CHJ, HHJ och L&HJ? (Järnväg allmänt)

av Ola Ahlström, Sunday, October 21, 2018, 12:07 (1986 dagar sedan)

Var hittar jag uppgifter om de tre "Skånebanornas" (Christianstad-Hässleholm, Hälsingborg-Hässleholm och Landskrona-Hälsingborgs järnvagnar) första godsvagnar?

Den förträffliga medlemstidningen (ÖSJ-bladet) från Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar har förvisso till del avhandlat personvagnsparken men just uppgifter om de äldsta godsvagnsleveranserna tycks lysa med sin frånvaro. Någon som vet lämpliga källor?

Ola Ahlström
Malmö

CHJ, HHJ och L&HJ?

av Stefan Olsson, Sunday, October 21, 2018, 21:11 (1986 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Litet normalspårigt överskott från smalspårsarbetet. Kan möjligen ge litet sken över CHJ:

[image]


[image]

Tyvärr är jag och Windows inte överens om hur första bilden ska vara vriden. Beklagar detta.

CHJ, HHJ och L&HJ?

av Ola Ahlström, Sunday, October 21, 2018, 21:43 (1986 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Tackar, men frågan uppstår;

Vad är det för handling jag fått ta del av? Alltså vad heter handlingen och var har du funnit den? Frågorna för att jag kanske kan hitta svar angående de andra två banorna.

Ola Ahlström
Malmö

CHJ, HHJ och L&HJ?

av Stefan Olsson, Sunday, October 21, 2018, 22:56 (1986 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ursäkta, missade i hastigheten att ange det. Det är CHJ rapport till Väg o Vatten.

Innan VoV tog fram sin blankett för rapportering så förekommer ibland handskrivna förteckningar på en del banor. Eftersom vi ju samlat information om smalspårsbanorna, så har jag bara tagit bilder på "en del andra intressanta normalspårsbanor". Troligen dessutom bara där det funnits förteckningar, för annars består rapporteringen före sekelskiftet mest av hur många syllar som bytts, hur långa sidospår man lagt och längden av bytta räler...

Jag när en önskan att alla VoV-rapporter kan bli skannade och utlagda på samlingsportalen. Det skulle vara till stor nytta för alla oss intresserade.

CHJ, HHJ och L&HJ?

av NOR, Tuesday, October 23, 2018, 09:12 (1984 dagar sedan) @ Stefan Olsson

*klipp*

Jag när en önskan att alla VoV-rapporter kan bli skannade och utlagda på samlingsportalen. Det skulle vara till stor nytta för alla oss intresserade.


I vilken arkivserie hos VoV ligger dessa rapporter?

Är även maskintekniska byråns Journaler och vagnskort (Mbr serie D6 och D7) lika intressanta?

CHJ, HHJ och L&HJ?

av Stefan Olsson, Tuesday, October 23, 2018, 23:41 (1984 dagar sedan) @ NOR

*klipp*

Jag när en önskan att alla VoV-rapporter kan bli skannade och utlagda på samlingsportalen. Det skulle vara till stor nytta för alla oss intresserade.

I vilken arkivserie hos VoV ligger dessa rapporter?

Är även maskintekniska byråns Journaler och vagnskort (Mbr serie D6 och D7) lika intressanta?

VoV-rapporterna ligger i 420472 VoV m föreg/04 jvgavd/01 Huvudarkivet/ E III a Inspektionsberättelser och rapporter rörande järnvägar
. Eftersom det rör sig om 126 band så är det ett rejält arbete.

Vagnjournalerna och vagnkorten är mycket riktigt Mbr D6 o D7. Vagnkorten är några digra mappar, men rätt överblickbara. Journalerna något mer om jag minns rätt. Vagnkorten kanske är en bra start.

För er som inte fördjupat er i frågorna är en ingång att lära sig att söka i NAD:
https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=Sj%2BEnskilda+j%C3%A4rnv%C3%A4gar&EndastDigit...

Ovanstående är förteckningen över vad som finns att söka om privatbanorna. Materialet finns i Arninge.

CHJ, HHJ och L&HJ?Y

av Olof W, Monday, October 22, 2018, 10:23 (1985 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Yngve Holmgren skriver i boken Skånsk Järnväg:

De första skånska privatbanorna beställde både lok och godsvagnar i England. Firman Metropolitan i Birmingham tillverkade godsvagnarna. Ännu 1873 köpte HHJ en del vagnar därifrån men tog de flesta från Randers Jernbanevognfabrik (senare Scandia).

En kontakt med lämpligt museum i Birmingham kan kanske löna sig. Annars har en hel del handlingar hamnat hos NRM i York.

Jydsk Model Jernbane Klub (JMJK) tror jag har samlat på sig en hel del av Scandias arkiv. För länge sedan skannade jag några ritningslistor därifrån men det enda jag kommer ihåg nu är vagnar till HNJ. Men det var bara en kort genomläsning av en lista så där kan finnas mycket mer.

Lycka till och dela gärna med dig av vad du finner.
I ovan citerade bok finns ett foto på en I vagn som länge stått på listan över förebilder jag vill bygga i modell.


/Olof

CHJ, HHJ och L&HJ?

av Kjell Friberg, Monday, October 22, 2018, 11:01 (1985 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag har Roland Hanssons listor för dessa banor. De är tyvärr inte helt kompletta och innehåller dessutom några irriterande systematiska fel eftersom det känns som att han aldrig hann få dem helt klara. Jag har därfär inte lagt ned så mycket arbete på dem.