Före Alfred Nobel, Skandia Express (Järnväg allmänt)

av BJ, Friday, November 09, 2018, 16:33 (1994 dagar sedan)

I en tidigare tråd söker jag en skylt från ett EC Alfred Nobel tåg
Har försökt på flera forum men det är tydligen ingen som har fotograferat en sovvagn Stockholm / Oslo - Hamburg så att någon skult kan ses och tolkas.
Tidigare tråd:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=211088

Skandia Express var väll en tidig föregångare till EC Alfred Nobel.
En bonde hittade nedan skylt på sin åker på 70-80talet.
Den bör ha suttit på en DSB sovvagn i TEN-polen.
Troligen såg skylten till Stockholmsdelen ut på samma vis, fast Stockholm C isf. Oslo S om det nu var en DSB vagn.
BJ
[image]

Före Alfred Nobel, Skandia Express

av Johnny, Saturday, November 10, 2018, 15:34 (1993 dagar sedan) @ BJ

I en tidigare tråd söker jag en skylt från ett EC Alfred Nobel tåg
Har försökt på flera forum men det är tydligen ingen som har fotograferat en sovvagn Stockholm / Oslo - Hamburg så att någon skult kan ses och tolkas.
Tidigare tråd:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=211088

Skandia Express var väll en tidig föregångare till EC Alfred Nobel.
En bonde hittade nedan skylt på sin åker på 70-80talet.
Den bör ha suttit på en DSB sovvagn i TEN-polen.
Troligen såg skylten till Stockholmsdelen ut på samma vis, fast Stockholm C isf. Oslo S om det nu var en DSB vagn.
BJ
[image]

Var inte Skandia-Express en förlängning av Skandiapilen? Dvs ett dagtåg.

Före Alfred Nobel, Skandia Express

av bertilb, Saturday, November 10, 2018, 17:21 (1993 dagar sedan) @ BJ

Som jag tycker mig minnas var Skandia expressen ett dagtåg mellan Oslo och Hamburg.
Tåg 394/395 under sommaren 1990 /
Alfred Nobel var ju ett nattåg mellan Stockholm /Oslo och Hamburg som väl förenades resp delades i Köpenhamn
Hälsningar
Bertil Backvall
Uppsala

Före Alfred Nobel, Skandia Express

av Lennart Petersen, Saturday, November 10, 2018, 17:45 (1993 dagar sedan) @ bertilb

Som jag tycker mig minnas var Skandia expressen ett dagtåg mellan Oslo och Hamburg.
Tåg 394/395 under sommaren 1990 /
Alfred Nobel var ju ett nattåg mellan Stockholm /Oslo och Hamburg som väl förenades resp delades i Köpenhamn
Hälsningar
Bertil Backvall
Uppsala

Helsingör-Hamburg gick Alfred Nobel som ett gemensamt tåg. Oslodelen hade mest rum i tidtabellen, kom först till Helsingborg och färjades över till Helsingör där man inväntade Stockholmsdelen . Inget annonserat stopp i Danmark men man kunde ha ett stopp i Köpenhamn för personalbyte . Tåget gick över Hovedbangården men tycks enligt uppgift även ha gått över Ydre Godsbane.

Före Alfred Nobel, Skandia Express

av bertilb, Saturday, November 10, 2018, 21:53 (1992 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Ja. Så var det ju. Tåget hade inget riktigt uppehåll i Köpenhamn
Tack
Bertil

Före Alfred Nobel, Skandia Express

av Johnny, Sunday, November 11, 2018, 01:09 (1992 dagar sedan) @ BJ

Men det heter väl Puttgarden?

Före Alfred Nobel, Skandia Express

av 53 Wadsten, Tuesday, November 13, 2018, 16:19 (1990 dagar sedan) @ Johnny

Vad var det för nattåg jag åkte med hösten 1973 från Stockholm till Hamburg Hbf, avgång Cst 16.25,
detta gjorde inget uppehåll i København.

Före Alfred Nobel, Vikingen

av Måns Johannesson, Thursday, November 15, 2018, 20:33 (1988 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vad var det för nattåg jag åkte med hösten 1973 från Stockholm till Hamburg Hbf, avgång Cst 16.25,
detta gjorde inget uppehåll i København.

'Vikingen' Stockholm C 16:27-Hamburg Hbf 07:25 (enligt tåg till utlandet gällande tom 29 september 1973). Direkt 1 och 2 klass vagn (normalt SJ AB8K), sovvagn (CIWLT) samt liggvagn (DB) Stockholm-Hamburg. Gjorde dock uppehåll i København 00:21-00:30 men då kanske du hade somnat?
F.ö. tåg X11 i Sverige (S391 Hässleholm-Helsingborg F), medförde även 1 och 2 klass samt restaurangvagn Stockholm-Malmö samt Lördag Mitropa sovvagn Stockholm-Berlin (den gick övriga dagar i X13 'Skåningen' 40 minuter senare från Stockholm men bara 5 min senare i Malmö.

/Måns

Före Alfred Nobel, Vikingen

av 53 Wadsten, Friday, November 16, 2018, 14:55 (1987 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Somnade i Nässjö, vaknade i Helsingborg av allt skrammel på färjan, sov till Rødby, sedan var det omöjligt att somna om trots färd i Wagon-Lits sovvagn. Efter en god frukost på Hamburg Hbf
blev det dags att äntra Hispaniaexpressen kl 09 för den 12 timmar långa resan till Genéve som var mitt slutmål.