju fortfarande tanken på breddning aktuell och det är väl två goda skäl att byta frekvens.

Jag vill minnas att det skedde i samband med att Uddeholmskoncernens kraftverksrörelse slutförde bytet från 25 till 50 Hz i hela det gemensamma kraftnätet och kraftstationer. Därefter fanns det ingen 25Hz att tillgå för järnvägsdriften.
Man installerade samtidigt en omformare 50 till 16 2/3 Hz i Hagfors som matade de norra delarna av järnvägen.

/Per

NKlJ elmatning

av Gunnar Ekeving @, torsdag, oktober 11, 2018, 20:19 (9 dagar sedan) @ Per Wirback

Man gick ju över till samma som SJ.....


Jag vill minnas att det skedde i samband med att Uddeholmskoncernens kraftverksrörelse slutförde bytet från 25 till 50 Hz i hela det gemensamma kraftnätet och kraftstationer. Därefter fanns det ingen 25Hz att tillgå för järnvägsdriften.
Man installerade samtidigt en omformare 50 till 16 2/3 Hz i Hagfors som matade de norra delarna av järnvägen.

/Per

Det finns uppgifter om att NKlJ redan när man elektrifierade i början av 1920-talet hade planer för att på sikt gå över till samma frekvens som SJ, men eftersom 25 Hz också fungerade bra för järnvägsdrift och fanns tillgänglig använde man tills vidare den frekvensen. Att bytet till 16 2/3 Hz skedde 1947 hade säkert samband med att de kraftnät i olika delar av landet som hade 25 Hz (eller i Jämtland 60 Hz) successivt gick över till 50 Hz, men också att NKlJ hade beslutat att bygga om sin bana till normalspår och även beställt Hg-lok av samma typ som vid SJ. Sedan stoppades breddningen, men frekvensbytet fullföljdes.

NKlJ eldrift: Frekvensändringen 1947

av Gunnar Ekeving @, torsdag, oktober 11, 2018, 20:24 (9 dagar sedan) @ Sven Bårström

En sådan ombyggnad måste ha varit ganska omfattande. Dels nya transformatorer i loken, dels troligen förstärkningar i isolationen på kontaktledningsanläggningen. Troligen också utbyte av diverse transformatorer, kontaktorer och liknande i anslutning till de elektriska ställverken, allt för att höja spänningen, delvis kanske också för frekvensändringen.

Det har tidigare funnits uppgifter på webben om detta, och om jag minns rätt skedde ändringen i tre etapper just p g a att ombyggnader av loken (och nog även personvagnarna - hade dessa kanske omformare för belysning?) tog tid. Så under några veckor hade man olika frekvens på skilda delar av banan (Sjötullen - Skoghall hade dock 16 2/3 Hz ända sedan elektrifieringen 1942 och trafikerades under de första fem åren endast av SJ-lok; det fanns ju treskensspår)

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Per Ljungberg @, torsdag, oktober 11, 2018, 17:48 (9 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Kan det inte vara så att man dragit dubbla kontaktledingar en bit extra för att sedan "växla av" den till en lämplig spännstolpe. Spännstolpar brukar ju också ha en snedsträva och tar därför mer plats än en enkel stolpe.

Bergslagen - Värmland 1974 del 5. Dubbla kontaktledningar

av Leif B @, torsdag, oktober 11, 2018, 18:19 (9 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Kan det inte vara så att man dragit dubbla kontaktledingar en bit extra för att sedan "växla av" den till en lämplig spännstolpe. Spännstolpar brukar ju också ha en snedsträva och tar därför mer plats än en enkel stolpe.

Jag instämmer. De två "extra" ledningarna var nog till för att det skulle finnas tråd över växelkrysset mitt på spår 1 och 2, och som Per skriver så drog man dem vidare mot stationsändarna till lämplig plats att spänna av dem.

Även bilden från Laxå i trådstarten visar dubbla ledningar och här tycker jag man se hur de två extra ledningarna korsade varandra rakt ovanför växelkrysset.

Bergslagen - Värmland 1974 del 5. Dubbla kontaktledningar

av bosc @, torsdag, oktober 11, 2018, 21:52 (9 dagar sedan) @ Leif B

Om jag inte minns helt fel, så var även det spår där D-loket står, en gång treskensspår för förbigång när tåg stod vid perrongen. Detta kan förklara den dubbla kontaktledningen även här. Ytterligare en spekulation: Kontaktledningen dubblerades för att den skulle hamna över spårmitten, vilken är olika för 1435 och 891, eller hur?/BoSC

Bergslagen - Värmland 1974 del 5. Dubbla kontaktledningar

av Peter Johansson, torsdag, oktober 11, 2018, 22:09 (9 dagar sedan) @ bosc

Håller med om att den dubbla tråden är avsedd att användas i växelförbindelserna. Den kan ibland behöva dras flera bryggor innan den kan spännas av. Detta förfaringssätt förekommer alltjämt än i dag. NKlJs ellok hade ju också en bredare typ av strömavtagare. Kanske för att inte tråden skulle trilla av kanten vid treskensspåren eller snäva kurvor.
Peter Johansson

Bergslagen - Värmland 1974 del 5. Dubbla kontaktledningar

av mamma Ulla @, fredag, oktober 12, 2018, 15:26 (8 dagar sedan) @ Peter Johansson

Håller med om att den dubbla tråden är avsedd att användas i växelförbindelserna. Den kan ibland behöva dras flera bryggor innan den kan spännas av. Detta förfaringssätt förekommer alltjämt än i dag. NKlJs ellok hade ju också en bredare typ av strömavtagare. Kanske för att inte tråden skulle trilla av kanten vid treskensspåren eller snäva kurvor.
Peter Johansson

Kontaktledningen ser exakt likadan ut i denna dag. Den ena tråden följer mycket riktigt tillsammans med spåren i kryssväxeln, sen spänns den av i en brygga i närheten.

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Alex @, torsdag, oktober 11, 2018, 23:20 (9 dagar sedan) @ sepernik

Jag gissar att sovvagnen i P 4101 kommer från Umeå. Reste själv med denna sovvagn och sträcka hösten 1980. Mvh/Alex

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Jonny Saljefeldt @, fredag, oktober 12, 2018, 09:18 (8 dagar sedan) @ Alex

Jag gissar att sovvagnen i P 4101 kommer från Umeå. Reste själv med denna sovvagn och sträcka hösten 1980. Mvh/Alex

Vagnen i 4101 kom från Malmö.

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Ola Ahlström @, fredag, oktober 12, 2018, 20:18 (8 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Ett troligen irrelevant inlägg men ändå. Bilden med sovvagnen i Karlstad får mig att erinra mig om mitt första besök i Karlstad. Det var i senare delen av 80-talet och jag skulle gå en personalchefskurs vid Försvarets Förvaltningsskola i Karlstad. Som vän av järnvägen valde jag sovvagnen från Malmö till Karlstad och vaknade upp en måndagsmorgon på Karlstad C. Förflyttade mig via mitt hotell till skolan och tillbringade så en första vecka av flera i Karlstad. När jag så skulle åka hem mot Malmö efter första veckan gick tåget åt fel håll! Nu var det så att tåget inte alls gick åt fel håll utan att jag som drabbats av en vecka i Karlstad utan sol därmed vänt vädersträcken åt fel håll. Detta faktum medförde att jag de senare gånger besökt Karlstad alltid har svårt med vädersträcken.

Däremot en sak som alltid grämt mig. Under de veckor jag tillbringat i Karlstad tog jag aldrig chansen att stanna kvar ett veckoslut för att utforska NKlJ, såhär i efterhand förstår jag inte hur jag då tänkte och nu är det för sent.

Så vill jag oxså ansluta mig till hyllningskören; fantastiskt trevliga bilder!

Ola Ahlström
Malmö

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Rolf E @, fredag, oktober 12, 2018, 10:39 (8 dagar sedan) @ sepernik

[image]
Sista bilden 7 mars. Z64 348 i Kristinehamn

Har för mig att dessa vagnar var lastade med råg till Wasabröd i Filipstad,kan det vara så?

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Peter A, fredag, oktober 12, 2018, 11:54 (8 dagar sedan) @ Rolf E

[image]
Sista bilden 7 mars. Z64 348 i Kristinehamn

Har för mig att dessa vagnar var lastade med råg till Wasabröd i Filipstad,kan det vara så?

Det kan det mycket väl vara. Det levererades råg i Kö-vagnar från Vadstena på överföringsvagn till Fågelstad och vidare till Filipstad.

Bilder från Vadstena

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Gunnar Olson @, fredag, oktober 12, 2018, 12:07 (8 dagar sedan) @ Peter A

[image]
Sista bilden 7 mars. Z64 348 i Kristinehamn

Har för mig att dessa vagnar var lastade med råg till Wasabröd i Filipstad,kan det vara så?


Det kan det mycket väl vara. Det levererades råg i Kö-vagnar från Vadstena på överföringsvagn till Fågelstad och vidare till Filipstad.

Bilder från Vadstena

Lastades det inte råg till Wasabröd även i Linköping? Man kunde se sådana vagnar när man passerade Linköpings godsbangård.

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av montfrooij ⌂ @, fredag, oktober 12, 2018, 22:27 (8 dagar sedan) @ sepernik

Beautiful!

--
Visit www.trainsandtrucks.nl?lang=EN for more pictures and video\'s from trains and trucks (Swedish and Dutch)

Bergslagen - Värmland 1974 del 5

av Besc @, söndag, oktober 14, 2018, 15:11 (6 dagar sedan) @ sepernik

Angående det jag kallade reseledaren, som själv varande en försynt person gladdes jag åt en fönsterplats i färdriktningen eller bättre en plats i den bakre förarhytten.
Så icke med min resekompis, att inte få färdas i den främre förarhytten med möjlighet att på de flesta uppehåll göra en rusning ut för ett foto var ett nederlag.
Ni som vet vem jag talar om kan bekräfta detta. Med kompisens charm och sociala begåvning löstes detta för det mesta till allas belåtenhet, inklusive föraren.

He he, jo den mannen känner jag väl och kan bara instämma i vad du skriver!

RSS-feed av trådar
powered by my little forum