15 hjälplok planeras (Järnväg allmänt)
För några dagar sedan läste jag att Trafikveket nu ska ordna med att det ska finnas 15 hjälplok utspridda över landet för att bistå havererade tåg ute på linjen. Min första tanke var att finns det inte redan? Det är väl i så fall inte en dag för tidigt att dessa (åter)införs! Man har tydligen äntligen begripit att resenärer inte ska behöva sitta i timtal strandsatta i stekande sommarhetta eller i iskalla vagnar på vintern innan man får hjälp när något hänt som gör att tåget inte kan köra vidare. Jag har själv upplevt det sistnämnda (kom hem 8 timmar senare än beräknat en fredag kväll - dvs jag kom hem lördag morgon - i december för flera år sedan i en nedkyld UA2 utan belysning efter en nedriven kontaktledning norr om Hässleholm). Under 1960-talet fanns hjälplok (reservlok kallades det då) och direkt tillgänglig lokpersonal stationerade lite varstans (framgår av tidtabellsböckerna del A) för att rycka ut vid behov men det har väl rationaliserats bort ända tills nu när verkligheten hunnit ifatt genom mängden av klagomål från resenärer. Och vad räcker 15 hjälplok till för hela Sverige?! Hoppas att man åtminstone också har tänkt på att ha lokpersonal tillgänglig i anslutning till dessa 15 lok så man inte ska behöva vänta flera timmar på att lokförare ska inställa sig!
Med anledning av ovanstående ställer jag frågan i detta forum: Hur många hjälplok (reservlok) fanns stationerade under t.ex. 1940 - 1960-talen och var fanns de placerade? Det kunde vara intressant att jämföra med de nu planerade 15 loken (även om det då fanns fler bandelar som skulle täckas in).