Da 938 efter olycka 1969 (Fordon: lok)

av Gunnar D, Wednesday, October 17, 2018, 11:43 (2011 dagar sedan)

[image]

Da 938 efter olyckshändelse. Foto 17 okt 1969 och platsen tror jag är Bollnäs.

Mvh Gunnar

Da 938 efter olycka 1969

av Anders Sandgren, Wednesday, October 17, 2018, 14:34 (2011 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Da 938 efter olyckshändelse. Foto 17 okt 1969 och platsen tror jag är Bollnäs.

Mvh Gunnar

Loket blev reparerat och fanns kvar till 1991.

De Da som förvann innan utrensningen runt 1990 var:
- 893 (skrot 1981)
- 899 (skrot 1969)
- 911 (skrot 1980)
Jag antar att 899 var inblandad i någon olycka. Även 893/911?

Da 938 efter olycka 1969

av Ola Almquist, Wednesday, October 17, 2018, 14:53 (2011 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]

Da 938 efter olyckshändelse. Foto 17 okt 1969 och platsen tror jag är Bollnäs.

Mvh Gunnar

Det hände något vid Framnäs, Bollnäs 1969-10-01.

Loket blev reparerat och fanns kvar till 1991.

De Da som förvann innan utrensningen runt 1990 var:
- 893 (skrot 1981)
- 899 (skrot 1969)
- 911 (skrot 1980)
Jag antar att 899 var inblandad i någon olycka. Även 893/911?

Se denna tråd.

M.v.h.
Ola

Da 938 efter olycka 1969

av Patrik Eriksson, Wednesday, October 17, 2018, 15:19 (2011 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]

Loket blev reparerat och fanns kvar till 1991.

Reparerar man en sådan här "skrothög" så måste det finnas väldigt många personer som går runt och rullar tummarna och en väldigt massa reservdelar som bara ligger och samlar damm. (Och så måste det ju vara en stor lokbrist förstås). Eller har jag fel?

Da 938 efter olycka 1969 - Framnäs 30/9 1969

av Anders Sandgren, Wednesday, October 17, 2018, 16:41 (2011 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Det var ju en försäkringsfråga och loken var ju bara drygt 10 år gamla.
Det har varit uppe tidigare i denna tråd.

Da 938 efter olycka 1969

av Per Ljungberg, Wednesday, October 17, 2018, 16:48 (2011 dagar sedan) @ Gunnar D

Enligt en notering jag har kolliderade Da 938 med en timmerbil norr om Bollnäs 69-09-30.
Även om korgen ser förskräckligt skadad ut kan ju maskineriet vara intakt. Eftersom loket reparerades så ansågs det nog att detta lönade sig. Loket tillhörde ju de senast levererade. Man kanske kunde använda korgdelar från slopade lok.

Da 938 efter olycka 1969

av Gåård, Wednesday, October 17, 2018, 19:02 (2011 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det sista Dm/Dm3 loket tillverkades 1970, så korg och andra delar till Da borde borde varit fullt möjligt att få nytillverkat. Då vissa delar var gemensamma.

Mvh Fredrik

Da 938 efter olycka 1969

av Svante Andersson, Wednesday, October 17, 2018, 19:24 (2011 dagar sedan) @ Gåård

Det sista Dm/Dm3 loket tillverkades 1970, så korg och andra delar till Da borde borde varit fullt möjligt att få nytillverkat. Då vissa delar var gemensamma.

Mvh Fredrik

Med tanke på att något Da fick Dm-front utan dörr så var det tveklöst så att pågående tillverkning gjorde en sådan reparation ekonomiskt gångbar.

SA

Da 938 efter olycka 1969 - ett annat exempel

av Ola Almquist, Wednesday, October 17, 2018, 19:37 (2011 dagar sedan) @ Gåård

Det sista Dm/Dm3 loket tillverkades 1970, så korg och andra delar till Da borde borde varit fullt möjligt att få nytillverkat. Då vissa delar var gemensamma.

Mvh Fredrik

Dm 1228 återuppbyggdes också vid samma tid. Jag vet inte hur svårt skadat det var men det var nog rätt allvarligt.

EDIT: Här finns det bilder (om länken fungerar)

M.v.h.
Ola

Da 938 efter olycka 1969 - ett annat exempel

av Fredrik Anderson, Thursday, October 18, 2018, 18:43 (2010 dagar sedan) @ Ola Almquist

Då måste väl Denna Bild vara efter reparation ?¨

Mvh
Fredrik