Tågresa (Järnväg allmänt)

av jhje, Sunday, November 25, 2018, 18:39 (1971 dagar sedan)

Förr, så var Mariefred-Läggesta normalspårig. Mariefred är ju inte den stora bullrande platsen.
Säkert så hade Mariefred inget läroverk och jag räknar med att det gick skoltåg till Strängnäs.
Var det Enok, som skötte den uppgiften eller var han låst till Mariefred-Läggesta ToR?

Tågresa

av Lennart Petersen, Sunday, November 25, 2018, 19:26 (1971 dagar sedan) @ jhje

Förr, så var Mariefred-Läggesta normalspårig. Mariefred är ju inte den stora bullrande platsen.
Säkert så hade Mariefred inget läroverk och jag räknar med att det gick skoltåg till Strängnäs.
Var det Enok, som skötte den uppgiften eller var han låst till Mariefred-Läggesta ToR?

När är förr ? I vart fall när jag tittar i 62 års tidtabell så verkar det gå ett par tåg direkt Mariefred-Strängnäs som passar för skolresor. Dock inte tillbaks utan det är först på sen kväll det går direkta tåg tillbaks. Det går också ett antal tåg Mariefred-Åkers Styckebruk med direkt byte mot Strängnäs. Var nu Enok var inblandad framgår ju förstås inte .

Tågresa

av Granis, Sunday, November 25, 2018, 19:51 (1971 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Var inte motorvagnarna till Mariefred också tursatta på gamla [link=http://www.historiskt.nu/normalsp/mlslj/index.html]Mellersta Södermanlands Jvg[/link], d v s Stålboga- Skebokvarn?

/ L G

Tågresa

av jhje, Sunday, November 25, 2018, 21:08 (1971 dagar sedan) @ Granis

Tack för svar nu föll puzzelbitarna på plats

Tågresa

av Anders Nordebring, Friday, November 30, 2018, 17:05 (1966 dagar sedan) @ Granis

Var inte motorvagnarna till Mariefred också tursatta på gamla [link=http://www.historiskt.nu/normalsp/mlslj/index.html]Mellersta Södermanlands Jvg[/link], d v s Stålboga- Skebokvarn?

/ L G

Se i anslutning härtill de trevliga destinationsskyltarna på [link=https://www.facebook.com/arkivsormland/photos/a.498421260211781/1905422789511614/?type=3&theater]denna av Arkiv Sörmland publicerade bild[/link].

Tågresa

av jhje, Sunday, November 25, 2018, 21:06 (1971 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Förr är i detta fall 1950. ENOK står väl för En och en halv. Om det var en DEWA vagn med påhäng.Dewan hade sittvagnsdel. På VCJ så fanns det DEWA men den hade plats för resgods. Den gick säkert någon tur till Halmstad

Tågresa

av Överkörmästaren, Sunday, November 25, 2018, 21:11 (1971 dagar sedan) @ jhje

Förr är i detta fall 1950. ENOK står väl för En och en halv. Om det var en DEWA vagn med påhäng.Dewan hade sittvagnsdel. På VCJ så fanns det DEWA men den hade plats för resgods. Den gick säkert någon tur till Halmstad

De va iofs en ren elmotorvagn...

Tågresa

av Lennart Petersen, Sunday, November 25, 2018, 22:39 (1971 dagar sedan) @ jhje

Förr är i detta fall 1950. ENOK står väl för En och en halv. Om det var en DEWA vagn med påhäng.Dewan hade sittvagnsdel. På VCJ så fanns det DEWA men den hade plats för resgods. Den gick säkert någon tur till Halmstad

Nja Enok var en elmotorvagn , och Enok var smeknamnet, det var när man kopplade till en släpvagn som tåget fick heta Enokenhalv.

Tågresa - Enokenhalv

av Thomas Tell, Monday, November 26, 2018, 10:59 (1970 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Nja Enok var en elmotorvagn , och Enok var smeknamnet, det var när man kopplade till en släpvagn som tåget fick heta Enokenhalv.

Halvan var den mindre motorvagnen X3a 205. X2a 203, personvagn och X3a 205 blev Enokenhalv.
/tell

Tågresa - Enoktvåtredjedelar?

av Överkörmästaren, Tuesday, November 27, 2018, 20:31 (1969 dagar sedan) @ Thomas Tell

Nja Enok var en elmotorvagn , och Enok var smeknamnet, det var när man kopplade till en släpvagn som tåget fick heta Enokenhalv.


Halvan var den mindre motorvagnen X3a 205. X2a 203, personvagn och X3a 205 blev Enokenhalv.
/tell

Blev det inte en motorvagn för mycket nu?

Tågresa - Enoktvåtredjedelar?

av Thomas Tell, Tuesday, November 27, 2018, 23:39 (1969 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Blev det inte en motorvagn för mycket nu?

Var då?
/tell

Tågresa - Enoktvåtredjedelar?

av Överkörmästaren, Wednesday, November 28, 2018, 08:55 (1968 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jo jag menar att ”Enokenhalv” avsåg väl Enok med EN vagn av ungefär halva dess storlek?

Tågresa - Enoktvåtredjedelar?

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, November 28, 2018, 11:06 (1968 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det är så jag alltid hört också. Allt annat är nog "hitte på".

Tågresa - Enoktvåtredjedelar?

av Thomas Tell, Wednesday, November 28, 2018, 23:58 (1968 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jo jag menar att ”Enokenhalv” avsåg väl Enok med EN vagn av ungefär halva dess storlek?

Den andra motorvagnen, 205, hade ungefär halva storleken.
/tell

Tågresa

av Anders Sandgren, Wednesday, November 28, 2018, 14:02 (1968 dagar sedan) @ jhje

De flesta av HNJ's DEVA-vagnar var resgods- eller post&resgods-morotvagnar, det var väl bara den första vagnen som hade passagerarutrymme. De båda XDF-vagnarna blev 'ombyggda' till DFo innnan förstatligandet.
Antagligen hade det vissa fördelar, dels slapp man motorbuller i passagerardelen, dels hade man större flexibilitet avseende personvagnarna. Idén med självgående resgodsvagn fanns ju även på ångtiden genom de s.k packagnsloken HBJ 4 "Lärkan" och LSSJ 4 "Victoria". Och i modern tid finns ju dragvagnsdelen X2 som har ett godsutrymme från början avsett för ilgods och kanske borde heta XF2.

För övrigt är ju även SNJ XF10 ett lok med resgodsutrymme, vilket ju även litterat anger.

Tågresa

av Lennart Petersen, Thursday, November 29, 2018, 05:23 (1968 dagar sedan) @ jhje

Förr är i detta fall 1950. ENOK står väl för En och en halv. Om det var en DEWA vagn med påhäng.Dewan hade sittvagnsdel. På VCJ så fanns det DEWA men den hade plats för resgods. Den gick säkert någon tur till Halmstad

Efter att ha läst lite i Welanders skrifter om Mariefred och Läggesta stationer så tycks det framgå att Enok var flitigt sysselsatt bland annat med skoltåg Mariefred-Strängnäs , men också många andra tåg varav många inte stod i kommunickan utan bara var lokalt annonserade så det kördes tåg till Åkers styckebruk,Hedlandet och Taxinge och ibland var det mycket knappa marginaler vid vändningarna.
Och Enok var en elmotorvagn men du är inte ute och cyklar med DEVA för Norra Södermanlands hade en DEVA-vagn men banan elektrifierades redan 1936.

Tågresa

av Kjell Aghult, Monday, November 26, 2018, 07:19 (1970 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Förr, så var Mariefred-Läggesta normalspårig. Mariefred är ju inte den stora bullrande platsen.
Säkert så hade Mariefred inget läroverk och jag räknar med att det gick skoltåg till Strängnäs.
Var det Enok, som skötte den uppgiften eller var han låst till Mariefred-Läggesta ToR?


När är förr ? I vart fall när jag tittar i 62 års tidtabell så verkar det gå ett par tåg direkt Mariefred-Strängnäs som passar för skolresor. Dock inte tillbaks utan det är först på sen kväll det går direkta tåg tillbaks. Det går också ett antal tåg Mariefred-Åkers Styckebruk med direkt byte mot Strängnäs. Var nu Enok var inblandad framgår ju förstås inte.

Man kan undra om vissa skolelever inte busspendlade. Trafik AB Ivan Thor körde "stora vägen" mellan de två städerna. Bolaget tog f ö hand om ersättningstrafiken för Mariefredstågen 1964.

T. var Södermanlands "busskung". En trevlig historik över koncernen finns, utgiven för något år sedan av en sonson: Journalisten Claes Thor.

Från min egen skoltid minns jag valet mellan tåg och buss för vissa pendlande kamrater: Gustaf
från Pålsboda föredrog hela tiden Östernärkes Omnibustrafik AB. Förutsatt förstås att bussbolaget sålde månadsbiljetter: Några konservativa företag var intresserade av bara fullbetalande resenärer.

Tågresa

av Harald, Monday, November 26, 2018, 10:17 (1970 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Från min egen skoltid minns jag valet mellan tåg och buss för vissa pendlande kamrater: Gustaf
från Pålsboda föredrog hela tiden Östernärkes Omnibustrafik AB. Förutsatt förstås att bussbolaget sålde månadsbiljetter: Några konservativa företag var intresserade av bara fullbetalande resenärer.

Ibland hade man inget val. När jag bodde i Alfta var vi flera som åkte tåg till skolan i Edsbyn tills SJ tvingade över oss till buss, genom att ändra tidtabellen för tågen så att de inte passade med skoltiderna.

Tågresa

av Per Lind, Monday, November 26, 2018, 12:57 (1970 dagar sedan) @ Harald

Från min egen skoltid minns jag valet mellan tåg och buss för vissa pendlande kamrater: Gustaf
från Pålsboda föredrog hela tiden Östernärkes Omnibustrafik AB. Förutsatt förstås att bussbolaget sålde månadsbiljetter: Några konservativa företag var intresserade av bara fullbetalande resenärer.


Ibland hade man inget val. När jag bodde i Alfta var vi flera som åkte tåg till skolan i Edsbyn tills SJ tvingade över oss till buss, genom att ändra tidtabellen för tågen så att de inte passade med skoltiderna.

Så var det på många ställen.
Från Åsbro kördes bussen 5 minuter före tåget varvid tåget fick få påstigande och stationen kunde läggas ned.
Nu har man flyttat busshållplatsen ut till Riksvägen.
-Per

Tågresa

av Kjell Aghult, Monday, November 26, 2018, 14:41 (1970 dagar sedan) @ Harald

Ibland hade man inget val. När jag bodde i Alfta var vi flera som åkte tåg till skolan i Edsbyn tills SJ tvingade över oss till buss, genom att ändra tidtabellen för tågen så att de inte passade med skoltiderna.

Jag än inte läst något försök att "från andra sidan" beskriva kompromissandet med lämpliga pendlartider: När arbetsplatserna börjar och slutar dagen på olika klockslag. Problemet finns även i privat- och landstingsdriven trafik. Örebrospecifikt var de olika arbetstiderna vid skofabrikerna. Ibland gjorde man enkäter (´lappar i tågen´) och hoppades få någon fingervisning.

I Gustafs fall spelade terminalförhållandena i Ör in: "Östernärkes" vände vid dåvarande
Slottsgatans busstation nära skolan (Det fanns då tre till!). Rälsbussen slutade vid Örebro S,
utan lämplig stadsbussanknytning.

Man måste också ta hänsyn till boende längs busslinjerna, som kunde arbeta vid samma företag
som tågpendlarna. Välsedda HNJ dömdes 1927 för att man dragit in en tidigare konkurrerande busslinje Taberg - Jönköping, till förmån för tågen (Det s k Kilianfallet). CHJ lyckades
dock samma sak samma år utan åtal. Det var linjen Arkelstorp - Kristanstad, som köpts in för
att nedläggas.

Av de ´välskötta privata trafikföretagen´ var AB Omnibus (huvudlinje Arboga - Örebro) inte alls intresserat av pendling. Första tur nådde Örebro ca kl 9.30, d v s först sedan butikerna öppnat. Fyra dubbelturer per dag kördes. Samma var läget på NBJ direktlinje Nora - Örebro.
Lämpliga pendlingsturer insattes på båda linjerna först i länstrafikregi.