Tibro förr och nu (stor bild) (Bana)

av David Sohlberg, Monday, November 05, 2018, 21:41 (1970 dagar sedan)

[image]

Infarten till Tibro från Skövdehållet.

Bilden till vänster är tagen från SMoKs extrakörning på banan den 29 september 2007 och även fast det inte syns på bilden visar signalen Tbr B 1/2 'Kör 80, vänta stopp'.

Bilden till höger är tagen idag den 5 november 2018. Hoppet om återupptagen trafik har försvunnit och banan väntar nu egentligen bara på upprivning om inte något under sker.

Ja, jag vet att bilden är stor. Den är egentligen anpassad för Facebook men det finns väl åtminstone några här som inte vågat sig in där ännu.

Tibro ännu mera förr!

av Peter Lidskog, Tuesday, November 06, 2018, 21:58 (1969 dagar sedan) @ David Sohlberg

Någon gång på 70-talet

[URL=http://www.forumbilder.se/H8M4T/signal-tbr-b1-2-copy][IMG]http://www.forumbilder.se/H8M4T/signal-tbr-b1-2-copy.jpg[/IMG][/URL]

Tibro ännu mera förr!

av David Sohlberg, Wednesday, November 07, 2018, 00:01 (1968 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Någon gång på 70-talet

[URL=http://www.forumbilder.se/H8M4T/signal-tbr-b1-2-copy][IMG]http://www.forumbilder.se/H8M4T/signal-tbr-b1-2-copy.jpg[/IMG][/URL]

Intressant! B 1/2 har inte fått tilläggstavla ännu. Och utfartssignalen ser ut att ha hög stolpe i betong(?) med skyddsräcken för signalpersonal.

Det var en sån bild jag tänkte ta, men det är helt enkelt för igenväxt numera.

Tibro ännu mera förr!

av Peter Lidskog, Wednesday, November 07, 2018, 02:14 (1968 dagar sedan) @ David Sohlberg

Jag använde www.forumbilder.se för att lagra bilden, och dom verkar ha reducerat storleken rejält. På mitt högupplösta skannade original syns betong stolpen klart, en stege i metall och någon slags bur kring den lilla plattformen på toppen. Jag antar att det är vad du menar med skyddsräcke.På östra sidan verkar förhållande varit det motsatta, utfartssignalen sitter på en kontaktledningsstolpe, medan infartssignalen sitter på en relativt kort betongstolpe.
Peter

Tibro ännu mera förr!

av Sune Nylén, Wednesday, November 07, 2018, 09:05 (1968 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Att utfartssignalen sitter på en relativt hög betongstolpe beror nog på att linjen lutar utför från stationen,så stolpen befinner sig under horisontalplanet så att säga
:-) Sune

Tibro ännu mera förr!

av David Sohlberg, Wednesday, November 07, 2018, 09:36 (1968 dagar sedan) @ Sune Nylén

Att utfartssignalen sitter på en relativt hög betongstolpe beror nog på att linjen lutar utför från stationen,så stolpen befinner sig under horisontalplanet så att säga
:-) Sune

Fast betongstolpen har senare ersatts med en lägre 'rörstolpe' så man har kanske tänkt om.

Tibro ännu mera förr!

av David Sohlberg, Wednesday, November 07, 2018, 09:38 (1968 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Jag använde www.forumbilder.se för att lagra bilden, och dom verkar ha reducerat storleken rejält. På mitt högupplösta skannade original syns betong stolpen klart, en stege i metall och någon slags bur kring den lilla plattformen på toppen. Jag antar att det är vad du menar med skyddsräcke.

Precis.

På östra sidan verkar förhållande varit det motsatta, utfartssignalen sitter på en kontaktledningsstolpe, medan infartssignalen sitter på en relativt kort betongstolpe.
Peter

Även där har man bytt så att infartsignalen sitter på en rörstolpe.

Tibros infartssignal

av Ulf Pålsson, Wednesday, November 07, 2018, 22:39 (1968 dagar sedan) @ David Sohlberg

Någon gång på 70-talet

[URL=http://www.forumbilder.se/H8M4T/signal-tbr-b1-2-copy][IMG]http://www.forumbilder.se/H8M4T/signal-tbr-b1-2-copy.jpg[/IMG][/URL]


Intressant! B 1/2 har inte fått tilläggstavla ännu. - - -

Det som numera heter [i]tilläggsskylt 'försignalering'[/i] (järnvägsslang i visa kretsar: "sillöga"[i][/i]) infördes som [i]tilläggsskylt till märktavla [/i]med säo-ändringen i juni 1973. På den tiden genomfördes säo-ändringar av denna typ snabbt, så jag skulle tro att bilden är tagen senast under våren 1973.

Tilläggstavlan sattes upp på alla de huvudljussignaler på station som hade försignal inbyggd i huvudljussignalen, med undantag för huvudljussignaler i vissa ställverksområden.

Från 1988 används den bara på de huvudljussignaler som inte automatiskt går till stopp vid fel på försignalsken från en inbyggd försignal.

Den vita reflexkanten på huvudljussignaler infördes med början från 1975, men det tog några år innan alla hade fått reflexkant.
/up

Tibros infartssignal

av Peter Lidskog, Wednesday, November 07, 2018, 23:42 (1967 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Någon gång på 70-talet

[URL=http://www.forumbilder.se/H8M4T/signal-tbr-b1-2-copy][IMG]http://www.forumbilder.se/H8M4T/signal-tbr-b1-2-copy.jpg[/IMG][/URL]


Intressant! B 1/2 har inte fått tilläggstavla ännu. - - -

Det som numera heter [i]tilläggsskylt 'försignalering'[/i] (järnvägsslang i visa kretsar: "sillöga"[i][/i]) infördes som [i]tilläggsskylt till märktavla [/i]med säo-ändringen i juni 1973. På den tiden genomfördes säo-ändringar av denna typ snabbt, så jag skulle tro att bilden är tagen senast under våren 1973.

Tilläggstavlan sattes upp på alla de huvudljussignaler på station som hade försignal inbyggd i huvudljussignalen, med undantag för huvudljussignaler i vissa ställverksområden.

Från 1988 används den bara på de huvudljussignaler som inte automatiskt går till stopp vid fel på försignalsken från en inbyggd försignal.

Den vita reflexkanten på huvudljussignaler infördes med början från 1975, men det tog några år innan alla hade fått reflexkant.
/up

Mina noteringar, som visserligen kan vara felaktiga eftersom de gjordes ett antal år efter bilden tagits, säger April 1974. April verkar stämma, kan vara 1973, men knappast tidigare.

Peter

Tibro förr och nu (stor bild)

av /jes, Wednesday, November 07, 2018, 10:11 (1968 dagar sedan) @ David Sohlberg


Ja, jag vet att bilden är stor. Den är egentligen anpassad för Facebook men det finns väl åtminstone några här som inte vågat sig in där ännu.

Vågat?? Nej, det är ett principiellt ställningstagande om personlig integritet mot att lägga ut sitt privatliv på servrar hos ett amerikanskt kommersiellt företag vars hantering, och inte minst bearbetning av personliga data, verkar vara lite diffus. Tanken var nog god från början, men ... :-)

Tibro förr och nu (stor bild)

av polina, Wednesday, November 07, 2018, 18:51 (1968 dagar sedan) @ David Sohlberg

Ledsamt värre!! Så många gånger som jag åkt där!!!!