Bohuslän 1974 del 2 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Wednesday, October 17, 2018, 21:53 (2010 dagar sedan)

Del 1.

Fortfarande 7 augusti i Lysekil.

[image]
Fortfarande över 2 timmar tills X7 242 ska återvända mot Munkedal

[image]
Vi har gott om tid att vandra runt på stationsområdet

[image]
20 minuter innan avgång som 2099X till Munkedal, strålkastarna är tända i färdriktningen. En typisk pressbyråkiosk i bakgrunden

[image]
En jämförelsebild 7 augusti 2015. X52 9040 inväntar avgång. Stationshuset har blivit privatbostad och ogräset har tillåtits breda ut sig

[image]
En avstigande i Häggvall

[image]
Minst två avstigande i Brastad

[image]
Hallinden än en gång

[image]
Åter i Munkedal. Typiskt Bohusbanestationshus om än med en modernare tillbyggnad

[image]
X7 242 väntar på spår 2

[image]
Ganska många resande väntar på tåg 2059 Strömstad – Göteborg bestående av Dk 725 med 18 axlar

[image]
X7 242 har nu kopplats in sist i 2059

[image]
Framme i Uddevalla inväntar X5 220 i 2058X Göteborg – Lysekil. X7 242 har kopplats av från 2059. Själva ska vi uppsöka vårt hotell för att nästa morgon fortsätta resan

Fortsättningen i nästa del

Bohuslän 1974 del 2 -- S-tavlan i Lysekil

av Ulf Pålsson, Thursday, October 18, 2018, 12:37 (2009 dagar sedan) @ sepernik

[image]
20 minuter innan avgång som 2099X till Munkedal, strålkastarna är tända i färdriktningen. En typisk pressbyråkiosk i bakgrunden

[image]
En jämförelsebild 7 augusti 2015. X52 9040 inväntar avgång. Stationshuset har blivit privatbostad och ogräset har tillåtits breda ut sig

Lite sorglustigt är det att slutpunktstavlan (S-tavlan) sitter kvar vid spår 1 år 2015 (och kanske fortfarande?). I samband med eller strax efter att persontrafiken lades ner på Lysekilsbanan 1983 omvandlades den till en s.k. vagnuttagningsbana (nu: system S), och stationen Lysekil nedklassades från station (nu: driftplats) till lastplats (nu: linjeplats) utan tågspår (nu: utan huvudspår). Och sedan dess har det i Lysekil inte ankommit några tåg vars slutpunkt för tågväg (nu: tågfärdväg) på spår 1 ska utmärkas med en S-tavla.
/up

Bohuslän 1974 del 2 -- S-tavlan i Lysekil

av S-O Strand, Thursday, October 18, 2018, 16:42 (2009 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Lite sorglustigt är det att slutpunktstavlan (S-tavlan) sitter kvar vid spår 1 år 2015 (och kanske fortfarande?). I samband med eller strax efter att persontrafiken lades ner på Lysekilsbanan 1983 omvandlades den till en s.k. vagnuttagningsbana (nu: system S), och stationen Lysekil nedklassades från station (nu: driftplats) till lastplats (nu: linjeplats) utan tågspår (nu: utan huvudspår). Och sedan dess har det i Lysekil inte ankommit några tåg vars slutpunkt för tågväg (nu: tågfärdväg) på spår 1 ska utmärkas med en S-tavla.
/up

Lysekilsbanan klassades ner till vut-bana år 1991.

Bohuslän 1974 del 2 -- S-tavlan i Lysekil

av Ulf Pålsson, Thursday, October 18, 2018, 17:20 (2009 dagar sedan) @ S-O Strand

Lite sorglustigt är det att slutpunktstavlan (S-tavlan) sitter kvar vid spår 1 år 2015 (och kanske fortfarande?). I samband med eller strax efter att persontrafiken lades ner på Lysekilsbanan 1983 omvandlades den till en s.k. vagnuttagningsbana (nu: system S), och stationen Lysekil nedklassades från station (nu: driftplats) till lastplats (nu: linjeplats) utan tågspår (nu: utan huvudspår). Och sedan dess har det i Lysekil inte ankommit några tåg vars slutpunkt för tågväg (nu: tågfärdväg) på spår 1 ska utmärkas med en S-tavla.
/up


Lysekilsbanan klassades ner till vut-bana år 1991.

Aha, tack för upplysningen, S-O. Alltså hade S-tavlan år 2015 inte funnits "felaktigt" uppsatt vid spår 1 i Lysekil så länge som 32 år, utan bara i 24 år. ;-)

Bohuslän 1974 del 2 -- S-tavlan i Lysekil

av Hans XH Karlsson, Friday, November 09, 2018, 20:51 (1987 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Lite sorglustigt är det att slutpunktstavlan (S-tavlan) sitter kvar vid spår 1 år 2015 (och kanske fortfarande?).

Ja, jag noterade kvarvarande S-tavla då jag besökte Lysekil 2018-10-27.

Lysekilsbanan klassades ner till vut-bana år 1991.


Aha, tack för upplysningen, S-O. Alltså hade S-tavlan år 2015 inte funnits "felaktigt" uppsatt vid spår 1 i Lysekil så länge som 32 år, utan bara i 24 år. ;-)

Men du kan alltså plussa på 3 år till nu.