Stationshus?

av hassetotebo, Friday, October 26, 2018, 13:51 (1981 dagar sedan) @ Harald

Kanske någon station på NAEJ?

Stationshus?

av Dag Bonnedal, Friday, October 26, 2018, 15:35 (1981 dagar sedan) @ hassetotebo

Kanske någon station på NAEJ?

Min första tanke var Alnaryd på NAEJ, stämmer ungefär med stationshus, T-semafor och ån. Men sedan stämmer ingenting, tyvärr. Tror inte på någon av de andra stationerna längs banan.

Dag B

Stationshus?

av Anders Sandgren, Friday, October 26, 2018, 16:21 (1981 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Vetlandabanorna hade liknande stationshus med gavel mot banan. Ett sådant var uppe här för ett tag sedan.

Stationshus?

av Nils-Eric Sääf, Thursday, November 01, 2018, 07:52 (1975 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Jag vet inte hur det såg ut på den tiden,men Tving hade väl något liknande . ??????

Stationshus?

av Ola Almquist, Wednesday, October 31, 2018, 22:33 (1975 dagar sedan) @ Harald

På Gamla vykorts forum finns en bild av vad som ser ut att vara ett stationshus med en T-semafor. Dock har det ett ovanligt utseende om det är ett stationshus. Känner någon igen det?
http://www.gamlavykort.nu/forum3/forum_posts.asp?TID=14069&PN=1

Det var inte lätt. Jag bläddrade igenom lämpliga delar av Sveriges Järnvägsstationer (Orbis). Instinktivt känns det som smalspår. Jag hittade ett liknande hus, i Lia på Falkenbergs Järnväg. Detta är dock spegelvänt och godsmagasinet stämmer inte. Då kom jag på att det kunde vara det gamla stationshuset i Överlida och där fick jag en träff! Se denna sida, klicka på länken "Historien om Överlida" (som leder till ett Word-dokument).

M.v.h.
Ola