GHJ: Skinnebus anländer till Gotland (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson II, onsdag, november 28, 2018, 15:38 (263 dagar sedan)
Redigerad av Ante Svensson II, onsdag, november 28, 2018, 15:47

ETT STORT STEG HAR TAGITS -
på vägen mot en egen röd rälsbuss på GHJ!

Genom ett fantastiskt tillmötesgående från Nordsjællandske Jernbaners museiförening i Gedser/ Danmark har vi övertagit en dansk skinnebuss.
Den har hämtats av Bosse Åkare och anlände idag till Gotland.

Rälsbussen, eller Skinnebus som det heter på danska, ska utgöra grund för ett framtida projekt att bygga en replik av en röd gotländsk Hilding Carlsson.
Men vägen dit är lång och ditt bidrag eller praktiska hjälp kan hjälpa till att förverkliga detta långsiktiga projekt.

Ingen av de gotländska röda rälsbussarna som rullade på ön 1945 - 1960 finns kvar (vad vi vet). De danska skinnebussarne var normalspåriga kopior av Hilding Carlssons rälsbussar som byggdes i Umeå. De danska bussarna hade stålkorg, medan de svenska hade korg av askträ med plåtklädsel. Det finns också skillnader i frontens utformning, samt i korgbredd. Den nya rälsbussen får en helt ny korg i askträ.

Det kan tilläggas att det finns en artikel i senaste numret av Spårstumpen där även de danska bussarna får en kortfattad presentation.

Bilder finns på Föreningen Gotlandstågets hemsida

Ante Svensson GHJ

GHJ: Skinnebus anländer till Gotland

av Föreningen K.V.B.J ⌂ @, Hovmansbygd, onsdag, november 28, 2018, 16:36 (263 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Vi sänder hjärtliga gratulationer till Gotland med ert nyförvärv och passar samtidigt på att berätta att det i måndags kväll anlände en Hilding Carlsson trärälsbuss till Blekinge och 1067-spåret. Vi får i och med detta önska att trä-hildingarna får berika den museala järnvägssfären ytterligare!

Hälsningar Anders, Föreningen K.V.B.J.

GHJ: Skinnebus anländer till Gotland

av Ante Svensson II, onsdag, november 28, 2018, 18:24 (263 dagar sedan) @ Föreningen K.V.B.J

Vi sänder hjärtliga gratulationer till Gotland med ert nyförvärv och passar samtidigt på att berätta att det i måndags kväll anlände en Hilding Carlsson trärälsbuss till Blekinge och 1067-spåret. Vi får i och med detta önska att trä-hildingarna får berika den museala järnvägssfären ytterligare!

Hälsningar Anders, Föreningen K.V.B.J.

Berätta mer!

Ante

GHJ: Skinnebus anländer till Gotland

av Föreningen K.V.B.J ⌂ @, Hovmansbygd, onsdag, november 28, 2018, 18:44 (263 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Det är denna lilla pärla som landat hos oss. Jag hänvisar till den tidigare ägarens hemsida och uppgifter om denna rälsbuss. https://www.nbvj.se/tag/hnj-yd-14/

Vi är djupt tacksamma till Mf. NBVJ för denna fina gåva!

Hälsningar Anders!

GHJ: Skinnebus anländer till Gotland

av Gunnar Olson @, onsdag, november 28, 2018, 19:34 (263 dagar sedan) @ Föreningen K.V.B.J

Det är denna lilla pärla som landat hos oss. Jag hänvisar till den tidigare ägarens hemsida och uppgifter om denna rälsbuss. https://www.nbvj.se/tag/hnj-yd-14/

Vi är djupt tacksamma till Mf. NBVJ för denna fina gåva!

Hälsningar Anders!

Den blir alltså den första tvåaxliga hildingen på 1067. Bättre sent än aldrig!

(Det har funnits en tvåaxlig buss på denna spårvidd, men den var tillverkad i Motala.)

GHJ: Skinnebus anländer till Gotland

av Föreningen K.V.B.J ⌂ @, Hovmansbygd, onsdag, november 28, 2018, 20:06 (263 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Ja Hildingar växer dessvärre inte på träd. I denna begränsade vardag där många fordon (speciellt inom 1067-området) fallit offer för skrotdöden så är alla lösningar välkomna! Sen kan man ju alltid diskutera vad som är historiskt korrekt eller ej, Det primära får ju ändå vara att fordon kan räddas och att någon gynnas utav det. Nu var det inte meningen att kapa GHJ:s tråd angående detta.

Vi kommer berätta mer om vårt Hilding-projekt i en egen tråd senare.

Hälsningar Anders!

HC-tvåaxligt på smalspår

av Granis @, torsdag, november 29, 2018, 08:06 (263 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Ja. Tvåaxliga rälsbussar på smalspår var ju ö h t inte vanliga. Framförallt inte tillverkade av Hilding Carlsson, som var desto vanligare i boggiversion och hyfsat vanliga på normalspår. Som den nu aktuella då.

På 891 fanns väl bara tre; två tillverkade för SJ ämnade för fd NHJ, men som rätt snart hamnade i Småland (varför "Bergsjökoa" utgjordes av enbart loktåg ända fram till nedläggningen 1962) och så den som tillverkades för VB, togs sedan över av "TÖJ-partnern" MÖJ och sen gjordes till motortralla av SJ. Som sådan -med smeknamnet "Sputnik"- finns den kvar än idag hos TJF i Västervik, men att "återombygga" den till rälsbuss m h a en normalspårig Y-korg (som hade samma dimensioner -väl?) har man valt att inte genomföra. Den ska bevaras som tjänstefordon. Eller nåt sånt.

Som Gunnar påpekat fanns bara en tvåaxlig "Yt" på 1067-nätet, men då tillverkad av Motala verkstad. Och därför med "annan design", fronterna inte minst. Dessa blev väl annars på nåt sätt Hilding Carlssons "kännetecken" för trärälsbussarna, antal axlar och spårvidd till trots.

Kul med KVBJ´s planer, men vi ska som sagt inte kapa denna tråd utan vänta tills det blir en egen :-) Nämnda förening har ju haft flera planer genom åren (inte minst för fordon), och det skulle verkligen bli intressant att få höra mer om dessa och hur de genomförs. Och jag kan tänka mig att behovet av en fordonshall nu ökar ännu mer i Hovmansbygd (där väl i så fall, eller?)

/ L G

HC-tvåaxligt på smalspår

av Hugo K ⌂ @, VIMMERBÃœ, torsdag, november 29, 2018, 10:46 (263 dagar sedan) @ Granis

Ja. Tvåaxliga rälsbussar på smalspår var ju ö h t inte vanliga. Framförallt inte tillverkade av Hilding Carlsson, som var desto vanligare i boggiversion och hyfsat vanliga på normalspår. Som den nu aktuella då.

På 891 fanns väl bara tre; två tillverkade för SJ ämnade för fd NHJ, men som rätt snart hamnade i Småland (varför "Bergsjökoa" utgjordes av enbart loktåg ända fram till nedläggningen 1962) och så den som tillverkades för VB, togs sedan över av "TÖJ-partnern" MÖJ och sen gjordes till motortralla av SJ. Som sådan -med smeknamnet "Sputnik"- finns den kvar än idag hos TJF i Västervik, men att "återombygga" den till rälsbuss m h a en normalspårig Y-korg (som hade samma dimensioner -väl?) har man valt att inte genomföra. Den ska bevaras som tjänstefordon. Eller nåt sånt.

Eftersom den har varit i "sputnikutförande " längre tid än rälsbussutförande i kommersiell drift så är det väl mer musealt korrekt?

HC-tvåaxligt på smalspår

av Granis @, torsdag, november 29, 2018, 11:39 (263 dagar sedan) @ Hugo K

Eftersom den har varit i "sputnikutförande " längre tid än rälsbussutförande i kommersiell drift så är det väl mer musealt korrekt?

Det är nog fler faktorer än tiden som avgör sånt. Plus att begreppet "korrekt" inte är helt självklart. Det heller. Ett fordon som haft fler utföranden har då flera (mer eller mindre) korrekta museala sådana. Då kan andra faktorer avgöra: Exempelvis "musealt värde" -t ex att den är unik i landet- eller användbarhet på en museibana. Såsom behov av resandeplatser. Här, f f a vad gäller det sistnämnda, har vi också ett "grundproblem" just vad gäller vilka fordon det ska satsas på hos museibanorna. Godsvagnar och tjänstefordon kan då ofta få stå tillbaka. "De betalar sig inte", liksom...

Men i det här aktuella fallet håller jag dock med om beslutet: "Sputnik" är nog rätt unik -och häftig!- som just tjänstefordon (i varje fall smalspårigt sådant) och TJF har tillräckligt med YP-bussar för att klara resandebehovet i den trafiken.

/ L G :-)

RSS-feed av trådar
powered by my little forum