Numrering av ångpannor utan lok (Historiskt material)

av Ulf Diehl, Wednesday, November 21, 2018, 00:25 (1977 dagar sedan)

SJ och de enskilda järnvägarna ägde ju även en mängd ångpannor för andra ändamål än att vara placerade i lok. T.ex. fanns ångpannor i ångfinkor, vattentorn, ångkranar, för att driva och värma upp i verkstäder o.s.v. Många av dessa var av Cochrantyp och bland de svenska tillverkarna finns Munktell och Hässleholm. När ångfinkor infördes beställde många järnvägar och vagntillverkare sina ångpannor från bl.a. Munktell och i varje fall SJ hade en nummerserie som till en början sammanföll med Munktells tillverkningsnummer.
I modern tid tycks SJ ha övergått till en nummerserie som påminner om Ångpanneföreningens och Arbetarskyddsstyrelsens nummer dvs siffra/siffra (även om SJ väl var sin egen inspektionsmyndighet?)
T.ex ångpanna SJ 8/1311 tillverkad av Munktell som 396/1916, använd Fagerhult och 1945 såld till Vetlanda el. svets och ångpanneverkstad , SJ 12/2178 W Söderströms Gjuteri 755/1926 avställd i Kalmar 1947, SJ 9/936 till Kristianstad som var en fd lokångpanna okänd vilken.

Kan någon förklara systemets uppbyggnad, vad betyder siffrorna och finns det någon central förteckning över SJ:s ångpannor?

Ulf Diehl

Spårvägspanna som ångfinkpanna

av BD, Wednesday, November 21, 2018, 06:43 (1977 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Inget svar men för mig en nyhet. Spårvägspanna år 1889 insatt som ångfinkpanna.


[image]

Ritad 27 nov 1889

Spårvägspanna som ångfinkpanna

av Ulf Diehl, Wednesday, November 21, 2018, 10:11 (1977 dagar sedan) @ BD

Märkligt. Enda ångspårvägen vid denna tid var väl Rowanvagnarna till Södra spårvägen. Kan det röra sig om felbeställda/överblivna pannor från Atlas sedan Borsig levererat maskinboggierna?
Synd att Atlas arkiv inte verkar finnas kvar ( i någon större omfattning)
Ulf Diehl

Spårvägspanna som ångfinkpanna

av BD, Wednesday, November 21, 2018, 11:07 (1977 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Märkligt. Enda ångspårvägen vid denna tid var väl Rowanvagnarna till Södra spårvägen. Kan det röra sig om felbeställda/överblivna pannor från Atlas sedan Borsig levererat maskinboggierna?
Synd att Atlas arkiv inte verkar finnas kvar ( i någon större omfattning)
Ulf Diehl

Kanske SJ årsberättelser 1889, 1890 ger någon upplysning? Tyvärr saknas Mbr kopiebok för 1890.

Spårvägspanna som ångfinkpanna

av Anders Sandgren, Thursday, November 22, 2018, 17:27 (1976 dagar sedan) @ BD

I statens allämnna järnvägsstatistik finne inget vad jag kan se men det torde vara F2b 25229-25331 som hade pannor av tillverkade av Atlas 1887.

Spårvägspanna som ångfinkpanna

av Anders Sandgren, Wednesday, November 21, 2018, 23:13 (1976 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Det fanns väl även Atlasbyggda Rowanvagnar på ett antal skånska spårvägsjärnvägar som Börringe-Anderslöv, Höör-Hörby, Simrishamn-Tomelilla etc. Den förstnämnda togs över av BÖJ 1887 eller så och dessa eller andra systerbanor kan ju haft inneliggande beställningar. Stämmer måtten med SSB-vagnarna eller de skånska vagnarna.
Det fanns väl inte fler ångspårvägar planerade i städerna? Att SSB valde ångspårvagnar istf hästdragna berodde ju på den kuperade terrängen på Söder. Fast även SNS hade ju branta backar...

Spårvägspanna som ångfinkpanna

av Ulf Diehl, Wednesday, November 21, 2018, 23:30 (1976 dagar sedan) @ Anders Sandgren

De hade inte sådana ångpannor.
Ulf Diehl