Udda relätyper (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Thursday, November 15, 2018, 16:16 (1983 dagar sedan)

I gamla järnvägstidskrifter hittades följande annonser för udda typer av säkerhetsreläer. Vet någon om de någonsin kom till användning på svenska spår?

JRK med 54 kontakter
JRK skivrelä
Elektroniskt fasrelä
SATT LS-65

Beklagar bildkvaliteten; sidorna fotograferades av med en mobiltelefon.

Udda relätyper

av mamma Ulla, Thursday, November 15, 2018, 16:46 (1983 dagar sedan) @ Anders_W

I gamla järnvägstidskrifter hittades följande annonser för udda typer av säkerhetsreläer. Vet någon om de någonsin kom till användning på svenska spår?

Elektroniskt fasrelä

Finns det inte såna i bruk på Göteborgs Spårvägar?

SATT LS-65

Dom har man ju sett någonstans, men var då? Kanske GS det också.

Udda relätyper

av Anders Järvenpää, Thursday, November 15, 2018, 17:07 (1983 dagar sedan) @ Anders_W

Ett stycke JRK skivrelä finns i bruk vid ULJ vid Uppsala Östra.

De har tidigare använts även på några ställen vid den finska statsbanan men jag har hört att de blev panik-utbytta, om jag kommer rätt i håg med förklaringen att länksystemet låste sig. Huruvida detta verkligen stämmer är okänt för mig.

Det elektroniska fasrelät i BCH-utförande används i LME-ställverket typ JZH 10 i Ylivieska vid den finska statsbanan.

I ULJ förråd finns udda JRL-satser som mycket väl kan vara elektroniska fasreläer. Dokumentation över underverket skulle vara synnerligen välkommen.

Udda relätyper

av Per Wirback, Thursday, November 15, 2018, 17:47 (1983 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Ett stycke JRK skivrelä finns i bruk vid ULJ vid Uppsala Östra.

De har tidigare använts även på några ställen vid den finska statsbanan men jag har hört att de blev panik-utbytta, om jag kommer rätt i håg med förklaringen att länksystemet låste sig. Huruvida detta verkligen stämmer är okänt för mig.

Det elektroniska fasrelät i BCH-utförande används i LME-ställverket typ JZH 10 i Ylivieska vid den finska statsbanan.

I ULJ förråd finns udda JRL-satser som mycket väl kan vara elektroniska fasreläer. >Dokumentation över underverket skulle vara synnerligen välkommen.

De elektroniska fasreläerna i JRL kapsling som finns på ULJ lager ser väldigt mycket ut som det avbildade i broschyren. Isåfall torde det vara ett JRL22179 eller ett JRL11151
(Jag tog två bilder på JRL-beteckningar på lagret, men minns nu inte vilken som var fasreläet, och vilken som var något annat)
Dokumnetation om detta vore högst intressant.


JRJ reläet i JRK kapsling är det skivrelä som har dåligt rykte om att fastna i draget läge.
Saltsjöbanan var till stor del byggt med dessa reler, och de panikbyttes till Siemens VT1 för några år sen efter nån allvarlig incident.

/Per

Udda relätyper

av Anders_W, Friday, November 16, 2018, 11:02 (1982 dagar sedan) @ Anders_W

En följdfråga:

I annonsen för skivrelät visas en samling olika JRK-reläer på plintar. Ett av dessa är inte bara brett (som JRK11), utan också högt - det tar upp två våningar i stativet.

Vad kan detta ha varit? Jag har aldrig sett något liknande. (I det franska reläsystemet NS förekommer dock modularitet "på höjden": en NS-enhet kan ha höder från 1 - 6 moduler. De har dock alltid bredden 1.)

Udda relätyper

av daniel, Friday, November 16, 2018, 12:21 (1982 dagar sedan) @ Anders_W

En följdfråga:

I annonsen för skivrelät visas en samling olika JRK-reläer på plintar. Ett av dessa är inte bara brett (som JRK11), utan också högt - det tar upp två våningar i stativet.

Vad kan detta ha varit?

Det är ju ett sådant JRK relä med 54 kontakter (JRK 12) som du också frågade om.

Udda relätyper

av Anders_W, Monday, November 19, 2018, 09:20 (1979 dagar sedan) @ daniel

Tänkt´nte på de'...

Udda relätyper

av Sune Göthe, Saturday, November 17, 2018, 11:27 (1981 dagar sedan) @ Anders_W

SATT LS-65 användes i de första signalanläggningarna på Angeredsbanan. De har fått rykte som "byrålådsreläer" då det tydligen förekommit att kontaktfjädrarna kärvat i styrningarna. Elektroniska fasreläer med JRF-utgång förekommer fortfarande vid GS.

Udda relätyper

av Per Wirback, Saturday, November 17, 2018, 13:03 (1981 dagar sedan) @ Sune Göthe

SATT LS-65 användes i de första signalanläggningarna på Angeredsbanan. De har fått rykte som "byrålådsreläer" då det tydligen förekommit att kontaktfjädrarna kärvat i styrningarna. Elektroniska fasreläer med JRF-utgång förekommer fortfarande vid GS.

De elektroniska fasreläer med JRF utgång som du skriver verkar vara den typ som Anders visade bild på, men vilket utförande är det som GS använder?
Bilden visar tre olika kapslingstyper, BCH, JRL och FH, Vilken typ har GS?

/Per


[image]

Udda relätyper

av Anders_W, Monday, November 19, 2018, 09:21 (1979 dagar sedan) @ Sune Göthe

Där ser man.

Så SATT:arna är hädangångna idag?