HNJ börsnoterat? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, November 16, 2018, 15:52 (1960 dagar sedan)

Det har "alltid sagts", att BJ skulle ha varit enda börsnoterade svenska järnvägsbolag.

Finansbolaget Investor (Wallenbergs) utgav 2016 sin 100-årsskrift. På sid 40 står, att "en
rad järnvägsbolag börsnoterades", däribland HNJ. Är mer känt i saken?

Tillhörande finns en bild av HNJ lok 24 (= SJ litt E 7). Tillverkat av Atlas, ett annat Investor-bolag.

HNJ var 1917 fjärde störst av I:s aktieinnehav (Då 4,7 MSEK). SSnJ låg först på sjätte plats, med 2,8. Atlas - som blivit Atlas Diesel - var nr 3 med 6,0. Enligt SCB Prislathund är dagens belopp ca de fyrtiodubbla.

HNJ börsnoterat?

av ztenlund, Friday, November 16, 2018, 17:52 (1960 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Med tanke på att både DN och SvD har sina arkiv sökbara för prenumeranter är det inte så svårt att efterforska en del i saken, men jag kan efter en mycket snabb sökning säga så mycket som att påståendet om att endast BJ skulle ha utbjudits på fondbörsen inte framstår som vederhäftigt.

HNJ börsnoterat?

av Sune Nylén, Saturday, November 17, 2018, 07:41 (1959 dagar sedan) @ ztenlund

HNJ avvecklades inte sedan man sålt trafikrörelsen. Det fortsatte under namnet A B HNJ
intressenter med annan affärsverksamhet. Dock knappast så stor att den föranledde börsnotering.:-) Sune

HNJ börsnoterat?

av Gunnar Olson, Saturday, November 17, 2018, 10:50 (1959 dagar sedan) @ Sune Nylén

HNJ avvecklades inte sedan man sålt trafikrörelsen. Det fortsatte under namnet A B HNJ
intressenter med annan affärsverksamhet. Dock knappast så stor att den föranledde börsnotering.:-) Sune

Enligt [link=http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=996082]detta inlägg i gamla Postvagnen[/link] börsnoterades det så småningom under nytt namn.

En annan börsjätte med järnvägskoppling...

av Sven A, Sunday, November 18, 2018, 09:46 (1958 dagar sedan) @ Sune Nylén

Koncernen Orkla, som äger många klassiska svenska varumärken, har sitt ursprung i en gruva med tillhörande utvinning av metall i Norge.
Gruvan hette Lökken och industrin låg i Orklanger vid kusten.
Alltsamman förbinda med en smalspåriga järnväg.
Gruvverksamheten är nedlagd, men koncern sponsrar gruvmuseumet och museijärnvägen som blivit av den smalspåriga järnvägen.
Brukar tänka att jag med en extremt liten stöder denna järnväg när jag tex köper Göteborgs Kex!!

En annan börsjätte med järnvägskoppling...

av mrwhans, Sunday, November 18, 2018, 11:36 (1958 dagar sedan) @ Sven A

Ah, du talar om företaget som ska lägga ned Göteborgs Kex i Kungälv, och flytta verksamheten till baltikum? Läs deras argument i artikeln nedan.:-(
Jag är inte säker på att de anställda på "kexet" är lika imponerade av Orkla.
https://www.expressen.se/gt/just-nu-goteborgs-kex-stanger-fabriken-i-kungalv/

Rätt så off-topic det här. Låt oss skriva om järnvägshistoria i stället.