De framtida stambanorna (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Thursday, October 11, 2018, 07:59 (2017 dagar sedan)

Trafikverket visar sedan i förrgår på sin hemsida en skrivelse om principer för projekteringen av de nya stambanedelar ((Cst - Jn) - Lp, G - Bs, Lu - Hm) som finns i den fastställda långtidsplanen. I skrivelsen finns grundläggande styrande resonemang om standardval, stationsplacering och principer för fördelningen mellan TrV och kommunernas ekonomiska engagemang. Läsvärt och angeläget.
Sven B

De framtida stambanorna

av Kanal C, Thursday, October 11, 2018, 11:20 (2017 dagar sedan) @ Sven Bårström

Trafikverket visar sedan i förrgår på sin hemsida en skrivelse om principer för projekteringen av de nya stambanedelar ((Cst - Jn) - Lp, G - Bs, Lu - Hm) som finns i den fastställda långtidsplanen. I skrivelsen finns grundläggande styrande resonemang om standardval, stationsplacering och principer för fördelningen mellan TrV och kommunernas ekonomiska engagemang. Läsvärt och angeläget.
Sven B

Men inte direkt järnvägshistoriskt väl?

De framtida stambanorna

av Sven Bårström, Thursday, October 11, 2018, 14:47 (2017 dagar sedan) @ Kanal C

Nej, det har Du väl rätt i.
Men vi får väl säga att historien har börjat...
Samtidigt inser jag betydelsen av att man avgränsar sig som tanken med forumet är.
Sven B

De framtida stambanorna

av Kanal C, Thursday, October 11, 2018, 15:17 (2017 dagar sedan) @ Sven Bårström

Nej, det har Du väl rätt i.
Men vi får väl säga att historien har börjat...
Samtidigt inser jag betydelsen av att man avgränsar sig som tanken med forumet är.
Sven B

Jag har rätt men ändå inte fast bara kanske lite?

De framtida stambanorna

av Stefan Olsson, Thursday, October 11, 2018, 16:42 (2017 dagar sedan) @ Kanal C

Kanske skulle Sven ha påpekat att vill man få ett intressant historiskt perspektiv på stambanbyggande så kan man jämföra trafikverkets nyligen släppta material med järnvägsmuseums bok om de första stambanorna. Då tycker i alla fall jag att vi befinner oss inom ramen för detta forum med råge.

Var kanske bara författarens blygsamhet som hindrade detta...

De framtida stambanorna

av Sven Bårström, Friday, October 12, 2018, 10:19 (2016 dagar sedan) @ Kanal C

Ja, så är det väl kanske - ungefär!
Sven B