Smalspåriga personvagnar: KTsJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Tuesday, October 16, 2018, 22:04 (2013 dagar sedan)

Hej!

I slutet av 1800-talet görs flera försök att få till stånd en smalspårig järnväg mellan Kalmar och Karlskrona. När det till slut är dags att bygga banan kan man inte enas om spårvidden, varför delen Kalmar-Torsås blir 891 mm medan Torsås-Karlskrona byggs med 1067 mm spårvidd.

Tack vare Kalmar stads starka intresse i Kalmar-Torsås ingår bolaget redan från början i samförvaltningen med stadens övriga järnvägar, bland annat Kalmar-Berga. I och med det kan man även använda den gemensamma verkstaden som 1902 ombildas till ett eget bolag, KVAB.

KTsJ går uteslutande genom en glesbefolkad landsbygd utan några större godskunder. Ekonomin är därför redan från början förhållandevis svag. Liksom på de flesta andra banor i regionen blir de ekonomiska problemen stora redan under 20-talet och under 30-talet drivs trafiken till stor del tack vare lättnader från riksgälden. 1939 är ekonomin så dålig att man överväger nedläggning. För att förhindra det går staten in och tar över trafiken på de smalspåriga Kalmarbanorna, däribland KTsJ, år 1940.

Kriget ger järnvägstrafiken ett uppsving men efter krigsslutet ökar landsvägstrafiken och järnvägen får återigen svårt att konkurrera. De nya rälsbussarna och Tp-loken förlänger trafiken ytterligare några år, men den 30 maj 1965 läggs all trafik ned varefter banan rivs upp.

Fordonens märkning
Kalmar Torsås Järnväg förkortas från början KTJ men för att inte blandas ihop med KTJ i Skåne byter man officiellt signatur till KTsJ år 1906, vilket dock inte slår igenom på fordonen som fortsätter att vara märka med KTJ ända fram till förstatligandet.

Personvagnar
Liksom systerbanan KBJ köper KTsJ sina första personvagnar år 1899 från Kockums i Malmö. Den första leveransen är tänkt att omfatta sju vagnar men av ekonomiska skäl tvingas man banta ned beställningen till fem vagnar, en boggivagn litt ACo och fyra tvåaxliga vagnar litt C, varav en med postkupé.

[image]
C 1332 någon gång före 1912 då vagnen fick postkupé. Vagnen är märkt på samma sätt som övriga Kockumsvagnar hos KBJ och KTsJ, ”1332 KTJ” i vänster ände och ”KTJ 1332” i höger ände.

År 1901 får bolaget nya lån beviljade, och man kompletterar personvagnsparken med två vagnar, en boggivagn litt ACo och en tvåaxlig litt C.
Kalmar Verkstads nya lokaler står år 1904 färdiga och verkstaden börjar tillverka fordon, bland annat levereras under åren 1909-1918 fem personvagnar till KTsJ.

[image]
Co 1337 tillverkad 1909. Vid den här tiden har andra verkstäder gått över till högvälvda tak och stora fönster, så KVABs vagn är ålderdomlig redan som ny. Notera destinationsskylten, bilden är tagen efter att KTsJ tagit över LCJ år 1929.

[image]
ACo 1338 från 1911 är en slags hybrid. Taket är högvälvt och korgen klädd med teakpanel, men fönstren är fortfarande av äldre modell.

[image]
Den treaxliga C3 1340 tillverkad samma år.

Två till liknande men tvåaxliga vagnar levereras år 1916 och 1918, C2 1341 respektive AC 1339.

[image]
De tre modernare två/tre-axliga vagnarna i samma tåg. Vagnarna är F 1605/1606, C3 1340, C2 1341, AC 1339 och sist sannolikt Fo 1602.

I början av 1920-talet börjar de äldsta vagnarna bli slitna. Som ersättning för dessa skaffar man tillsammans med många andra svenska smalspårsbanor fordon från Tyskland. I Torsåsbanans fall resulterar det i den nitade boggivagnen KTsJ Co 1342 tillverkad av Görlitz år 1920.

Ombyggnader och försäljning
Många av banans vagnar kom att bli ombyggda under SJ-tiden, men några ombyggnader skedde redan under privatbanetiden.

Redan 1912 är behovet av fler postvagnar så stort att man låter utrusta C 1332 med postkupé. Liksom på systervagnen CD 1333 upptar postavdelningen 75% av vagnen.

Någon gång, troligen under eller strax efter första världskriget, byggs C 1336 om med sjukkupé och sidodörrar. År 1929 sätts dörrarna igen, troligen avvecklas därmed även sjukkupén. Vagnen får senare panelklädsel, men det är osäkert om detta skedde under KTsJ-tiden. Är det någon som känner till något om vagnen(Cp 275)?

Under 20-talet låter man rusta upp några av de äldsta vagnarna, bland annat förses ACo 1334 med nytt högvälvt tak och ny inredning.

Boggivagnen ACo 1335 säljs år 1924 till nystartade Södra Gotlands Järnväg.

Den mest omfattande ombyggnaden under privatbanetiden sker i samband med en revision av CD 1332 hos KVAB år 1938. Den kraftigt rötskadade vagnskorgen byts ut mot en helt ny teakklädd korg med högvälvt tak. Arbetet bekostas till största delen av Postverket.

[image]
CD 1332 som SJ CD9p 279 avställd i Kalmar i mitten av 1950-talet.

Smalspåriga personvagnar: KTsJ

av Johan O, Tuesday, October 16, 2018, 22:04 (2013 dagar sedan) @ Johan O

Sommarvagnar
KTsJ har redan tidigt sommarvagnar med löst rede, men vi har tyvärr inte lyckats hittat några uppgifter om vilka vagnsindivider som användes. Med hjälp av bilden nedan och fordonsförteckningen kan man dock sluta sig till att det rör sig om vagnsserien N 1707-1727.

[image]
På denna bild BD lagt ut här på forumet tidigare syns C 1331 och en okänd sommarvagn på N-underrede. Notera även att märkningen på C 1331 skiljer sig från bilden på C 1332 i förra inlägget, denna bild är sannolikt äldre och visar ursprungsmärkningen.

År 1913 låter man hos KVAB bygga två permanenta sommarvagnar litt C4 på underreden från NN-vagnar. Som det framgår av bilderna nedan är vagnarna inte helt lika, bland annat har C4 1755 dörr på långsidan.

[image]
[image]
Bägge vagnarna, C4 1750 och 1755, avställda i Kläckeberga i samband med förstatligandet. År 1940 river SJ korgarna och återställer underredena till NN-vagnar.

Till skillnad från många andra banor lever sommarvagnstrafiken vidare in på 20-talet på Kalmarbanorna, och 1922 köper man från KVAB en boggisommarvagn, Co4 1343. Den blir även sista nylevererade personvagn till banan. Vagnen blir med tiden ombyggd och allt mer lik en vanlig personvagn, bland annat får den riktiga stoppade säten genom att överta de gamla sofforna från Co 1342 när denna förses med stålrörssoffor år 1930.

[image]
Smalspårsvagnarna på denna delförstoring av ett vykort från en tidigare tråd är från vänster: ACo 1334, Co 1342 och Co4 1343.

Resgodsvagnar
Inför invigningen köper man två resgodsvagnar från Göteborgs mekaniska verkstad. Den ena vagnen är även utrustad med ångpanna för uppvärmning av personvagnarna.

[image]
Ett persontåg med lok nr 14. Finkan är troligen Få 1600.
År 1901 köper man ytterligare två vagnar men nu från Landskrona. Återigen är det en ångfinka och en ren resgodsvagn.

Resterande resgodsvagnar tillverkas av KVAB. År 1908 levereras en boggifinka av samma typ som KBJs vagnar. Den följs 1916 av ytterligare en boggifinka som till skillnad från övriga Fo-vagnar får ett lite mer högvälvt tak. Båda vagnarna är ursprungligen utrustade med ångpanna och ångturbin för belysningsström till vagnarna. Pannorna demonteras senare och för belysningens skull installeras istället batterier i vagnarna.

En sista resgodsvagn tillkommer 1920 då både KBJ och KTsJ beställer var sin stor tvåaxlig finka med plattformar i båda ändar.
1924 säljs F 1606 till nystartade SGJ på Gotland.

[image]
En klassisk bild på en boggifinka strax efter förstatligandet. Huruvida det är en KTsJ-vagn eller en KBJ-vagn ska vi dock låta vara osagt.

Är det föresten någon här på forumet som vet vad som hände med F 1601? Den verkar ha slopats vid förstatligandet.

SJ-tiden
När SJ tar över 1940 är fordonsparken mycket sliten, det går att se i vagnkorten att underhållet under 30-talet varit mycket sparsmakat. Två av de ursprungliga tvåaxliga vagnarna slopas omgående. Några vagnar blir istället upprustade hos KVAB, bland annat får Co 1337 en helt ny korg år 1943.

I början av SJ-tiden är rörligheten stor bland vagnarna, två fd KTsJ-vagnar letar sig till exempel ända upp till Hälsingland.

[image]
Cop 677 lossas/lastas i Harmånger andra halvan av 1940-talet.

De tre modernare två/tre-axliga vagnarna byggs om till kombinerade person- och resgodsvagnar litt CFp och åtminstone två av dem används i Växjö.

I början av 1960-talet slopas kvarvarande trafikvagnar.

Smalspåriga personvagnar: KTsJ

av Johan O, Tuesday, October 16, 2018, 22:05 (2013 dagar sedan) @ Johan O

[b]Bevarade fordon[/b]
Inga KTsJ-vagnar finns bevarade i sitt privatbaneskick, däremot finns det tre vagnar från banan bevarade i SJ-skick. Dessutom finns det en KTsJ-vagnskorg kvar.

Hos AGJ rullar fd C3 1340 och C2 1341, bevarade i det skick de fick efter ombyggnad till SJ CFp 276-277. CFp 277 kom till AGJ redan år 1972, medan 276 hamnade där 1976 efter 12 år i Vackerslätt hos en privatperson. CFp 276 var rödmålad hos SJ men har hos AGJ åter fått teakpanelen framtagen.

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/CFp277Vö.jpg[/img]
KTsJ C2 1341 byggdes om till CFp hos KVAB år 1944. Efter avslutad tjänstgöring stod vagnen avställd i Växjö där denna bild är tagen år 1971. Foto: Stefan Olsson

Fd AC 1339, senare SJ CFp 278 ställdes av i Växjö efter avslutad tjänstgöring och ingick senare bland de fordon som togs omhand av Växjö stad tillsammans med Gp 3042. Vagnen förföll utomhus och därför deponerades den till TJF i Västervik år 1981, där vagnen rustades upp och än idag rullar i trafiken.

Dessutom finns den andra korgen till CD 1332 kvar som stuga i Drag. Efter skrotningen 1959 hamnade korgen som kolonistuga i Kalmar, innan den på 70-talet flyttades ut på Revsudden.

[b]Fordonslista[/b]
[img]http://smalspar.se/forumb/psv/KTsJ.jpg[/img]

Källor till uppgifterna härstammar till stor del från Riksarkivet, dels i KTsJs vagnskort, samt som vanligt i Väg & Vattenbyggnadsstyrelsens årliga rapporter från de enskilda järnvägarna. Några uppgifter är även tagna från Landsarkivet i Vadstena, där KVABs arkiv finns bevarat.

En liten förklaring till tabellen:
De grå fälten markerar att fordonen har bytt nummer, är inköpta eller har sålts vidare till andra banor.

Gula fält är fält där vi är osäkra över uppgifternas riktighet.

Kolumnen med SJ-id är något förenklad, endast första SJ-littera är angivet. Det kommer en mer komplett lista över SJ-vagnarnas öden senare, inklusive ombyggnader under SJ-tiden m.m.

Härnäst tar vi en tur över Kalmar sund och besöker Öland och smalspåren där. Nästa gång: BBJ, SÖJ & ÖJ.

/Johan & Stefan
Bilder från egen samling, samlingsportalen och digitalt museum.

Smalspåriga personvagnar: KTsJ

av Patrik Eriksson, Tuesday, October 16, 2018, 23:12 (2013 dagar sedan) @ Johan O

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/SJ279.jpg[/img]
CD 1332 som SJ CD9p 279 avställd i Kalmar i mitten av 1950-talet.

Detta foto är tagit i Växjö 1953. Googla gärna CD9p 279. Det finns ett foto till på vagnen på Kalmar C inkopplad bakom motorvagnen KTsJ XC 60.