Skolbarnen kommer tillbaks till Helsingborg från evakuering (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Saturday, November 10, 2018, 23:53 (1988 dagar sedan)

Här är fyra odaterade bilder som sägs föreställa skolbarn som kommer tillbaks till Helsingborg från evakuering.

Är det Helsingborg? När är bilderna tagna? Varför var barnen evakuerade just då?

(Va? Andra världskriget? Jo, det förstod jag själv! ;-) Men ungarna var säkert inte borta från stan fem år i sträck... )

Och, för övrigt, besides und übrigens, var det Helsingborg eller Hälsingborg ungarna återvände till?

http://www.tornsvala.se/category/evakuering-av-skolbarn/

Skolbarnen kommer tillbaks till Helsingborg från evakuering

av Ola Almquist, Sunday, November 11, 2018, 00:01 (1988 dagar sedan) @ Bobo L

Här är fyra odaterade bilder som sägs föreställa skolbarn som kommer tillbaks till Helsingborg från evakuering.

Är det Helsingborg? När är bilderna tagna? Varför var barnen evakuerade just då?

(Va? Andra världskriget? Jo, det förstod jag själv! ;-) Men ungarna var säkert inte borta från stan fem år i sträck... )

Och, för övrigt, besides und übrigens, var det Helsingborg eller Hälsingborg ungarna återvände till?

http://www.tornsvala.se/category/evakuering-av-skolbarn/

[link=https://helsingborg.se/uppleva-och-gora/stadsarkivet/skolarbete/evakueringen-sommaren-1940/]Här[/link] nämns en händelse som sannolikt är den avbildade.

M.v.h.
Ola

Skolbarnen kommer tillbaks till Helsingborg från evakuering

av John T, Sunday, November 11, 2018, 00:07 (1988 dagar sedan) @ Bobo L

Och, för övrigt, besides und übrigens, var det Helsingborg eller Hälsingborg ungarna återvände till?

Rent stavningsmässigt till Hälsingborg, eftersom staden tydligen stavades så efter 1912, vilket jag blev påmind om efter en snabb guggling på "stavningsreform".

Men så skrev inte bloggen, vilket möjligen kan vara ursäktligt, med tanke på att staden stavas Helsingborg idag och har så gjort sedan 1971.

Skolbarnen kommer tillbaks till Helsingborg från evakuering

av Harald, Sunday, November 11, 2018, 11:11 (1987 dagar sedan) @ John T

Och, för övrigt, besides und übrigens, var det Helsingborg eller Hälsingborg ungarna återvände till?


Rent stavningsmässigt till Hälsingborg, eftersom staden tydligen stavades så efter 1912, vilket jag blev påmind om efter en snabb guggling på "stavningsreform".

Men så skrev inte bloggen, vilket möjligen kan vara ursäktligt, med tanke på att staden stavas Helsingborg idag och har så gjort sedan 1971.

".. möjligen ursäktligt.."??? Det är väl helt enligt praxis att använda nutida stavning av ortnamn oavsett vilken tid det handlar om, om det inte finns något särskilt skäl att använda äldre stavning.

Skolbarnen kommer tillbaks till Helsingborg från evakuering

av John T, Sunday, November 11, 2018, 17:36 (1987 dagar sedan) @ Harald

Och, för övrigt, besides und übrigens, var det Helsingborg eller Hälsingborg ungarna återvände till?


Rent stavningsmässigt till Hälsingborg, eftersom staden tydligen stavades så efter 1912, vilket jag blev påmind om efter en snabb guggling på "stavningsreform".

Men så skrev inte bloggen, vilket möjligen kan vara ursäktligt, med tanke på att staden stavas Helsingborg idag och har så gjort sedan 1971.


".. möjligen ursäktligt.."??? Det är väl helt enligt praxis att använda nutida stavning av ortnamn oavsett vilken tid det handlar om, om det inte finns något särskilt skäl att använda äldre stavning.

Visst är det så - mitt "möjligen ... ursäktligt" var lite ironiskt menat, men sett i efterhand var det nog onödigt att skriva så.