EdaneI (Järnväg allmänt)

av jhje, Saturday, November 24, 2018, 18:49 (1974 dagar sedan)

I ett inlägg så visas ett godståg i Arvika.
Så en fråga angående Edane. Där finns det en stor såg:

Hur fick sågen sitt virke? Som jag minns så stod det ofta vagnar med last På station.

Hade sågen en egen lokomotor som skötte växlingen. Jag kan inte minnas någon egen tråd från Stambanan eller var det ett lokalt diesel godståg från Arvika.

Dagens godståg går ju ofta med El och ett påhängt diesellok för lokal växling ex Hestra.


en annan speciell plats är Åmotfors med sin krutfabrik. Har man använt järnväg för transport av "laddade Varor"?

EdaneI

av Kjell Aghult, Sunday, November 25, 2018, 08:59 (1973 dagar sedan) @ jhje

I ett inlägg så visas ett godståg i Arvika.
Så en fråga angående Edane. Där finns det en stor såg:

Edane betjänades reguljärt av växlingslaget i Arvika. I Högboda i vart fall funnits ett sågverk, betjänat vid behov av växlingslaget i Kil.
Vagnslasten i Hbd indrogs 1989-10-01, vid nya SJ Gods´ första stora sållning av småplatser. Avdelningen nu blivit division, stå på egna ben.

Vagnslasten för Edanesågen fanns kvar drygt åtta år till, till 1998-01-01. Kanske kunde SJ
Gods och företaget inte enas om nytt avtal - som ju måste vara till bådas förtjänst.
"Ha rätt kundstruktur" nämns ju ibland i övriga näringslivet.

EdaneI

av Göran Sohlberg, Sunday, November 25, 2018, 09:07 (1973 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Mitten och slutet på 80-talet sköttes växlingen av Kil. det var godståget till Årjäng som skötte det. Det var med T21 som hämtade trävaror från det stickspår som fanns strax norr om Edane. Det vet jag..

Göran S

EdaneI

av Kjell Aghult, Sunday, November 25, 2018, 09:51 (1973 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Mitten och slutet på 80-talet sköttes växlingen av Kil. det var godståget till Årjäng som skötte det. Det var med T21 som hämtade trävaror från det stickspår som fanns strax norr om Edane. Det vet jag..

I 1988 års graf betjänas Edane Ti och To från Arvika, av vut 71578/79 (´Stationspersonal kör´).
MOF körde man i samma tidsutrymme till Åmotfors. Växlingsfrekvensen överenskoms vid
de regelbundna fraktavtalsförhandlingarna. För järnvägen var det viktigt att inte få för få betalande vagnslaster per växlingstillfälle. Annars räckte inte fraktintäkten långt. DB krävde från 90-talet i snitt minst fem vagnar. Mindre kunder än så sades rätt och slätt upp.

EdaneI

av Göran Sohlberg, Sunday, November 25, 2018, 10:06 (1973 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag har själv kört dit och hämtat sågat material, och då kom jag från Kil och körde mot Arvika/Årjäng...

EdaneI

av Göran Sohlberg, Sunday, November 25, 2018, 10:09 (1973 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

har till och med varit där med en Rc. ;-)

EdaneI

av Göran Sohlberg, Sunday, November 25, 2018, 10:10 (1973 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Tilläggas kan, att det var med en T21. Rc hade fått lokskada och Växlingspersonalen ville inte koppla av den ;-)

EdaneI

av Kjell Aghult, Sunday, November 25, 2018, 10:31 (1973 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Jag har själv kört dit och hämtat sågat material, och då kom jag från Kil och körde mot Arvika/Årjäng...

I 1983 år graf växlade på middagen ett enriktnings lgt MOF i Edane och Högboda. TiTo gick det ut till Årjäng och gick till Kil som direkttåg på kvällen. Jag vill minnas att förare byttes med passresor under dagen. Godstrafiken på Årjäng upphörde de facto sommaren 1985 - efter
raset vid Vännacka.

Under semesterstiltjen i SJ godstrafik (´Q-perioden´) fick troligen transporterna lösas från fall till fall. Om nu inte sågen själv semesterstängde. Uppgift på semesterstängningar -
med eller utan lagerjour - infordrades av godstrafikplanerarna från trafikområdena.

EdaneI

av Göran Sohlberg, Sunday, November 25, 2018, 12:07 (1973 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Sista gången jag körde på DVVJ så blev det till Jössefors. Det var en industri som gjorde gnistskydd till godsvagnar. Kommer ej ihåg vilket år....

EdaneI

av Kjell Aghult, Sunday, November 25, 2018, 13:52 (1973 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Sista gången jag körde på DVVJ så blev det till Jössefors. Det var en industri som gjorde gnistskydd till godsvagnar. Kommer ej ihåg vilket år....

Vagnslasttrafiken i Jössefors nedlades 1989-10-01.

EdaneI

av Göran Sohlberg, Sunday, November 25, 2018, 16:22 (1973 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tack för förtydligandet av år om trafiken på bl.a. DVVJ.
Minnet är tydligen det bästa.

Göran