Tag tåget till utlandet 1948 - 1956 (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 11, 2018, 23:39 (1985 dagar sedan)

Vid röjning i SJK-lokalen hittades en pärm innehållande av SJ utgivna broschyrer med information om tidtabeller, direktvagnar, valuta- och tullbestämmelser mm för resor till olika delar av Europa. I de flesta fall finns några utgåvor från 1948 och ytterligare från början eller mitten av 1950-talet. Kan studeras här.

Tag tåget till utlandet 1948 - 1956

av BJ, Monday, November 12, 2018, 10:10 (1985 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Stort tack för att dessa nu är tillgängliga.
Mycket intressant läsning tycker jag.
BJ

Tag tåget till utlandet 1948 - 1956

av Richard Loe, Thursday, November 15, 2018, 19:51 (1981 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vid röjning i SJK-lokalen hittades en pärm innehållande av SJ utgivna broschyrer med information om tidtabeller, direktvagnar, valuta- och tullbestämmelser mm för resor till olika delar av Europa. I de flesta fall finns några utgåvor från 1948 och ytterligare från början eller mitten av 1950-talet. Kan studeras här.

Min far berättar att åkte man till England med Holland-Skandinavien express via Hoek van Holland så var det Mitropa vagnar som gällde, men åkte man med Nordexpressen via Ostende och Dover var det Wagon Lits vagnar.

Tag tåget till utlandet 1948 - 1956 Tåg via Osteende

av S-O Johansson, Thursday, November 15, 2018, 23:21 (1981 dagar sedan) @ Richard Loe

Min far berättar att åkte man till England med Holland-Skandinavien express via Hoek van Holland så var det Mitropa vagnar som gällde, men åkte man med Nordexpressen via Ostende och Dover var det Wagon Lits vagnar.

Läser man broschyrerna så går det Wagon Lits vagnar till Hoek van Holland men det står inget om sådana till Osteende. Läser man vidare står det lustigt nog inget alls om förbindelser via Osteende-Dover, men den vägen från Osnabruck via Köln och Bryssel är utmärkt på framsideskartan. När gick det förbindelser den vägen eftersom Rickard Loes far åkt så?

Tag tåget till utlandet 1948 - 1956 Tåg via Osteende

av Richard Loe, Saturday, November 17, 2018, 21:50 (1979 dagar sedan) @ S-O Johansson

Min far berättar att åkte man till England med Holland-Skandinavien express via Hoek van Holland så var det Mitropa vagnar som gällde, men åkte man med Nordexpressen via Ostende och Dover var det Wagon Lits vagnar.


Läser man broschyrerna så går det Wagon Lits vagnar till Hoek van Holland men det står inget om sådana till Osteende. Läser man vidare står det lustigt nog inget alls om förbindelser via Osteende-Dover, men den vägen från Osnabruck via Köln och Bryssel är utmärkt på framsideskartan. När gick det förbindelser den vägen eftersom Rickard Loes far åkt så?

Frågade min far om detta. Han minns inte helt säkert men tror att det var tågbyte i Bryssel, han tror inte det fanns en genomgående vagn till Osteende men tillade att om det fanns en genomgående vagn så var det en sittvagn och inte en sovvagn. Han sade också att det även var möjligt att ta tåg från Bryssel till Antwerpen och båt därifrån till Harwich, vilket var att föredra om man bodde i Birmingham, Liverpool eller Manchester eftersom man då undvek resan genom London med alla sina tågbyten. Hans kommentar överlag var att det var bättre att resa till Hoek van Holland då det fanns långt fler tåg därifrån ut i Europa, t.ex. Rheingold snälltåget.

Tag tåget till utlandet 1948 - 1956

av BJ, Thursday, November 15, 2018, 23:40 (1981 dagar sedan) @ Richard Loe

Vid röjning i SJK-lokalen hittades en pärm innehållande av SJ utgivna broschyrer med information om tidtabeller, direktvagnar, valuta- och tullbestämmelser mm för resor till olika delar av Europa. I de flesta fall finns några utgåvor från 1948 och ytterligare från början eller mitten av 1950-talet. Kan studeras här.


Min far berättar att åkte man till England med Holland-Skandinavien express via Hoek van Holland så var det Mitropa vagnar som gällde, men åkte man med Nordexpressen via Ostende och Dover var det Wagon Lits vagnar.

Låter osannolikt. Mitropa var 1948 Östtyskt.
Möjligen var det DSG vagnar. Som var det Västtyska sovvagnsbolaget i slutet av 40talet.
BJ

Tag tåget till utlandet 1948 - 1956

av Lennart Petersen, Friday, November 16, 2018, 04:06 (1981 dagar sedan) @ BJ

Vid röjning i SJK-lokalen hittades en pärm innehållande av SJ utgivna broschyrer med information om tidtabeller, direktvagnar, valuta- och tullbestämmelser mm för resor till olika delar av Europa. I de flesta fall finns några utgåvor från 1948 och ytterligare från början eller mitten av 1950-talet. Kan studeras här.


Min far berättar att åkte man till England med Holland-Skandinavien express via Hoek van Holland så var det Mitropa vagnar som gällde, men åkte man med Nordexpressen via Ostende och Dover var det Wagon Lits vagnar.


Låter osannolikt. Mitropa var 1948 Östtyskt.
Möjligen var det DSG vagnar. Som var det Västtyska sovvagnsbolaget i slutet av 40talet.
BJ

När jag läser Mitropas historia på tyska Wikipedia så får jag det till att efter kriget bildades två Mitropaföretag i den amerikanska och den franska zonen. Först 1/4 1950 tog det nybildade DSG över dessa verksamheter. Så trots allt kan det kanske ha varit en Mitropavagn till Hoek ?

Tag tåget till utlandet 1948 - 1956

av BJ, Friday, November 16, 2018, 09:00 (1981 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vid röjning i SJK-lokalen hittades en pärm innehållande av SJ utgivna broschyrer med information om tidtabeller, direktvagnar, valuta- och tullbestämmelser mm för resor till olika delar av Europa. I de flesta fall finns några utgåvor från 1948 och ytterligare från början eller mitten av 1950-talet. Kan studeras här.


Min far berättar att åkte man till England med Holland-Skandinavien express via Hoek van Holland så var det Mitropa vagnar som gällde, men åkte man med Nordexpressen via Ostende och Dover var det Wagon Lits vagnar.


Låter osannolikt. Mitropa var 1948 Östtyskt.
Möjligen var det DSG vagnar. Som var det Västtyska sovvagnsbolaget i slutet av 40talet.
BJ


När jag läser Mitropas historia på tyska Wikipedia så får jag det till att efter kriget bildades två Mitropaföretag i den amerikanska och den franska zonen. Först 1/4 1950 tog det nybildade DSG över dessa verksamheter. Så trots allt kan det kanske ha varit en Mitropavagn till Hoek ?

Ja. Möjligen. Det är lite olika uppgifter om DSG.
I nedan länk sägs det att DSG startade 1949.
Enligt wiki så fanns bara 6 fungerande Mitropa sovvagnar kvar 1945.
BJ
http://www.company-histories.com/MITROPA-AG-Company-History.html

Tag tåget till utlandet 1948 - 1956

av Richard Loe, Friday, November 16, 2018, 19:17 (1980 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vid röjning i SJK-lokalen hittades en pärm innehållande av SJ utgivna broschyrer med information om tidtabeller, direktvagnar, valuta- och tullbestämmelser mm för resor till olika delar av Europa. I de flesta fall finns några utgåvor från 1948 och ytterligare från början eller mitten av 1950-talet. Kan studeras här.


Min far berättar att åkte man till England med Holland-Skandinavien express via Hoek van Holland så var det Mitropa vagnar som gällde, men åkte man med Nordexpressen via Ostende och Dover var det Wagon Lits vagnar.


Låter osannolikt. Mitropa var 1948 Östtyskt.
Möjligen var det DSG vagnar. Som var det Västtyska sovvagnsbolaget i slutet av 40talet.
BJ


När jag läser Mitropas historia på tyska Wikipedia så får jag det till att efter kriget bildades två Mitropaföretag i den amerikanska och den franska zonen. Först 1/4 1950 tog det nybildade DSG över dessa verksamheter. Så trots allt kan det kanske ha varit en Mitropavagn till Hoek ?

Min far vill minnas att vagnarna sades tillhöra Mitropa fram till början på 1950-talet, och han tror att det officiellt blev DSG vagnar samma år som den nya stationen öppnades i Hoek van Holland (1950, väl?). Men, han sade också att utseendemässigt så var det ingen skillnad mellan den gamla Mitropa och det nya DSG, det var samma färger och logotyp som man hade innan kriget. Var det bara en bolagsombildning som gjordes?

Resan på den engelska sidan (för min far) bestod av tåg från Northampton till Peterborough, där man byte till Birmingham delen av snälltåget North Country Continental. Resan fortsatte till March, där delarna från Liverpool (via Manchester) och York kopplades på innan tåget reste vidare till Harwich via Ely och Ipswich. Tydligen så kunde det vara 10-12 vagnar i tåget efter uppehållet i March, och dragloket brukade vara en B17 eller V2. Tåget gick i samband med natt båtens avgång och ankomst. Enligt min far så var detta snälltåg där den sista fd LNER resturangvagnen ritade av Gresley användes (och vagnen överlevde länge nog att få den blå/silvergrå färgsättningen).

Tag tåget till utlandet 1948 - 1956

av Lennart Petersen, Friday, November 16, 2018, 21:28 (1980 dagar sedan) @ Richard Loe

Vid röjning i SJK-lokalen hittades en pärm innehållande av SJ utgivna broschyrer med information om tidtabeller, direktvagnar, valuta- och tullbestämmelser mm för resor till olika delar av Europa. I de flesta fall finns några utgåvor från 1948 och ytterligare från början eller mitten av 1950-talet. Kan studeras här.


Min far berättar att åkte man till England med Holland-Skandinavien express via Hoek van Holland så var det Mitropa vagnar som gällde, men åkte man med Nordexpressen via Ostende och Dover var det Wagon Lits vagnar.


Låter osannolikt. Mitropa var 1948 Östtyskt.
Möjligen var det DSG vagnar. Som var det Västtyska sovvagnsbolaget i slutet av 40talet.
BJ


När jag läser Mitropas historia på tyska Wikipedia så får jag det till att efter kriget bildades två Mitropaföretag i den amerikanska och den franska zonen. Först 1/4 1950 tog det nybildade DSG över dessa verksamheter. Så trots allt kan det kanske ha varit en Mitropavagn till Hoek ?


Min far vill minnas att vagnarna sades tillhöra Mitropa fram till början på 1950-talet, och han tror att det officiellt blev DSG vagnar samma år som den nya stationen öppnades i Hoek van Holland (1950, väl?). Men, han sade också att utseendemässigt så var det ingen skillnad mellan den gamla Mitropa och det nya DSG, det var samma färger och logotyp som man hade innan kriget. Var det bara en bolagsombildning som gjordes?

Ja som jag uppfattat det var det dessa två Mitropabolag som ombildades till DSG vilket bolag bildades 1949 men tycks ha startat 1/4 1950.
Det var alltså efter delningen av Tyskland, efter kriget organiserades ju Tyskland i 4 zoner där respektive ockupationsmakt svarade för trafiken (med vad som fanns till hands) Allt tydde på att Tyskland skulle förbli enat, inte minst Stalin förespråkade detta. Men så kom i västzonerna D-marksreformen. Den gamla riksmarken hade varit giltig valuta i alla 4 zonerna, när nu denna valuta som fanns i överföd bara blev giltig i östzonen hade väst kunnat köpa upp hela öst så man kontrade snabbt och utropade en egen republik DDR . Sen rullade det på och vi fick murar och taggtråd. Mitropa fortsatte i öst och DSG i väst, men vid återföreningen valde man faktiskt Mitropa som namn på det nu gemensamma bolaget. Men det var många konstiga krumelurer bakom , t.ex gjorde DR i östtyskland anspråk på gamla DR egendomar i utlandet vilket då bland annat inkluderade Basel Bad station (i Schweiz) men hade ingen makt att ta över stationen.