Det lilla R:et (Forumet)

av Rolf Nordin, Saturday, November 03, 2018, 19:21 (1972 dagar sedan)

Vad innebär det lilla inringade R:et efter skribentens namn. Alla ser ut att ha det. Inte så viktigt kanske ... mest undrar ...

Det lilla R:et

av Harald, Saturday, November 03, 2018, 19:57 (1972 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Vad innebär det lilla inringade R:et efter skribentens namn. Alla ser ut att ha det. Inte så viktigt kanske ... mest undrar ...

Det ska nog betyda att det är en registrerad användare. Överflödig information i detta forum, eftersom man inte kan skriva utan att vara registrerad, men antagligen ligger det som standard i My little forums stylesheet.

Det lilla R:et

av Rolf Nordin, Saturday, November 03, 2018, 20:33 (1972 dagar sedan) @ Harald

Just precis.

Det lilla R:et

av Lennart Petersen, Saturday, November 03, 2018, 22:17 (1972 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Just precis.

Mystiskt, för jag ser inget r efter någon skribent alls ?

Det lilla R:et

av Harald, Saturday, November 03, 2018, 22:31 (1971 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Använder du Opera? Hos mig visas ® i huvudlistningen i Chrome, Firefox, IE och Edge men inte i Opera, vad det nu kan bero på.

Det lilla R:et

av Torbjorn_Forsman, Saturday, November 03, 2018, 22:39 (1971 dagar sedan) @ Harald

Det syns inte för mig i Firefox ( 52.9.0 (32-bitars) under Win XP). Varken när jag är inloggad eller urloggad.
På måndag kan jag kolla hur det ser ut i en modernare Firefox under Win 10.

Det lilla R:et

av Torbjorn_Forsman, Sunday, November 04, 2018, 14:25 (1971 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Det syns inte för mig i Firefox ( 52.9.0 (32-bitars) under Win XP). Varken när jag är inloggad eller urloggad.
På måndag kan jag kolla hur det ser ut i en modernare Firefox under Win 10.

Nu syns det för mig. Samma dator och webläsare som igår, har inte rensat cachen. Har nog aldrig sett det tidigare.

Det lilla R:et

av Torbjorn_Forsman, Monday, November 05, 2018, 11:57 (1970 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Det syns inte för mig i Firefox ( 52.9.0 (32-bitars) under Win XP). Varken när jag är inloggad eller urloggad.
På måndag kan jag kolla hur det ser ut i en modernare Firefox under Win 10.


Nu syns det för mig. Samma dator och webläsare som igår, har inte rensat cachen. Har nog aldrig sett det tidigare.

Och nu använder jag en modernare dator och Firefox. 63.0.1 (64-bitars) under Win 10. I den här webläsaren ser jag inga små R.

Det lilla R:et

av David Sohlberg, Saturday, November 03, 2018, 22:56 (1971 dagar sedan) @ Harald

Såg inga R här heller till en början, men det visade sig vara annonsblockeraren i Firefox som plockade bort även dessa.

Det lilla R:et

av Jonny Saljefeldt, Sunday, November 04, 2018, 11:27 (1971 dagar sedan) @ David Sohlberg

Såg inga R här heller till en början, men det visade sig vara annonsblockeraren i Firefox som plockade bort även dessa.

Samma här, tecknet visas i Firefox (för Windows) endast om jag stänger av Adblock Plus. (Däremot visas tecknet i Adblock Browser på Android.)

Det lilla R:et

av Lennart Petersen, Saturday, November 03, 2018, 23:40 (1971 dagar sedan) @ Harald

Använder du Opera? Hos mig visas ® i huvudlistningen i Chrome, Firefox, IE och Edge men inte i Opera, vad det nu kan bero på.

Safari

Det lilla R:et

av Jan Langstrom, Saturday, November 03, 2018, 23:49 (1971 dagar sedan) @ Harald

Även jag stod frågande inför Rolf Nordins inlägg. Jag hade aldrig sett något sådant. Men jag öppnade detta forum i Midori och se, där fanns det. Visade sig också i Internet Explorer, Opera, Chrome och Chromium, men inte i i Firefox på min dator (Linux) däremot på en Windowsdator.

Så jag grävde lite djupare i My Little Forum och lärde mig en hel del på det. Formateringsinformation har man numera vanligen i en separat fil, formatmall (style sheet, CSS). Där kan det finnas (vilket jag inte visste) finnas s k pseudoelement som gör det möjligt att lägga till text som inte finns i huvuddokumentet. I det här fallet lägger man till ® efter alla namn som är betecknade "registered_user". Av allt att döma gjordes detta redan 2015.

Om det låter krångligt, tänk på Müllers sliddiagram, som utan tvivel många här är bekanta med. Förklara det för en utomstående!

Återstår att undersöka varför jag sluppit att se ®. Å andra sidan är jag gärna utan.

Det lilla R:et

av danielb987, Sunday, November 04, 2018, 00:04 (1971 dagar sedan) @ Jan Langstrom

En möjlig förklaring är att webbläsaren kan vara för gammal för att stödja detta. Jag använder både Debian Linux och Windows 8.1 och har Firefox på båda datorerna. Men Debian Linux har en äldre version av Firefox. (Jag använder Debian testing för den som undrar).

Samma sak med Windows XP. Använder man Internet Explorer på Windows XP har man garanterat en gammal webbläsare som inte stödjer de senaste finesserna.

En annan möjlighet är som tidigare nämnts att ett antivirus-program tar bort det. Skälet är att reklambanners kan använda samma princip och det kan vara lite knepigt för antivirusprogrammet att avgöra om det är legitimt användningsområde eller oönskad reklam.

Ett alternativ är att jag ändrar designen på forumet och tar bort "R". Det är ganska enkelt att göra, men då får man problem nästa gång man ska uppgradera forumet. Så därför är det bäst att låta det vara som det är.

Mvh Daniel

Det lilla R:et

av ztenlund, Sunday, November 04, 2018, 12:36 (1971 dagar sedan) @ danielb987

Även i senaste Firefox utan blockering påslagen så syntes R:et inte. Det dök upp först efter ctrl+F5 så att den tvingades ladda från nätet istället för cachen.

Det lilla R:et

av Stefan Skoglund, Sunday, November 04, 2018, 20:06 (1971 dagar sedan) @ danielb987

En möjlig förklaring är att webbläsaren kan vara för gammal för att stödja detta. Jag använder både Debian Linux och Windows 8.1 och har Firefox på båda datorerna. Men Debian Linux har en äldre version av Firefox. (Jag använder Debian testing för den som undrar).

Jag har debian buster (nuvarande testing) och ja symbolen i fråga syns om jag stänger av adblock för jvmv2.se.

Det lilla R:et – följdfunderingar

av Arne, Sunday, November 04, 2018, 20:31 (1971 dagar sedan) @ danielb987

En möjlig förklaring är att webbläsaren kan vara för gammal för att stödja detta. Jag använder både Debian Linux och Windows 8.1 och har Firefox på båda datorerna. Men Debian Linux har en äldre version av Firefox. (Jag använder Debian testing för den som undrar).

Samma sak med Windows XP. Använder man Internet Explorer på Windows XP har man garanterat en gammal webbläsare som inte stödjer de senaste finesserna.

En annan möjlighet är som tidigare nämnts att ett antivirus-program tar bort det. Skälet är att reklambanners kan använda samma princip och det kan vara lite knepigt för antivirusprogrammet att avgöra om det är legitimt användningsområde eller oönskad reklam.

Ett alternativ är att jag ändrar designen på forumet och tar bort "R". Det är ganska enkelt att göra, men då får man problem nästa gång man ska uppgradera forumet. Så därför är det bäst att låta det vara som det är.

Mvh Daniel

Var kan man se vilken version av MLF som nu körs i forumet? Och kan man inte få en större visuell färgskillnad mellan olästa länkar och lästa? Som det nu verkar så är det ofta svårt att se skillnad på en läst länk (svart färg på rubriken) och en oläst (mörkare blå färgton). Detta gäller speciellt för de länkar som inte är trådstarternas inlägg (som är feta).

Och hur ska man egentligen tolka de röda pilar respektive röda fyrkanter vilka står främst i ett inlägg? Är det bara markeringar av nytillkomna inlägg och är de tidsbestämda? Jag har aldrig riktigt förstått funktionen hos de här rödmarkeringarna vare sig här i Järnvägshistoriska forumet eller för den skull i tidigare versioner av Postvagnen.

Min personliga åsikt om ®-markeringarna är att de inte tillför väsentlig ny info (är man inte registrerad kan man ju inte heller skriva i tråden) så de skapar enbart förvirring. Att det skulle vara ett problem med borttagna ® vid kommande uppgraderingar av programvaran väger IMHO lätt. Det är ju enbart ett logistikproblem för webbmäster! ;-)

Det lilla R:et – följdfunderingar

av danielb987, Sunday, November 04, 2018, 20:57 (1971 dagar sedan) @ Arne

Var kan man se vilken version av MLF som nu körs i forumet? Och kan man inte få en större visuell färgskillnad mellan olästa länkar och lästa? Som det nu verkar så är det ofta svårt att se skillnad på en läst länk (svart färg på rubriken) och en oläst (mörkare blå färgton). Detta gäller speciellt för de länkar som inte är trådstarternas inlägg (som är feta).

Om du väljer att visa källkoden så kan du se det. Hur man visar källkoden för sidan varierar mellan olika webbläsare så det ska jag inte gå in på här. Men väljer du att visa källkoden så titta på rad 10:

<meta name="generator" content="my little forum 2.4.13" />.

Min personliga åsikt om ®-markeringarna är att de inte tillför väsentlig ny info (är man inte registrerad kan man ju inte heller skriva i tråden) så de skapar enbart förvirring. Att det skulle vara ett problem med borttagna ® vid kommande uppgraderingar av programvaran väger IMHO lätt. Det är ju enbart ett logistikproblem för webbmäster! ;-)

Om det blir för komplicerat för webbmästaren att uppdatera forumet blir forumet inte uppdaterat. Och då blir forumet i förlängningen hackat, vilket dels innebär att medlemmarnas personliga uppgifter som epostadress hamnar på drift, dels att forumet riskeras fyllas av länkar till avklädda flickor.

Så att detta "bara" är ett problem för webbmäster håller jag inte med om.

Mvh Daniel

Det lilla R:et – följdfunderingar

av Arne, Sunday, November 04, 2018, 21:13 (1971 dagar sedan) @ danielb987

Var kan man se vilken version av MLF som nu körs i forumet? Och kan man inte få en större visuell färgskillnad mellan olästa länkar och lästa? Som det nu verkar så är det ofta svårt att se skillnad på en läst länk (svart färg på rubriken) och en oläst (mörkare blå färgton). Detta gäller speciellt för de länkar som inte är trådstarternas inlägg (som är feta).


Om du väljer att visa källkoden så kan du se det. Hur man visar källkoden för sidan varierar mellan olika webbläsare så det ska jag inte gå in på här. Men väljer du att visa källkoden så titta på rad 10:

<meta name="generator" content="my little forum 2.4.13" />.

Min personliga åsikt om ®-markeringarna är att de inte tillför väsentlig ny info (är man inte registrerad kan man ju inte heller skriva i tråden) så de skapar enbart förvirring. Att det skulle vara ett problem med borttagna ® vid kommande uppgraderingar av programvaran väger IMHO lätt. Det är ju enbart ett logistikproblem för webbmäster! ;-)


Om det blir för komplicerat för webbmästaren att uppdatera forumet blir forumet inte uppdaterat. Och då blir forumet i förlängningen hackat, vilket dels innebär att medlemmarnas personliga uppgifter som epostadress hamnar på drift, dels att forumet riskeras fyllas av länkar till avklädda flickor.

Så att detta "bara" är ett problem för webbmäster håller jag inte med om.

Mvh Daniel

Tack Daniel för snabbt svar! :-)

Men vad säger du om färgen på olästa och lästa trådinlägg? Var det inte större skillnad tidigare här i forumet? Och kan du förklara vad de röda pilarna och de röda ofyllda kvadraterna egentligen har för funktion här i forumet? Jag vore tacksam för en liten brux av de här funktionerna.

Jag förstår att det i längden är viktigt att man kan uppgradera programvaran för bästa funktion och säkerhet. Så visst är det i allas vårt intresse att det är lätt att sköta uppdateringen för den ansvarige webbmästaren (eller den som praktiskt sköter det hela). Men jag har lite svårt att förstå att det skulle vara förenat med så stora svårigheter att uppgradera mjukvaran i framtiden att man låter bli att ta bort det för många svårförstådda och meningslösa ®-et.

Det lilla R:et – följdfunderingar

av Överkörmästaren, Sunday, November 04, 2018, 21:39 (1971 dagar sedan) @ Arne

Vad du håller på! Du verkar betrakta precis vilket uttalande som helst som en inbjudan till en diskussion!

Det lilla R:et – följdfunderingar

av Kanal C, Sunday, November 04, 2018, 22:07 (1971 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Vad du håller på! Du verkar betrakta precis vilket uttalande som helst som en inbjudan till en diskussion!

De är ju Arnes stil. Har alltid varit så. Allt ska dras ett varv till och enkla frågor som de flesta förstår svaret på ska dras till kvasidiskussioner.

Det lilla R:et – följdfunderingar

av K Lemming, Monday, November 05, 2018, 00:56 (1970 dagar sedan) @ Arne

Det spelar väl för fasen ingen roll om där står ett ® efter namnet. Hur kan man hänga upp sig så mycket på en sådan petitess. Kan du inte använda forumet om där står ett ® efter namnen?

Det lilla R:et – min lösning

av Jan Langstrom, Monday, November 05, 2018, 14:36 (1970 dagar sedan) @ Arne

Låt oss vara överens om att vi inte ska lägga mera jobb på forumadministratören. Det är tillräckligt mycket att göra ändå. Jag vet - jag har fuskat själv i den branschen.

Men jag ville göra något åt det. Jag tycker inte om när datorn är herre över mig; det ska vara tvärtom.

När man har ett problem är det sannolikt att någon annan haft samma eller liknande problem och att det finns en lösning publicerad på nätet. Man kan inte begära att lösningen är publicerad på ärans och hjältarnas språk, utan det blir att söka på engelska (Get used to it!)

Efter lite hattande hit och dit fann jag en lösning som fungerar för mig i Firefox. Man skapar eller kompetterar en fil som heter userContent.css (sök själv, jag ids inte förklara allt). I denna lägger man till följande text:

@-moz-document domain(jvmv2.se) {
.registered_user::after{content: none !important;}
a:link {color: blue !important;}
a:visited{color: purple !important;}
}

och nu slipper jag R:et och har blå olästa resp purpurfärgade lästa länkar. Obs att Firefox måste startas om efter varje ändring i userContent.css.

Det lilla R:et – min lösning

av John T, Monday, November 05, 2018, 15:03 (1970 dagar sedan) @ Jan Langstrom

.............

Efter lite hattande hit och dit fann jag en lösning som fungerar för mig i Firefox. Man skapar eller kompetterar en fil som heter userContent.css (sök själv, jag ids inte förklara allt). I denna lägger man till följande text:

@-moz-document domain(jvmv2.se) {
.registered_user::after{content: none !important;}
a:link {color: blue !important;}
a:visited{color: purple !important;}
}

och nu slipper jag R:et och har blå olästa resp purpurfärgade lästa länkar. Obs att Firefox måste startas om efter varje ändring i userContent.css.

Tack! Det där var just vad jag behövde. R:et spelade mig ingen roll, men skillnaden mellan besökta och obesökta länkar har blivit lite otydlig efter uppgraderingen. Letade lite själv, eftersom jag mindes en sådan lösning, men kom inte riktigt fram till något.

Med den lilla ändringen gjord så är all funktion i forumet nu frid och fröjd för min del. Jag ville inte heller fråga om en justering med risk för att belasta Daniel med mer jobb, så jag var beredd att gilla läget angående skillnaden mellan lästa och olästa länkar.

I övrigt ett stort tack till Daniel för insatsen med uppgraderingen av forumet!

Det lilla R:et – min lösning

av Arne, Monday, November 05, 2018, 15:52 (1970 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Låt oss vara överens om att vi inte ska lägga mera jobb på forumadministratören. Det är tillräckligt mycket att göra ändå. Jag vet - jag har fuskat själv i den branschen.

Men jag ville göra något åt det. Jag tycker inte om när datorn är herre över mig; det ska vara tvärtom.

När man har ett problem är det sannolikt att någon annan haft samma eller liknande problem och att det finns en lösning publicerad på nätet. Man kan inte begära att lösningen är publicerad på ärans och hjältarnas språk, utan det blir att söka på engelska (Get used to it!)

Efter lite hattande hit och dit fann jag en lösning som fungerar för mig i Firefox. Man skapar eller kompetterar en fil som heter userContent.css (sök själv, jag ids inte förklara allt). I denna lägger man till följande text:

@-moz-document domain(jvmv2.se) {
.registered_user::after{content: none !important;}
a:link {color: blue !important;}
a:visited{color: purple !important;}
}

och nu slipper jag R:et och har blå olästa resp purpurfärgade lästa länkar. Obs att Firefox måste startas om efter varje ändring i userContent.css.

Tack för din publicerade lösning på 'problemen'!

Men hur ska vi icke programmeringsvana göra för att implementera din lösning? Jag har högerklickat här i tråden och valt 'Visa källkod' men för mig blir det rena grekiskan att förstå var och hur jag ska infoga din kod ovan! Så om vi inte kan/får/vill 'störa' vår käre webbmästare blir det svårt att ändra i källkoden.

PS. Om det är svårt att få bort ®-et med tanke på kommande uppgraderingar av forumet borde väl åtminstone en ändring av färgen på besökta länkar kunna ändras till 'purple' av webbmästaren. :-)

Det lilla R:et – min lösning

av ztenlund, Monday, November 05, 2018, 16:25 (1970 dagar sedan) @ Arne

Du skulle ju söka? Sök på usercontent.css i kombination med Firefox så hittar du säkert något. Jag betvivlar att hur man gör är hemlig information som endast kan avslöjas i Järnvägshistoriskt forum. ;-)

Det lilla R:et – min lösning

av Jan Langstrom, Monday, November 05, 2018, 19:36 (1970 dagar sedan) @ ztenlund

Difficile est explicare illa quae non intelligo.

- I. Lapidis Terra

Tänk vad man kan använda Google till...

Nej, upp på spåret, och helst järnvägshistoriskt också. Vad passar bättre än det museala ångloket R 976? Här i Norra Sunderbyn (Sby) 1988-05-23 under provkörning inför jubileumskavalkaden då Malmbanan firade 100 år.

[image]

Därmed tycker jag att vi avslutar den här tråden.

Det lilla R:et - Thö Änd

av Rolf Nordin, Monday, November 05, 2018, 20:16 (1970 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Som trådstartare instämmer jag helt med dig. Så - alla vänner, med eller utan det lilla R:et - god fortsättning. ;-)

PS
I min Webläsare är bilden sned upptill ... Ähh - glöm det! :-P

Det lilla R:et

av Johnny, Sunday, November 04, 2018, 00:28 (1971 dagar sedan) @ Harald

Jag ser det inte med Firefox 62.0.3 under macOS High Sierra 10.13.6.