SJ Ånglok Sb1306 (Järnväg allmänt)

av Arnold, Friday, October 12, 2018, 20:51 (1995 dagar sedan)

[image]

Hej! Illustrationen visar Sb 1306 som levererades från Motala Verkstad 1917. Sb-loken användes i persontåg på medellånga linjer. De togs ur trafik 1962-63. Sb 1306 är museilok i Nora och Sb 1307 är verksamt i Köpenhamn. Som underlag har jag använt nr 16 i SJK skriftserie "SJ ånglok litt Sb" av Ulf Diehl med ritning av Oskar Blom plus många bilder på de aktiva museiloken. Jag har också besökt Nora.

SJ Ånglok Sb1306

av BJ, Saturday, October 13, 2018, 00:36 (1994 dagar sedan) @ Arnold

Tack för bilden.
Den är riktigt snygg.
BJ

SJ Ånglok Sb1306

av WS, Saturday, October 13, 2018, 09:44 (1994 dagar sedan) @ Arnold

[image]

Hej! Illustrationen visar Sb 1306 som levererades från Motala Verkstad 1917. Sb-loken användes i persontåg på medellånga linjer. De togs ur trafik 1962-63. Sb 1306 är museilok i Nora och Sb 1307 är verksamt i Köpenhamn. Som underlag har jag använt nr 16 i SJK skriftserie "SJ ånglok litt Sb" av Ulf Diehl med ritning av Oskar Blom plus många bilder på de aktiva museiloken. Jag har också besökt Nora.


Mycket fin illustration.

Gillar att du visar loket i sent utförande med SJ futura på tanken. /WS/

Littera Sb eller S2

av WL11, Saturday, October 13, 2018, 17:14 (1994 dagar sedan) @ WS

Som vanligt en suverän ritning, jag tackar och bockar.
Fast som den amatör jag är ställer jag mig frågan om Sb är rätt littera? Loken omlittrerades till S2 år 1942 och år 1953 installerades turbogenerator och pannlampa (toppstrålkastare), detta enligt Ulf Diehl's förnämliga bok SJ ånglok litt Sb.
Så enligt mitt enkla tyckande föreställer bilden hur loket såg ut efter 1953 och borde då littreras S2.

Någon av forumets förnämliga ångloksexperter kan säkert rätta mig, och förklara sammanhangen.

Littera Sb eller S2

av Svante Andersson, Saturday, October 13, 2018, 21:19 (1994 dagar sedan) @ WL11

Som vanligt en suverän ritning, jag tackar och bockar.
Fast som den amatör jag är ställer jag mig frågan om Sb är rätt littera? Loken omlittrerades till S2 år 1942 och år 1953 installerades turbogenerator och pannlampa (toppstrålkastare), detta enligt Ulf Diehl's förnämliga bok SJ ånglok litt Sb.
Så enligt mitt enkla tyckande föreställer bilden hur loket såg ut efter 1953 och borde då littreras S2.

Någon av forumets förnämliga ångloksexperter kan säkert rätta mig, och förklara sammanhangen.

Enligt den fram till ångloksepoken gällande standarden hade loket S2 som littera. Och så antagligen fram till den dag loket köptes av SJK.
Var det till och med så att SJK direkt efter köpet gjorde om skyltarna till Sb? Ägaren av loket kan bestämma nytt littera utan att föregående ägare har något att säga till om... bara dåvarande Järnvägsstyrelsen.Isåfall är ju skyltarna riktiga för de senaste 46 åren av loketa liv. Som SB med elbelysning befann det sig bara 19 år! Så vilket är historiskt mest rätt?

SA

Littera Sb eller S2

av BJ, Sunday, October 14, 2018, 09:30 (1993 dagar sedan) @ Svante Andersson

Ligger mycket i vad Svante säger.
Men då bör nog SJ loggan ersättas till den som fanns före Futura.
På alla bilder jag hittar av loket efter ordinarie tjänst så sitter skuggad SJ "metkrok" på loket.
BJ

Littera Sb eller S2

av WS, Sunday, October 14, 2018, 10:07 (1993 dagar sedan) @ BJ

Ligger mycket i vad Svante säger.
Men då bör nog SJ loggan ersättas till den som fanns före Futura.
På alla bilder jag hittar av loket efter ordinarie tjänst så sitter skuggad SJ "metkrok" på loket.
BJ


Sb/S2 1306 hos SJK har varit uppe vid nåt tidigare tillfälle.

Tror att det ligger till ungefärligen så här:
När SJK tog över loket hade det normal märkning för den sena ångloksperioden,
dvs lokskyltar med litt S2 och SJ futura på tankarna. Av någon anledning ville
man hos SJK ha ett äldre utseende på loket. Man gjorde då en liten ommärkning.

Loket fick då tillbaka äldre Sb-skyltar och SJ-metkrok på tankarna. /WS/

Littera Sb eller S2

av Anders Sandgren, Sunday, October 14, 2018, 10:59 (1993 dagar sedan) @ WS

Ligger mycket i vad Svante säger.
Men då bör nog SJ loggan ersättas till den som fanns före Futura.
På alla bilder jag hittar av loket efter ordinarie tjänst så sitter skuggad SJ "metkrok" på loket.
BJ

Sb/S2 1306 hos SJK har varit uppe vid nåt tidigare tillfälle.

Tror att det ligger till ungefärligen så här:
När SJK tog över loket hade det normal märkning för den sena ångloksperioden,
dvs lokskyltar med litt S2 och SJ futura på tankarna. Av någon anledning ville
man hos SJK ha ett äldre utseende på loket. Man gjorde då en liten ommärkning.

Loket fick då tillbaka äldre Sb-skyltar och SJ-metkrok på tankarna. /WS/

Det är ju på det sättet ett exempel på viljan att återställa till någon form av originalskick. Vilket nog alltid blir mer eller mindre historiska bastarder. 1306 levererades med fotogenlyktor, vakuumapparater, Penta hastighetsmätare mm. Dock inte med torvpulvereldning, vilket ett par av systrarna hade.
Någon form av 20- 30-talsmärkning blir enklare, det svåraste blir då elbelysningen som tillkom när loket var S2.

Littera Sb eller S2

av Arnold, Sunday, October 14, 2018, 22:26 (1993 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Hej! I min illustration vill jag ha kvar de elektriska strålkastarna med turbogeneratorn och futuralogotypen på tanksidan. Lokskylten och undertextens rubrik ändrar jag till S2. Penta hastighetsmätaren var bortglömd skall införas. På forumet Postvagnen har jag redovisat samma tankar. Då hoppas jag illustrationen kan föreställa S2 1306 eller de fyra systrarna från 1950-talet. Tack för tipsen.

SJ Ånglok Sb1306

av Anders_W, Thursday, October 18, 2018, 09:24 (1989 dagar sedan) @ Arnold

Snyggt!

Jag vill inte kapa tråden, men måste säga att den här importerade saken är rätt lik Sb:
[image]

SJ Ånglok Sb1306

av Arnold, Thursday, October 18, 2018, 13:29 (1989 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!
Jovisst, JNR typ 1C2, är ett Sb-liknande ånglok från Japan National Railways.

SJ Ånglok Sb1306 – jfr med japanska tankloket C11

av Arne, Friday, October 19, 2018, 15:48 (1988 dagar sedan) @ Arnold

Hej!
Jovisst, JNR typ 1C2, är ett Sb-liknande ånglok från Japan National Railways.

Klassificeringssystemen för lokomotiv är ju olika över världen. Ett lok av typ 1C2 är beteckningen enligt UIC-systemet, även kallat ofta för det tyska systemet. Men enligt japansk klassificering så är tankloket i Anders_W inlägg (se bilden nedan) ett ånglok av typ C11 (på japanska C11形, alltså 'C11 kata' där kata 形 står för 'typ').

Tankloken av typ C11 byggdes åren 1932 - 1947 av Japanese Government Railways (JGR) som år 1949 övergick i Japanese National Railways (JNR). JNR privatiserades (bolagiserades) sedan år 1987 och bildade de sju olika JR-bolagen i Japanese Railways Group (JRグループ som uttalas 'Jeiāru Gurūpu'), varav de fyra bolagen JR East, JR Central, JR West och JR Kyūshū, är listade på Tokyobörsen.

[image]

SJ Ånglok Sb1306 – jfr med japanska tankloket C11

av Micke Carlsson, Wednesday, January 02, 2019, 20:02 (1913 dagar sedan) @ Arne

Det är skillnad på typ och typ. C11 motsvarar ju svenska "littera" medan hjulställningen angiven med 1C2 eller t ex 1'C2't eller 2-6-4 berättar om grundläggande egenskaper i lokets löpverkskonstruktion, utan att för den skull definiera lokets "typ" eller "littera" som främst berättar mer om hur loket kan användas, baserat på många fler egenskaper än bara hjulställningen. Sb/S2 är ett 1C2-lok. C11 är också ett 1C2-lok. Men de skiljer sig åt på flera fundamentala sätt ändå.

SJ Ånglok Sb1306 – jfr med japanska tankloket C11

av Arne, Thursday, January 03, 2019, 21:53 (1912 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det är skillnad på typ och typ. C11 motsvarar ju svenska "littera" medan hjulställningen angiven med 1C2 eller t ex 1'C2't eller 2-6-4 berättar om grundläggande egenskaper i lokets löpverkskonstruktion, utan att för den skull definiera lokets "typ" eller "littera" som främst berättar mer om hur loket kan användas, baserat på många fler egenskaper än bara hjulställningen. Sb/S2 är ett 1C2-lok. C11 är också ett 1C2-lok. Men de skiljer sig åt på flera fundamentala sätt ändå.

Du har förstås helt rätt i ditt påpekande ovan om att det svenska generiska ordet 'loktyp' i den specifika betydelsen 'littera' inte täcker in alla intressanta tågfordonsegenskaper som exempelvis ett lokomotivs axelkonfiguration – om man nu ska vara petig vill säga.

I dagligt tal kan man dock tycker jag omnämna det aktuella japanska tankloket som ett ånglok typ C11. Och på japanska står loklitterat C11形 (C11 kata) naturligtvis för det som på svenska kallas för 'ett typ C11-ånglokomotiv'. Axelkonfigurationen anges däremot specifikt som 'jikuhaichi', 軸配置, 1C2. :-)

SJ Ånglok Sb1306

av Arnold, Monday, October 22, 2018, 23:28 (1984 dagar sedan) @ Arnold

Hej! Efter olika tips har jag rättat bilden. Sålunda har trähäcken runt kolfickan tillkommit och nummerskylten har fått littera S2. Nu tror jag att bilden visar
S2 1306 mot slutet av sin tjänst inom SJ.

SJ Ånglok Sb1306

av Bo, Sunday, December 30, 2018, 15:37 (1916 dagar sedan) @ Arnold

Finns det en möjlighet att se loket ifrån andra sidan också.

Tack på förhand.

SJ Ånglok Sb1306

av Arnold, Tuesday, January 01, 2019, 19:37 (1914 dagar sedan) @ Bo

Hej Bo!
Nej, jag har inte sett någon ritning som visar andra sidan, d.v.s. högra sidan.
Största skillnaden är kompressorn på vänstra sidan.
Hälsningar Arnold

SJ Ånglok Sb1306

av Stefan Skoglund, Wednesday, January 02, 2019, 13:11 (1913 dagar sedan) @ Arnold

Hej Bo!
Nej, jag har inte sett någon ritning som visar andra sidan, d.v.s. högra sidan.
Största skillnaden är kompressorn på vänstra sidan.
Hälsningar Arnold

Tryckluftpumpen med sin förrådsbehållare sitter på vänster sida.

Manövreringen av ångcylindrarnas dräneringskranar ?
Var sitter utjämningscylindern för tågbromsen ?
Borde den synas i den här vyn ?

Hur är det med dörren/dörrarna i hyttfronten ?
Det är om jag inte minns fel en sådan på eldarsidan.

SJ Ånglok Sb1306

av MaL, Wednesday, January 02, 2019, 14:44 (1913 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

[image]

Så här såg hon ut den 23/8 i höstas, vi kör precis ut henne ur stallet på luft för att verifiera den reparerade överhettaren.
En påeldning och ett driftprov senare så var det dags att ställa av henne för året. Då hade nästa överhettare gått.

/MaL (cMa NBVJ)

SJ Ånglok Sb1306

av Arnold, Wednesday, January 02, 2019, 17:03 (1913 dagar sedan) @ MaL

Hej MaL!
Jag har just svarat Mats på er marknadsavdelning, som frågade om NBJV får använda min illustration operativt i marknadsföring och på andra sätt. Jag svarade att jag håller strikt på min upphovsrätt typ något år eftersom det ännu kommer in förslag om rättelser och tillägg. Som du ser i tråden har det redan inkommit flera.
Kan du hjälpa mig att svara på Stefans frågor i tråden?
1. Dörrar i hyttfronten finns inte, det vet vi.
2. Luftpumpens förrådstank syns inte på Oskar Bloms ritning som visar vänstra sidan. Var sitter den? På S 1260 finns den på höger sida.
3. Manövreringen av ångcylindrarnas dräneringskranar? Bör de synas?
4. Utjämningscylindern för tågbromsen, var sitter den?
Eftersom min illustration är digital kan jag ändra detaljer.
Din bild visar tydligt höger sida, som signaturen Bo efterfrågat.
Hälsningar
Arnold

SJ Ånglok Sb1306

av Mazz, Wednesday, January 02, 2019, 18:02 (1913 dagar sedan) @ Arnold

Hej MaL!
Jag har just svarat Mats på er marknadsavdelning, som frågade om NBJV får använda min illustration operativt i marknadsföring och på andra sätt. Jag svarade att jag håller strikt på min upphovsrätt typ något år eftersom det ännu kommer in förslag om rättelser och tillägg. Som du ser i tråden har det redan inkommit flera.
Kan du hjälpa mig att svara på Stefans frågor i tråden?
1. Dörrar i hyttfronten finns inte, det vet vi.
2. Luftpumpens förrådstank syns inte på Oskar Bloms ritning som visar vänstra sidan. Var sitter den? På S 1260 finns den på höger sida.
3. Manövreringen av ångcylindrarnas dräneringskranar? Bör de synas?
4. Utjämningscylindern för tågbromsen, var sitter den?
Eftersom min illustration är digital kan jag ändra detaljer.
Din bild visar tydligt höger sida, som signaturen Bo efterfrågat.
Hälsningar
Arnold

Tack för ditt svar Arnold, du får gärna ta del av "ett antal" bilder jag har på loket som kanske kan vara till nytta för ditt fina arbete. Förrådstanken:

[image]

SJ Ånglok Sb1306

av Svante Andersson, Wednesday, January 02, 2019, 20:29 (1913 dagar sedan) @ Arnold

2. Luftpumpens förrådstank syns inte på Oskar Bloms ritning som visar vänstra sidan. Var sitter den? På S 1260 finns den på höger sida.

På Sb-lok sitter huvudbehållaren för tryckluft ovanpå ramen under pannan. Och då blir den skymd av sidotankarna.

SA

SJ Ånglok Sb1306

av Stefan Skoglund, Wednesday, January 02, 2019, 20:34 (1913 dagar sedan) @ Stefan Skoglund


Tryckluftpumpen med sin förrådsbehållare sitter på vänster sida.

Manövreringen av ångcylindrarnas dräneringskranar ?
Var sitter utjämningscylindern för tågbromsen ?
Borde den synas i den här vyn ?

Hur är det med dörren/dörrarna i hyttfronten ?
Det är om jag inte minns fel en sådan på eldarsidan.


dumma mig... det var den där saken med S och H... tänkte på H3... :-)

SJ Ånglok Sb1306

av Micke Carlsson, Wednesday, January 02, 2019, 20:38 (1913 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Det tyder på god karaktär att alltid först tänka H3 när ånglok kommer på tal. :-)

SJ Ånglok Sb1306

av MaL, Wednesday, January 02, 2019, 21:10 (1913 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Nu saknar jag gillaknappen...

Men...
[image]

Jag tror att Stefan är inne på B...

[image]

(han med en hel kasse ånglok i blandade littra).

SJ Ånglok Sb1306

av David Sohlberg, Wednesday, January 02, 2019, 21:16 (1913 dagar sedan) @ MaL

Nu saknar jag gillaknappen...

Men...
[image]

Jag tror att Stefan är inne på B...

[image]

(han med en hel kasse ånglok i blandade littra).

Eller H3/A7..

DJ H3 10 / SJ A7 1804

SJ Ånglok Sb1306

av Stefan Skoglund, Thursday, January 03, 2019, 21:20 (1912 dagar sedan) @ David Sohlberg

Jo jag gillar H3 maskiner högt

SJ Ånglok Sb1306

av MaL, Thursday, January 03, 2019, 22:43 (1911 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Stefan, vi har 2 i Nora. Välkommen.. :)

SJ Ånglok Sb1306

av Svante Andersson, Friday, January 04, 2019, 00:26 (1911 dagar sedan) @ MaL

Två i Nora? Känner mig lite tveksam till den uppgiften.

Vad jag vet så står en av NBVJ:s H3:or i Oxelösund...

[image]

Ser ut att vara SWB 58... Om då SWB 56 finns i Nora vilken är då den andra H3:an därstädes?

Sen kan man ju fundera över skickat på SWB 58. Hur in i alla glödheta kan man låta ett lok förfalla på detta sätt? Borde väl råda en viss skammens rodnad inom NBVJ maskinavdelning pga detta.

SA

SJ Ånglok Sb1306

av Mazz, Friday, January 04, 2019, 00:33 (1911 dagar sedan) @ Svante Andersson

Två i Nora? Känner mig lite tveksam till den uppgiften.

Vad jag vet så står en av NBVJ:s H3:or i Oxelösund...

[image]

Ser ut att vara SWB 58... Om då SWB 56 finns i Nora vilken är då den andra H3:an därstädes?

Sen kan man ju fundera över skickat på SWB 58. Hur in i alla glödheta kan man låta ett lok förfalla på detta sätt? Borde väl råda en viss skammens rodnad inom NBVJ maskinavdelning pga detta.

SA

58-an är åter i Nora och är under tak idag.

SJ Ånglok Sb1306

av Svante Andersson, Friday, January 04, 2019, 00:41 (1911 dagar sedan) @ Mazz

58-an är åter i Nora och är under tak idag.

Tack... känns bra att veta detta.

SA

SJ Ånglok Sb1306

av Bo, Saturday, January 19, 2019, 14:28 (1896 dagar sedan) @ Arnold

[image]

Hej! Illustrationen visar Sb 1306 som levererades från Motala Verkstad 1917. Sb-loken användes i persontåg på medellånga linjer. De togs ur trafik 1962-63. Sb 1306 är museilok i Nora och Sb 1307 är verksamt i Köpenhamn. Som underlag har jag använt nr 16 i SJK skriftserie "SJ ånglok litt Sb" av Ulf Diehl med ritning av Oskar Blom plus många bilder på de aktiva museiloken. Jag har också besökt Nora.

Då jag inte vet exakt benämningen dessa skyltar så lägger jag in samma bild som ovanstående.
Finns dessa skyltar i en mera detaljerad bild som är inringade med röd cirkel på hytt och cylinder.
Tacksam för all hjälp.
[image]

SJ Ånglok Sb1306

av BJ, Saturday, January 19, 2019, 16:12 (1896 dagar sedan) @ Bo

Tillverkare skylten som sitter på cylinderpaketet.
Finns nästan på bild på i länken nedan.
Det är Motala Verkstad nummer 591-595 år 1917 som sitter på Sb/S2 loket.
Skylt nedan är från B 1285 tv-nr 573.
Denna skylt stämmer helt med en skylt på Sb 1206. Ändra bara nummer och år till 591 och 1917. Bild finns i Sb boken (SJK 16) ISBN 91-85098-16-7
http://www.nth.se/foto/skylt/slides/170705_s009.html


Skylten på hytten är en viktskylt
Här en från en A-tender.
http://img.tradera.net/images/562/290468562_0894dcd1-b04b-49bf-85c2-275a3bab5a8d.jpg

BJ

SJ Ånglok Sb1306

av Bo, Saturday, January 19, 2019, 17:23 (1896 dagar sedan) @ BJ

Oerhört stort tack:-)

SJ Ånglok Sb1306

av Arnold, Thursday, May 23, 2019, 18:04 (1772 dagar sedan) @ Arnold

Hej!
Som den falkögde kan se så har gjort flera rättelser efter bl. a. tips från er. Det dröjde på grund av mellankommande jobb.