Färger (Järnväg allmänt)

av Micael Lindgren, Thursday, November 15, 2018, 08:57 (1987 dagar sedan)

Varför har ni bytt färger till Blått läst meddelande och nu blått läst meddelande?
Ändra snarast på det.

Jag läser detta forum varje dag.

Färger

av IngvarH, Thursday, November 15, 2018, 09:16 (1987 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Varför har ni bytt färger till Blått läst meddelande och nu blått läst meddelande?
Ändra snarast på det.

Jag läser detta forum varje dag.

Håller med. Betydligt svårare nu att se vad som redan är läst.

Färger

av Nils-Eric Sääf, Thursday, November 15, 2018, 11:53 (1987 dagar sedan) @ IngvarH

Det skrev jag om för minst en vecka sedan. Jag fick ett snorkigt svar att det skulle vara så och kunde inte ändras. Ett satans otyg att läsa nu. Man får gissa sej till vad man läst.

Färger

av el_vikingo, Thursday, November 15, 2018, 14:10 (1987 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Instämmer till fullo.
Gör om, gör rätt.
// Håkan

Färger

av Sven-Arne Floryd, Thursday, November 15, 2018, 12:27 (1987 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Kan det bero på webbläsare?
Jag kör Safari och här är färgerna som tidigare, dvs oläst länk ser ut så här och läst länk får ungefär den här färgen

Färger

av Jöran Johansson, Thursday, November 15, 2018, 12:54 (1987 dagar sedan) @ Sven-Arne Floryd

Jag använder Firefox och har inte uppmärksammat några problem. Lästa inlägg är mörkt blåa, nästan svarta, olästa mellanblå. Även när jag testar Explorer fungerar det på samma sätt.

Färgernas läsbarhet

av Arne, Saturday, November 17, 2018, 02:59 (1985 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jag använder Firefox och har inte uppmärksammat några problem. Lästa inlägg är mörkt blåa, nästan svarta, olästa mellanblå. Även när jag testar Explorer fungerar det på samma sätt.

Det här med färger och synbarheten på trådtexten är knepigt; vi har ju alla dessutom olika färgsyn. Men jag har nu testat hur det ser ut med färgerna på olästa respektive lästa inlägg i forumet. Och i min dator med Windows 10 operativsystem så uppför sig trådarna på samma sätt i Firefox av senaste version, i Chrome också den av senaste uppdatering samt i Microsoft Edge av dito nyaste version. Dvs. Olästa trådar i trådträdet är med djupt blå färg och lästa trådar har en svart färg.

Men det hela kompliceras av att trådstarternas rubriker är med fet text och i de följande inläggen i respektive tråd så är rubrikerna magra. Om nu man har ställt in skärmen så att det är en normalstor text. dvs. ca 12 punkter så blir det fasligt svårt att se skillnaden mellan olästa och lästa trådstarter/trådsvar. Det hela försvåras ytterligare av det faktum att de lästa rubriktexterna skiftar från svart till mörkt blå när man för muspekaren över respektive läst trådrubrik. Att sedan vald tråds rubrik blir rödfärgad i delen med 'Hela tråden:' under själva trådtexten förvirrar säkert också.

Allt det här skulle säkert gå att lösa om man ställer in färgen på lästa trådar så att det blir en ordentlig färgkontrast mellan oläst och läst. Det har ju fungerat tidigare så jag har svårt att tro att den senaste uppgraderade versionen av My Little Forum skulle vara mer begränsad i färgvalen. Kanske man skulle kunna välja en purpurfärgad lila färgton på de lästa trådarna?

Finns det alltså någon ansvarig forumtekniker som kan gå in i programvaran och ändra de olika färgvalen? Uppenbarligen är det flera här i det järnvägshistoriska forumet som anser att det numer har blivit svårare att läsa i forumet efter den senaste uppgraderingen av programvaran! :-)

Färger

av Jan Langstrom, Thursday, November 15, 2018, 13:01 (1987 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Varför har ni bytt färger till Blått läst meddelande och nu blått läst meddelande?
Ändra snarast på det.

Jag läser detta forum varje dag.

Gör du? Då har du väl läst den här tråden? Där finns också ett tips om hur man går runt det i Firefox.

Färger

av Thomas Tell, Tuesday, November 20, 2018, 10:03 (1982 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Över natten som var byttes den vinröd texten mot mörkare blått. Jag har inte ändrat något.
/tell