Sverige och Marshallplanen (Järnväg allmänt)

av BD, Friday, October 12, 2018, 12:40 (2017 dagar sedan)

Enligt uppgift lär det i samband med att vad som blev diesellok litt T45 diskuterades i ett internt ASEA-dokument vara skrivet ungefär: Nu 20 (eller om det var 25) år efter Marshallplanens införande (1949) kan det vara klart att tillverka dieselelektriska lok av egen konstruktion i Sverige (Norge).
Marshallplanen hade förmodligen olika framförhandlade villkor för olika länder. Bland annat Frankrike och Italien byggde och exporterade lok av helt egen konstruktion. Tyskland däremot byggde, förutom ett provlok, inga dieselelektriska lok av tysk konstruktion.

Måhända var beslutet att tillverka T45-loken i Norge ett sätt att komma förbi 25-årsgränsen?
[size=small]
Egen hågkomst av Marshallplanen var skärmmössor med reklam på som medföljde en leverans av elmaterial. Jag fick dock ingen sådan mössa.[/size]

[size=large][b][link=https://en.wikipedia.org/wiki/Marshall_Plan]Marshallplanen. Engelsk text[/link]

[link=https://sv.wikipedia.org/wiki/Marshallplanen]Marshallplanen[/link][/b][/size]

Sverige och Marshallplanen

av Christer Brimalm, Saturday, October 13, 2018, 18:04 (2015 dagar sedan) @ BD

Jag hänger inte riktigt med i resonemanget. Menar Du att Nohab inte kunnat exportera diesellok till Danmark och Norge om man byggt en svensk konstruktion istället för att köpa licens av GM? Det låter långsökt i så fall.
Att man i Tyskland - Väst liksom Öst- satsade på hydraulisk och inte elektrisk kraftöverföring, var det inte därför att man utvecklat den tekniken och såg vissa fördelar med den (lägre vikt etc)? Och kanske för att gynna den egna industrin. En tysk teknisk nisch.
Inte kan jag tro att USA via Marshallplanen på något sätt skulle ha hindrat tyskarna från att konstruera och bygga egna dieselelektriska lok. Det låter som en konspirationsteori.

Sverige och Marshallplanen

av Christer Brimalm, Saturday, October 13, 2018, 19:14 (2015 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Jag vill tillägga att Storbritannien köpte inte färdiga lok eller licenser från USA utan utvecklade och byggde egna dieselelektriska lok, trots att de var den största mottagaren av Marshallhjälp.