TGOJ ellok litt Hg? (Fordon: lok)

av Ola Ahlström, Sunday, October 21, 2018, 12:09 (2008 dagar sedan)

Att TGOJ Ma och Bt lok användes för malmtågstrafiken på TGOJ är ju allmänt känt, men användes deras Hg lok för malmtågstrafik eller endast för lokalgodståg?

Ola Ahlström
Malmö

TGOJ ellok litt Hg?

av Christer Fredriksson, Sunday, October 21, 2018, 12:27 (2008 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hg-lok användes för malmen från Ställberg till Ställdalen resp. Kopparberg beroende på hur Tdt-uppläggen var aktuellt år och med samma tåg medfördes malmen från Mossgruvorna/Sköttgruvorna samt Bastkärn vid de tillfällen då malmen gick till Oxelösund.

Från Ställdalen/Kopparberg bildades ett malmtåg fvb Oxelösund draget av Ma-lok.

Malmen från Stripa/Guldsmedshyttan fram till Storå drogs som regel av Hg-lok (Ma-lok kunde förekomma). För denna malm fick som regel Grängesbergs Malmbangård lämna plats i avgående tåg från Ggm, beroende på hur övrig malmavsändning från Storå såg ut. Dessa malmvagnar kunde även sändas i malmtågen från Stråssa/Storå om plats fanns eller i malmtåget med Ställbergsmalmen. Allt styrdes av Tdt-upplägg, behov och plats.

TGOJ ellok litt Hg?

av Hans Broman, Sunday, October 21, 2018, 16:42 (2008 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hg-lok användes för malmen från Ställberg till Ställdalen resp. Kopparberg beroende på hur Tdt-uppläggen var aktuellt år och med samma tåg medfördes malmen från Mossgruvorna/Sköttgruvorna samt Bastkärn vid de tillfällen då malmen gick till Oxelösund.

Från Ställdalen/Kopparberg bildades ett malmtåg fvb Oxelösund draget av Ma-lok.

Malmen från Stripa/Guldsmedshyttan fram till Storå drogs som regel av Hg-lok (Ma-lok kunde förekomma). För denna malm fick som regel Grängesbergs Malmbangård lämna plats i avgående tåg från Ggm, beroende på hur övrig malmavsändning från Storå såg ut. Dessa malmvagnar kunde även sändas i malmtågen från Stråssa/Storå om plats fanns eller i malmtåget med Ställbergsmalmen. Allt styrdes av Tdt-upplägg, behov och plats.

Till Ola A kan jag nämna att det lokala persontåg som gick vardagar ca 17.20 från Eskilstuna mot Flen drogs av Hg-lok, i varje fall 1958-68, troligen också tidigare. Hg hade alltså uppgifter också i persontrafiken. Däremot var motsvarande persontåg till Kolbäck Bt-draget.

Och så två frågor till Christer Fredriksson:

Stämmer min uppfattning att Bt aldrig var planmässig dragkraft i malmtåg?

Sedan Frövi - Ludvika hade elektrifierats blev flera tågpar på linjen lokdragna i några år, enligt Sveriges Kommunikationer. Om jag förstod rätt så tog sedan elrälsbussarna Yoa202 (= X21) över när de några år senare leverades. Var det Hg som drog dessa lokdragna persontåg?

TGOJ ellok litt Hg?

av Christer Fredriksson, Sunday, October 21, 2018, 17:06 (2008 dagar sedan) @ Hans Broman

Stämmer min uppfattning att Bt aldrig var planmässig dragkraft i malmtåg?

Ja, mult Bt användes bara vid lokbrist och då kunde de gå i de omlopp som motsvarande Ma-lok skulle ha framfört i flera dagar. Dessutom så kunde Ma-lok omplaneras vid brist, så att mult Bt fick framföra malmtågen från Rämshyttan/Idkerberget till Eskilstuna, för att där ersättas av Ma-lok.

Sedan Frövi - Ludvika hade elektrifierats blev flera tågpar på linjen lokdragna i några år, enligt Sveriges Kommunikationer. Om jag förstod rätt så tog sedan elrälsbussarna Yoa202 (= X21) över när de några år senare leverades. Var det Hg som drog dessa lokdragna persontåg?

Dessa lokdragna persontåg framfördes oftast av Bt-lok, men Hg förekom ibland.
Då jag åkte med dessa tåg från Kpg till Fv på resa Gg-Fv-Et så var det alltid Bt-lok och jag åkte ofta dessa tåg med rälsbuss Gg-Kpg och loktåg Kpg-Fv.

TGOJ ellok litt Hg?

av Gunnar Olson, Sunday, October 21, 2018, 20:06 (2008 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Stämmer min uppfattning att Bt aldrig var planmässig dragkraft i malmtåg?

Ja, mult Bt användes bara vid lokbrist och då kunde de gå i de omlopp som motsvarande Ma-lok skulle ha framfört i flera dagar. Dessutom så kunde Ma-lok omplaneras vid brist, så att mult Bt fick framföra malmtågen från Rämshyttan/Idkerberget till Eskilstuna, för att där ersättas av Ma-lok.

Sedan Frövi - Ludvika hade elektrifierats blev flera tågpar på linjen lokdragna i några år, enligt Sveriges Kommunikationer. Om jag förstod rätt så tog sedan elrälsbussarna Yoa202 (= X21) över när de några år senare leverades. Var det Hg som drog dessa lokdragna persontåg?

Dessa lokdragna persontåg framfördes oftast av Bt-lok, men Hg förekom ibland.
Då jag åkte med dessa tåg från Kpg till Fv på resa Gg-Fv-Et så var det alltid Bt-lok och jag åkte ofta dessa tåg med rälsbuss Gg-Kpg och loktåg Kpg-Fv.

Åren 1977-1980 bodde jag i Oxelösund med utsikt mot malmbangården från köksfönstret. Det var då vanligt med Bt+Bt i malmtågen. Det var alltså inte planerat så enligt din redogörelse, men jag vill minnas att det i de fall jag observerade var ungefär lika vanligt som Ma.

TGOJ ellok litt Hg?

av Christer Fredriksson, Sunday, October 21, 2018, 21:49 (2007 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Det var nog under de tider (flera månader) som TGOJ hyrde ur Ma-lok till SJ och man under dessa tider fick tillfälliga toppar av malmtrafik från gruvorna till Oxelösund då man alltså hade brist på Ma-lok, men klarade trafiken genom mult Bt-lok i malmtågen.

Glöm inte att TGOJ, enligt vissa SJ tågledare, körde efter principen "Ring så kör vi!", dvs behövde gruvorna, OJA eller hamnen extra malmtåg för järnverkets behov eller väntande båtar, så kördes så många malmtåg per dygn som kunde framföras.

Under min faders tid som Stins vid Ggm, 1955 - 1983, så var högsta antalet till Oxelösund avsända malmtåg 8 st samt 4 st malmtåg till Domnarvet.
Under dessa perioder så framfördes extra långa tomvagnståg som fick tas in för hand från Tkl/Ställverksvakten på Ggm, där tågloket fick då fram förbi ställverket för att stå hinderfritt i söder vid infarten.

Gruvgubbarna ovan jord i Grängesberg sa att det rann malm ur varje hål på anrikningsverket.

Då erfordrades många lok för malmen både hos TGOJ och SJ.

Under dessa perioder av högtrafik var det en lycka att TGOJ hade CTC med ett flertal stationer med 3 st tågvägar samt att antal mellanblocksignaler mellan stationerna för att ej försena övrig trafik av person- och godståg mellan Grängesberg och Oxelösund!

Detta skulle ej låta sig genomföras med dagens infrastruktur på fd TGOJ.

TGOJ ellok litt Hg?

av Kjell Aghult, Monday, October 22, 2018, 06:58 (2007 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Glöm inte att TGOJ, enligt vissa SJ tågledare, körde efter principen "Ring så kör vi!", dvs behövde gruvorna, OJA eller hamnen extra malmtåg för järnverkets behov eller väntande båtar, så kördes så många malmtåg per dygn som kunde framföras.

Uppgiften kommer för min del från en TGOJ-kollega i Skogstorp, som var mindre nöjd med
flexibiliteten - direktcitat "vara taxi åt gruvan". TGOJ tågledning tycks också ha delgetts behoven sist av alla - senare än t ex Oxelösunds hamnkontor. Kostnaden för extraresurser (förare etc) kunde ingen av oss bedöma.


Under dessa perioder av högtrafik var det en lycka att TGOJ hade CTC med ett flertal stationer med 3 st tågvägar samt att antal mellanblocksignaler mellan stationerna för att ej försena övrig trafik av person- och godståg mellan Grängesberg och Oxelösund!

Detta skulle ej låta sig genomföras med dagens infrastruktur på fd TGOJ.

TGOJ tåglednings syn var att fjb byggts för vidlyftig med t ex för många mellanblocksignaler. Dessa kostade underhåll, kunde gå sönder etc. På ett enkelspår styrs ju
kapaciteten främst av tågmötesbilden. SJ gjorde dock samma felbedömning på Malmbanan norr om Kiruna, som ju fick fjb ungefär samtidigt.

Nya SJ-normen blev EN mblsi om stationsssträckan mätte mer än 10 km. Dubbla mblsi förekom veterligen bara över Hallandsåsen, på 10 km-sträckan Grevie-Vejbyslätt.

Så småningom kom också möjligheten att datasimulera tågmötesbilden (även störd sådan) och bygga upp infrastrukturen efter resultaten. I vart fall på 90-talet fanns system SIMON. Det visades
för SJK vid ett studiesbesök på BV HK i Borlänge.

TGOJ ellok litt Hg?

av Överkörmästaren, Monday, October 22, 2018, 07:37 (2007 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Uppgiften kommer för min del från en TGOJ-kollega i Skogstorp, som var mindre nöjd med
flexibiliteten - direktcitat "vara taxi åt gruvan". TGOJ tågledning tycks också ha delgetts behoven sist av alla - senare än t ex Oxelösunds hamnkontor. Kostnaden för extraresurser (förare etc) kunde ingen av oss bedöma.

...

TGOJ tåglednings syn var att fjb byggts för vidlyftig med t ex för många mellanblocksignaler. Dessa kostade underhåll, kunde gå sönder etc.

Haha! Det är ju inte för inte som den här delen av Sverige kallas för "Gnällbältet"!

Hoppas att de är gladare nu när skogstorpsfjärren är nedlagd och de slipper gå till jobbet överhuvudtaget!

TGOJ ellok litt Hg?

av Kjell Aghult, Monday, October 22, 2018, 10:08 (2007 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Uppgiften kommer för min del från en TGOJ-kollega i Skogstorp, som var mindre nöjd med
flexibiliteten - direktcitat "vara taxi åt gruvan". TGOJ tågledning tycks också ha delgetts behoven sist av alla - senare än t ex Oxelösunds hamnkontor. Kostnaden för extraresurser (förare etc) kunde ingen av oss bedöma.


...

TGOJ tåglednings syn var att fjb byggts för vidlyftig med t ex för många mellanblocksignaler. Dessa kostade underhåll, kunde gå sönder etc.


Haha! Det är ju inte för inte som den här delen av Sverige kallas för "Gnällbältet"!

Uttrycket brukar avse Närke, inte Södermanland. Och jag bara återger en erfaren TGOJ-kollegas syn. Jag vet inte hur störningskänslig Siemens-anläggningen var. Bara att den uppgavs svår att
ändra i, vid bangårdsändringar etc.


Hoppas att de är gladare nu när skogstorpsfjärren är nedlagd och de slipper gå till jobbet överhuvudtaget!

Avvecklingen av Skogstorp tycks ha gått rätt hyggligt. Bl a kunde folk lånas in från dåvarande SJ trafiklednings rikspool. En av tl tog f ö förflyttning till Hallsberg.

Motsvarande gällde också TGOJ administration vid Centralen. Man mildrade övergången med att
förlägga "verkstads-TGOJs" HK till Eskilstuna.

TGOJ ellok litt Hg?

av Hans Broman, Monday, October 22, 2018, 16:57 (2007 dagar sedan) @ Kjell Aghult

- - -
Haha! Det är ju inte för inte som den här delen av Sverige kallas för "Gnällbältet"!

Uttrycket brukar avse Närke, inte Södermanland. - - -

Ursäkta ett inlägg off topic, men jag har många gånger hört att gnällbältet består av Närke och Eskilstunatrakten. Det är också Fredrik Lindströms (liksom jag själv född och uppvuxen i Eskilstuna) uppfattning, enligt artikeln "Gnällbältet" i svenska Wikipedia.

TGOJ ellok litt Hg?

av Sven Bårström, Monday, October 22, 2018, 10:08 (2007 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag håller inte oförbehållsamt med om att linjeblockeringen skulle vara för "tät" på norra Malmbanan, där varje stationssträcka var delad i tre ca 3 km långa blocksträckor. Där förekom ju - förutom malmtågen - en hel del andra rörelser både i form av prioriterade resandetåg med hyfsade krav på hög resehastighet, skolrälsbussar, vagnuttagningar och småfordonsfärder som ibland måste få hög prioritet inom ramen för det stora antalet malmtåg. Det fanns ju ingen landsväg då. I sådana fall var det nog värdefullt med den lite högre flexibilitet som de "tredelade" linjeblockeringen kunde ge.
Man får ju också komma ihåg att malmtrafiken där tidvis innehöll omkring trettio tåglägen fram och åter per dygn.
Det var ju skillnad mellan Malmbanans södra del (Le - Gv) med normalt två blocksträckor på varje stationshåll, mellandelen (Gv - Kra) utan mellanblocksignaler och norra delen (Kra - Vjgr).
Sven B

TGOJ ellok litt Hg?

av Kjell Aghult, Tuesday, October 23, 2018, 06:52 (2006 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag håller inte oförbehållsamt med om att linjeblockeringen skulle vara för "tät" på norra Malmbanan, där varje stationssträcka var delad i tre ca 3 km långa blocksträckor. Där förekom ju - förutom malmtågen - en hel del andra rörelser både i form av prioriterade resandetåg med hyfsade krav på hög resehastighet, skolrälsbussar, vagnuttagningar och småfordonsfärder som ibland måste få hög prioritet inom ramen för det stora antalet malmtåg. Det fanns ju ingen landsväg då. I sådana fall var det nog värdefullt med den lite högre flexibilitet som de "tredelade" linjeblockeringen kunde ge.
Man får ju också komma ihåg att malmtrafiken där tidvis innehöll omkring trettio tåglägen fram och åter per dygn.
Det var ju skillnad mellan Malmbanans södra del (Le - Gv) med normalt två blocksträckor på varje stationshåll, mellandelen (Gv - Kra) utan mellanblocksignaler och norra delen (Kra - Vjgr).
Sven B

I 1961 års graf borde fjb-rutinerna vara inkörda. Dock utnyttjas i tågbilden mblsi väldigt litet, man har det kända "sågtandsmönstret" vid mötesstationerna. Kanske för att jämnt cirkulera runt det stora malmtågsantalet.

De mest arbetskrävande anordningarna, vutar och småfordonsfärder, utnyttjade också bara i begränsad omfattning mblsi. Men att dessa ibland kunde förbättra marginalerna är naturligt.

TGOJ ellok litt Hg?

av Sven Bårström, Tuesday, October 23, 2018, 11:30 (2006 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vi har ju lämnat rubrikens TGOJ för Malmbanan...
Men ändå - min minnesbild av malmbanetrafiken under 60- och 70-talen (då det i malmtågen mest gick Dm-/Dm3-lok och Mas-vagnar) säger mig att de treblocksträcksindelade stationssträckorna nog förde med sig god nytta.
Tågföringen i förhållande till den fastställda tidtabellen var nog inte så påfallande bra; jag har ingen statistik. Det fanns ofta behov av tågledningsmässig anpassning till förseningar, som kunde uppstå av olika anledningar, exempelvis störningar från andra tåg, slirande lok, ett och annat spänningsfall, snöröjning (!), brustna koppel eller dragstänger, kanske någon ren som man kunde undvika att köra över, en eller annan växlingsrörelse för godståget. Däremot ganska sällan oplanerade hastighetsnedsättningar, även om det naturligtvis förekom en del rälsbrott. Jag vill minnas att man försökte hålla resandetågens tider något så när - i den mån de inte var försenade söder ifrån. Ändå försökte man nog se till att de inte tappade onödigt med tid.
Men förstås: Ibland blev det på fredagskvällarna sommartid många extra uppehåll vid de fiskrika bäckarna för att släppa av fiskare...
Behovet av improvisation och skarp ledning i fjb-centralen måste ständigt ha varit aktuellt.
Sven B

TGOJ ellok litt Hg?

av Fredrik Lundström, Monday, October 22, 2018, 19:18 (2007 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Glöm inte att TGOJ, enligt vissa SJ tågledare, körde efter principen "Ring så kör vi!", dvs behövde gruvorna, OJA eller hamnen extra malmtåg för järnverkets behov eller väntande båtar, så kördes så många malmtåg per dygn som kunde framföras.

Uppgiften kommer för min del från en TGOJ-kollega i Skogstorp, som var mindre nöjd med
flexibiliteten - direktcitat "vara taxi åt gruvan". TGOJ tågledning tycks också ha delgetts behoven sist av alla - senare än t ex Oxelösunds hamnkontor. Kostnaden för extraresurser (förare etc) kunde ingen av oss bedöma.


Under dessa perioder av högtrafik var det en lycka att TGOJ hade CTC med ett flertal stationer med 3 st tågvägar samt att antal mellanblocksignaler mellan stationerna för att ej försena övrig trafik av person- och godståg mellan Grängesberg och Oxelösund!

Detta skulle ej låta sig genomföras med dagens infrastruktur på fd TGOJ.


TGOJ tåglednings syn var att fjb byggts för vidlyftig med t ex för många mellanblocksignaler. Dessa kostade underhåll, kunde gå sönder etc. På ett enkelspår styrs ju
kapaciteten främst av tågmötesbilden. SJ gjorde dock samma felbedömning på Malmbanan norr om Kiruna, som ju fick fjb ungefär samtidigt.

Nya SJ-normen blev EN mblsi om stationsssträckan mätte mer än 10 km. Dubbla mblsi förekom veterligen bara över Hallandsåsen, på 10 km-sträckan Grevie-Vejbyslätt.

Så småningom kom också möjligheten att datasimulera tågmötesbilden (även störd sådan) och bygga upp infrastrukturen efter resultaten. I vart fall på 90-talet fanns system SIMON. Det visades
för SJK vid ett studiesbesök på BV HK i Borlänge.

SIMON blev aldrig riktigt bra, jag har dock aldrig fått det förklarat varför. Numera används programvaran Railsys för kapacitetsanalyser och simuleringar av det mer komplicerade slaget, inklusive förseningsanalyser. Nuvarande tidtabellsverktyg, Trainplan, kommer till god användning vid enklare tidtabellsanalyser, men saknar simuleringsfunktion.

En nackdel är att såväl Railsys som Trainplan kräver omfattande manuella uppdateringar, eftersom det ännu inte finns något anläggningsregister som kan kommunicera med övriga verktyg. På min arbetsplats används fortfarande linjeboksuppdateringarna för att uppdatera tidtabellsverktygen och gångtidsverket vid förändringar. Vid simulering av en bana som ännu inte är byggd (exempelvis Norrbotniabanan eller Ostlänken) krävs att man manuellt bygger upp hela infrastrukturen, ett omfattande arbete och i princip måste sträckan vara färdigprojekterad, i annat fall får man "anta".

Att förtäta blocksträckorna från 2 till 3 är något som numera byggs om det finns möjlighet till det, likaså dras infarts- och utfartblockssignal isär med 100 meter för att snabbare släppa det sista blocket in mot en driftplats. 3 blocksträckor har den fördelen att tåg som går går åt samma håll får ett bättre flyt, något som tåg som blir förbigångna tjänar tid på. Belastningen på en del enkelspårsbanor börjar nu bli så hög att man tjänar på sådana åtgärder, något som förr ansågs som "lyx". I dessa samhällsekonomiska tidevarv har "gångtidsvinsten" blivit vikigare, då det är den som egentligen ger utfallet på om en investering ska göras eller inte. Jag gissar att man resonerade på annat sätt tidigare och jag har då och då funderat på var "brytpunkten" gick, dvs när samhällsekonomi kom in i kalkyleringsarbetet. Tyvärr innebär detta sätt att tänka att man inte riktigt ser nyttan med att utöka en driftplats från två till tre spår (förutom Malmbanan), då krävs hårdare motivering och därmed en större kapacitetsanalys.

På stambanorna är dock blockavståndet såpass tätt att det är driftplatserna som egentligen sätter begränsningen för tågföljden. Ett exempel är Gnesta-Flen, där signaltekniska begränsningar och kopplade signaler Nyckelsjön-Sparreholm sätter begränsningen i tätheten mellan tågen. Även på andra, större driftplatser som Katrineholm och Hallsberg finns vissa begränsningar och 10-övervakningar på "fel" ställe.

Inte så mycket historik, men jag kunde inte hålla mig! :-)

//Fredrik

TGOJ ellok litt Hg?

av Hans Broman, Monday, October 22, 2018, 21:17 (2006 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Glöm inte att TGOJ, enligt vissa SJ tågledare, körde efter principen "Ring så kör vi!", dvs behövde gruvorna, OJA eller hamnen extra malmtåg för järnverkets behov eller väntande båtar, så kördes så många malmtåg per dygn som kunde framföras.

Uppgiften kommer för min del från en TGOJ-kollega i Skogstorp, som var mindre nöjd med
flexibiliteten - direktcitat "vara taxi åt gruvan". TGOJ tågledning tycks också ha delgetts behoven sist av alla - senare än t ex Oxelösunds hamnkontor. Kostnaden för extraresurser (förare etc) kunde ingen av oss bedöma.


Under dessa perioder av högtrafik var det en lycka att TGOJ hade CTC med ett flertal stationer med 3 st tågvägar samt att antal mellanblocksignaler mellan stationerna för att ej försena övrig trafik av person- och godståg mellan Grängesberg och Oxelösund!

Detta skulle ej låta sig genomföras med dagens infrastruktur på fd TGOJ.


TGOJ tåglednings syn var att fjb byggts för vidlyftig med t ex för många mellanblocksignaler. Dessa kostade underhåll, kunde gå sönder etc. På ett enkelspår styrs ju
kapaciteten främst av tågmötesbilden. SJ gjorde dock samma felbedömning på Malmbanan norr om Kiruna, som ju fick fjb ungefär samtidigt.

Nya SJ-normen blev EN mblsi om stationsssträckan mätte mer än 10 km. Dubbla mblsi förekom veterligen bara över Hallandsåsen, på 10 km-sträckan Grevie-Vejbyslätt.

Så småningom kom också möjligheten att datasimulera tågmötesbilden (även störd sådan) och bygga upp infrastrukturen efter resultaten. I vart fall på 90-talet fanns system SIMON. Det visades
för SJK vid ett studiesbesök på BV HK i Borlänge.


SIMON blev aldrig riktigt bra, jag har dock aldrig fått det förklarat varför. Numera används programvaran Railsys för kapacitetsanalyser och simuleringar av det mer komplicerade slaget, inklusive förseningsanalyser. Nuvarande tidtabellsverktyg, Trainplan, kommer till god användning vid enklare tidtabellsanalyser, men saknar simuleringsfunktion.

En nackdel är att såväl Railsys som Trainplan kräver omfattande manuella uppdateringar, eftersom det ännu inte finns något anläggningsregister som kan kommunicera med övriga verktyg. På min arbetsplats används fortfarande linjeboksuppdateringarna för att uppdatera tidtabellsverktygen och gångtidsverket vid förändringar. Vid simulering av en bana som ännu inte är byggd (exempelvis Norrbotniabanan eller Ostlänken) krävs att man manuellt bygger upp hela infrastrukturen, ett omfattande arbete och i princip måste sträckan vara färdigprojekterad, i annat fall får man "anta".

Att förtäta blocksträckorna från 2 till 3 är något som numera byggs om det finns möjlighet till det, likaså dras infarts- och utfartblockssignal isär med 100 meter för att snabbare släppa det sista blocket in mot en driftplats. 3 blocksträckor har den fördelen att tåg som går går åt samma håll får ett bättre flyt, något som tåg som blir förbigångna tjänar tid på. Belastningen på en del enkelspårsbanor börjar nu bli så hög att man tjänar på sådana åtgärder, något som förr ansågs som "lyx". I dessa samhällsekonomiska tidevarv har "gångtidsvinsten" blivit vikigare, då det är den som egentligen ger utfallet på om en investering ska göras eller inte. Jag gissar att man resonerade på annat sätt tidigare och jag har då och då funderat på var "brytpunkten" gick, dvs när samhällsekonomi kom in i kalkyleringsarbetet. Tyvärr innebär detta sätt att tänka att man inte riktigt ser nyttan med att utöka en driftplats från två till tre spår (förutom Malmbanan), då krävs hårdare motivering och därmed en större kapacitetsanalys.

På stambanorna är dock blockavståndet såpass tätt att det är driftplatserna som egentligen sätter begränsningen för tågföljden. Ett exempel är Gnesta-Flen, där signaltekniska begränsningar och kopplade signaler Nyckelsjön-Sparreholm sätter begränsningen i tätheten mellan tågen. Även på andra, större driftplatser som Katrineholm och Hallsberg finns vissa begränsningar och 10-övervakningar på "fel" ställe.

Inte så mycket historik, men jag kunde inte hålla mig! :-)

//Fredrik

Ändå mycket intressant i det sammanhang som denna TGOJ-tråd har utvecklats till.

TGOJ ellok litt Hg?

av Sven Bårström, Monday, October 22, 2018, 22:13 (2006 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Det var utmärkt att Du inte kunde "hålla Dig"!
Tack för denna intressanta redogörelse!
Sven B
PS Den samhällsekonomiska nyttan av olika alternativ skulle man gärna vilja diskutera, men det får bli i ett annat sammanhang.

Långa blocksträckor!

av S-O Johansson, Monday, October 22, 2018, 22:50 (2006 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Nya SJ-normen blev EN mblsi om stationsssträckan mätte mer än 10 km. Dubbla mblsi förekom veterligen bara över Hallandsåsen, på 10 km-sträckan Grevie-Vejbyslätt.


Så finns/fanns det långa stationssträckor på linjer med mycket trafik utan mellanblocksignaler. Nyköpingsbanan, Järna-Nyköping-Åby, hade inga mellanblocksignaler när fjb infördes. Vilket medförde att det fanns två långa stationssträckor som kunde stöka till trafiken speciellt på hösten, Vagnhärad-Tystberga (20 km) och Ålberga-Kolmården (15 km), speciellt i nordlig riktning. Först vid mitten av 70-talet delades dessa stationssträckor upp i 2 blocksträckor. Senare ersattes mellanblocksignalen mellan Vagnhärad-Tystberga med Lästringe station som åter togs i bruk. Konstigt nog behöll man inte en mellanblocksignal mellan Vagnhärad-Lästringe så den stationssträckan blev lite besvärande lång. Även Tystberga-Sjösa delades senare upp i 2 blocksträckor.
Att den här ändringen gjordes hade i första hand att göra med att kolonnkörningen med godståg norrut på nätterna blev effektivare. Ofta fick ett godståg hålla i Kolmården eller Tystberga för att invänta att framförvarande tåg kommit in på nästa station. En kedjereaktion som kunde sprida sig bakåt där nästa tåg fick hålla vid bakomliggande station en stund. Idag är ju godstrafiken via Nyköpingsbanan minimal.
På den här tiden användes Katrineholmsbanan i första hand för sydgående tåg och Nyköpingsbanan för norrgående tåg, alltså som ett slags dubbelspår nattetid.
Det fanns säkert fler linjer som hade/har långa stationssträckor.

TGOJ ellok litt Hg?

av Staffan Eriksson, Sunday, October 21, 2018, 17:09 (2008 dagar sedan) @ Hans Broman


Sedan Frövi - Ludvika hade elektrifierats blev flera tågpar på linjen lokdragna i några år, enligt Sveriges Kommunikationer. Om jag förstod rätt så tog sedan elrälsbussarna Yoa202 (= X21) över när de några år senare leverades. Var det Hg som drog dessa lokdragna persontåg?

Bodde i Ludvika fram till -60. Morgontåget från Kopparberg? hade Bt tills motorvagnarna tog över.

TGOJ ellok litt Hg?

av IH, Sunday, October 21, 2018, 19:24 (2008 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag har sett TGOJ Hg i Södertälje Södra på 70-talet för att dra persontåg till Eskilstuna och Strängnäs. Jag tror det normala hade varit att tåget till Strängnäs skulle vara X21.

Jag har också sett TGOJ Hg dra godståg mellan Malmköping och Stålboga på 60-talet.