Bergslagen - Värmland 1974 del 10 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Thursday, October 11, 2018, 20:45 (2016 dagar sedan)

Del 1 Et-Fv
Del 2 Nora-Hsjö
Del 3 Brö-Bof
Del 4 Bof-Lå
Del 5 Lå-Kil
Del 6 Kil-Lyv
Del 7 Bdb-Khn
Del 8 Ulvt-Pbg
Del 9 Lbn-H

Äntligen ett bruntåg
[image]
Självklart åkte vi inte rakaste vägen hem till Farsta. Du2 420, B8B 4215, A5 3605 och F5 55227 i 742X/743X Hallsberg - Frövi - Stockholm C. Tågnumret tyder på att det borde varit ett X9-tåg(?)

[image]
Köping

[image]
Vi steg av i Västerås för att fortsätta med X21-3 i 374X/375X Uppsala - Kolbäck - Eskilstuna

[image]
Kolbäck

[image]
Slutligen tillbaka i Eskilstuna. X21-3 ska fortsätt till Ärla, själva ska vi ta tåget till höger för att så småningom ta pendeln till Södertörns Villastad

[image]
En souvenir från NBJ

[image]
Några av de biljetter som inköptes på resan. En del av dessa inskaffades bara som samlarsaker.

Jag får tacka för alla vänliga tillrop. Mycket rälsbuss blev det. Och delat i fler delar än jag tänkte mej.

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av Lennart Fransson, Thursday, October 11, 2018, 20:52 (2016 dagar sedan) @ sepernik


Jag får tacka för alla vänliga tillrop. Mycket rälsbuss blev det. Och delat i fler delar än jag tänkte mej.

Tack för att du delade med dig. Kanske årets bästa i detta forum!

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av Dan Ingvar, Thursday, October 11, 2018, 21:21 (2016 dagar sedan) @ sepernik

Stort TACK
Ingvar

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av Christian, Thursday, October 11, 2018, 21:31 (2016 dagar sedan) @ sepernik

Stort tack för detta härliga reportage!

// Christian

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av Peter Johansson, Thursday, October 11, 2018, 21:35 (2016 dagar sedan) @ sepernik

Vilket tidsdokument!! Stort TACK för dina fina bilder
Peter Johansson

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av Alex, Thursday, October 11, 2018, 23:12 (2016 dagar sedan) @ sepernik

Otroligt fin bildskatt och helt underbart att gå igenom hela bildserien och återuppliva egna minnen från dessa banor och denna härliga exponering av brunt och orange. Tidsepoken känns kanske avlägsen men plötsligt ändå så nära med dina bilder. Jag tillbringade själv otroligt mycket tid under början av 70-talet med att skaka runt på alla järnvägar i Sverige men lyckades inte pricka av alla innan persontrafiken försvann. Noterar till sist en plattformsbiljett á 25 öre på Södertälje Södra. Fanns denna lyx 1974? :-)

Tack för alla bilder!

Mvh/Alex

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av sepernik, Friday, October 12, 2018, 07:30 (2016 dagar sedan) @ Alex

Otroligt fin bildskatt och helt underbart att gå igenom hela bildserien och återuppliva egna minnen från dessa banor och denna härliga exponering av brunt och orange. Tidsepoken känns kanske avlägsen men plötsligt ändå så nära med dina bilder. Jag tillbringade själv otroligt mycket tid under början av 70-talet med att skaka runt på alla järnvägar i Sverige men lyckades inte pricka av alla innan persontrafiken försvann. Noterar till sist en plattformsbiljett á 25 öre på Södertälje Södra. Fanns denna lyx 1974? :-)

Tack för alla bilder!

Mvh/Alex

Jodå, plattformsbiljetten är från detta tillfälle. Retar mej fortfarande att jag satte tummen i det blöta trycket så det blev suddigt. Hade kanske ingen mer 25-öring. Apparaten fanns nere i gatuplanet dit man aldrig hade ärende i mitt fall. Vi fördrev nog tiden mellan pendeln och Eskilstunatåget och upptäckte då apparaten.

Bergslagen - Värmland 1974 del 10 - Plattformsbiljett

av sepernik, Friday, October 12, 2018, 18:42 (2015 dagar sedan) @ sepernik

Tänkte lite mer på plattformsbiljetten.
När SL startade pendeltågstrafiken i Storstockholmsområdet inrättades spärrar på alla stationer. Södertälje S var en av de stationer som trafikerades även av "vanliga" tåg utöver pendeltågen med åtföljande behov av att anhöriga mötte upp vid eller följde med till tåget.
Plattformsbiljetten tjänade nog därför ett verkligt syfte och automaten kanske rentav installerades samtidigt med SL-trafikens införande?
Kan systemet ha bestått ända till dess att Södertälje Syd invigdes?
Hur det var ordnat i Kungsängen eller Märsta minns jag inte riktigt, hade (eller har) inte pendeltågen egna plattformar där? Flyttade till Göteborg 1985 så jag har dålig koll på lokaltrafiken i Stockholm:-P

Bergslagen - Värmland 1974 del 10 - Plattformsbiljett

av Gunnar Olson, Friday, October 12, 2018, 18:57 (2015 dagar sedan) @ sepernik

Tänkte lite mer på plattformsbiljetten.
När SL startade pendeltågstrafiken i Storstockholmsområdet inrättades spärrar på alla stationer. Södertälje S var en av de stationer som trafikerades även av "vanliga" tåg utöver pendeltågen med åtföljande behov av att anhöriga mötte upp vid eller följde med till tåget.
Plattformsbiljetten tjänade nog därför ett verkligt syfte och automaten kanske rentav installerades samtidigt med SL-trafikens införande?
Kan systemet ha bestått ända till dess att Södertälje Syd invigdes?
Hur det var ordnat i Kungsängen eller Märsta minns jag inte riktigt, hade (eller har) inte pendeltågen egna plattformar där? Flyttade till Göteborg 1985 så jag har dålig koll på lokaltrafiken i Stockholm:-P

Stockholm-Södertäljelinjen hade spärrar vid alla stationer långt innan SL var påtänkt. Jag har många gånger, före SL-tiden, tillsammans med mina föräldrar blivit hämtad och avlämnad vid Södertälje S. Ofta löste den hämtande/avlämnande plattformsbiljett för att gå ut på perrongen. Huruvida plattformsbiljetten fick lösas i biljettluckan, i spärren eller i automat minns jag dock inte. Spärren är väl mindre troligt, eftersom man på den tiden nog inte hanterade pengar i spärren på Södertälje S.

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av Roy Mårtensson, Thursday, October 11, 2018, 23:19 (2016 dagar sedan) @ sepernik

Enormt stort tack för att du delade med dig av dessa underbara bilder!

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av K Lemming, Friday, October 12, 2018, 14:01 (2015 dagar sedan) @ sepernik

Stort tack för en helt .fantastisk bildserie, bästa jag sett på länge

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av Gunnar D, Friday, October 12, 2018, 15:40 (2015 dagar sedan) @ sepernik

Jag sällar mig till lovorden!
Utgår ifrån att du använt Kodachrome II ty de första rullarna av Kodachrome 25 var inte så roliga.

Mvh Gunnar

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av Thomas K Ohlsson, Friday, October 12, 2018, 17:35 (2015 dagar sedan) @ Gunnar D

Som framgår av första inlägget i denna serie använde fotografen då High Speed Ektachrome.

Instämmer i allt beröm!

gör
Thomas K Ohlsson

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av Gunnar D, Friday, October 12, 2018, 17:44 (2015 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Som framgår av första inlägget i denna serie använde fotografen då High Speed Ektachrome.

Javisst, där var jag alltför snabb och de två filmerna kan jag ju normalt skilja på!
Måste ha fått något virus!

Mvh Gunnar

Folktomt...

av Olle E, Friday, October 12, 2018, 19:47 (2015 dagar sedan) @ sepernik

Stort tack för alla fina bilder. En kulturgärning, verkligen.
Man slås av hur otroligt folktomt det är på bilderna, samtidigt som det kryllar av tåg. Att många banor försvann ungefär då känns föga förvånande.

Folktomt...

av Mattias Jansson, Friday, October 12, 2018, 20:50 (2015 dagar sedan) @ Olle E

Stort tack för alla fina bilder. En kulturgärning, verkligen.
Man slås av hur otroligt folktomt det är på bilderna, samtidigt som det kryllar av tåg. Att många banor försvann ungefär då känns föga förvånande.

Nu var det en inte alldeles ovanlig ansträngning (som inläggsförfattaren själv nämner i en tidigare del) att få så litet folk framför tågen som möjligt på foton, så där kan den ambitionen göra folktomheten aningen missvisande, även fast resandet förvisso gått ned under mer än ett decennium (och lågprissatsningens renässans under Bengt Furbäck ännu låg fem år framåt i tiden).

(Sedan lades faktiskt inga SJ-linjers persontrafik ned alls mellan 1972 och 1979, så just 70-talet var ett årtionde med ganska få nedläggelser jämfört med 60- och 80-talen, men det är en annan diskussion.)

Folktomt...

av Lennart Fransson, Friday, October 12, 2018, 21:26 (2015 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Stort tack för alla fina bilder. En kulturgärning, verkligen.
Man slås av hur otroligt folktomt det är på bilderna, samtidigt som det kryllar av tåg. Att många banor försvann ungefär då känns föga förvånande.


Nu var det en inte alldeles ovanlig ansträngning (som inläggsförfattaren själv nämner i en tidigare del) att få så litet folk framför tågen som möjligt på foton, så där kan den ambitionen göra folktomheten aningen missvisande, även fast resandet förvisso gått ned under mer än ett decennium (och lågprissatsningens renässans under Bengt Furbäck ännu låg fem år framåt i tiden).

(Sedan lades faktiskt inga SJ-linjers persontrafik ned alls mellan 1972 och 1979, så just 70-talet var ett årtionde med ganska få nedläggelser jämfört med 60- och 80-talen, men det är en annan diskussion.)

Jo, men många av tågen i bildserierna är ju ganska små. "Vi ska resa vidare med 4101 Hallsberg - Karlstad bestående av Du 162, WL12 3819, AB7R 4448 samt FV1 25788." Det är inte många sittplatser. Jag räknade för några år sedan igenom antalet tåg på några linjer, bl a Malmö-Ystad och Malmö-Helsingborg (inte helt jämförbart) tidigt 70-tal mot nutid, och konstaterade att det går ungefär lika många tåg i maxtimmen nu som per dygn då. Om någon räknar på totala antalet sittplatser är nog skillnaden ännu större. Det är verkligen en annan tid på många linjer mot då, fast på väldigt olika sätt i t ex Bengtsfors och Karungi jämfört med Skurup och Stenungsund.

Folktomt...

av Olle E, Saturday, October 13, 2018, 14:35 (2014 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Med oljekrisen blev det säkert inopportunt att lägga ned ytterligare järnvägstrafik efter de stora nedläggningarna under 60-talets andra hälft. Det är ändå fascinerande att det som idag är skog var stora järnvägsstationer för några decennier sedan. Typ Deje eller Herrhult...

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av montfrooij, Friday, October 12, 2018, 22:41 (2015 dagar sedan) @ sepernik

Tack så mycket!

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av Bo-Lennart Liljeberg, Sunday, October 14, 2018, 03:25 (2014 dagar sedan) @ sepernik

Instämmer I hyllningskören, detta var en synnerligen trevlig reseberättelse. Väckte minnen om egna reseupplevelser i dessa trakter under denna period, men gav också samtidigt en påminelse om hur destruktiv ”progress” är (i alla fall i mitt tycke). Ett stort tack för denna serie och det jobb Du lagt ner på att presentera dessa bilder!
/Bo-Lennart

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av Besc, Sunday, October 14, 2018, 15:16 (2013 dagar sedan) @ sepernik

Fantastiskt fina bilder du visar, från en tid när vi var yngre och järnvägens trafikuppgifter och miljöer var klart annorlunda mot idag!
Men visst har du mer?

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av Mårt, Monday, October 15, 2018, 20:05 (2012 dagar sedan) @ sepernik

Mycket trevligt resereportage! Roligt med tredjeklassbiljett så långt efter att klassystemet ändrats!
Hälsar Mårten Werle

Bergslagen - Värmland 1974 del 10

av Hans Broman, Monday, October 15, 2018, 21:35 (2012 dagar sedan) @ sepernik

- - -
Självklart åkte vi inte rakaste vägen hem till Farsta. Du2 420, B8B 4215, A5 3605 och F5 55227 i 742X/743X Hallsberg - Frövi - Stockholm C. Tågnumret tyder på att det borde varit ett X9-tåg(?)
- - -

Jag antar att du hade hittat tågnumren 742X och 743X i grafen. Vid den tiden betydde ett X efter tågnumret i grafen och i tidtabellsboken att tåget planmässigt skulle vara ett elmotorvagnståg. I 700-seriens tåg i Mälardalen var X9 den motorvagnstyp som kunde förekomma.

Tacksam om någon mer sakkunnig än jag kan bekräfta min förmodan att X och Y vid tågnumren skiftade innebörd 1970 då ju huvudlittera X och Y för fordon skiftade innebörd till den nuvarande, där X är elmotorvagn och Y dieselmotorvagn. Undrar också när X och Y försvann ur grafer och tidtabellsböcker.

Beröm och Frövi-fråga

av Bjarnulf, Saturday, November 03, 2018, 22:42 (1993 dagar sedan) @ sepernik

Tack för alla läckra bilder !

När försvann egentligen spår1 i Frövi ?

[image]
Självklart åkte vi inte rakaste vägen hem till Farsta. Du2 420, B8B 4215, A5 3605 och F5 55227 i 742X/743X Hallsberg - Frövi - Stockholm C. Tågnumret tyder på att det borde varit ett X9-tåg(?)