Treskensspåret Norsbro - Ludvika. Bevis? (Bana)

av Staffan Eriksson, Tuesday, October 23, 2018, 20:23 (2004 dagar sedan)

Det händer mig det som jag tror händer även en del andra. Jag fastnar ibland vid datorn. Jag har ett litet extra intresse för Wessman – Barkens Järnväg, senare Smedjebackens Järnväg. Det finns ett och annat att läsa på nätet och nån gång ibland händer det att jag snubblar över nåt intressant.

Om man läser i såväl ”Järnvägsdata” som hos ”Banvakt.se” finns det uppgifter som säger att när SWBJ byggde delen Ängelsberg – Ludvika lät man lägga in en tredje skena längs SmbJ (Smedjebackens Järnväg) mellan Norsbro och Ludvika. På en rätt stor del av sträckan gick banorna helt nära varandra, så antagandet är inte alls omöjligt. Dessutom hade SWBJ sen tidigare köpt SmbJ så man ägde redan den banan. Båda banorna hade också en trafikplats benämd Norsbro, men SWBJ:s ska ha öppnat 1902 så antagligen menas då SmbJ:s Norsbro. Oavsett läget på detta Norsbro måste den eventuella anslutningen ha legat några hundratal meter väster om trafikplatsen.

Nånstans har jag läst att orsaken till åtgärden med treskensspår skulle bero på en försening vid byggandet av infarten till BJ:s Ludvika. Banan gör en 180-graders sväng för att komma rätt in på stationen. Man upptäckte att det inte skulle gå att bygga som man först ritat utan måste rita om, och då krävdes mer sprängning . Detta gjorde att man inte skulle hinna få den delen av banan färdig i tid så en tillfällig lösning var treskensspåret. Det skulle ha fungerat ca ett år. Jag kommer inte ihåg var jag läst detta, men…..
Det måste ha varit en stor begränsning att använda SmbJ:s station. Man behövde korsa två spår som tillhörde BJ, huvudspåret och hamnspåret, man måste bygga ett par extra växlar för att kunna vända tågen, samt antingen bygga om bangården så att man kunde fylla på vatten, alternativt bygga anslutning till befintliga normalspår men då borde man ha hamnat på FLJ:s bangård.

Här finns en bild som sägs visa sista smalspårståget Ludvika – Smedjebackens hamn. Inte en säskilt bra bild, men jag ser inte nånting som tyder på att här har legat en tredje skena. Eller skulle man ha fått plats med ett fyrskens? Skulle det ha fungerat med dessa slipers? Bilden tagen ca 300 m från stationen i höjd med kyrkan och viadukten vid Storgatan.

[image]Sista-tåget-på-Wessman-Barkens-järnväg-1903-08-06

SWBJ-banan ska ha invigts 1900-11-26. Här nedan en urklipp som jag råkade ramla över. ”Dalpilen” 1900-12-11, alltså två veckor efter banans öppnande och kanske resan genomförd nån dag tidigare. Visst är det en trevlig beskrivning av banan och nog tycker jag att han beskriver SWBJ:s infart till Bergslags Ludvika och detta alltså redan angivet datum!

[image]dalpilen19001211

Nu ska man inte svära i kyrkan, jag menar att på detta forum finns många mycket kunniga personer, men visar detta urklipp att något treskensspår inte var aktuellt i dec 1900 och knappast knappt ett år ytterligare? Egentligen bevisar detta bara att SWBJ-spåret var klart i november 1900, men bevisar inte att det inte fanns ett treskensspår. Ingen rök utan eld sägs det. Var kommer uppgiften om treskensspåret ifrån? Jag vet att Christer Fredriksson inte tror på uppgiften och jag är benägen att hålla med honom.


Vad säger expertisen? Treskensspår eller inte?

Treskensspåret Norsbro - Ludvika. Bevis?

av Ulf Diehl, Monday, October 29, 2018, 15:05 (1998 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Utan att kunna besvara frågan så skulle jag gärna vilja se en bild eller ritning av hur den gamla infarten på Smedjebackens Jernväg korsar BJ för att nå sin slutstation i Ludvika. Det måste ha varit en korsning strax bortom vattentornet ?
Jag skulle också väldigt gärna vilja se hur det såg ut i Torpshammar när smalspåriga Sundsvall-Torpshammar och normalspåriga SJ möttes här under några år. SJ hade t.o.m. en liten verkstad för underhåll av sina F-lok för denna isolerade banstump som byggdes mot Ånge.
Ulf Diehl

Treskensspåret Norsbro - Ludvika. Bevis?

av Staffan Eriksson, Monday, October 29, 2018, 17:59 (1998 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Utan att kunna besvara frågan så skulle jag gärna vilja se en bild eller ritning av hur den gamla infarten på Smedjebackens Jernväg korsar BJ för att nå sin slutstation i Ludvika. Det måste ha varit en korsning strax bortom vattentornet ?
Ulf Diehl

Första bilden har jag fått av Christer Fredriksson. Den ger en bra bild av hur det var. BJ huvudspår och BJ hamnspår korsade smalspåret. Verkar vara en sen karta, spåret mot Björbo är utritat. Övrigt bilder från Bygdeband:
[image]


En något svårläst karta som visar förslag på utbyggnad av stationen 1877:
[image]
Det verkar som att BJ-hamnspåret korsar smalspåret i växeln.

Här ser man BJ hamnspår närmast i bild:
[image]


Smalspåret till vänster med ett spår till FLJ Ludvika där det tydligen fanns omlastning. BJ hamnspår till höger om smalspåret. Längre åt höger går smalspårets huvudspår:
[image]


Mer om banan: https://sites.google.com/site/staffansdiverse/wbj

Treskensspåret. Spårgående kran?

av Staffan Eriksson, Monday, October 29, 2018, 19:59 (1998 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Utan att kunna besvara frågan så skulle jag gärna vilja se en bild eller ritning av hur den gamla infarten på Smedjebackens Jernväg korsar BJ för att nå sin slutstation i Ludvika. >


Smalspåret till vänster med ett spår till FLJ Ludvika där det tydligen fanns omlastning. BJ hamnspår till höger om smalspåret. Längre åt höger går smalspårets huvudspår:
[image]

Nåt jag missat tidigare.
Visst står det en spårgående kran av enkel modell på BJ-spåret

Treskensspåret. Spårgående kran?

av Christer Fredriksson, Monday, October 29, 2018, 20:06 (1998 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Det är en gammal handdriven fast kran med stödben.

Treskensspåret. Spårgående kran?

av Staffan Eriksson, Monday, October 29, 2018, 21:08 (1998 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det är en gammal handdriven fast kran med stödben.

Det är nog veven som lurar mig. Eller om det är ett kugghjul.

Treskensspåret Norsbro - Ludvika. Bevis?

av Morshyttan, Monday, October 29, 2018, 23:00 (1998 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Det händer mig det som jag tror händer även en del andra. Jag fastnar ibland vid datorn. Jag har ett litet extra intresse för Wessman – Barkens Järnväg, senare Smedjebackens Järnväg. Det finns ett och annat att läsa på nätet och nån gång ibland händer det att jag snubblar över nåt intressant.

Om man läser i såväl ”Järnvägsdata” som hos ”Banvakt.se” finns det uppgifter som säger att när SWBJ byggde delen Ängelsberg – Ludvika lät man lägga in en tredje skena längs SmbJ (Smedjebackens Järnväg) mellan Norsbro och Ludvika. På en rätt stor del av sträckan gick banorna helt nära varandra, så antagandet är inte alls omöjligt. Dessutom hade SWBJ sen tidigare köpt SmbJ så man ägde redan den banan. Båda banorna hade också en trafikplats benämd Norsbro, men SWBJ:s ska ha öppnat 1902 så antagligen menas då SmbJ:s Norsbro. Oavsett läget på detta Norsbro måste den eventuella anslutningen ha legat några hundratal meter väster om trafikplatsen.

Nånstans har jag läst att orsaken till åtgärden med treskensspår skulle bero på en försening vid byggandet av infarten till BJ:s Ludvika. Banan gör en 180-graders sväng för att komma rätt in på stationen. Man upptäckte att det inte skulle gå att bygga som man först ritat utan måste rita om, och då krävdes mer sprängning . Detta gjorde att man inte skulle hinna få den delen av banan färdig i tid så en tillfällig lösning var treskensspåret. Det skulle ha fungerat ca ett år. Jag kommer inte ihåg var jag läst detta, men…..
Det måste ha varit en stor begränsning att använda SmbJ:s station. Man behövde korsa två spår som tillhörde BJ, huvudspåret och hamnspåret, man måste bygga ett par extra växlar för att kunna vända tågen, samt antingen bygga om bangården så att man kunde fylla på vatten, alternativt bygga anslutning till befintliga normalspår men då borde man ha hamnat på FLJ:s bangård.

Intressant debatt :) ! Jag stötte på området för ungefär ett och ett halvt decennium sedan i samband med ett projekt (som sedan aldrig blev av :/ ) .
Där minns jag att det fanns en hel del äldre kartmaterial (perioden 1870-1915) då det var olika vattenreglerings-ärenden i området. Det fanns även en viss geologisk undersökning utförd av SGU inom det tidsspannet.

Nu är det rätt svårt att hitta exakt rätt del i buntarna (som troligen inte är eller inom överskådligt tid kommer scannas ) .

Kan du/ni/vederbörande/den som känner för det eller vilken eljest försöka visa området på en ny karta alt. vissa hela kartan på stationsområdet !?. Jag kan ju inte utlova något resultat men en hel del järnvägsrelaterat fanns med, eftersom man säkerligen var orolig för sättningar etc.

Hoppas det kan bidraga med något även om det kan ta ett tag tecknas från Morshyttan :) .

Treskensspåret Norsbro - Ludvika. Bevis?

av Staffan Eriksson, Thursday, November 01, 2018, 15:54 (1995 dagar sedan) @ Morshyttan

Tack där herr Granath. Här nedan finns lite hjälp på vägen.

Länk till Eniro: Här låg Marnäs/Ludvika station inom det blåmärkta. Gamla Bangatan är gamla banan.

Ur Håkanssons bok om banan. Stationsområdet:
[image]

Här: https://sites.google.com/site/staffansdiverse/wbj?pli=1
om du tittar på "Länk till egen Google-karta" finns hela banan utritad.


Dessutom:

Som vanligt om man försöker lära sig nåt om nånting, uppstår alltid nya frågor. T ex: Innan banan las ned byggdes kraftverket i Lernbo. För att få vatten dit grävdes en kanal där järnvägen gick alldeles norr om Sandsta Övre. Fick kraftbolaget betala den bro som måste byggas över kanalen.

Dessutom byggdes en damm för att förse kanalen med vatten. Jag har nånstans sett en uppgift om att man höjde vattennivån i Nedra Hillen med ca 2 meter. Detta borde ha gett problem vid banans bank över sjön mellan Fiskarbo och Norsbro. Eller kanske höjde man efter banans nedläggning?


Skulle du hitta nåt så är jag tacksam för det. Expropiationskartorna för Wessman - Barken och
Vansbro - Engelsbergs J har jag hittat.

Staffan Eriksson

Treskensspåret Norsbro - Ludvika. Bevis?

av Morshyttan, Friday, November 02, 2018, 01:18 (1995 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Tack där herr Granath. Här nedan finns lite hjälp på vägen.

Dessutom:

Som vanligt om man försöker lära sig nåt om nånting, uppstår alltid nya frågor. T ex: Innan banan las ned byggdes kraftverket i Lernbo. För att få vatten dit grävdes en kanal där järnvägen gick alldeles norr om Sandsta Övre. Fick kraftbolaget betala den bro som måste byggas över kanalen.

Dessutom byggdes en damm för att förse kanalen med vatten. Jag har nånstans sett en uppgift om att man höjde vattennivån i Nedra Hillen med ca 2 meter. Detta borde ha gett problem vid banans bank över sjön mellan Fiskarbo och Norsbro. Eller kanske höjde man efter banans nedläggning?


Skulle du hitta nåt så är jag tacksam för det. Expropiationskartorna för Wessman - Barken och
Vansbro - Engelsbergs J har jag hittat.

Staffan Eriksson

Tackar, tydligt och klart :) !
Jag gjorde en snabb koll i söndrings resp. servitut-register och kan redan nu säga att nere vid Norsbro finns inga relevanta ärenden att en järnväg, om än tillfälligt skulle ha förekommit på ägorna.
Det skulle ha i.s.f. h funnits ett avsöndringsprotokoll om marken, och inte heller i dåvarande Generalstaben finns något i fallet.
Redan här ser man en rejäl diskrepans med idén om ett treskenspår, att elevationen mellan 1899 års karta (samma källa ger en höjdskillnad på 6 meter på så kort sträcka bättrar heller inte på oddsen :/ .
Vad gäller stationen så ska jag beställa fram underlagen vilket kan ta ett tag, men återkommer så snart det går :) .

Treskensspåret Norsbro - Ludvika. Bevis?

av Morshyttan, Friday, November 02, 2018, 01:39 (1995 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Som vanligt om man försöker lära sig nåt om nånting, uppstår alltid nya frågor. T ex: Innan banan las ned byggdes kraftverket i Lernbo. För att få vatten dit grävdes en kanal där järnvägen gick alldeles norr om Sandsta Övre. Fick kraftbolaget betala den bro som måste byggas över kanalen.

Dessutom byggdes en damm för att förse kanalen med vatten. Jag har nånstans sett en uppgift om att man höjde vattennivån i Nedra Hillen med ca 2 meter. Detta borde ha gett problem vid banans bank över sjön mellan Fiskarbo och Norsbro. Eller kanske höjde man efter banans nedläggning?


Skulle du hitta nåt så är jag tacksam för det. Expropiationskartorna för Wessman - Barken och
Vansbro - Engelsbergs J har jag hittat.

Staffan Eriksson

Om kraftverket: återkommer, ska höra med länsstyrelsen :) . Men vad jag kan se så var det en trätrumma som anlades i området där järnvägen gick så då borde det ha räckt med en bank över
trumman, vi får se om det är rätt !?

Om nivån; det finns en vattendom från 1919 där sjöarna övre och nedre hillen får samma nivå dvs. en höjning på i runda tal 2 meter (Regleringsrätt + 0,3 , - 0,7 meter ).
Jag ska se om det går att få en digital kopia, en papperskopia tar några veckor :/ .
På återhörande :) !