Treskensspåret Norsbro - Ludvika. Bevis? (Bana)
Det händer mig det som jag tror händer även en del andra. Jag fastnar ibland vid datorn. Jag har ett litet extra intresse för Wessman – Barkens Järnväg, senare Smedjebackens Järnväg. Det finns ett och annat att läsa på nätet och nån gång ibland händer det att jag snubblar över nåt intressant.
Om man läser i såväl ”Järnvägsdata” som hos ”Banvakt.se” finns det uppgifter som säger att när SWBJ byggde delen Ängelsberg – Ludvika lät man lägga in en tredje skena längs SmbJ (Smedjebackens Järnväg) mellan Norsbro och Ludvika. På en rätt stor del av sträckan gick banorna helt nära varandra, så antagandet är inte alls omöjligt. Dessutom hade SWBJ sen tidigare köpt SmbJ så man ägde redan den banan. Båda banorna hade också en trafikplats benämd Norsbro, men SWBJ:s ska ha öppnat 1902 så antagligen menas då SmbJ:s Norsbro. Oavsett läget på detta Norsbro måste den eventuella anslutningen ha legat några hundratal meter väster om trafikplatsen.
Nånstans har jag läst att orsaken till åtgärden med treskensspår skulle bero på en försening vid byggandet av infarten till BJ:s Ludvika. Banan gör en 180-graders sväng för att komma rätt in på stationen. Man upptäckte att det inte skulle gå att bygga som man först ritat utan måste rita om, och då krävdes mer sprängning . Detta gjorde att man inte skulle hinna få den delen av banan färdig i tid så en tillfällig lösning var treskensspåret. Det skulle ha fungerat ca ett år. Jag kommer inte ihåg var jag läst detta, men…..
Det måste ha varit en stor begränsning att använda SmbJ:s station. Man behövde korsa två spår som tillhörde BJ, huvudspåret och hamnspåret, man måste bygga ett par extra växlar för att kunna vända tågen, samt antingen bygga om bangården så att man kunde fylla på vatten, alternativt bygga anslutning till befintliga normalspår men då borde man ha hamnat på FLJ:s bangård.
Här finns en bild som sägs visa sista smalspårståget Ludvika – Smedjebackens hamn. Inte en säskilt bra bild, men jag ser inte nånting som tyder på att här har legat en tredje skena. Eller skulle man ha fått plats med ett fyrskens? Skulle det ha fungerat med dessa slipers? Bilden tagen ca 300 m från stationen i höjd med kyrkan och viadukten vid Storgatan.
Sista-tåget-på-Wessman-Barkens-järnväg-1903-08-06
SWBJ-banan ska ha invigts 1900-11-26. Här nedan en urklipp som jag råkade ramla över. ”Dalpilen” 1900-12-11, alltså två veckor efter banans öppnande och kanske resan genomförd nån dag tidigare. Visst är det en trevlig beskrivning av banan och nog tycker jag att han beskriver SWBJ:s infart till Bergslags Ludvika och detta alltså redan angivet datum!
Nu ska man inte svära i kyrkan, jag menar att på detta forum finns många mycket kunniga personer, men visar detta urklipp att något treskensspår inte var aktuellt i dec 1900 och knappast knappt ett år ytterligare? Egentligen bevisar detta bara att SWBJ-spåret var klart i november 1900, men bevisar inte att det inte fanns ett treskensspår. Ingen rök utan eld sägs det. Var kommer uppgiften om treskensspåret ifrån? Jag vet att Christer Fredriksson inte tror på uppgiften och jag är benägen att hålla med honom.
Vad säger expertisen? Treskensspår eller inte?