Antens Kommunikationsmuseum (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per-Åke Lampemo @, Freden/Östad, Sunday, January 11, 2009, 20:36 (5578 dagar sedan)

Går just nu i väntans tider...
Det blir från och till lite långsamt. Om man gör någon utflykt bör den inte vara allt för långt från hemmet.
Vilket besöksmål inom en mils omkrets skulle jag besöka?

Det blev ett litet besök hos Antens Kommunikationsmuseum i Kvarnabo. Det blev faktiskt en positiv överraskning att komma hit.

För drygt ett år sedan var jag här sist. Då kändes det stökigt och allmänt ostrukturerat bland smalspåriga järnvägsvagnar, ångbåtar, veteranbussar och gamla lastbilar. Fordon och skrot stod lite överallt och bitvis i en enda röra. Detta besök var tyvärr inte direkt upplyftande...

Men vid dagens besök hade det hänt något sedan sist! Hela den s.k Kvarnabohallen samt området runt denna var städad. Det fanns betydligt mer plats i hallen nu än när jag var här sist. Man hade byggt ett imponerande 60 meter långt pallställ. Här hade man nu strukturerat stuvat allehanda reservdelar till olika veteranfordon och järnvägsfordon.

Man hade också låtit anlägga en större plan/område norr om hallen. Med hjälp av entreprenör har man nu gjort en fått en ändamålsenlig yta för framtida uppställning av de inköpta smalspåriga järnvägsvagnarna från AGJ. Man har även påbörjat spårbyggnationen till denna uppställning. Som jag uppfattat det hela ska öppna vagnar stå ute under pressenings-skydd. De mer värdefulla ska stå inomhus skyddat i Kvarnabohallen.

Kvarnabogänget har fortfarande en lång väg kvar. Men om man fortsätter så här, går det åt rätt håll.
Jag kan faktiskt inte låta bli imponerad! Man har egentligen gått från ingenting, till att idag byggt upp en anläggning som har blivit en räddande oas för skrotningshotade gamla jvg-fordon och landsvägsfordon. Att man nu äntligen tagit steget att få lite ordning gör det verkligen inte sämre.
Det är väl egentligen en förutsättning för en framtida positiv utveckling i många avseenden.

Det finns klara paralleller/likheter med vad Stora Lundby Järnvägsmuseum en gång i tiden gjorde för 35-40 år sedan. Man gjorde då något som såg omöjligt ut...

Jag önskar Lycka till!

Mvh Per-Åke Lampemo

Antens Kommunikationsmuseum

av Stora Borås @, Borgstena, Sunday, January 11, 2009, 21:36 (5578 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Jaså, det var där Du var. Jag tog mej en tur till Herrljunga, för att se hur det står till där. Men det verkade ganska mörkt och endast en bil utanför, så jag gick inte ens ur min. Jag trodde att Ni hade arbetshelg. Stora Borås.

Antens Kommunikationsmuseum

av Per-Åke Lampemo, Sunday, January 11, 2009, 22:07 (5578 dagar sedan) @ Stora Borås

Jaså, det var där Du var. Jag tog mej en tur till Herrljunga, för att se hur det står till där. Men det verkade ganska mörkt och endast en bil utanför, så jag gick inte ens ur min. Jag trodde att Ni hade arbetshelg. Stora Borås.

Nej, tyvärr vill jag inte av naturliga orsaker ge mej iväg så långt från hemmet just nu.
Därför blev det ett besök hos "Kvarnabogänget istället.
Men visst var det arbetshelg i Herrljunga. Under dagen har det bedrivits arbete på A-tender 1430.

Bilder finns att se på www.gunnarpalmborg.se

Mvh P-Å Lampemo